| Author |
Message |
|
Tokerekloker
|
 Hur man lurar en producent i studion
|
| 10 Sep 2024, 22:52 |
|
 |
|
4trax
|
 Re: Hur man lurar en producent i studion
Såg nån intervju där Sklar berättar att idén till switchen kom från en session ihop med gurun Tommy Todesco. Hur va det nu… Saxat ur en artikel: "So across the room, the guy who was conducting... they were curious for different things. And they go 'Tommy, you got a mandolin?' And so Tommy is like 'Yeah.' He plays again. 'No, that's not it. Do you have a bouzouki?' 'Yeah.' "And I'm sitting here, crapping my pants, laughing because all he had was his acoustic guitar. So he would just keep [bending down] and sit up. But he was so good, he would play in all these different positions until they finally heard what they wanted. Underbart! 
|
| 12 Sep 2024, 08:58 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Mandolin-storyn har man ju hört... ...men den med switchen var ny för mej 
_________________ tligen
|
| 12 Sep 2024, 12:15 |
|
 |
|
pudas
|
Rätt säker på att antalet knep, fusk och lurendrejerier som producenter tar till för att undvika lägen som liknar en polsk riksdag vid den avslutande kontroll lysningen efter ett inspelningspass är betydligt större och vanligare!
Skräcken för producenten är när samtliga musiker och trummslagare inte riktigt känner igen sina konstnärliga prestationer som givetvis endast beror på dom tekniska förutsättningarna, följt av krav på att deras stämma måste tas om, allternativt en kompelett ommixning !
_________________ pudas
|
| 12 Sep 2024, 14:24 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Hört historier där producenter på nätet berättat sina historier. Inga kända producenter, som ibland måste ta jobb de egentligen inte vill men de har ju räkningar att betala som alla andra. T ex skickat hem folk och låtit en gitarrist spela om basen för att det var allt för dåligt, eller spelat om basen själv. Bassister som sen tyckt wow så bra det blev det jag spelade.  Ja finns gott om andra historier också givetvis.
|
| 12 Sep 2024, 21:22 |
|
 |
|
lpstd
|
Tokerekloker wrote: låtit en gitarrist spela om basen för att det var allt för dåligt, eller spelat om basen själv. Bassister som sen tyckt wow så bra det blev det jag spelade. Fy fan vad vidrigt ondskefullt! 
|
| 13 Sep 2024, 09:35 |
|
 |
|
pudas
|
Jag undrar om medlemmarna i den förr så populära orkestern ”Kiss” fick veta att alla medlemmar blivit ersatta av proffs när Eddie Kramer proddade dom?
_________________ pudas
|
| 13 Sep 2024, 10:48 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
pudas wrote: Jag undrar om medlemmarna i den förr så populära orkestern ”Kiss” fick veta att alla medlemmar blivit ersatta av proffs när Eddie Kramer proddade dom? Kul, nu börjar det likna något... så ponera detta senario: låt säga att en köpt en Picasso för att sen få reda på att den målats av en assistent..då anses den vara en förfalskning... När ett band som kiss tar in en som kan göra det bättre än bandet, men inte får den kredit den förtjänar!...anses det inte vara en förfalskning...Hmmm. Skulle säga att det skett med deras godkännande, en klassisk urkundsförfalskning i dess mening, alla band som angett att de själva inte spelat är väl nästan ok..bara nästan..tänk när dessa säger lyssna på vår senaste platta...juridiskt äger de den..men framförandet gjordes av andra. Blir som att en Volvo egentligen är Rolls Royce...i annan förpackning! vilket är vad alla "kloner" är! T.e.x. Ozzy är väl det största dregget av dem alla i modern tid..ersatte gamla inspelningar med nya musiker för att slippa betala royalties till andra...detta till trots att de som spelade på originalinspelningen bidragit med sitt uttryck! en större förfalskning går väl inte att göra? Skulle också säga att även en sådan som Sklar bliivit ersatt utan sin vetskap å det rör honom inte i ryggen..han har redan fått betalt! Det är inte han som får royalties om det blir en hit, dock när han spelat på tillräckligt många hits..kan han ta redigt betalt för sitt initiala jobb...inga 500: i timmen. Att ha och förvalta en unik tanke är för många en upplevelse de flesta aldrig kommer att ha! att inse det är ett steg i rätt riktning! dock förminskar det vad meningen med livet då blir! därav följ din dröm så långt den tar dig...å gör som alla innan..fuska, lura, bedra din nästa så kommer du kanske dit!...en smutsig bransch är det! 
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 13 Sep 2024, 12:10 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
lpstd wrote: Tokerekloker wrote: låtit en gitarrist spela om basen för att det var allt för dåligt, eller spelat om basen själv. Bassister som sen tyckt wow så bra det blev det jag spelade. Fy fan vad vidrigt ondskefullt!  Är det? Kan man inte spela ens tillräckligt bra så....När inte ens editering är tillräckligt. Nä. Bättre någon annan gör jobbet då. Att det i slutändan blir bra är väl det enda som räknas. Har och funnits gott om amerikanska band som bokat studio och producent och sen inte knappt kunnat lira alls. Det hände t om Fredrik Nordström en gång. De åkte över hela plurret till Sverige och betalade.
|
| 13 Sep 2024, 15:47 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
pudas wrote: Jag undrar om medlemmarna i den förr så populära orkestern ”Kiss” fick veta att alla medlemmar blivit ersatta av proffs när Eddie Kramer proddade dom? Hänt i andra kända band också ja. Välkänd fakta. Brukar lyssna på full in bloom på tuben där både bandmedlemmaro och producenter berättar historier om vad som hände i studion på 80-talet främst.
|
| 13 Sep 2024, 15:50 |
|
 |
|
CarlM
|
pudas wrote: Jag undrar om medlemmarna i den förr så populära orkestern ”Kiss” fick veta att alla medlemmar blivit ersatta av proffs när Eddie Kramer proddade dom? Vad tänkte du på för skiva eller låt då? På Eddie Kramer-skivorna är det väl bara originalmedlemmarna som spelar på? (Bortsett från att Bob Kulick spelade tre solon på Alive II sidan 4, den lite udda LP-sidan med nya låtar som var o-live, vilket är lite oväntat på en live-skiva.
|
| 13 Sep 2024, 19:19 |
|
 |
|
pudas
|
Ingen aning, mitt påstående är baserat något jag läste i den brittiska tidningen "International musician and recording world" på 80-talet. I ärlighetens namn har jag nog aldrig ens hört Kiss orkestern, bortsett från det som spelats på radiokanalen "Bandit Rock"!
_________________ pudas
|
| 14 Sep 2024, 10:51 |
|
 |
|
Jo E
|
CarlM wrote: pudas wrote: Jag undrar om medlemmarna i den förr så populära orkestern ”Kiss” fick veta att alla medlemmar blivit ersatta av proffs när Eddie Kramer proddade dom? Vad tänkte du på för skiva eller låt då? På Eddie Kramer-skivorna är det väl bara originalmedlemmarna som spelar på? (Bortsett från att Bob Kulick spelade tre solon på Alive II sidan 4, den lite udda LP-sidan med nya låtar som var o-live, vilket är lite oväntat på en live-skiva. Anton Fig spelar trummor på t.e.x. Destroyer...hela plattan!
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 14 Sep 2024, 10:53 |
|
 |
|
Obi
|
Jo E wrote: CarlM wrote: Vad tänkte du på för skiva eller låt då? På Eddie Kramer-skivorna är det väl bara originalmedlemmarna som spelar på? (Bortsett från att Bob Kulick spelade tre solon på Alive II sidan 4, den lite udda LP-sidan med nya låtar som var o-live, vilket är lite oväntcat på en live-skiva.
Anton Fig spelar trummor på t.e.x. Destroyer...hela plattan! Men Destroyer är väl en Bob Ezrin skiva? Gitarristen Dick Wagner var väl där och solade på den också när Ace var för full för att dyka upp i studion, bl a på Sweet Pain and Flaming Youth samt akustisk gitarr på Beth enligt internet..
Last edited by Obi on 14 Sep 2024, 17:10, edited 1 time in total.
|
| 14 Sep 2024, 16:32 |
|
 |
|
Jo E
|
De e möjligt...inte heller mitt favoband...Kramer var väl tekniker...sen var det nog Anton ett par platter framåt därifrån...
|
| 14 Sep 2024, 16:53 |
|
 |
|
CarlM
|
Jo E wrote: Anton Fig spelar trummor på t.e.x. Destroyer...hela plattan! Jag tror att du förväxlar Destroyer med Dynasty där Anton Fig ersatte Peter Criss på de flesta låtarna, antingen på grund av olycka eller på grund av hans skenande knarkande som gjorde att han ersattes permanent av Eric Carr inför den följande turnén. Men varken Destroyer eller Dynasty producerades av Eddie Kramer.
|
| 14 Sep 2024, 23:23 |
|
 |
|
Jo E
|
CarlM wrote: Jo E wrote: Anton Fig spelar trummor på t.e.x. Destroyer...hela plattan! Jag tror att du förväxlar Destroyer med Dynasty där Anton Fig ersatte Peter Criss på de flesta låtarna, antingen på grund av olycka eller på grund av hans skenande knarkande som gjorde att han ersattes permanent av Eric Carr inför den följande turnén. Men varken Destroyer eller Dynasty producerades av Eddie Kramer. Tror inte...det får andra göra i kyrkan! Det har blivit sagt till mig av trummisar när företelsen "The Milli Vanilli aspekt of musik" diskuterats...men som sagt inget direkt fan, tror jag ägde The Elder på vinyl någon gång.i tiden för att den skulle blivit filmmusik..dock gott nog för att påvisa det som det skrivs om...och hur det görs! av vilken anledning, att banden alltid vet!..att det är ett medvetet agerande...för det konstnärliga uttrycket är det inte  rent ekonomiska skäl...och görs i skrivande stund också...och alltid kommer fortgå till den som blir "påkommen" inte förtjänar den respekt de tidigare erhållit 
|
| 15 Sep 2024, 02:35 |
|
|