Hur underhåller man en relicad gitarr på bästa sätt? ;-)
Jag har en Sandberg California, en trevlig stratta som är relicerad från fabrik. Jag köpte min begagnad för ett år sedan, och håller på med en översyn, lite bandslip, ny översadel i ben m.m. Gitarren är från 2011.
Lite annorlunda bandslitage, enbart mellan band 9 och 14, på G och B-strängarna!
Så till frågan, hur håller man en relicerad gitarr fräsch?
Man vill ju inte ha en skiten äckelgitarr, jag är väl egentligen inte någon stor fantast av fabriksrelic, men det ser och känns helt OK. Greppbrädan och halsen är behagligt mjuk runt kanterna, utan att vara det minsta sliten. Dvs där har man hållit igen på märken etc. Däremot ser allt annat ganska "schletet" ut. En hel del genomslag genom den svarta lacken ner till trät, på de rätta ställena runt kanter etc.
Plektrumskyddet är också rejält ojämnt, vet inte om det är det som det blir på en riktig gammal misshandlad stratta? Det går inte att justera mikhöjden utifrån plektrumskyddet, utan det får göras på andra sätt.
I vanliga fall tar jag ett polervax till bil om en gitarr behöver göras ordentligt ren och fin, men det kanske är fel sak här? Tar bort patinan då kanske?
Hur gör ni? Ingenting?
Tacksam för tips!