| Author |
Message |
|
Stelin_
|
 Kramer! Var finns dom?
Har blivit lite av en Kramer-gubbe. Minns den gamla goda tiden när det alltid gick att hitta en annons på en gammal Focus eller Pacer på bojen/diskant/etc.
Var finns alla dessa guldkorn numera?
Man tycker ju att det borde ligga en del vrak i bojarnas garderober?
_________________Gitarrplanket på Facebook! Sveriges ledande gitarrforum. https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts
|
| 16 Oct 2022, 19:22 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
 Re: Kramer! Var finns dom?
Stelin_ wrote: Har blivit lite av en Kramer-gubbe. Minns den gamla goda tiden när det alltid gick att hitta en annons på en gammal Focus eller Pacer på bojen/diskant/etc.
Var finns alla dessa guldkorn numera?
Man tycker ju att det borde ligga en del vrak i bojarnas garderober? Jag har för mig att en del kroppar och halsar finns på Tradera med jämna mellanrum.
|
| 17 Oct 2022, 09:28 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Det där är faktiskt en väldigt rimlig fråga. Minns att ägaren till Freddans musik i Göteborg undrade var alla Barettor tagit vägen eftersom han mindes att han sålde hur många som helst av dem när de begav sig. Och det är ju verkligen en modell man aldrig ser till salu i Sverige.
|
| 18 Oct 2022, 12:19 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Minns bara en Baretta och han körde med en papegoja.
|
| 18 Oct 2022, 19:41 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Jag har bara en focus 2000, men jag tror att många sitter på dom av nostalgiska skäl , och så slipper man ju besväret att sälja dom
|
| 18 Oct 2022, 20:04 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10937 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Vi i min "Vi som vill förstöra allt från 80-talet" klubb hade ett stort, nationellt, "idag samlas vi och bränner Kramer gitarrer" möte i Risekattslösa skogen för ca 3 år sen. Minns bestämt att det strök med lite Jackson och sånt skit också. Tror vi fick eldat ett par tusen gitarrer innan polisen stoppad oss för miljöförstöring. Nu har vi bara mindre, hemliga, möten bara för invigda. Det får oss boomers att känna oss som vi är lite hippa och går på olagliga rave party. Ni får INTE vara med för ni skulle säkert bara sätta dit oss. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 19 Oct 2022, 09:05 |
|
 |
|
Goran
|
Magnus Olsson wrote: Vi i min "Vi som vill förstöra allt från 80-talet" klubb hade ett stort, nationellt, "idag samlas vi och bränner Kramer gitarrer" möte i Risekattslösa skogen för ca 3 år sen. Minns bestämt att det strök med lite Jackson och sånt skit också. Tror vi fick eldat ett par tusen gitarrer innan polisen stoppad oss för miljöförstöring. Nu har vi bara mindre, hemliga, möten bara för invigda. Det får oss boomers att känna oss som vi är lite hippa och går på olagliga rave party. Ni får INTE vara med för ni skulle säkert bara sätta dit oss. /Magnus Är det sant? Vet inte i så fall om det ska ses som en kulturgärning eller massförstörelse av kulturföremål. Hoppas ni eldade upp några Ibanez också 
|
| 19 Oct 2022, 09:10 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Goran wrote: Magnus Olsson wrote: Vi i min "Vi som vill förstöra allt från 80-talet" klubb hade ett stort, nationellt, "idag samlas vi och bränner Kramer gitarrer" möte i Risekattslösa skogen för ca 3 år sen. Minns bestämt att det strök med lite Jackson och sånt skit också. Tror vi fick eldat ett par tusen gitarrer innan polisen stoppad oss för miljöförstöring. Nu har vi bara mindre, hemliga, möten bara för invigda. Det får oss boomers att känna oss som vi är lite hippa och går på olagliga rave party. Ni får INTE vara med för ni skulle säkert bara sätta dit oss. /Magnus Är det sant? Vet inte i så fall om det ska ses som en kulturgärning eller massförstörelse av kulturföremål. Hoppas ni eldade upp några Ibanez också  Självklart eldar vi även äldre Ibanez, fast på andra möten (inte blanda äpple och päron). Men våra största möten som alltid drar flest folk och mest "instrument"* är när vi kör våra vintage och relic bål. Jä**ar vad det brinner då... * Instrument inom citat tecken för vi är inte helt säkra på om såna grejer verkligen skall räknas som instrument (vilket Kramer och Ibanez gör). Vi tror mer på att klassificera dem som samlarobjekt för "jag spelade lite när jag var ung" människor och "jag identifierar mig som gitarrist och vill visa det men spelar aldrig" människor. Nä, det är självklart inte sant. /Magnus
|
| 19 Oct 2022, 09:19 |
|
 |
|
zoork_1
|
Ironi är farligt...
|
| 19 Oct 2022, 11:36 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
zoork_1 wrote: Ironi är farligt... Mycket, speciellt på nätet. //MO
|
| 19 Oct 2022, 11:41 |
|
 |
|
Martin
|
Magnus Olsson wrote: zoork_1 wrote: Ironi är farligt... Mycket, speciellt på nätet. //MO Hela Risekatslösa socken är väl förklarad ironifri zon?
_________________ Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.
|
| 19 Oct 2022, 15:59 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Martin wrote: Magnus Olsson wrote: Mycket, speciellt på nätet.
//MO
Hela Risekatslösa socken är väl förklarad ironifri zon? Ja, hörde det och sen dess har jag inte vågat åka dit. Så nu eldar vi utanför Göteborg. /Magnus
|
| 19 Oct 2022, 16:14 |
|
 |
|
Martin
|
Magnus Olsson wrote: Så nu eldar vi utanför Göteborg That’s the spirit!
_________________ Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.
|
| 19 Oct 2022, 18:22 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Shait. Här trodde man ju; att man var 'unik' med att 'offra' kassa/trasiga instrument -eller instrument delar. Brukar ju använda instrument-skräp för att skjuta in jaktvapnen inför säsongerna. Förr i tiden brukade jag också sponsra vissa roliga partyn -och party gig; med smash instrument. Men nu ser man ju att man inte ens har varit nära samma massförstörelse verksamhet; som vännerna här på Bojen. -I definitely need to kick up my shit a few notches. / Jonken
|
| 21 Oct 2022, 13:36 |
|
 |
|
Stelin_
|
danix wrote: Jag har bara en focus 2000, men jag tror att många sitter på dom av nostalgiska skäl , och så slipper man ju besväret att sälja dom Det behöver inte alls vara krångligt att sälja en Kramer. Jag finns ju  Bandar om dom till fetare band, så man behöver inte oroa sig för om de inte är hundra... Har precis köpt en till som är på ingång, men lite längre fram så tar jag självklart hand om din Focus 2000. Har ingen komplett sån själv. Men en HPD där basen utgörs av en F2000-kropp. Vilken färg och skalle har din?
_________________Gitarrplanket på Facebook! Sveriges ledande gitarrforum. https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts
|
| 21 Oct 2022, 19:17 |
|
 |
|
Stelin_
|
Vinyljunkie wrote: Det där är faktiskt en väldigt rimlig fråga. Minns att ägaren till Freddans musik i Göteborg undrade var alla Barettor tagit vägen eftersom han mindes att han sålde hur många som helst av dem när de begav sig. Och det är ju verkligen en modell man aldrig ser till salu i Sverige. Ibland dyker det upp en Baretta på blocket. Ligger en där nu. Men det är faktiskt den modell jag går igång på minst. Gamla Pacer (har en Imperial, saknar en Deluxe) är mest intressant för mig. Där räknas också Focus-varianterna (2000 och 3000) in. Mer udda modeller är också kul (har en Sustainer och en Classic 3, men skulle älska en Glide/Grace eller Classic 2 också).
|
| 21 Oct 2022, 19:20 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Stelin_ wrote: Vinyljunkie wrote: Det där är faktiskt en väldigt rimlig fråga. Minns att ägaren till Freddans musik i Göteborg undrade var alla Barettor tagit vägen eftersom han mindes att han sålde hur många som helst av dem när de begav sig. Och det är ju verkligen en modell man aldrig ser till salu i Sverige. Ibland dyker det upp en Baretta på blocket. Ligger en där nu. Men det är faktiskt den modell jag går igång på minst. Gamla Pacer (har en Imperial, saknar en Deluxe) är mest intressant för mig. Där räknas också Focus-varianterna (2000 och 3000) in. Mer udda modeller är också kul (har en Sustainer och en Classic 3, men skulle älska en Glide/Grace eller Classic 2 också). Tuffaste modellen är Nightswan för den har den extremaste hockeyskallen ever!
|
| 22 Oct 2022, 11:51 |
|
 |
|
Jonken
|
Vinyljunkie wrote: Tuffaste modellen är Nightswan för den har den extremaste hockeyskallen ever! ...Och försöka hitta den muddigaste halsmicken 'on-thö-planet' till mitten hålet -för att få det mer 'fluid' i ultra schreddandet. Den måste ju vara het också; eftersom man inte vill ha micken för högt justerad -så att man inte där med plektrumet hela tiden. / Jonken
|
| 22 Oct 2022, 11:56 |
|
 |
|
Jonken
|
Min 'favvo' Kramer är helt klart en Kramer sustainer från sent 80-tal. Snyggare kropps form och tilt skalle + 110% kvalla rakt igenom (trä/hardvare/el).
/ Jonken
|
| 22 Oct 2022, 12:02 |
|
 |
|
Stelin_
|
Jonken wrote: Min 'favvo' Kramer är helt klart en Kramer sustainer från sent 80-tal. Snyggare kropps form och tilt skalle + 110% kvalla rakt igenom (trä/hardvare/el).
/ Jonken Har själv en Sustainer, och den är efter omband och plek en riktigt bra gitarr (bäst är dock min Pacer Imperial från 83, inget slår den TONEN). Men jag vet inte om det ens är rimligt att anse att en Sustainer är kvalitet rakt igenom. Under lacken gömmer sig ganska många träbitar av lite diverse slag. Och någon slags topp (tror fan det är plywood). Riktigt fuskbygge, men ändå bra som fan. Och varannan Sustainermick har säckat ihop så elektroniken är ju mest kaos om en ska vara ärlig. Har ersatt mickarna med vanliga i min. Hårdvaran är ju dock top notch såklart med OFR/Schaller.
|
| 23 Oct 2022, 18:59 |
|
 |
|
pudas
|
Kramer är ointressant1. Jag undrar snarare var Travis Bean gitarrerna tog vägen? Kommer ihåg att den lokala musikaffären sålde flera stycken då det begav sig. En Travis Bean, eller kanske det ultimata, en Veleno vore fräckt att äga någon gång!
_________________ pudas
|
| 23 Oct 2022, 20:21 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jonken wrote: Vinyljunkie wrote: Tuffaste modellen är Nightswan för den har den extremaste hockeyskallen ever! ...Och försöka hitta den muddigaste halsmicken 'on-thö-planet' till mitten hålet -för att få det mer 'fluid' i ultra schreddandet. Den måste ju vara het också; eftersom man inte vill ha micken för högt justerad -så att man inte där med plektrumet hela tiden. / Jonken Eller så sätter man en P90 där så har man argt kompljud i mitten och sololjud i stallet!
|
| 25 Oct 2022, 14:43 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Attachment:
4ECC3EBA-3E1B-4DCC-AE7D-605C4EF5DC9E.jpeg [ 93.94 KiB | Viewed 3986 times ]
Stelin_ wrote: danix wrote: Jag har bara en focus 2000, men jag tror att många sitter på dom av nostalgiska skäl , och så slipper man ju besväret att sälja dom Det behöver inte alls vara krångligt att sälja en Kramer. Jag finns ju  Bandar om dom till fetare band, så man behöver inte oroa sig för om de inte är hundra... Har precis köpt en till som är på ingång, men lite längre fram så tar jag självklart hand om din Focus 2000. Har ingen komplett sån själv. Men en HPD där basen utgörs av en F2000-kropp. Vilken färg och skalle har din? Vit, beak kallas det väl för, ursprungligen utan finstämmare, men FR är utbytt mot ett Edge, dikt mot kroppen
|
| 28 Oct 2022, 12:56 |
|
 |
|
Jonken
|
Stelin_ wrote: Har själv en Sustainer, och den är efter omband och plek en riktigt bra gitarr (bäst är dock min Pacer Imperial från 83, inget slår den TONEN). Men jag vet inte om det ens är rimligt att anse att en Sustainer är kvalitet rakt igenom.
Under lacken gömmer sig ganska många träbitar av lite diverse slag. Och någon slags topp (tror fan det är plywood). Riktigt fuskbygge, men ändå bra som fan.
Och varannan Sustainermick har säckat ihop så elektroniken är ju mest kaos om en ska vara ärlig. Har ersatt mickarna med vanliga i min.
Hårdvaran är ju dock top notch såklart med OFR/Schaller. Min egen + samtliga av dessa gitarrer som jag haft på min arbetsbänk under åren; har varit kanon. Nu har jag dock aldrig sett träet i en helt skrapad/bar Kramer Sustainer kropp. Säger därför inte emot Dig; om att det är flerbitars. Däremot tycker jag det där med plywood-topp/Fuskbygge; låter lite väl konstigt. Detta med tanke på de goda resonans och klangegenskaper dessa instrument har. Instrumentet skulle aldrig låta som det gör -om det vore ett fuskbygge. Däremot känner jag igen -att folk haft problem med elektroniken -eller puls-micken i dessa gitarrer. Visst: Elektroniken är ju lite avancerad; och upplevs säkert som 'kaos' av de flesta. Men ofta har det faktiskt visat sig att dessa el-fel inte så illa som man tror. En nackdel med dessa gitarrer är dock att instrumentet bokstavligen ÄTER upp 9-volts batterier. (Detta pga av att sustainersystemet/kretskortet -är aktivt även när man inte använder sustainer funktionen.) Samtidigt imponerande att detta är det första instrumentet -där Floyd Rose först introducerade sustainern. Imponerande att detta system fungerar/fixar -att hänga med än idag. Personligen är jag inte ett stort fan av bla Pacers -eller Barettans kroppsform (den övre delen). Föredrar mer Custom, Sustainer, Nightsvan, osv. Med detta sagt: De flesta äldre Kramer modeller låter kanon. / Jonken
|
| 30 Oct 2022, 12:30 |
|
 |
|
Stelin_
|
danix wrote: Vit, beak kallas det väl för, ursprungligen utan finstämmare, men FR är utbytt mot ett Edge, dikt mot kroppen Mycket snygg. Min Pacer Imperial är dock för för lik för att jag själv ska bli sugen och försöka köpa den. Om inte annat för att jag nyss lagt storpengen på en jätterosa Kramer PC2... Men ska den säljas någon gång så löser vi det, så att säga. Tänkte att det är rimligt att långsiktigt satsa på att äga alla Kramers. 
|
| 03 Nov 2022, 23:09 |
|
 |
|
Stelin_
|
Jonken wrote: Stelin_ wrote: Har själv en Sustainer, och den är efter omband och plek en riktigt bra gitarr (bäst är dock min Pacer Imperial från 83, inget slår den TONEN). Men jag vet inte om det ens är rimligt att anse att en Sustainer är kvalitet rakt igenom.
Under lacken gömmer sig ganska många träbitar av lite diverse slag. Och någon slags topp (tror fan det är plywood). Riktigt fuskbygge, men ändå bra som fan.
Och varannan Sustainermick har säckat ihop så elektroniken är ju mest kaos om en ska vara ärlig. Har ersatt mickarna med vanliga i min.
Hårdvaran är ju dock top notch såklart med OFR/Schaller. Min egen + samtliga av dessa gitarrer som jag haft på min arbetsbänk under åren; har varit kanon. Nu har jag dock aldrig sett träet i en helt skrapad/bar Kramer Sustainer kropp. Säger därför inte emot Dig; om att det är flerbitars. Däremot tycker jag det där med plywood-topp/Fuskbygge; låter lite väl konstigt. Detta med tanke på de goda resonans och klangegenskaper dessa instrument har. Instrumentet skulle aldrig låta som det gör -om det vore ett fuskbygge. Däremot känner jag igen -att folk haft problem med elektroniken -eller puls-micken i dessa gitarrer. Visst: Elektroniken är ju lite avancerad; och upplevs säkert som 'kaos' av de flesta. Men ofta har det faktiskt visat sig att dessa el-fel inte så illa som man tror. En nackdel med dessa gitarrer är dock att instrumentet bokstavligen ÄTER upp 9-volts batterier. (Detta pga av att sustainersystemet/kretskortet -är aktivt även när man inte använder sustainer funktionen.) Samtidigt imponerande att detta är det första instrumentet -där Floyd Rose först introducerade sustainern. Imponerande att detta system fungerar/fixar -att hänga med än idag. Personligen är jag inte ett stort fan av bla Pacers -eller Barettans kroppsform (den övre delen). Föredrar mer Custom, Sustainer, Nightsvan, osv. Med detta sagt: De flesta äldre Kramer modeller låter kanon. / Jonken Ja, jag har haft två Sustainers. Både har varit mycket bra och haft mycket god ton. Den jag har nu skrapade jag av lacken på (eftersom den var svart) och spraymålade. Det som dolde sig under lacken fick mig minst sagt att googla. Det var inte alls ovanligt att dom (ESP) använde diverse träbitar (en kropp kan ha både al och poppel). Toppen (förutom vid arm cuten) är dock täckt av en topp. Antagligen för att säkerställa en jämn yta. Denna topp är troligtvis plywood. Fattar dock inte varför det skulle sabba tonen. Skiten är STENHÅRD och borde väl fungera som en förbättrad lönntopp om inte annat. Trodde först det var någon slags bets bara men det går inte att rubba en molekyl med ett reguljärt sandpapper på den toppen 
|
| 03 Nov 2022, 23:15 |
|
 |
|
Fingers on fire
|
Kramer har haft en särpräglad historia. ESP gjorde under åttiotalet många av Kramers kroppar och halsar. Man satsade stenhårt på PR med EVH som största draghjälp och Barettorna såldes i parti och minut. Minns att halsarna på den modellen ofta betedde sig som daggmaskar- de kroknade och vred sig som inga andra. Kanske är det en av förklaringarna till varför man idag sällan ser dom. OFR och Seymour Duncan- mikar fanns på de flesta USA-modeller och de var generellt välbyggda. Som gällde på åttiotalet var det plastlack som åkte på kropparna, ofta med negativa tonföljder. Precis innan allt gick åt skogen, investerade Michael Jackson i bolaget. Bara en sån sak.
|
| 11 Nov 2022, 15:42 |
|
|