| Author |
Message |
|
Mats Nermark
|
 Detta finns ALDRIG i mina låtar
Det finns vissa saker som jag helt enkelt inte gillar. Således kommer detta ALDRIG dyka upp i mina låtar.
1. Koklocka 2. Virveltrumma på slag 1 och 3
Vad har ni som ni inte kan tänka er?
/Mats N
|
| 12 Jan 2025, 19:57 |
|
 |
|
pudas
|
 Re: Detta finns ALDRIG i mina låtar
1: Manlig falsettsång
2: Kvinligt "wailande" ala nyfrälst Carola
3: Rap, dvs någon som mumlar utdrag ur sitt eget brottsregister
4: Growl sång
_________________ pudas
|
| 12 Jan 2025, 20:55 |
|
 |
|
Polytone
|
1. Autotune 2.Wailande sång 3.Något som överhuvudtaget drar tankarna åt Mello 4.Domedagsinfluerad musik
Kommer säkert på fler saker som jag ogillar..
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 12 Jan 2025, 21:23 |
|
 |
|
zoork_1
|
Falsettsång....
|
| 12 Jan 2025, 22:45 |
|
 |
|
4trax
|
Trångsynthet kommer inte finnas på mina låtar! Lite skämtsamt men ändå inte.
/ More cowbell!
|
| 12 Jan 2025, 23:36 |
|
 |
|
salesman
|
Jag gillar VoodooBoogie... (Jag vet nytt namn) Men det passar ganska bra med soundet.
Dessa går direkt bort.
1. Rap Hop 2. Absolut inget Van Halen i någon form. 3. Inget 80 tals sound. 4. Inget skrikande eller annat fjanteri. 5. Ingen Matematik Rock. 6. Inget sound efter ca 1973. 7. Inga Springsteen slagdängor eller liknande.
Kanske vi borde göra en tråd med 3-5 låtar som man verkligen gillar...?
|
| 13 Jan 2025, 00:34 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
4trax wrote: Trångsynthet kommer inte finnas på mina låtar! Lite skämtsamt men ändå inte.
/ More cowbell! detta nappar jag på! x2 är man musiker så är man öppen! cowbell, dragspel, banjo, ukulele, säckpipa, gitarr, piano, sarod etc etc är man byråkrat så gillar man nog inte musik öht... autotune har väl inte med musik att göra, förstår inte att det nämns i detta sammanhang... 
_________________ tligen
|
| 13 Jan 2025, 00:54 |
|
 |
|
zoork_1
|
tligen wrote: 4trax wrote: Trångsynthet kommer inte finnas på mina låtar! Lite skämtsamt men ändå inte.
/ More cowbell! detta nappar jag på! x2 är man musiker så är man öppen! cowbell, dragspel, banjo, ukulele, säckpipa, gitarr, piano, sarod etc etc är man byråkrat så gillar man nog inte musik öht... autotune har väl inte med musik att göra, förstår inte att det nämns i detta sammanhang...  Falsettsång då.....?
|
| 13 Jan 2025, 10:45 |
|
 |
|
bummer
|
Mummel-rap, som man hört i låtar senaste åren. Brukar dyka upp i låtar med kvinnliga sångare. Nån talanglös fjant sitter i bakgrunden och mumlar fram ett "yeah".
Joddel.
Nyckelharpa.
Last edited by bummer on 14 Jan 2025, 11:41, edited 1 time in total.
|
| 13 Jan 2025, 11:25 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Rap. Jag har försökt mig på att förstå det sen 80-talet utan att lyckas. Låter som någon som tjatar hål i huvudet på mig.
House beats. Min tanke om hur house kom till är att någon köpte en begagnad trummaskin med en massa misslyckade takter och bestämde sig att göra låtar av dem.
|
| 13 Jan 2025, 12:13 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
zoork_1 wrote: Falsettsång då.....? The Darkness?
| 13 Jan 2025, 12:54 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Har nog inga "aldrig" men väldigt många "inte troligt".
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 13 Jan 2025, 17:23 |
|
 |
|
Polytone
|
tligen wrote: detta nappar jag på! x2 är man musiker så är man öppen! cowbell, dragspel, banjo, ukulele, säckpipa, gitarr, piano, sarod etc etc är man byråkrat så gillar man nog inte musik öht... autotune har väl inte med musik att göra, förstår inte att det nämns i detta sammanhang...  Du får läsa överskriften på tråden igen. Och du har rätt samtidigt; det har inte med musik att göra och finns således inte i mina låtar. 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 13 Jan 2025, 17:28 |
|
 |
|
Goran
|
Vinyljunkie wrote: Rap. Jag har försökt mig på att förstå det sen 80-talet utan att lyckas. Låter som någon som tjatar hål i huvudet på mig. Instrumental Rap då 
|
| 13 Jan 2025, 17:51 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
4trax wrote: Trångsynthet kommer inte finnas på mina låtar!
Inte i mina heller, men som arrangör så förbehåller jag mig rätten att inte använda musikaliska element som inte faller mig i smaken.  /Mats N
|
| 13 Jan 2025, 18:11 |
|
 |
|
CarlM
|
Jag har svårt att komma på något. Båda av Mats N exempel kan jag tänka mig. Att tonhöjdskorrigera en i övrigt bra tagning har jag inga problem med. Men det är klart, Cher-Believe-Autotune är inte ett uttryck jag känner att jag behöver använda, så där hittade jag faktiskt ett exempel.
Tonartshöjning på sista refrängen är ett annat grepp som jag inte heller känner något behov av att använda.
Men sen är det nog slut på exempel.
|
| 13 Jan 2025, 19:29 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Rap crap. Läste någonstans att Keith Richards sa det är musik för de som inte kan spela och pratar i fel tonart. Kan bara inte med sån musik.
Auto-tuneffecten, kan den inte bara dö ut. Den har plågat musikvärlden allt för länge.
Blastbeats. Står bara inte ut med att höra det.
Allt som närmar sig dansband ger mig kalla kårar av obehag.
Lökiga 80-tals syntljud. Ryser av obehag.
7-8-strängade gitarrer. Var får de alla ifrån att det låter tyngre ju mer man stämmer ned? Stämmer inte alls och låter bara skit i mina öron. Den som stämmer ned mest vinner-attityd. T om en oktav ned i E. Det är basens jobb i mina öron och inte fan någon gitarrs.
Dödsmetall. Fullt ös från början till slut. Ingen dynamik. Ingen melodi. Growlar så man inte ens kan hör ett enda ord med sina allt för låga stämda gitarrer. En låt med stark melodi kan göras om i vilken skala som helst och vilken musikgenre som helst.
Menlös pop a la Taylor Swift. Snark. Så mediokert och tråkig musik. Ted Nugent kallade hennes musik för cartoon music. Håller med.
Dragspel. Tål inte höra det.
Säckpipa. Hjälp är det något djur som skriker i dödsplågor?
Wailande. Finns det något mer överskattad sångteknik? Värst med alla unga i idol som tror de kan waila och låter bara som de lider av tarmvred.
Religiösa texter och sång. Fram med spyhinken.
|
| 13 Jan 2025, 22:24 |
|
 |
|
4trax
|
Tokerekloker wrote: Rap crap. Läste någonstans att Keith Richards sa det är musik för de som inte kan spela och pratar i fel tonart. Kan bara inte med sån musik.
Auto-tuneffecten, kan den inte bara dö ut. Den har plågat musikvärlden allt för länge.
7-8-strängade gitarrer. Var får de alla ifrån att det låter tyngre ju mer man stämmer ned? Stämmer inte alls och låter bara skit i mina öron. Den som stämmer ned mest vinner-attityd. T om en oktav ned i E. Det är basens jobb i mina öron och inte fan någon gitarrs.
Dödsmetall. Fullt ös från början till slut. Ingen dynamik. Ingen melodi. Growlar så man inte ens kan hör ett enda ord med sina allt för låga stämda gitarrer. En låt med stark melodi kan göras om i vilken skala som helst och vilken musikgenre som helst.
Menlös pop a la Taylor Swift. Snark. Så mediokert och tråkig musik. Ted Nugent kallade hennes musik för cartoon music. Håller med.
Wailande. Finns det något mer överskattad sångteknik? Värst med alla unga i idol som tror de kan waila och låter bara som de lider av tarmvred.
Religiösa texter och sång. Fram med spyhinken. Du får ta det som du vill https://www.facebook.com/share/r/157pyeBLKC/?mibextid=wwXIfr
|
| 13 Jan 2025, 22:45 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
4trax wrote: Tokerekloker wrote: Rap crap. Läste någonstans att Keith Richards sa det är musik för de som inte kan spela och pratar i fel tonart. Kan bara inte med sån musik.
Religiösa texter och sång. Fram med spyhinken. Du får ta det som du vill https://www.facebook.com/share/r/157pyeBLKC/?mibextid=wwXIfrDet där var nog salesman här ovan. Han gillar ju inget sound efter 73. 
|
| 14 Jan 2025, 12:57 |
|
 |
|
rifle
|
Hade jag fått ur mig en låt så hade allt det där passat in. Man får inte vara kräsen när man inte får ut nån låt.
|
| 14 Jan 2025, 14:19 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Goran wrote: Vinyljunkie wrote: Rap. Jag har försökt mig på att förstå det sen 80-talet utan att lyckas. Låter som någon som tjatar hål i huvudet på mig. Instrumental Rap då  Det är ju just det, jag har inga problem med beats om de är bra. 
|
| 14 Jan 2025, 14:36 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Tokerekloker wrote: Dödsmetall. Fullt ös från början till slut. Ingen dynamik. Ingen melodi.
Jag säger inte att jag tror att jag kan övertala dig att ge death metal en ny chans men det är en väldigt bred genre i sig. Det finns definitivt band som har dynamik och FYI så finns det en subgenre som kallas melodeath med mer melodier än mello!
|
| 14 Jan 2025, 14:40 |
|
 |
|
salesman
|
Det där var nog salesman här ovan. Han gillar ju inget sound efter 73. Exakt, peka ut en bra låt efter 1973!!! 
|
| 14 Jan 2025, 23:06 |
|
 |
|
Cabretta
|
Om Roy Orbison räknas som falsett så är jag helt FÖR det.  Mer sånt. Texter som innehåller orden "rock" (så extremt överanvänt, gick an på 50-talet men inte efter det) eller "sha la la la" (utfyllnad utan mening, typ i många Springsteenlåtar). Skulle personligen aldrig använda wah wah och knappast flanger heller, även om det finns exempel där det fungerat. Vocoder Autotune (Fungerat en gång i världshistorien på nån Cheerlåt, aldrig efter det.) Låtar som handlar om monster, gamla krig, vikingar och djävulen, sorry, fattar inte grejen. Trumsolon!!! Monotona trummisar som slår överjävligt hårt hela tiden, med minimal variation, typ pålkran. Tommy Körbergs "drillar". Alltför långa gitarrsolon som inte tillför låten nåt, bara ren teknisk uppvisning. Sångare/sångerskor som blivit alltför kära i sin egen röst. (Kändes skönt att få skriva av sig, rolig tråd.)
|
| 14 Jan 2025, 23:54 |
|
 |
|
fredj
|
Vore lite kul att samla allt som räknats upp i en och samma låt typ dansbandskomp med falsettrap etc. Kanske man kan testa med nån AI genrator.
|
| 15 Jan 2025, 12:03 |
|
 |
|
Martin
|
1. Shred 2. Konstsim 3. Pernilla-Wahlgren-dansare
_________________ Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.
|
| 15 Jan 2025, 12:13 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
fredj wrote: Vore lite kul att samla allt som räknats upp i en och samma låt typ dansbandskomp med falsettrap etc. Kanske man kan testa med nån AI genrator. Addera lite reverbdränkta jazzackord, handklapp och fotbollskör så har Du en vinnare.
| 15 Jan 2025, 15:20 |
|
 |
|
Cabretta
|
|
| 15 Jan 2025, 21:12 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Martin wrote: 1. Shred 2. Konstsim 3. Pernilla-Wahlgren-dansare Konstsim är väl knappast något ljud eller dansare
|
| 15 Jan 2025, 22:11 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Mike Leaf wrote: fredj wrote: Vore lite kul att samla allt som räknats upp i en och samma låt typ dansbandskomp med falsettrap etc. Kanske man kan testa med nån AI genrator. Addera lite reverbdränkta jazzackord, handklapp och fotbollskör så har Du en vinnare. Handklapp glömde jag med. Kan lägga till vissla också.
|
| 15 Jan 2025, 22:12 |
|
|