View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 16:54

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Rory Gallaghers strata till salu 
Author Message

Auktioneras nu av hans familj (bror)

https://www.donegallive.ie/news/south-d ... llion.html

Undrar var den hamnar, Bonamassa gillar ju inte 'kändisgitarrer' om jag fattat rätt 8)

22 Jul 2024, 15:07
Profile ICQ WWW

Post Re: Rory Gallaghers strata till salu
Ser tyvärr lite sliten ut... 8)

George Harrison

22 Jul 2024, 15:56
Profile

Är ju bara att kolla vilka som köpt andra "ikoniska gitarrer" som kändisar spelat på. Denna lär ju gå samma öde tillmötes!

23 Jul 2024, 09:13
Profile

Polytone wrote:
Han måste ha missat strängarna en hel del...
Skämt åsido, läste nånstans att svett hade en del i detta.
Kan det vara så månne...?

23 Jul 2024, 10:48
Profile ICQ YIM WWW

Det är nog flera faktorer här, obs att den inte spelats sen 1995, och såg ut så här redan på Isle of wight 1970 :shock:
En faktor är att han spelade alla gig på denna gitarr, ofta svetiiga klubbgig och Rory hade en starkt svett tydligen.
Sen inte förglömma att den stals 1966 och låg i ett vattenfyllt dike i nästan en vecka innan den hittades.

Orginalmickarna rostade sönder, och flera ggr togs halsen oss fick torka några månader innan den monterades tillbaks.

Jag tänker att någon rik irländsk rockstjärna eller rik person kanske vill köpa denna och den kvar där...

Kanske Bono om han har några stålar kvar och inte är så snål som man hört :mrgreen:

23 Jul 2024, 11:19
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Det är nog flera faktorer här, obs att den inte spelats sen 1995, och såg ut så här redan på Isle of wight 1970 :shock:
En faktor är att han spelade alla gig på denna gitarr, ofta svetiiga klubbgig och Rory hade en starkt svett tydligen.
Sen inte förglömma att den stals 1966 och låg i ett vattenfyllt dike i nästan en vecka innan den hittades.

Orginalmickarna rostade sönder, och flera ggr togs halsen oss fick torka några månader innan den monterades tillbaks.

Jag tänker att någon rik irländsk rockstjärna eller rik person kanske vill köpa denna och den kvar där...

Kanske Bono om han har några stålar kvar och inte är så snål som man hört :mrgreen:

Ja, eller The Edge kanske? Tippar att den hamnar på Irland iaf.

George Harrison

23 Jul 2024, 12:47
Profile

Brian May är ju inte irländare men är ju en beundrare av Rory. Han har ju de finansiella musklerna och kan behöva en ny gitarr för att förnya sig lite :P ''
¨
Men man får ju mer färg för pengarna om man köper en Squier Sonic som Bummer brukar rekommendera.

Image

27 Jul 2024, 07:47
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Brian May är ju inte irländare men är ju en beundrare av Rory. Han har ju de finansiella musklerna och kan behöva en ny gitarr för att förnya sig lite :P ''
¨
Men man får ju mer färg för pengarna om man köper en Squier Sonic som Bummer brukar rekommendera.

Han kanske kan måla den röd i farsans garage

29 Jul 2024, 00:18
Profile ICQ WWW

https://www.youtube.com/watch?v=MXr2Pvl1cqE

Drygt 11.5 miljoner sek landade kalaset på.

George Harrison

18 Oct 2024, 19:22
Profile

Gick lite under förväntat, bra att Live Nation köpte gitarren och donerade den till Irlands nationalmuseum.
Tycker jag.....

Har som vanligt noterat att en del vädrat sitt missnöje med det upplägget baserat på det vanliga förutsägliga argumentet:
[i]Gitarrer ska spelas på och inte hänga på ett museum[/i]

Perosnligen tycker jag vissa instrument är värda att bevaras, tex detta, och det finns tillräckligt med slitna pre-cbs strator därute att spela på.

20 Oct 2024, 16:48
Profile ICQ WWW

Ett citat från kommentarerna i Youtubeklippet; "The buyer was Live Nation Gaiety, owners of all the major music venues in Ireland and donated it to the National museum of Ireland following agreement with the Irish Government concerning a tax break. So basically the Irish people bought it."

Dvs det var enligt denna källan en deal för att Live Nation gjort något aja baja skattemässigt... Inte fullt så filantropiskt med andra ord.

Men bra att gitarren stannar på Irland!

20 Oct 2024, 17:21
Profile

Mike Leaf wrote:
Gick lite under förväntat, bra att Live Nation köpte gitarren och donerade den till Irlands nationalmuseum.
Tycker jag.....

Har som vanligt noterat att en del vädrat sitt missnöje med det upplägget baserat på det vanliga förutsägliga argumentet:
[i]Gitarrer ska spelas på och inte hänga på ett museum[/i]

Perosnligen tycker jag vissa instrument är värda att bevaras, tex detta, och det finns tillräckligt med slitna pre-cbs strator därute att spela på.

Ja det där är ju ett rent ut sagt puckat argument. Finns ju hur många instrument som helst att spela på...

George Harrison

20 Oct 2024, 17:40
Profile

zoork_1 wrote:
Polytone wrote:

Äckligt. Jag hade lackat om den.

24 Oct 2024, 11:55
Profile

zoork_1 wrote:
Polytone wrote:

Är det inte så att vissa substanser, t ex opioider, smärtstillande och lugnande tabletter kan ge kraftigare svettningar?

Rory var väl i grunden ingen missbrukare men blev tydligen tablettberoende med tiden.
Bl a började han med dem för att hålla sig lugn pga extrem flygrädsla vilket väl inte är en bra kombo om man är flitigt turnerande musiker.

Vad jag förstår så förstörde bruket av de lugnande tabletterna levern och efter en levertransplantation med MRSA/stafylokocker som komplikation så blev det för mycket för kroppen redan vid 47.

24 Oct 2024, 12:27
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
zoork_1 wrote:
Är det inte så att vissa substanser, t ex opioider, smärtstillande och lugnande tabletter kan ge kraftigare svettningar?

Rory var väl i grunden ingen missbrukare men blev tydligen tablettberoende med tiden.
Bl a började han med dem för att hålla sig lugn pga extrem flygrädsla vilket väl inte är en bra kombo om man är flitigt turnerande musiker.

Vad jag förstår så förstörde bruket av de lugnande tabletterna levern och efter en levertransplantation med MRSA/stafylokocker som komplikation så blev det för mycket för kroppen redan vid 47.

Ja, opioider ökar svettandet. Dock ska hans tablettintag ha satt igång mot slutet av 70-talet och då var stratan färglös sedan nästan ett decennium. Vissa människor har mer urinsyra i svetten, jag märker det tydligt när jag lånat ut en gitarr till kompisen. :shock:

Vad gäller levern så spottade han väl inte i glaset direkt och det är ingen lyckad combo med paracetamol/Alvedon som han tydligen petade i sig i massor; levern går i nekros och enda räddningen är transplantation.

Jag gillade verkligen Rory på 70-talet, både med Taste och som soloartist. Såg honom -76 på Göteborgs Konserthus och -78 på Roskildefestivalen. En fin liveartist!

24 Oct 2024, 20:51
Profile

Tror det finns anledningar till att dessa (vissa) strator blir så slitna (tänlk även SRV, eller Conny Blooms vita 62)

- Orginallacken är väldigt tunn
- Dessa ex har spelats otroligt mycket som ett 1:a val både i studio, hemma, rep samt gig
- Ägare har troligen ett ganska hårt anslag
- När det börjar lossna lack så lossnar det sen fortare av nån anledning
- Gitarren har varit med på ett större antal 'budget-turneér' i början, där den färdats i ett slitet orgcase, lämnats
i otempererade miljöer, utsatts för temperaturväxlingar mm.
- Orsaken att man inte ser SÅ många så slitna är att de flesta lackasts om INNAN det gått så långt.

Det enda som är udda med Rorys gitarr är att på bilder från 1962-63 med tidigare ägaren ser den ut som ny, redan
1970 med Rory så finns bara lite rött kvar på framsidan, så det har gått väldigt fort.....

Vätska, svett mm.....
Ja betänkt att den stals och hittades i ett vattenfyllt dike efter flera dygn i slutet av 60-talet, kanske spelar in på det förloppet

25 Oct 2024, 10:04
Profile ICQ WWW

Jag har en of topic fråga.

Hur bra klarar sig en Stratocaster hals utan lack?
Jag har en stratta som är ganska sliten.
Den påminner om Frusciantes eller Peter Greens 55-57a.

Borde jag lacka den?

25 Oct 2024, 20:17
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Jag har en of topic fråga.

Hur bra klarar sig en Stratocaster hals utan lack?
Jag har en stratta som är ganska sliten.
Den påminner om Frusciantes eller Peter Greens 55-57a.

Borde jag lacka den?
Hur bra den klarar sig beror på hur tätt (jfr. densitet) trämaterialet är, hur torrt det är, hur det absorberar fukt, osv.
Om halsen är stabil, håller sig rak över tid och du gillar den utan lack, så är det väl bara att spela på tänker jag.
Själv drar jag på lite skyddande olja emellanåt.

25 Oct 2024, 22:11
Profile ICQ YIM WWW

Warmoth & Musikraft rekommenderar att man inte kör med obehandlad hals, den löper stor risk att suga upp fukt och vrida sig.
De rekommenderar därför - om man inte vill lacka den - behandling med vax. Det stöter bort vätska. Olja torde väl gå lika bra men härsknar nog lättare.

26 Oct 2024, 00:20
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]