View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 02:00

Reply to topic  [ 259 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Bojarnas sommar projekt 2018-2025 
Author Message

Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Mm, en JTM45 vore ju guld, och en Tremelo dessutom! En Super Trem?
Jag får nöja mig med en 1993 RI, Regular.

14 Aug 2023, 18:38
Profile

Nu börjar Tele-V sätta sig med justeringar som stränghöjd och sadelhöjd för ok spelkänsla.
Det enda som stör lite är att halsen är i fetaste laget. Hade jag fattat det tidigare så hade jag gjort den tunnare. Nån finmepprare är jag då inte men det är kul som tusan det här.

17 Aug 2023, 13:57
Profile ICQ WWW

Marshall wrote:
Mm, en JTM45 vore ju guld, och en Tremelo dessutom! En Super Trem?
Jag får nöja mig med en 1993 RI, Regular.

En länk till en snubbe som gjort en riktigt bra vintage repro build på sådan:
https://ampgarage.com/forum/viewtopic.php?t=35317

Scrolla ner bland inläggen. Det finns juste YT-klipp lägre ner. :wink:

/ Jonken

19 Aug 2023, 13:13
Profile

rifle wrote:
Nu börjar Tele-V sätta sig med justeringar som stränghöjd och sadelhöjd för ok spelkänsla.
Det enda som stör lite är att halsen är i fetaste laget. Hade jag fattat det tidigare så hade jag gjort den tunnare. Nån finmepprare är jag då inte men det är kul som tusan det här.

Trevligt! Låter som att du har blivit 'biten av buggen' -för gitarr byggeri nu. :D

/ Jonken

19 Aug 2023, 13:16
Profile

Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2024
Dags igen -för Bojarna att sommar-bikta. (Berätta den totala sommar planen; istället för den 'städade' varianten -man drar hemma.) :lol:
Nä; skämt åsido: Vad har Ni på G under semestern?

Själv har jag fått grönt ljus hemma -att verkligen ta vatten över huvet i sommar. Att försöka göra/få samtliga instrument -projekt färdiga; som legat i delar så länge. Och dessvärre rör det sig om rätt många projekt. Smaka på det här:

- En Allparts USA 80-tals Superstrat -gura. +30 år gammal swamp ask kropp med en HB + recessed Floyd. +30 år gammal reversed hockeyklubba hals maple/ebony hals. Allt är lackat och klart + alla delar finns. Det som behövs göras är; att plugga och borra om hålen för stallstolparna i kroppen -som komprimerat. Och att tillverka en kontrollplatta elkammaren -på baksidan.

- Ett Nuno N4-projekt. En +20 år gammal kropp i swamp ask är färdig. Den är o lackad. Halsen måste tillverkas. Alla delar finns.

- Ett Jaguar Brian May -projekt. En al kropp med ljudkammare är klar. Den är lackad -men ej slipad och polerad. Har en ny, orginal Fender Jaguar hals liggandes till den. Custom elen är färdig ritad; men ej lödd. Alla delar finns.

- Skall byta kropp på min Fender Ritchie Balckmore signatur fender. Har en Strata kropp på lack; som blir klar snart.

- Ett Eric Clapton Strata -bygge som ligger i delar. Alla delar finns. Al-kropp, lönnhals. Det enda som behövs; är att borra för stallstolparna -och skruva ihop gitarren.

- Ett Custom Jackson Firebird -projekt. Limmad reverse hals. En stall mick + Floyd. Gitarren är nästan färdig slipad -för omlack. Pluggningen för stallstolparna är klart -men måste borras om för Floyd woodscrerws. Alla grejer finns.

- Ibanez Custom Ibanez swirl/sustainer JEM -projekt. Swamp ask kropp -med en orginal JEM 77FP hals. Stolphålen för EDGE-Floydet har komrimerat på kroppen -som måste pluggas och borras om. Gitarren sitter ihop. Bara elen måste lödas.

Vete fasen om jag hinner allt det här under sommaren. Men planen är att iaf försöka. :?

/ Jonken

22 Jun 2024, 11:45
Profile

Mitt gitarrelaterade sommarprojekt är att köra en av mina gitarrer förbi pollaren på Hägerstensvägen till Guitarlabs i Aspudden för att fixa lite glapp som uppstod i replokalen under våren.

22 Jun 2024, 11:51
Profile

Hm, det blir kanske lite småfix med förstärkaren, för bättre funktion i omkoppling mellan olika ljud. Reverben är mer eller mindre beroende på rent/skitet, trots separata Dwellpottar.
Jag har låtit flera optokopplare dela på samma motstånd, vilket inte blir så bra. Tubis-Johan sa "Aja baja " för säkert tio år sedan, minst.

Sedan har jag en Hagström BT-100 som jag i ett svagt ögonblick sa ja till att fixa till. Det är dock ok med ägaren att det får ta tid.

Däremot försöker jag att få tid att spela i alla fall en stund varje dag. Har med mig en akustisk gitarr ut i båten och plinkar på kvällarna i naturhamnarna.

23 Jun 2024, 20:26
Profile

Nytt kablage till lilla pedalbordet, räcker så. Iofs måste jag hitta rätt skruv till monteringen av ström men mer än så tänker jag inte göra. 8)

Religion vs fossils. Fossils win.

23 Jun 2024, 20:41
Profile

Lyssna på Amanda Bergman och försöka förstå varför så sällan någon av hennes kaliber ges utrymme i media. Bygga en sinkad låda till den JBL-kopia som är tänkt att förmedla min kära hustrus harpspel. Städa verkstan. Det är märkligt att trots att nästan ingenting blir gjort där så gror den som igen hela tiden. Oändligt o tröstlöst många startförsök rör till det. Sen ska jag börja försöka tro att jag kan spela gitarr, igen. Sen njuta lite av att lira på vår Expressive e Osmose, vilket genialt instrument! Sen ska vi dokumentera färdigt vår musik till Woyzeck. Sen ska jag ta upp lite nypotatis och njuta av att äntligen ha fått en gös på kroken. Och slutligen ska jag tänka att det är väl bara mänskligt att inget blev gjort.

För att undvika missförstånd: Amanda Bergmans grejor är fantastiska. I svenska sammanhang helt outstanding. Jag ska lyssna på henne för att det är så förbannat bra.

Last edited by maglemer on 25 Jun 2024, 17:03, edited 1 time in total.

25 Jun 2024, 15:33
Profile ICQ WWW

Funderar på att spela lite gitarr.

25 Jun 2024, 15:47
Profile

Har precis fått ihop en 5E9A- stärkare och tänkte fortsätta med en lite mer originell stärkare. Blir en liten stärkare med 6V6, paraphase PI, baskontroll efter första trioden diskant i fasinverteraren o sen reverb utan reverbtrafo liknande en Traynor.
Ska bli spännande

26 Jun 2024, 19:14
Profile

Inspirerad av maglemer ska jag börja med att lyssna på Amanda Bergman. I övrigt, renovera en Höfner 173 från tidigt 60-tal och lite annat... 8)
Snarlik denna: https://youtu.be/w-WgsQRA3Z0?si=1YhrDGva8u4b_PXo

27 Jun 2024, 10:44
Profile ICQ YIM WWW

Har alldeles för många, hoppas att jag hinner med något av detta. :)
1. Banda om en gammal japansk Strata-hals i lönn med stor skalle, som sedan skall lackas med nitro och monteras på en MJT-kropp med mickar från Klein som jag har liggandes.
2. Sätta i hop en "hårdrocks-tele" Skall lacka klart kroppen bara....sen skall den monteras ihop. :)
Mahogny kropp med "kort" telestall samt humbucker från Arcane Inc. i stallposition och P90 från OX4 i halsposition. Warmoth hals i rostad lönn med ebenholtzgreppbräda , rostfria band och upp och nedvänd skalle.
3. Banda om samt fixa till lacken på en grymt resonant och lätt Edwards Les Paul.
4. Banda om en lönn strata hals som senare skall hamna på ett bygge av en superstrat med non locking floyd rose.
5. Modda 2 st Boss GE-7 så att de blir tystare.
6. Bygga om ett par av mina pedalbord.

28 Jun 2024, 10:21
Profile WWW

@1331
"5. Modda 2 st Boss GE-7 så att de blir tystare."

tips på det, tack

28 Jun 2024, 14:41
Profile ICQ WWW

1. Har köpt en gammal strata och den ska få en femlägesswitch plus nytt plektrumskydd då någon tidigare ägare har gjort hål för en annan switch
2. Beställa och montera en WGS-högtalare i min Princeton II.
3. Leta delar för att återställa min LP Custom till originalutseende.

29 Jun 2024, 18:06
Profile ICQ WWW

hawa wrote:
1. Har köpt en gammal strata och den ska få en femlägesswitch plus nytt plektrumskydd då någon tidigare ägare har gjort hål för en annan switch

hej hawa
längesen du var här, kul att du är här igen..

gammal strata, berätta!
vad har du för LP custom? jag har en -78:a, tror jag...

01 Jul 2024, 00:12
Profile ICQ WWW

Första dagen på semestern. Var även ledig helgen -och har därmed hunnit göra undan lite på första projektet.

-Stolphålen är pluggade och omborrade.
-Borrat färdigt för strängklon -och monterat den samma.
-Isolerat kontrolkammaren med folie.
-Bytt till ett fetare mässingblock på Lockmeister Floydet.
-Monterat/skruvat in stallstolparna (woodinserts) för Floydet.

Först på tapeten är nu att besikta kärestans bil kl 11. Sedan är planen; att åka till gitarrverkstan fortsätta med gitarren.

-Hyllan för Floyd nöten skall planas + kontakt optimeras.
-Nöten skall kontakt optimeras.
-Halsfickan skall kontakt optimeras.
-Halsen skall kontakt optimeras.
-Monterings hålen för halsen skall borras.
-Bandstavarna på brädan skall planas -och poleras.

Efter detta skall det bara vara att skruva -och löda ihop gitarren... :)

-Kontrollplattan skall tillverkas. (Senare.)

Step 1; är att få gitarren spelklar -för hemma bruk. :wink:

01 Jul 2024, 10:37
Profile

Jonken wrote:
Första dagen på semestern. Var även ledig helgen -och har därmed hunnit göra undan lite på första projektet.
Första dagen på semestern åker du alltså till ditt jobb, om jag förstått rätt? :) Jag gillar också mitt jobb, men ska man palla fram till pension, är det nog bra att göra annat också.

01 Jul 2024, 11:13
Profile

tligen wrote:
hawa wrote:

hej hawa
längesen du var här, kul att du är här igen..

gammal strata, berätta!
vad har du för LP custom? jag har en -78:a, tror jag...

Tack och hej igen! :-) Kul att det är folk från back in the days som fortfarande finns kvar här.
Stratan är från -73, lagom sliten och 3.4 kg. Två mickar utbytta men det kan jag leva med då det mest är gamla träbitar jag är ute efter.
Aha, en 78:a alltså. En sån hade jag förut, undrar om det är samma. En svart. Vimlar inte av 78:or i Sverige vad jag vet.
Min Custom är från -87. Det som är speciellt med den är att den väger 4.06kg. Lättaste Custom jag har stött på, så därför värd att kostas på nån krona för att den ska bli i spelmässigt toppskick :-)
Är det fortfarande så att om man ska posta bilder så måste de ligga nån annanstans och att man länlar till dem?

01 Jul 2024, 19:24
Profile ICQ WWW

lpstd wrote:
Första dagen på semestern åker du alltså till ditt jobb, om jag förstått rätt? :) Jag gillar också mitt jobb, men ska man palla fram till pension, är det nog bra att göra annat också.

:D

'Jobb' är ju när man gör saker åt kunder. Att göra saker åt sig själv -är ju någonting helt annat. :wink:
Faktiskt enormt givande -att se egna prylar som legat länge i delar; faktiskt bli färdiga.

En liten resumé av vad jag fick gjort idag:

-Hyllan för Floyd nöten skall planas + kontakt optimeras. -DONE!
-Nöten skall kontakt optimeras. -DONE!
-Halsfickan skall kontakt optimeras. -DONE!
-Halsen skall kontakt optimeras. -Igång: fortsätter imorgon...
-Monterings hålen för halsen skall borras. (Vill gärna ha ett par extra händer för att få gitarrens centerlinje exakt rätt; och min hjälp har lovat att dyka förbi imorgon.)
-Bandstavarna på brädan skall planas -och poleras. -DONE!

Utöver detta har jag även hunnit att montera på; -stämskruvar, -översadel, -strängtryck -på halsen. I morgon borde gitarren bli spelbar. Då kommer jag belöna mig själv -med att sticka till repan; och låta RIKTIGT JÄVLA ILLA resten av dagen. (Can't wait!) :twisted: :twisted: :twisted:

Och: Lökigt -att jag är för värdelös; för att kunna lägga upp bilder här åt Er...

01 Jul 2024, 21:33
Profile

hawa wrote:

Min Custom är från -87. Det som är speciellt med den är att den väger 4.06kg. Lättaste Custom jag har stött på, så därför värd att kostas på nån krona för att den ska bli i spelmässigt toppskick :-)

Trevilgt och se Dig här igen 'hawa'!

Har också en vinröd LPC '87 som är riktigt nice. Och nu när jag tänker efter måste jag faktiskt byta tillbaka till 'orginal micken' i stallet på den. Monterade provisoriskt in en DiMarzio Super Distortion -mick i den; för en KISS-grej vi gjorde för ett tag sedan... :?

01 Jul 2024, 21:54
Profile

Känns lite som; att jag är lite ensam som skriver i denna tråd.
Men: -Vaffan: En uppdatering ändå:

Super Stratan är klar. (Förutom; bakplattan.)
Gitarren blev riktigt trevlig!

Hann även köpa en akustisk gitarr: En Gretsch Rancher.
En sån här: https://www.gretschguitars.com/gear/build/acoustic/g5022ce-rancher-jumbo-cutaway-acoustic-electric/2714022522
Gitarren lät precis lika spretigt, fattigt och o djupt som på YT-klippet. Detta trots att detta är en gitarr med 'Jumbo'-låda. Något jag givetvis hade räknat med när jag köpte den. I dessa instrument sitter det ju det aktiva Fishman Presys III -systemet. Detta är ett bra system: DOCK med ett STORT undantag: Sensorn under stallet är i princip sämre än shit. Det bokstavligen dödar all klang som finns -i instrumentet. Genom att byta ut detta skit; mot en ordentlig Fishman Matrix series sensor: Ger i princip en ny gitarr. Klangen och djupet som man ska få ut ur en 'Jumbo' -låda infinner sig direkt; -och man har helt plötsligt en riktigt, riktigt bra Jumbo Akke. Tyvärr åker man även på att byta stall sadeln -i samband med Sensor byte. Den bättre Matrix sensorn är nämligen mycket tunnare -jämfört Med Presys III -sensorn. Detta gör att sträng höjden blir för låg -med orginal översadeln. De mindre Gretsch bandstavarna på brädan; känns även som sågblad. En polering på dessa är också någonting -man direkt från 'gå' skall räkna med att få göra själv. All-in-all: Med lite fix; får man ganska lätt till en kanon akke av nya Ranchern. Detta till en förhållandevis billig investering. Tok-diggar även den röda Gretsch kulören: 'Savannah Sunset'. Längtar som fasen att få ta gitarren ut på ett rejält trubba gig...

Är i full gång med Clapton Strata -projektet nu. Hann nästan löda hela elen färdigt idag. Kvar att göra efter elen; är att skruva ihop gitarren + set up. För hoppningsvis i morgon; får man testa hur man får till det här: https://www.youtube.com/watch?v=dCc00pX_pFA
Detta gärna -utan det överslående, bluddrande, sterila -och fattiga bas registret som Clapton har på sin Strata i klippet. Gitarrsoundet skall väl vara mer 'cream' -när till och med bandet heter så...? :wink:

/ Jonken

09 Jul 2024, 23:18
Profile

Jonken wrote:
Känns lite som; att jag är lite ensam som skriver i denna tråd.

/ Jonken

Det är nog inte alla som kan eller ens vill/får allokera sin lediga tid till att skruva med gitarrprojekt, ens på semestern.
Låter jättekul, men det finns 100 andra grejer som får högre prio i livspusslet för mig tex :wink:

Försöker titta in här och ta ned en gitarr och plinka på sent på kvällen typ.

11 Jul 2024, 10:04
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Det är nog inte alla som kan eller ens vill/får allokera sin lediga tid till att skruva med gitarrprojekt, ens på semestern.
Låter jättekul, men det finns 100 andra grejer som får högre prio i livspusslet för mig tex :wink:

Försöker titta in här och ta ned en gitarr och plinka på sent på kvällen typ.

Visst är det ju så. Men att plinka lite på kvällen räknas ju också. :wink:

/ Jonken

11 Jul 2024, 10:26
Profile

Har justerat trussen en av mina HPD-Tele så den blev spelbar igen samt putsat lite på bandstavarna på den.

Just nu ligger en SG(gammal byggsats) på slaktbänken, Vibrola har åkt av och den kommer troligtvis återställas med vanlig stop-bar, kanske kommer att byta stämmisar, har bekymmer med att jag inte kan sänka stallet tillräckligt så jag för mecka lite även med det.

Har länge varit sugen på att bygga en HPD-Tele till, men det får nog räcka med tre tills vidare.

11 Jul 2024, 11:39
Profile ICQ WWW

1331 wrote:
Har alldeles för många, hoppas att jag hinner med något av detta. :)
1. Banda om en gammal japansk Strata-hals i lönn med stor skalle, som sedan skall lackas med nitro och monteras på en MJT-kropp med mickar från Klein som jag har liggandes.
2. Sätta i hop en "hårdrocks-tele" Skall lacka klart kroppen bara....sen skall den monteras ihop. :)
Mahogny kropp med "kort" telestall samt humbucker från Arcane Inc. i stallposition och P90 från OX4 i halsposition. Warmoth hals i rostad lönn med ebenholtzgreppbräda , rostfria band och upp och nedvänd skalle.
3. Banda om samt fixa till lacken på en grymt resonant och lätt Edwards Les Paul.
4. Banda om en lönn strata hals som senare skall hamna på ett bygge av en superstrat med non locking floyd rose.
5. Modda 2 st Boss GE-7 så att de blir tystare.
6. Bygga om ett par av mina pedalbord.

Min semester har inte börjat än...
Men har iallafall lyckats få ihop ett smidigt pedalbord med en Quad Cortex, Kingtone MiniFuzz, Lehle Dual Expression och en Seymor Duncan PS200. Riktigt smidigt bord när man inte kan ha med sig förstärkare, och mycket smidigt när man vill spela utan att störa någon. (kopplar bara in iPad och hörlurar. :) Mycket smidigt komplement till mina "riktiga" förstärkare!

Sen "råkade" jag köpa en riktigt inspelad och bra Gibson Les Paul från 1981 i färgen Tobacco Sunburst. Så den skall få nya benvita "pickupringar" samt justeras så att den är som jag vill ha den.
Det är tydligen något med Gibson och lönnhals som jag gillar... :) Har nu tre Gibson med lönnhals som alla är fantastiska, Les Paul Custom -75?, Les Paul Standard -81 och SG Special -90..

11 Jul 2024, 12:18
Profile WWW

Semestern började för två timmar sedan.
Huvudprojektet är att få ihop IKEA Vimle.

11 Jul 2024, 14:19
Profile

Marshall wrote:
Semestern började för två timmar sedan.
Huvudprojektet är att få ihop IKEA Vimle.

Nice. Viktigt att få till exakt rätt radie på kuddarna där. Annars synkar inte det så viktiga; efterföljande -vertikala testet fullt ut. :wink:

/ Jonken

11 Jul 2024, 23:48
Profile

Flera som undrar om receptet -på Gretsch Rancher -projektet.
Här är en parts list på det:

Gitarr inklusive case: (Thomann)
Alt. 1.) https://www.thomann.de/se/gretsch_g5022_ce_rancher_jumbo_bundle.htm
Alt. 2.) https://www.thomann.de/se/gretsch_g5022cwfe_falcon_rancher.htm + https://www.thomann.de/se/gretsch_g6294_jumbo_ft_case.htm

Fishman Matrix sensor: (Thomann)
https://www.thomann.de/se/fishman_matrix_natural_2_3_mm_nurpickup.htm

Gretsch Feedback Buster: (Thomann)
https://www.thomann.de/se/gretsch_rancher_feedback_buster.htm

Stallsadel: (GMF)
https://www.gmf.se/stallben-oversadlar/stallben-i-ben/stallben-taylor-guitars-8588

/ Jonken

13 Jul 2024, 11:52
Profile

Är nog skyldig några bilder på mina sommar projekt. :)

Clapton Stratan -och Super Stratan:

/ Jonken

Attachments:
IMG_0754.JPG
IMG_0754.JPG [ 166.32 KiB | Viewed 8697 times ]
IMG_0752.JPG
IMG_0752.JPG [ 133.66 KiB | Viewed 8697 times ]
25 Sep 2024, 15:41
Profile
Reply to topic   [ 259 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next