View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:47

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Marshall...gör det de borde gjort för länge sedan.. 
Author Message

Post Marshall...gör det de borde gjort för länge sedan..
Olika Mod´s direkt....hoppas kvalitén är upp till par med priset...

Lite kul hur "spelandet" är i stil med "soundet" 1959 VH / 2203 JEL...å att "duden" lirar lite taffligt om än ok!

https://www.youtube.com/watch?v=VuGNoQGMWRs&t=53s&ab_channel=MarshallAmplification

https://www.youtube.com/watch?v=X7avNiyTI2M&t=231s&ab_channel=MarshallAmplification

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

24 Jan 2025, 06:16
Profile WWW

Post Re: Marshall...gör det de borde gjort för länge sedan..
Typ 40 år för sent...
Stärkarna låter helt ok, men det blir lite tragiskt att Marshall nu kopierar moddar som gjorts av andra sedan 80-talet.

Företaget (som lär nu vara i Kinesisk ägo) känns lite hopplöst och oförmöget att "göra rätt" :

- Första videon av stärkarna jag ser är från Andertons där "The Captain" babblar på som vanligt, och det blir ingen bra demo av produkterna
- Andra videon är från något som heter "Guitar Guitar" där stärkarna demas av någon med ytterst begränsad förmåga när det kommer till gitarrspel...
- Tredje videon är Marshall egen som inte heller blir någon speciellt bra demo, och där deras "Product Expert" spelar typ ok men inte mer

Varför ingen lansering med med någon som verkligen kan spela på prylarna!? (Undrar vem som demar på NAMM?)
Måste inte vara någon megastjärna, men det skulle säkert gå att få något välkänt namn att göra det.
Hade tex aldrig hört talas om Jordan Ziff förrän han gjorde lanseringsvideon för Friedmans IR-X, men jäklar vilken bra demo det blev.

Ang den José-moddade 1959-toppen så fattar jag inte varför man inte har satt in en loop, vilket varit fullt möjligt med den typ av mastervolym som används.

Näe, Marshall får inte till det...

Inte för att hijacka tråden, men jag känner mig mer nyfiken på Blackstars kommande DA100 (Doug Aldrich Signature Amp) som kombinerar ett klassiskt "moddad Marshall-sound" med ett stort antal "features" som gör den till en mycket mångsidig och användbar stärk.
Kostar dessutom väl typ hälften av Marshall-topparna tror jag

24 Jan 2025, 09:02
Profile ICQ WWW

polifemo wrote:

Företaget (som lär nu vara i Kinesisk ägo) känns lite hopplöst och oförmöget att "göra rätt" :

Är det kinesiskt nu? Trodde moderbolaget var svenskt. Marshall Group har iaf fortfarande en svensk adress.

24 Jan 2025, 09:31
Profile ICQ WWW

Kanske var jag för snabb där.
Det är dock mycket prat om det här:

https://guitarbomb.com/hongshan-capital ... 6sYX3dm7eA

24 Jan 2025, 10:03
Profile ICQ WWW

polifemo wrote:

Ja det är ju fullt möjligt att alltsammans kommer sugas upp av kinesiskt riskkapital och det behöver iofs inte betyda så mycket i praktiken. Men risken finns och lite trist ändå kan jag tycka.

Det är inget fel på demon. Man hör ju direkt att det massivt med gain, platt livlöst, kraftlöst och utan dynamik. Precis vad alla i youtubes kommentarsfällt går ingång på och hyllar. :mrgreen:

24 Jan 2025, 10:22
Profile ICQ WWW

Detta hade varit jättecolt och jättebra om man kunde få köpa de till samma pris som vanligt.

Ska de komma med ocker så köper jag hellre en standard marshall och gör mina egna mods.

och helvete vad giriga alla jävla förstärkargurus har blivit. Rena rama ockret rakt igenom. Förstärkare som kostar 70 tusen kronor som max borde kosta hälften.

Tack och lov för att Peter Diezel fortfarande gör stärkare, han har i alla fall lite vett i skallen.

27 Jan 2025, 18:48
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Detta hade varit jättecolt och jättebra om man kunde få köpa de till samma pris som vanligt.

Ska de komma med ocker så köper jag hellre en standard marshall och gör mina egna mods.

och helvete vad giriga alla jävla förstärkargurus har blivit. Rena rama ockret rakt igenom. Förstärkare som kostar 70 tusen kronor som max borde kosta hälften.

Tack och lov för att Peter Diezel fortfarande gör stärkare, han har i alla fall lite vett i skallen.

En moddad marshall JCM800 kostar 36000 och en Diezel VHX 40790:- ??

27 Jan 2025, 19:36
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
polifemo wrote:

Ja det är ju fullt möjligt att alltsammans kommer sugas upp av kinesiskt riskkapital och det behöver iofs inte betyda så mycket i praktiken. Men risken finns och lite trist ändå kan jag tycka.

Det är inget fel på demon. Man hör ju direkt att det massivt med gain, platt livlöst, kraftlöst och utan dynamik. Precis vad alla i youtubes kommentarsfällt går ingång på och hyllar. :mrgreen:

Nu är det officiellt i tråden som Polifemo postade. Bla Telia har sålt av. Majoritetspost brukar ju vara vad som helst mer än 50%. 1,1 miljarder $, dvs drygt 12 miljarder kronor är bra betalt. Om det är hela bolaget så är det ett P/E-tal på nästan 20.

Efter att folk betalade vad som helst för t.ex Klon Centaur med mera har branschen tagit till sig att det finns en del som kan tänka sig att betala väldigt bra för en exklusiv sak. Market skimming som det heter så fint.Kommer nog billigare modeller som har vissa av dessa funktionerna senare. Men inte allt förstås.

Själv gör som du Frisk, bygger om så jag blir nöjd. Det tog dock 40 år innan jag var riktigt nöjd, men långa perioder var jag nöjd på vägen också. :)

Vad gäller ljuden så håller jag med Obi, fräsigt så det förslår.....

27 Jan 2025, 22:12
Profile

Obi wrote:

Men titta vad duktig du var då som kunde jämföra prislappar.

En Diezel Big Max kostar strax över 20,000 :-

Där kan vi rättvist jämföra med en JCM800.

Marshall har visserligen JVM med fyra kanaler och en massa funktioner. Som är billig, det är troligtvis i dagens läge världens prisvärdaste förstärkare. De ska de ha cred för. Men resten, nej.

Fast nu var det inte Marshall jag syftade på heller.

28 Jan 2025, 02:01
Profile ICQ WWW

Obi wrote:

En omoddad JCM 800 + en Tube screamer blir mycket billigare!

28 Jan 2025, 09:20
Profile

Frisk wrote:

En Diezel Big Max kostar strax över 20,000 :-

Där kan vi rättvist jämföra med en JCM800.

Marshall har visserligen JVM med fyra kanaler och en massa funktioner. Som är billig, det är troligtvis i dagens läge världens prisvärdaste förstärkare. De ska de ha cred för. Men resten, nej.

Fast nu var det inte Marshall jag syftade på heller.

Ja och en omoddad JCM 800 kostar 19690:- hos Thomann så...
Fel av mig också att tro att du överhuvudtaget syftade på Marshall i en tråd som heter " Marshall...gör det de borde gjort för länge sedan.." som handlar om Marshalls moddade förstärkare.

Förstår dock din poäng men så länge folk köper det så kan man ta vadsomhelst.

Last edited by Obi on 28 Jan 2025, 13:42, edited 1 time in total.

28 Jan 2025, 09:35
Profile ICQ WWW

Om man nu är intresserad av Marshall som företag och hur allt hänger ihop så ligger det till så här enligt de offentliga registren.:

Marshall Amplification PLC är ett brittiskt företag registrerat i England. https://companycheck.co.uk/search?term=Marshall+Amplification

Marshall Amplification PLC ägs numera av det svenska företaget Marshall Group AB https://www.allabolag.se/foretag/marshall-group-ab-publ/stockholm/radio-tv-programbolag/2K2SG2AI5YH40

Marshall Group AB ägs till 20% av Jim Marshalls familj och nu ser det ut som övriga 80% har köpts av ett kinesiskt företag om man ska tro uppgifterna i media.

Det innebär inte att någon ska gå in och förstöra Marshall Amplification PLCs gitarrförstärkarverksamhet. Den kommer nog drivas vidare ungefär som tidigare. Man kan anta att kinesernas intresse i huvudsak ligger i Marshall Groups huvudsakliga verksamhet, de sju multinationella Zound Industries-företagen, det vill säga att tillverka bluetooth-högtalare och hörlurar.

28 Jan 2025, 11:31
Profile ICQ YIM WWW

Obi wrote:
Ja och en omoddad JCM 800 kostar 19690:- hos Thomann så...
Fel av mig också att tro att du överhuvudtaget syftade på Marshall i en tråd som heter " Marshall...gör det de borde gjort för länge sedan.." som handlar om Marshalls moddade förstärkare.

Förstår dock din poäng men så länge folk köper det så kan man ta vadsomhelst.

Ja, det var fel av dig. För hade du läst vad jag skrev så hade du förstått att jag inte syftade på Marshall specifikt.

Det är just det som är problemet. Att folk frivilligt tömmer sina bankkonton så fort de får pengar. Det enda du betalar för att namnet och hype, inget annat.

Diezel är nog den enda (som jag vet) som håller sina priser rimliga och inte lever på sitt namn. Han skulle kunna ta lika mycket för sina stärkare som Freidman, Fortin, Bogner, Mesa och massa andra exklusiva tillverkare gör. Men det är tydligt att de vill att folk ska spela deras förstärkare istället för bra prata om dem. Vilket är bra. Diezel håller högsta kvalitet på alla sätt och ligger rätt i pris i förhållande till vad man får. 99% av alla andra tar överpriser.

Och nej, en fabriksmoddad JCM800 är inte värd 16,000 :- mer än standard. Men de klarade i alla fall hålla priset under 40,000 :-, vilket är bra. De hade kunnat ta 45,000 :- och idioter hade fortfarande köpt skiten. Som sagt det är problemet.

Hade JVM släppts 1990 istället för 2004 så hade den kostar 40,000 :- också. Men folk är för hjärntvättade för att fatta att det är en riktigt bra förstärkare. Men den är historielös jämfört med andra Marshalls, så ingen bryr sig. Folk är som får, de bara följer vad andra gör och säger.

Ett annat stort problem är att de rika bara blir rikare och rikare och de fattiga, fattigare och fattigare. Därför ökar priserna drastiskt på allting (nej det är inte inflation, du kan kolla upp vad pengar är värda historiskt sett så ser du själv att det inte är huvudorsaken).

28 Jan 2025, 17:43
Profile ICQ WWW

Alltid skönt att bli idiotförklarad för att man köpt nåt som nån tycker är för dyrt.

https://www.thomann.de/se/toppdelar_med ... U&cme=true

28 Jan 2025, 17:52
Profile ICQ WWW

Detta med priser är inte helt enkelt mellan olika tider, men en Fender Dual Showman med en 2x15" JBL-låda kostade 1.050$ 1970.

I dagens penningvärde är det 8.540$. Dagens valutakurs ligger runt 11:-, så 93.940:- skulle dagens pris motsvara. :shock:

Förstärkare har helt klart relativt annat blivit billigare.

28 Jan 2025, 23:18
Profile

Jag köpte en Origin 50-topp när de kom. Kostade väl runt 5000kr då om jag inte minns fel.
Har sen moddat den till typ en "Hot Rodded JCM800" med några extra switchar för större mångsidighet.
Låter hur bra som helst.

Förutom de få kronor som komponenterna till modden har kostat så har jag köpt en LND150-loop för några 100-lappar, that's it.
Personligen skulle jag aldrig lägga de pengar som Marshalls nya alster kostar, men här gör ju var och en precis som den vill.

Last edited by polifemo on 29 Jan 2025, 22:45, edited 1 time in total.

29 Jan 2025, 16:05
Profile ICQ WWW

Jag köpte en ny Marshall JCM800 20wattare för 10500kr det är inte oskäligt dyrt kan jag tycka.

29 Jan 2025, 16:38
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Jag köpte en ny Marshall JCM800 20wattare för 10500kr det är inte oskäligt dyrt kan jag tycka.

Hur tycker du att denna är?

29 Jan 2025, 18:33
Profile

Jag gillar den som bara den.
Men den är ju inte som en 100wattare men den låter Marshall fast mycket lättare att hantera både volymmässigt och att flytta på.

29 Jan 2025, 20:18
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Men den är ju inte som en 100wattare men den låter Marshall fast mycket lättare att hantera både volymmässigt och att flytta på.

Jag hade en 2203 modell JCM 800 under flera år, och den tyckte jag om, förutom att jag tyckte att den kunde ha låtit lite "mjukare".
Tror faktiskt att en 20 watts variant av JCM 800 skulle passa mig bättre, då jag får för mig att den skulle bli lite mjukare och mindre stiff.

29 Jan 2025, 22:57
Profile

GreatShakes wrote:
rifle wrote:

Jag hade en 2203 modell JCM 800 under flera år, och den tyckte jag om, förutom att jag tyckte att den kunde ha låtit lite "mjukare".
Tror faktiskt att en 20 watts variant av JCM 800 skulle passa mig bättre, då jag får för mig att den skulle bli lite mjukare och mindre stiff.

Jag skulle säga att det är så jag upplever den, lite mjukare på nåt sätt.
Det där hårda headroomet som är skönt med 100 wattare är inte likadant.
Första gången jag hörde stärkaren när ett annat band lånade den på gig så blev jag impad av det var så bra gitarrljud.
Jag kör den i 2x12 med greenbacks.

30 Jan 2025, 08:44
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]