| Author |
Message |
|
Donatello
|
 Har JTM-kombo vill ha topp, kan man byta kabinett?
Jag har en Marshall JTM-kombo (typ "Bluesbreaker" 212). Som jag inte orkar dra med mig på gig, utan alltid plockar med mig en annan marshall-top eller JMP1. Och kör dessa igenom en Torpedo-live, med väldigt bra resultat. Min fråga är nu. Kan man bara byta kabinetten? Dvs skruva ur själva förstärkardelen och lyfta in den i en JTM-topp eller annan motsvarande? Förstärkaren ifråga är moddad, så det är inte bara att sälja och köpa en ny.
|
| 10 Feb 2022, 19:44 |
|
 |
|
Robert
|
 Re: Har JTM-kombo vill ha topp, kan man byta kabinett?
Att lyfta in den i en befintlig JTM-topp blir troligtvis svårt. Till skillnad från t.ex Fender-stärkare så är Marshall-toppar vända upp och ner. Chassit sitter underst i lådan, med rören pekandes uppåt. I en kombo däremot är rören vända nedåt, så sätter du i samma chassi i en topp kommer allt hamn upp och ner. Ser dessutom att bluesbreaker kombos har faceplaten ovanpå kabinettet. Vill du ha den på framsidan innebär det att rören kommer att peka rätt ut på baksidan.
Det bästa är nog att låta flytta på rören, och bygga en custom topp till förstärkaren efter det.
|
| 10 Feb 2022, 21:50 |
|
 |
|
vikko98
|
Jag gjorde ett eget toppkabinett till min Elmwood. Det gick relativt smidigt förutom att jag fick för mig att göra sintrade fogar vilket var svårt att få till i plywood. Det var lite overkill tror jag. Samt att jag hade sparat mycket tid om jag bara limmat och skruvat istället.
/Niklas
_________________ "A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil
www.myspace.com/doldrumsrocks
|
| 10 Feb 2022, 22:12 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
Generellt så är Marshall mest kända för att göra toppar och under 60-70-80:talet (och många RI) stärkare gjorda för vara toppar , men man har tagit stäkare som är gjorda som toppar och satt dom i combos. Det är därför att i combos så sitter slutrör mm vågrätt i stärkan för att dom kommer från en topp där slutrör mm sitter moterat upprätt.
Nu berättade du inte vilken modell du har (?) men om din stärkare har panelen på baksidan av combon och har slutrör mm moterat vågrätt. Ja då är det hur lätt som helst att sätta den i en topp.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 10 Feb 2022, 22:23 |
|
 |
|
Michael
|
Jag är intresserad av cabben om den blir till salu. En ny "topplåda" har tex tube town i Tyskland, Nordström audio. Och en ryss som finns på ebay under namnet gekkon78 eller ngt sånt. Ryssen har jag handlat av och han blir billigast, gör jättefina lådor men det tar lite tid om han inte har en passande i lager
|
| 10 Feb 2022, 23:35 |
|
 |
|
Donatello
|
Lite dröjsmål härifrån men... Här kommer ett par bilder på förstärkaren ifråga. Det står bara JTM på den vad jag kan se. Men rören pekar alltså uppåt sett från knapparna. Så hade jag plockat ut själva förstärkardelen och ställt den på ett bord så hade rören varit på ovansidan.
Attachments:
marshall02.jpg [ 196.57 KiB | Viewed 1792 times ]
marshall01.jpg [ 201.16 KiB | Viewed 1792 times ]
|
| 16 Feb 2022, 16:44 |
|
 |
|
Mmannen
|
Det är nog samma chassikonstruktion som på en JTM45 top. Så har du ett JMP/JTM kabinett så kan du lätt stoppa in stärken där. Jag har en JTM50 combo och har funderat på att göra samma sak. Har inte hittat något bra kabinett än dock. Har du koll på något prisvärt snyggt alternativ så posta gärna länk.
|
| 16 Feb 2022, 16:53 |
|
 |
|
Michael
|
Kan va så att stärkaren du har behöver en topp med bredare "cutout" iom att den har ett par extra rattar jämfört med en utan tremolo.
|
| 16 Feb 2022, 21:01 |
|
|