View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 13:48

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fryette Power Station PS-2A 
Author Message

Nån här som testat en Fryette Power Station PS-2A och kan säga några ord om burken?

14 May 2025, 22:37
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Fryette Power Station PS-2A
Tycker det känns onödigt att driva en sådan här med ett rörslutsteg. Man vill ju återskapa exakt det som kommer från stärkaren man attenuerar och det gör man ju både billigare, bättre och med mindre vikt med tex ett klass D slutsteg. Men om man nu ska ha rör så borde dessa vara kopplade "HiFi" annars får man ju tårta på tårta med ett till gitarrslutsteg ovanpå det första. Hur det är i denna har jag nada aning om.

15 May 2025, 09:08
Profile

Tubis wrote:
Tycker det känns onödigt att driva en sådan här med ett rörslutsteg. Man vill ju återskapa exakt det som kommer från stärkaren man attenuerar och det gör man ju både billigare, bättre och med mindre vikt med tex ett klass D slutsteg. Men om man nu ska ha rör så borde dessa vara kopplade "HiFi" annars får man ju tårta på tårta med ett till gitarrslutsteg ovanpå det första. Hur det är i denna har jag nada aning om.
Tack för det. Har du månne något tips på en billigare och fortfarande bra lösning? Jag vill allså kunna ha fullt på stärkaren, men inte bli döv och fortfarande ha ungefär samma bra ljud som jag har... 8)

15 May 2025, 22:22
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Fryette Power Station PS-2A
Jag har en PS-2 i nyskick. Är väldigt nöjd med hur ljudet blir. Du kan få byta till dig den mot ett par T-Tops :)

George Harrison

19 May 2025, 19:49
Profile

Tack för erbjudandet, men får dessvärre passa på det.
Har nämligen börjat titta på en Fryette Power Station 100..... :oops:

Äger dock ett par fantastiskt fina och välljudande T-tops som i dagsläget kan köpas för pengar..... :mrgreen:

19 May 2025, 20:16
Profile ICQ YIM WWW

Allt som det står "Fryette" på är bra grejer. Snackar vi slutsteg till gitarrförstärkning, i särklass bästa i världen i mitt tycke, har varit ända sedan 80-talet.

Fördelen med den där är att du kan använda den i studion också. Den gör precis allting man behöver från ett slutsteg. Utan att du behöver köpa en massa annat.

24 May 2025, 19:29
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Allt som det står "Fryette" på är bra grejer. Snackar vi slutsteg till gitarrförstärkning, i särklass bästa i världen i mitt tycke, har varit ända sedan 80-talet.

Fördelen med den där är att du kan använda den i studion också. Den gör precis allting man behöver från ett slutsteg. Utan att du behöver köpa en massa annat.
Tack för input. Saken är den att jag har flera gamla stärkare som gillar att vridas upp och nu har jag tröttnat på pedaler.... Vill kunna köra dem på fullt utan att bli döv, spela in, byta lådor mm.

24 May 2025, 21:24
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Frisk wrote:

Tack för input. Saken är den att jag har flera gamla stärkare som gillar att vridas upp och nu har jag tröttnat på pedaler.... Vill kunna köra dem på fullt utan att bli döv, spela in, byta lådor mm.

Steve Fryette har ju mer eller mindre helt sadlat om till just denna niche de senaste 10 åren. Rörförstärkare är ju inte i närheten av lika poppis nu som det en gång var nu när datorerna är så mycket starkare än förr. Han tillverkar ju i princip bara en gitarrtopp nuförtiden. Resten är ju bara extra tillbehör utöver det man redan har. Han har även designat en del grejer för Synergy.

Fryette's marknadsföring har dock aldrig varit särskilt bra. Sedan så har hans stärkare en viss karaktär, den faller inte alla i smaken. Med slutstegen levererar, det kan man lugnt säga, oavsett vad man har för smak.

26 May 2025, 12:39
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]