View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 14:47

Reply to topic  [ 8 posts ] 
One Control Bjf-s66 topp 
Author Message

Post One Control Bjf-s66 topp
Har precis köpt en Control One BJF-S66, men verkar ha fått ett måndagsex. Den medföljande footswitchen funkar inte, och förstärkaren brusar rejält – dock minskar bruset markant när footswitchen är inkopplad.

Fråga till er som äger en likadan: Brusar det lika mycket i en fullt fungerande topp?

Sen har jag märkt att distkanalen låter bra genom en Greenback men det ligger ett fult fizzel över allt. Däremot försvinner det genom en Jensen, fast gitarrljudet låter mer dynamiskt och bättre genom Greenback.

Kanske bara mitt ex som är knepigt? Någon som har erfarenhet av detta?

28 Mar 2025, 16:03
Profile

Post Re: One Control Bjf-s66 topp
Jag har ingen erfarenhet av förstärkaren, verkar vara en rätt trevlig sak av recensioner att döma.

Eftersom den är ny har du ju garanti på den, det verkar vara både det ena och det andra med den. Sedan är det tjafsigt att returnera, men det känns som ett dåligt ex som du säger. Vad dyker mer upp om ett tag?

Guitar Players recensent menade att den var typ tyst och krispig på rent ljud, hade det varit en massa brus och annat hade det nog nämnts i testet.

Edit: Ser nu att du ju inte säger att det är en ny förstärkare, så om det är en äldre utan garanti blir det ju en annan sak.

Last edited by Custom Sam on 01 Apr 2025, 20:18, edited 1 time in total.

31 Mar 2025, 21:37
Profile

Köpte en begagnad i höstas. Vrider man ner gain samt master helt på respektive kanal så finns det kvar ett missljud som skiljer sig lite mellan kanalerna. Vrider man upp så blir det mer brus som då maskerar missljudet. Det är ingen skillnad vare sig fotswitchen är inkopplad eller inte. Använder antingen en THD 2x12 eller Marshall 2x12 med Greenback.

Detta till trots är det en trevlig förstärkare med bra ljud.

01 Apr 2025, 18:30
Profile

Det finns ett otal inlägg där ägarna upplever förstärkaren som "noisy". Jag upplevde detsamma men lärt mig leva med det för förstärkaren låter grymt

Läs Björns beskrivning av förstärkaren där han berättar hur han tänkt och varför den inte är helt tyst.

https://www.thegearpage.net/board/index ... t-29217548

02 Apr 2025, 10:14
Profile

johan wrote:
Det finns ett otal inlägg där ägarna upplever förstärkaren som "noisy". Jag upplevde detsamma men lärt mig leva med det för förstärkaren låter grymt

Läs Björns beskrivning av förstärkaren där han berättar hur han tänkt och varför den inte är helt tyst.

https://www.thegearpage.net/board/index ... t-29217548

Jo, jag har läst om bruset och Björn Juhls inägg på gearpage. Tycker det låter märkligt att den måste brusa för att bibehålla dynamiken!? :shock: Har en gammal transistor Marshall som har jättemycket dynamik men den brusar inte. Länge sen jag spelade på en Jazz chorus den har också sjukt mycket dynamik kom iof inte ihåg om den brusar.
Men hur som helst så låter den lille väldig bra!

02 Apr 2025, 17:03
Profile

Låter ju lite konstigt att det sista steget skulle vara det som skapar allt brus. Vanligtvis är allt brus du hör skapat i ingångssteget och sedan förstärkt genom övriga steg och överskuggar därmed allt brus producerat senare. Men den voodoon han gör för att emulera slutstegsdistortion med endast en trissa skapar väl extremt mycket brus då vad vet jag.

02 Apr 2025, 18:53
Profile

Verkar lite märkligt också om bruset minskar bara för att footswitchen är inkopplad.
Men vad vet jag, läste inlägget på GearPage men han skrev nåt om "transistors" och jag vet inte vad det är för nåt :lol:

02 Apr 2025, 19:53
Profile

Lynxtrap wrote:
Verkar lite märkligt också om bruset minskar bara för att footswitchen är inkopplad.
Men vad vet jag, läste inlägget på GearPage men han skrev nåt om "transistors" och jag vet inte vad det är för nåt :lol:

Footswitchkabel var det fel på. Bytte till en annan och då funkar den men bruset minskar fortfarande när den kopplas in. Minskar dynamiken då?? :roll: Voodoo! :shock:

Edit: bruset är konstant det höjs inte om du höjer volymen det brusar bara högt i tomgångsläge så att säga, för alla inte bara min.

02 Apr 2025, 20:35
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]