View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 04:15

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Lotto Telen klar. (This baby is now 'kick ass'!) 
Author Message

Post Lotto Telen klar. (This baby is now 'kick ass'!)
Hade lite röta en tid sedan -på lotto här på bojen. Håvade in 'Bellvisions' fantastiskt fina V52 Tele. Brukar inte vara så värst aktiv -när det gäller att delta lotto; men när jag såg den här: -Ville jag verkligen. Har ju haft ett helt gäng av dessa Vintage Icon guror på min arbetsbänk; och alla dessa har visat sig vara kanon guror; efter lite kärlek.

Tänkte tacka bojen genom att ge en grundlig recension på hur jag valt att göra denna V52:a till en absolut killer planka. Tyvärr inga bilder; men en hel del text.

En Vintage Icon 52 Tele är ingen fjäder på vågen. Den väger lite. Gitarren består av en rejäl bit alkropp + lönn hals av det fetare slaget. Denna kombination är lite av en holy grail för mig personligen. Jag älskar nämligen lite tyngre/fetare grejer -som ger det där extra naturliga tonlängden och tightheten i soundet. Är även inte ett större fan av tunnare halsar som svajjar -vid lite attityd rikare approach. Denna V52:a är i princip en referens gura -på precis ett sådant exemplar -som tilltalar mig.

Köper man en ny Vintage Icon gura; måste man vara bredd på att gitarren kommer att behöva en del tech kärlek -innan den börjar leverera på samma sätt som orginalet den är byggd att likna. Dessa 2 viktiga punkter är:

- Kontakten mellan kropp hals (i halsfickan) -är ojämn och väldigt dålig.
- Bandstavarna är så dåligt polerade -att det känns i princip som att såga på en fogsvans (träsåg).

Inget av dessa saker tillhör till ovanligheterna när det gäller instrument upp till mellan klass -på marknaden. Men på Vintage Icon gurorna är dessa två saker riktigt jäkla kass. Det konstiga är ju: Trots detta låter dessa instrument inte alls illa 'off-the-rack'. Det är Wilkinson hardware + mickar i dessa instrument -som är helt OK. Orginal mickarnas karaktär är mer på den heta sidan -samt att i elektroniken hittar man 2 styck 500K(!) potar -med tillhörande billig, sluten skitswitch. Detta medför givetvis att det elektriska soundet ur instrumentet blir mer susigt/distankrikt och puschigt -än återhållsamt, tight och anslagsdynamiskt; som de flesta av oss kanske önskar ur en Tele. Nästa sak som skiljer sig mot en orginal Tele; är att halsen har en planare 12-tums radie + att brädan har en extra bandstav (22 totalt). Medium jumbo banden över brädan och den fetare halsprofilen -gör att guran känns riktigt, riktigt bra. Lite Gibson spelkänsla över det faktiskt. Man gå ner betydligt i stränghöjd -om man så önskar.

När jag planerade för hur jag skulle fixa till denna gitarr; var mitt mål att inte gå 'over-kill' -utan att optimera väl -och försöka behålla så mycket som möjligt av orginal grejerna på gitarren. Som av en händelse råkade boyzen i Bromma; ha extra pris på DiMarzios Area T mickar. Och dessutom ha grejerna på hyllan! (Ovanligt i dessa tider.) Det som jag ville uppgradera var hela elen: -Potarna, -switchen, -motståndet, -kablarna och jacket. Hade även en orginal svart Tele 5-håls bakelit pleka liggandes i lådorna -som jag skruvade på. Hör kanske gröna fioler i min skalle; men jag upplever själv en liten klangförbättring mellan bakelit och plastplekor i Teles.

FIXING IT:

Jag HATAR Fenders orginal konstruktion -med treble/bass vinklade halsar! Detta är när brädan sitter djupare i halsfickan på bassidan -och högre upp i den samma på diskant sidan. Detta medför mer string clearance till banden under de tjockare strängarna -och tvärt om på diskant sidan. Låter ju kung-bra teoretiskt: men så är det inte. Att 'rull-vinkla' brädan på detta sätt gör bara instrumentet mer svårspelat. Detta speciellt med fetare halsprofiler -där det känns som att man onaturligt måste få mer av klabben runt brädan -för att liret skall funka klockrent. (En helt onödig, extra 'reach-around' helt enkelt.) Denna Telecaster orginal 'goof' -konstruktion kan se ut på tre olika sätt:

1.) Det är ofta mer lack och skit i nedre botten kanten av halsfickan (den långa kanten i halsfickan som pekar mot golvet när spelar). Detta gör att diskantsidan höjs upp i halsfickan -medan bas sidan (som ofta är renare) blir kvar i lägre orginal läge.

2.) Botten på halsfickan är fräst sne; där diskantsidan lutar upp -och bas sidan ner.

3.) Monteringsytan på halsen är fräst sne; där träet på diskantsidan är högre -och bas sidan lägre.

Jag föredrar att brädan ligger rakt/plant sett till ytan på kroppen; såväl på bas -som på diskantsidan. På V52:an är detta fel den enklaste varianten: Alternativ ett: Lack & skit som pallar upp diskant sidan. Dock på V Icon hittar man dock så mycket lack i halsfickan; att man har ännu ett kontaktproblem där: Den bakre väggen (mot halsmicken/stallet) har mer än en halvmillimeter(!) lack utskjutning. Vad detta innebär -är att halsen ligger och trycker mot denna rest-lack-kant -istället för träet. Resultatet av detta är givetvis -att det dödar naturlig klang i instrumentet. Kommer faktiskt inte håg ifall det satt ett shim i botten på halsfickan. (Dessa saker bor inte i något av mina instrument; då alla dessa har optimalt vinklade och slipade halsfickor.)
Man behöver definitivt inte äga en fräsmaskin för att optimera halsfickor i gitarrer med skruvade halsar. En hel-rak slipkloss, självhäftande slippapper -i kombination med lite försiktighet och målmedvetenhet; kommer man väldigt långt med. Det viktigaste här är att mäta -och bubbel mäta i början; tills man får häng på't.

Nästa grej var att ta itu med banden på brädan. De tre hösta banden hade rest sig lite -som knackades ner. Detta följdes upp av en rejäl bandpolering med olika grader av stål ull. Lacken på undersidan/fästytan/kontaktytan på halsen var hyggligt jämn -så jag lämnade den orörd. (Är den ojämn; vill man jämna till den ojämna lacken och polera.)

Diverse vanliga komprimerings issues; med löst sittande skruvar i stämskruvar och stall fixades.

Nya elen och mickarna monterades in i gitarren. Dock för att få ner den nya DiMarzio Area T Classic bridge -micken; var jag tvungen att slipa bort rejält med lack kanter (som i halsfickans bakre vägg) -för att få in micken i hålet för den samma. Hålen för DiMarzio Area T neck -micken -var jag tvungen att plugga och borra om; så att micken lutade rätt genom nya bakelitplekan. Övrigt i elväg; var det: -CRL 3 läges, -2 x CTS 250K, Orange Drop .022 uF, Pure tone jack och nya kablar; inklusive braided ut till jacket.

Det var verkligen skitcoolt spelmässigt med en extra bandstav på en vintage specs Tele. Nackdelen var förståss det här: Halsmicken sitter nu skruvat fast HÅRT med styva fjädrar direkt i kroppen. För att höjdjustera den micken; måste man ju av med plektrumskyddet. Problemet är ju bara att 22-bands halsen har en överskjutning över plekan. Detta innebär följande process för att justera halsmicken: -Skruva av halsen, -skruva bort plekan; innan man kan justera halsmicken. -Nåja; som tur är behöver man nog bara justera den micken en gång. (Annars skulle man ju bli CP i skallen -Ha-ha.)

Hur funkar och låter det då?
Alldeles jävla klockrent! Är verkligen TOK-IMPONERAD av DiMarzios Area mickar! Inte bara för att de är brumfria; utan för att folket hos DiMarzio har lyckats att ta fram det traditionella vintage soundet med Alnico II magneter -istället för de traditionella och starkare Alnico V -magneterna. Mindre magnetkraft -innebär ju mindre stringpull; och detta i sin tur ger mer naturlig strängklang och tonlängd. Låter och funkar alldeles magnifikt bra. Det är verkligen; -spank, -honk, -dymanik, -fantastisk naturlighet i ren singlecoil klang; som är väldigt svårt annars att finna ur stackade SC-mickar. Har Area mickar i andra instrument sedan tidigare; men detta är mitt första Area Tele -set. Faktiskt så imponerad -att lyckades 'tjöta' till mig en Area Tele hot mick av Mange O -här på bojen. Är så grymt sugen -att testa hur den micken låter i jämförelse. Har en fjäderlätt Swamp Ask Jeff Beck Esquire -som kommer att få äran där.

Väl mött vänner,

/ Jonken

11 Mar 2022, 11:03
Profile

Post Re: Lotto Telen klar. (This baby is now 'kick ass'!)
Tack!
Längtar redan efter favoritprojektet, att köpa en billig gitarr och fixa till.
Kvalitetsgitarrer i all ära, men det är oftast alltför lite att meka med.

12 Mar 2022, 18:38
Profile

Goran wrote:
Tack!
Längtar redan efter favoritprojektet, att köpa en billig gitarr och fixa till.
Kvalitetsgitarrer i all ära, men det är oftast alltför lite att meka med.

Varsågod!
Låter trevligt. -Några idéer ännu vad ett sådant projekt skulle kunna vara -eller omfatta...? Pratar vi mer traditionellt stuk -eller custom alt, räzer...?

Egentligen har även de dyrare kvalla instrumenten oftast en hel del brister; -vilket då innebär att även dessa erbjuder därmed förbättringsmöjligheter. Men för att upptäcka och förstå dessa; måste man ha både erfarenheten och rutinen för det. För de flesta blir det ju tyvärr oftast 'de 2 klassiska F:en':

- Det står 'bla' på skallen på den och listpriset låg på +50 papp; innebär att den utan tvekan är the ulimate shit.
- Det är en 58:a; det blir inte bättre än så här.

Det funkar ju inte riktigt så där i verkligheten.

Personligen tycker jag att det ofta är fascinerande intressant idag -och se hur nära/och förbi överkursat man faktiskt kan komma -genom att förbättra ett billigare utgångsalternativ på ett rätt sätt. Att bygga ihop av delar idag; är faktiskt ett dyrare alternativ -jämfört med att optimera/förbättra ett färdigt productionline instrument.

/ Jonken

13 Mar 2022, 10:07
Profile

Jonken wrote:
Goran wrote:
Varsågod!
Låter trevligt. -Några idéer ännu vad ett sådant projekt skulle kunna vara -eller omfatta...? Pratar vi mer traditionellt stuk -eller custom alt, räzer...?
Jonken

Har gjort rätt många sådana projekt genom åren, det senaste var en Squier Affinity Tele från 1999 som fick delar som fanns i lådorna. Blev en Esquire med en rail pickup. Lysande slutresultat.
Har inga planer i förväg, hittas en gitarr billigt (säg 1000-1500kr) utgås från vad det blev, rotas i lådorna, ev köps delar billigt t ex här på Bojen. Sen växer det fram efterhand. Blir nästan alltid en del mekaniskt arbete förutom delbytande.

13 Mar 2022, 19:54
Profile

Kul med byggtrådar, synd bara att man inte får se bygget bara.
Jag bygger själv och mepprar en del med gitarrer, brukar fotografera men aldrig få tummen ur att lägga upp något.
Telecasters är roliga offer för meppring, har ett projekt på arbetsbänken nu som jag förhoppningsvis skall börja med denna vecka.

14 Mar 2022, 14:42
Profile ICQ WWW

Ok här kommer bild på senaste projektet.
Switchen ger full HB/ partiell coil cut/ cooked wah.

14 Mar 2022, 15:26
Profile

Goran wrote:

Snyggt och stilrent!

14 Mar 2022, 15:30
Profile ICQ WWW

Goran wrote:

Snygg "G".
Nyfiken: Vad sitter det för mick i den?

-Lite små synd att man själv inte kan lägga upp bilder längre....

/ Jonken

18 Mar 2022, 11:33
Profile

Jonken wrote:
Goran wrote:

Snygg "G".
Nyfiken: Vad sitter det för mick i den?

-Lite små synd att man själv inte kan lägga upp bilder längre....

/ Jonken

Tror du måste ta bort gamla bilder från Bojen, görs i User control panel.

18 Mar 2022, 11:52
Profile

Harvester wrote:
Jag bygger själv och mepprar en del med gitarrer, brukar fotografera men aldrig få tummen ur att lägga upp något.
Telecasters är roliga offer för meppring, har ett projekt på arbetsbänken nu som jag förhoppningsvis skall börja med denna vecka.

Jaha. Detta projekt lät ju intressant. Vad blir det för något?

Håller med: Telecasters är ju verkligen bra och utbildande 'mepprings' -objekt. Detta främst för att dessa instrument måste sättas ihop -princip i 3D. Snackar givetvis om passform och vinklar; där plekan måste passa in rätt mot såväl: -Halsen, -halsmicken, -stallet -och kontrollplattan.

Idag blir det Esquire -'lätt meppring' för mig med: Det skall bytas stallmick. Om detta slår väl ut (vilket jag förväntar mig); kommer jag att ha en jäkligt snyggt relicerad, svart DiMarzio Fast Track T -rail mick till övers.

/ Jonken

18 Mar 2022, 12:04
Profile

Goran wrote:
Tror du måste ta bort gamla bilder från Bojen, görs i User control panel.

Om det vore så enkelt. Min internetleverantör; har tyvärr tagit bort tjänsten där jag laddade upp mina bilder tidigare. :(

/ Jonken

18 Mar 2022, 12:07
Profile

Jonken wrote:
Harvester wrote:

Jaha. Detta projekt lät ju intressant. Vad blir det för något?

Håller med: Telecasters är ju verkligen bra och utbildande 'mepprings' -objekt. Detta främst för att dessa instrument måste sättas ihop -princip i 3D. Snackar givetvis om passform och vinklar; där plekan måste passa in rätt mot såväl: -Halsen, -halsmicken, -stallet -och kontrollplattan.

Idag blir det Esquire -'lätt meppring' för mig med: Det skall bytas stallmick. Om detta slår väl ut (vilket jag förväntar mig); kommer jag att ha en jäkligt snyggt relicerad, svart DiMarzio Fast Track T -rail mick till övers.

/ Jonken

Mitt lilla projektser ut så här.
Kropp:Svart Fenderkropp(Mexico)
Hals:Baked Maple från Donlis
Stall:Sex stallsadlar och hål för HB
Pickup:Fullstor Dimarzio Tone Zone vid stall, ingen halsmick
Pleka:Svart

Kommer fräsa ur kroppen för två HB under helgen, man kan ju bli sugen på en halsmick i framtiden.
Denna hals är den tredje jag köper från Donlis, gillar dem starkt, litar inte på att den är en riktig Baked men blir garanterat nöjd oavsett.
Micken har hängt med mig sedan tidigt 90-tal, kickar röv i vissa guror andra inte.

18 Mar 2022, 12:57
Profile ICQ WWW

Jonken wrote:

/ Jonken

Koppla micken som jag gjort enl ovan, ger stor variation.
Läge 1: full humbucker
Läge 2: coiltap-punkten genom ett motstånd 2,2-5,6K till jord. Man får testa värdet, låter inte lika spinkigt som total coilsplit.
Läge 3: hot signalen, dvs från micken, kopplas till en 3,3nF och sen till jord. Låter som en wah wah i ”låst” läge.
För bästa resultat bör man göra tonkontrollen till en no-load. Billigare göra själv än att köpa.
Googla ” The Fender Delta Tone System, Pt. 2” så finns beskrivningen där.

18 Mar 2022, 14:56
Profile

Harvester wrote:

Kommer fräsa ur kroppen för två HB under helgen, man kan ju bli sugen på en halsmick i framtiden.
Denna hals är den tredje jag köper från Donlis, gillar dem starkt, litar inte på att den är en riktig Baked men blir garanterat nöjd oavsett.
Micken har hängt med mig sedan tidigt 90-tal, kickar röv i vissa guror andra inte.

Häftigt. Låter som en black coal kick-ass Tele!
Har själv en del taskiga erfarenheter av bakade Kines (Donlis) -halsar. Både förvånande och kul och höra -att du haft tur med tre styck av dessa?!
En mick som du haft i typ 30-bast; låter onekligen som en 'del' av dig. Även jag har en massa gamla mickar -som är kungliga. Dock väldigt få HB-mickar med Alnico V -magneter; då jag inte riktigt gillar det soundet. I SC däremot är ju dessa magneter både kult + kung! Jag kör inte längre med tjocka strängar (vilket jag gjorde förr) -som gör att jag inte har någon användning för den 'grynigare' tonbilden ur A5-bitarna.

Du skrev att stallet du skulle ha var en "Sex stallsadlar och hål för HB". Nyfiken: -Vad är detta för stall?

/ Jonken

19 Mar 2022, 12:26
Profile

Goran wrote:
Koppla micken som jag gjort enl ovan, ger stor variation.
Läge 1: full humbucker
Läge 2: coiltap-punkten genom ett motstånd 2,2-5,6K till jord. Man får testa värdet, låter inte lika spinkigt som total coilsplit.
Läge 3: hot signalen, dvs från micken, kopplas till en 3,3nF och sen till jord. Låter som en wah wah i ”låst” läge.
För bästa resultat bör man göra tonkontrollen till en no-load. Billigare göra själv än att köpa.
Googla ” The Fender Delta Tone System, Pt. 2” så finns beskrivningen där.

Det blev:

-2 styck nya 500K -potar
-En styck Orange Drop ,022 uF

Ville ha SC brumfritt -samt komma en aning närmare Roy Buchanans diskantiga 'Nancy' -sound. Hur många fler än jag själv har väl inte någon gång undrat och drömt över: Hur 'Nancy' skulle låta över en rejälare mängd överstyrning i en klassisk rör häck? Att det skulle runda och skrika djävulen; är nog ganska säkert. Men själva spel soundet skulle nog vara det mest fantastiska och ultimata som någonsin i princip luftats. DET soundet -fast brumfritt = Hands down: Hale Mary/Holy Grail Deluxe. -PUNKT! :shock:

Här är förresten en cool länk. En snubbe som byggt en kopia av 'Nancy': https://chasingguitars.com/roy-buchanan-nancy-tribute-telecaster-project/

På Roy's orginal Tele sitter det ju Alnico III -mickar. DiMarzios brumfria Area T -mickar är ju Alnico II. Dessa hamnar faktiskt ganska nära soundmässigt.

Det tog en jäkla massa mepprande fram och tillbaka -för att få ordning min Jeff Beck 'Yardbird Tele'. Som tur är -är ju Tele lättjobbat när det gäller elkammare. :wink: Nu låter det som jag vill att det 'ska' göra. Area T Hot -micken på detta sätt bryggar ganska vackert över till P90; hårdare överstyrt. Ett underbart naturligt och tight komplement sound till en klassiskt krämig och tight PAF -när det gäller att lägga perfekta kompmattor på klassiska vintage tapp. Leadmässigt kommer ju den stora behållningen och belöningen ifrån vad man själv har att chippa in med sin höger och vänster klabbe.

/ Jonken 8)

19 Mar 2022, 13:09
Profile

Jonken wrote:
Harvester wrote:

Häftigt. Låter som en black coal kick-ass Tele!
Har själv en del taskiga erfarenheter av bakade Kines (Donlis) -halsar. Både förvånande och kul och höra -att du haft tur med tre styck av dessa?!
En mick som du haft i typ 30-bast; låter onekligen som en 'del' av dig. Även jag har en massa gamla mickar -som är kungliga. Dock väldigt få HB-mickar med Alnico V -magneter; då jag inte riktigt gillar det soundet. I SC däremot är ju dessa magneter både kult + kung! Jag kör inte längre med tjocka strängar (vilket jag gjorde förr) -som gör att jag inte har någon användning för den 'grynigare' tonbilden ur A5-bitarna.

Du skrev att stallet du skulle ha var en "Sex stallsadlar och hål för HB". Nyfiken: -Vad är detta för stall?

/ Jonken

Jo, det är tänkt att den ska sparka röv och se så hård ut som en Tele kan.
Angående halsar så är jag egentligen så väldigt känslig, men tycker de är rätt bra faktiskt.
Micken har suttit i LP, SG,Tele och Strata, förutom i en Tele har den låtit fantastiskt.
Hoppas på bättre tur denna gång.
Kommer kopplas serie/parallell/split.
Stallet köpt hos Thomann, finns ej längre men är av egna märket Harley Benton och var ett stall som uppfyllde mina önskningar.

19 Mar 2022, 15:14
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]