| Author |
Message |
|
EmilK
|
 Låsbara stämskruvar
Hej, jag tycker det var smidigt med låsbara stämisar på min sg och nu letar jag efter likadana till min explorer. Har googlat loss ordentligt men finner inga som passar rakt i utan att behöva borra för dom små skruvarna? På gitarren sitter nu grover mini rotomatics. Någon som vet var någonstans jag kan hitta? Grover verkar göra låsbara mini 6inline men dom har en annan placering av fästskruvarna.
|
| 06 Sep 2022, 12:34 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
 Re: Låsbara stämskruvar
Har du kollat på gmf, gitarrdelar och tysken?
|
| 06 Sep 2022, 15:27 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Grover har två olika Mini Locking Rotomatics och de har olika placering på hålen/fästpunkt. https://grotro.com/product/mini-locking-rotomatics406-series/https://grotro.com/product/min-roto-grip-locking-rotomatics505-series/ Det har samma för icke-låsbart men då kallas ena varianten för mid-size. Krångligt så det förslår.
|
| 09 Sep 2022, 09:44 |
|
 |
|
Goran
|
EmilK wrote: Hej, jag tycker det var smidigt med låsbara stämisar på min sg och nu letar jag efter likadana till min explorer. Har googlat loss ordentligt men finner inga som passar rakt i utan att behöva borra för dom små skruvarna? På gitarren sitter nu grover mini rotomatics. Någon som vet var någonstans jag kan hitta? Grover verkar göra låsbara mini 6inline men dom har en annan placering av fästskruvarna. Är det bara fästskruvarna är det ett lätt jobb, plugga de gamla hålen med tandpetare och trälim. Om du inte vågar själv känner du säkert någon som kan. Grovers låsbara 6-inline (406) är fenomenalt bra och lättsträngade.
|
| 09 Sep 2022, 13:54 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Det är klart att det finns alla alternativ för 3+3 låsbart. Det är färre om det är frågan om 6 i rad istället.
|
| 09 Sep 2022, 19:36 |
|
 |
|
EmilK
|
Hej alla! Tack för all bra input. Jag vill inte borra om hålen till dom små skruvarna utan vill hitta något som passar direkt, inte för att jag är rädd för jobbet utan vill ha det oborrat Vad som verkar passa är just grover 406, men om man kollar på ritningen så anger dom bara graderna som hålet sitter på och ej något mått man kan jämföra med. Grover 505 finns en finfin ritning på men den passar ej. Jag kan ju dänga ett mail på tysken eller liknande och be om mer mått.
|
| 11 Sep 2022, 20:18 |
|
 |
|
arinihsd
|
|
| 11 Sep 2022, 20:42 |
|
 |
|
EmilK
|
Tack! Där fanns dom sista måtten jag behöver, bara hem och mäta!
|
| 12 Sep 2022, 09:17 |
|
 |
|
EmilK
|
Självklart passade dom inte  de som sitter på nu heter Grover 205c6 mini ifall någon har några bra förslag…
|
| 12 Sep 2022, 22:08 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
EmilK wrote: Självklart passade dom inte  de som sitter på nu heter Grover 205c6 mini ifall någon har några bra förslag… Jag skulle definitivt rekommendera Dig -att kika lite på Klusons stämskruvar. Speciellt deras nya 'Revolution Series'. Dessa stämskruvar har inte hål bilden för lilla index skruven som du söker (det har ingen annan stämskruv) -däremot har/ger dessa skruvar: -Ger en vintage look. -Täcker index hålen på gitarren som finns där nu. -Ger ett bättre sound -jämfört med de flesta övriga alternativ. -De är både staggered (kompenserade, lägre axel höjder; som ger mer kontakt över översadeln). -Finns som låsbara. -Dessa har press bussning -istället för skruv bussning. (= Bättre strängklang överföring.) Men för att montera dessa; måstte du även ha extra kompenserings bussningar; för att dessa skall funka i stämskruvshål -som haft skruv/nyp montering tidigare. Kluson är den enda tillverkaren som har rätt mått för hålbild för 6 in line Explorer; ifall man skall man skall ha vintage specs. (Dessa av Deluxe eller Supreme -modell sitter på Ex Gibson CS Explorers från fabrik.) https://www.kluson.com// Jonken
|
| 04 Oct 2022, 13:17 |
|
 |
|
Obi
|
Alltså jag gillar både funktionen och att gitarren håller stämningen så bra. Men efter att ha testat ett tag på ett par gitarrer så tycker jag samtidigt att det händer något med tonen och i synnerhet på lösa strängar. Jag är väldigt glad i att använda lite lösa strängar i klanger även när jag tar grepp högt uppe på halsen. Tycker inte det klingar lika snyggt längre.
Problemet kanske beror på att jag nöjt mig med budgetvarianter av låsbara under testfasen och inte kört på dyrare kvalitetsdito från gotoh eller liknande?
Såg fö att Gotoh kommit med en ny serie stämskruvar (Vintage Tone Revival) där stolpen är gjord av förnicklad mässing (ja inte låsbara då) för att de hävdar att så var det på 50-tal tidigt 60-tal och är en av orsakerna till att klangen i dessa instrument ofta är så bra. Kan det ligga någonting i det?
|
| 23 Sep 2024, 08:48 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Obi wrote: Såg fö att Gotoh kommit med en ny serie stämskruvar (Vintage Tone Revival) där stolpen är gjord av förnicklad mässing (ja inte låsbara då) för att de hävdar att så var det på 50-tal tidigt 60-tal och är en av orsakerna till att klangen i dessa instrument ofta är så bra. Kan det ligga någonting i det?
Nej, det tvivlar jag starkt på. Aldrig hört om det förut. Låter mer som ytterligare ett krystat säljargument. Tror man på det är det ju bara att testa på sin gitarr, har ju troligen som det mesta, en positiv psykologisk upplevd effekt. Speciellt om man samtidigt byter strängar....
| 23 Sep 2024, 10:04 |
|
 |
|
Obi
|
Mike Leaf wrote: Obi wrote: Såg fö att Gotoh kommit med en ny serie stämskruvar (Vintage Tone Revival) där stolpen är gjord av förnicklad mässing (ja inte låsbara då) för att de hävdar att så var det på 50-tal tidigt 60-tal och är en av orsakerna till att klangen i dessa instrument ofta är så bra. Kan det ligga någonting i det?
Nej, det tvivlar jag starkt på. Aldrig hört om det förut. Låter mer som ytterligare ett krystat säljargument. Tror man på det är det ju bara att testa på sin gitarr, har ju troligen som det mesta, en positiv psykologisk upplevd effekt. Speciellt om man samtidigt byter strängar.... Hursom verkar det som det slagit an hos köparna hos Gitarrdelar iaf.  Både 3+3 (Gibson ska enligt texten haft mässingstolpar till 75) och 6 in line (Fender fram till 66) är slutsålda. https://gitarrdelar.se/advanced_search_ ... ywords=VTR
|
| 23 Sep 2024, 11:02 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Allt är väl slut där? Såg detta i beskrivningen, onekligen lockande: Mässing har länge varit känt som en stor faktor för rätt ljudöverföring, faktum är att vi har stött på några riktigt bra gitarrister med erkänt intresse för ljud som envist hävdat att gammal Klusonmekanik låter bättre.Är det inte bättre i så fall att byta översadeln till mässing? För att få den fulla upplevelsen, gå 'all in'?
| 23 Sep 2024, 13:09 |
|
 |
|
Obi
|
Mike Leaf wrote: Är det inte bättre i så fall att byta översadeln till mässing? För att få den fulla upplevelsen, gå 'all in'?
Nog bäst att göra hela gitarren i mässing när man ändå håller på  . Det var ju en period på 80-talet när stall översadlar etc skulle vara i mässing 
|
| 23 Sep 2024, 13:23 |
|
 |
|
zoork_1
|
OT, men ändå... The twelfth fret guitar shop (jfr. bildtext ovan) i Toronto är väldigt trevlig. Så ska man till Kanada rekommenderar jag ett besök.... 
|
| 23 Sep 2024, 13:40 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Mike Leaf wrote: Allt är väl slut där? Såg detta i beskrivningen, onekligen lockande: Mässing har länge varit känt som en stor faktor för rätt ljudöverföring, faktum är att vi har stött på några riktigt bra gitarrister med erkänt intresse för ljud som envist hävdat att gammal Klusonmekanik låter bättre.Är det inte bättre i så fall att byta översadeln till mässing? För att få den fulla upplevelsen, gå 'all in'? Säljtexter, framför allt om gitarrer och där förknippade tingestar tenderar att ha en hel del överdrifter i sig, som vi många gånger konstaterat genom åren. Jag har haft mässingssadel på min huvudgitarr, ett hemmabygge som jag har visat saker från genom åren. Byggdes mitt uppe i värsta mässingsvurmen, 1980. Allt är i mässing, och hade som sagt även mässsingssadel tills för ett år sedan ungefär. Nu är det ben, och jag tycker att det låter bättre, det blev FÖR distinkt. Låsbara stämmisar har jag på en Sandbergstratta, och när jag satte strängarna rätt, dvs knappt ett kvarts varv på dem blev de riktigt bra. Håller stämningen alldeles utmärkt även vid kraftigt svajande. Kan absolut rekommenderas, som trådskaparen redan kommit fram till.
_________________ /Lennart
|
| 23 Sep 2024, 19:37 |
|
|