View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 01:10

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Om Larry Carton beställde en låt skulle den bli som den här 
Author Message

Post Om Larry Carton beställde en låt skulle den bli som den här
Jag gillar själva processen att skriva musik och det är sällan jag vet när själva processen börjar. Det kan vara en rytm, en ackordföljd eller en melodi. Men de gånger som jag vill börja skriva och idéerna inte kommer, då kan jag ibland fantisera ihop ett scenario att en artist ringer och beställer en låt specialskriven för just den artisten.

Den här låten kom till så och i detta fallet var den begynnande tanken att jag skulle skriva en låt till Larry Carlton. Det skulle vara väldigt spännande att höra vad Larry C skulle spela på den här låten.

https://soundcloud.com/mats-nermark/in-the-eye-of-the-beholder

/Mats N

28 Feb 2022, 22:45
Profile WWW

Post Re: Om Larry Carton beställde en låt skulle den bli som den
Jag tror Larry skulle säga: "Äh, fan vad trist."

01 Mar 2022, 00:03
Profile

DrSlim wrote:

OK, om vi leker med tanken att du och jag skulle skriva och arra den här låten tillsammans, vad skulle du vilja ändra på för att få en mer positiv kommentar från Herr Carlton?

Andra får gärna komma med förslag också.

/Mats N

01 Mar 2022, 11:39
Profile WWW

DrSlim wrote:

Det där var fan den fittigaste kommentaren i år. Om man inte gillar det man hör behöver man inte skriva något över huvud taget. Att våga dela med sig av det man lagt ner sin själ i är svårt som det är utan att rövhål som du kommer och klankar ner på det.

Till Mats: Låten går väldigt långsamt, och det gör att den känns lite seg. Ta upp tempot 10-20 bpm och jar tror att den blir mer spännande.
Sen så spelas melodin väldigt rakt just nu. Man nästan hör hur du slaviskt stampar takten till metronomen. På de värsta ställena är det lite som att lyssna på en midi-tab i guitar pro. Prova att istället för att bara upprepa fraserna slänga in lite variationer, dra ut på vissa toner, korta andra och uteslut vissa, lite som att du improviserar. Det kan nog få spelet att kännas mer levande.
Personligen vet jag inte om jag associerar Larry med den här sortens superslicka ballader. Han har en stil som är väldigt svår att härma, där det trots det polerade ändå alltid finns lite ruffa kanter. Tänker mer Lee Ritenour om det här faktiskt.

Om du lägger upp en ny version kanske du kan fixa ett backing track? Kunde vara kul att se vad man själv skulle hitta på.

01 Mar 2022, 12:45
Profile WWW

Håller med Robert att jag skulle vilja ha upp den i tempo lite. Och visst ser jag Lee Ritenour med en röd 335:a framför mig mer än jag ser Larry. Behöver iofs inte vara dåligt :D .

Vore kul att testa en backing track av denna i lite snabbare tempo!

01 Mar 2022, 13:03
Profile

Mats Nermark wrote:
Jag gillar själva processen att skriva musik och det är sällan jag vet när själva processen börjar. [...]...[...]Det skulle vara väldigt spännande att höra vad Larry C skulle spela på den här låten.
https://soundcloud.com/mats-nermark/in-the-eye-of-the-beholder
/Mats N
Bra jobbat Mats!

Robert wrote:
Till Mats: Låten går väldigt långsamt, och det gör att den känns lite seg. Ta upp tempot 10-20 bpm och jar tror att den blir mer spännande.
Sen så spelas melodin väldigt rakt just nu. Man nästan hör hur du slaviskt stampar takten till metronomen. På de värsta ställena är det lite som att lyssna på en midi-tab i guitar pro. Prova att istället för att bara upprepa fraserna slänga in lite variationer, dra ut på vissa toner, korta andra och uteslut vissa, lite som att du improviserar. Det kan nog få spelet att kännas mer levande. Personligen vet jag inte om jag associerar Larry med den här sortens superslicka ballader. Han har en stil som är väldigt svår att härma, där det trots det polerade ändå alltid finns lite ruffa kanter. Tänker mer Lee Ritenour om det här faktiskt.
Om du lägger upp en ny version kanske du kan fixa ett backing track? Kunde vara kul att se vad man själv skulle hitta på.

Tänkte också på detta med tempot, jag skulle nog testa att dra upp det en aning.

01 Mar 2022, 13:08
Profile ICQ YIM WWW

Hej!

Tack för alla åsikter och förslag. Som den evige lärjunge jag är försöker jag ta till mig allt jag kan.

Jag har testat att dra upp den 10 BPM men känner inte att det tillför något speciellt så jag låter den här vila och jobbar vidare med nästa låt. 102 BPM. :D

Att det låter Lee Ritenour är inte konstigt för han var en av mina stora förebilder på 80-talet.

/Mats N

02 Mar 2022, 10:33
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]