View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 06:18

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Ibanez nya telemodeller AZS 
Author Message

Post Re: Ibanez nya telemodeller AZS
Magnus Olsson wrote:

Den heter ”Prussian Blue Metallic” och är en Porsche färg.

/Magnus

Det gör det ju inte direkt mindre ironiskt att den gamle ärkenazisten Ferdinand Porsche har den färgen. Här är en hälsning från högerextremismens favoritblondiner: https://youtu.be/7Wv55KhoHFs

Förutom det där med folkmord och så tycker jag högerextremismens allvarligaste brott mot mänskligheten är att de producerar undermålig musik och saknar humor.

14 Dec 2021, 16:53
Profile

iStofil wrote:
glassfinger wrote:
preussiska blå

Allvarligt, heter den så? Prussian blue är ju känt i holocaust-denier kretsar som bevis mot att judeutrotningen är historisk belagt. Det verkar lite olyckligt.

Prussian blue är väl ett mörkblått färgpigment som kom till av misstag när alkemisterna Jacob Diesbach och Konrad Dippel försökte framställa en batch med koschenillröd färg och gjorde fel. Den består av ett järnferrocyanid-salt och används tydligen, förutom av konstnärer, medicinsk vid radioaktiv förgiftning

En konstnär med känd användning av prussian blue är t ex Van Gogh (Starry nights)
Image

Troligen har både den där extremistgruppen och Porsche hämtat namnet från färgpigmentet som också kallas Berlinerbåltt och Pariserblått-
Och visst tog väl de där unga systrarna avstånd sen från allt det där högerextrema när de blev vuxna om man ska tro en dokumentär av Louis Theroux som gick på TV.

Last edited by Obi on 14 Dec 2021, 23:09, edited 1 time in total.

14 Dec 2021, 19:54
Profile ICQ WWW

Obi wrote:

Prussian blue är ett mörkblått färgpigment som kom till av misstag när alkemisterna Jacob Diesbach och Konrad Dippel försäkte framställa en batch med koschenillröd färg och gjorde fel. Den består av ett järnferrocyanid-salt och används tydligen, förutom av konstnärer, medicinsk vid radioaktiv förgiftning

En konstnär med känd användning av prussian blue är t ex Van Gogh (Starry nights)
[img]https://images.fineartamerica.com/images/artworkimages/mediumlarge/3/starry-night-print-by-vincent-van-gogh-vincent-van-gogh.jpg[/img

Troligen har både den där extremistgruppen och Porsche hämtat namnet från färgpigmentet som också kallas Berlinerbåltt och Pariserblått-
Och visst tog väl de där unga systrarna avstånd sen från allt det där högerextrema när de blev vuxna om man ska tro en dokumentär av Louis Theroux som gick på TV.

Ja, självklart tror jag inte någon, varken på Ibanez eller på Porsche, förstod den samtida innebörden. Precis som när Pepe the frog eller OK-gesten fick annan betydelse. Därav ironin.

14 Dec 2021, 20:00
Profile

Jösses!

14 Dec 2021, 22:15
Profile

iStofil wrote:

Förutom det där med folkmord och så tycker jag högerextremismens allvarligaste brott mot mänskligheten är att de producerar undermålig musik och saknar humor.

Nu går skam på torra land. Skulle Ace of Base vara undermåliga och sakna humor?

14 Dec 2021, 23:49
Profile WWW

Robert wrote:
iStofil wrote:

Nu går skam på torra land. Skulle Ace of Base vara undermåliga och sakna humor?

Herregud, spelningar vid polska gränsen och textrader som "I saw the sign" ("expression of white supremacy".)... kan budskapet göras tydligare utan att få det skrivet på näsan?
Klart också att alltsammans egentigen är en konspiration nu när halva vänsterrörelsen kommit ut som notoriska hitlerheilare.

Hoppas att Ibanez (som tråden handlar om ) tar avstånd från alltsammans och förbjudet folk att spela blues (alt right kod för prussian blue) ]på deras instrument.

15 Dec 2021, 07:57
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Robert wrote:

Herregud, spelningar vid polska gränsen och textrader som "I saw the sign" ("expression of white supremacy".)... kan budskapet göras tydligare utan att få det skrivet på näsan?
Klart också att alltsammans egentigen är en konspiration nu när halva vänsterrörelsen kommit ut som notoriska hitlerheilare.

Hoppas att Ibanez (som tråden handlar om ) tar avstånd från alltsammans och förbjudet folk att spela blues (alt right kod för prussian blue) ]på deras instrument.

Ja, herregud. Om jag fick en krona för varje bild på mig där jag heilar i någons kök så skulle jag visserligen vara rik - men på ett knepigt sätt. Att Ace of Base skulle vara nazister är väl vedertagen visdom vid det här laget. "Musik" som osar av sådan ondska kommer inte ur intet.

15 Dec 2021, 17:34
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2