View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 03:53

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Kenny Håkansson 
Author Message

Post Kenny Håkansson
En av dom svenska gitarrister som jag har störst respekt för är Kenny Håkansson! Alltid intressant, fantasifull och lyckas väva in sin ofta fuzzade elgitarr i dom mest omöjliga sammanhang!
En riktig pärla är "Till Cathrine" där hans fuzzade gitarr spelar i samklang med Sergio Cuevas harpa! Så vackert att änglarna gråter!

https://www.youtube.com/watch?v=LXPt2Nj ... yr1rDtoCEI

04 Apr 2019, 18:25
Profile

Post Re: Kenny Håkansson
Riktigt sömnpiller om man frågar mig. :|

04 Apr 2019, 21:04
Profile

Tokerekloker wrote:

Det är ingen som frågar dig, du är ganska betydelselös.

04 Apr 2019, 22:51
Profile WWW

Kenny Håkansson är tveklöst Sveriges bästa/mest intressanta gitarrist inom rockgenren någonsin, herr Malmsteen får ursäkta....

Vilket CV han har t ex Kebnekajse, Dag Vag, Baby Grandmothers, Mecki Mark Men mm mm

05 Apr 2019, 07:57
Profile

Tokerekloker wrote:

Ibland tycker man fel.

07 Apr 2019, 01:19
Profile

Låter exakt som Mike Oldfield.

Kan det vara samma person månne! :D

07 Apr 2019, 10:33
Profile

pudas wrote:
En av dom svenska gitarrister som jag har störst respekt för är Kenny Håkansson! Alltid intressant, fantasifull och lyckas väva in sin ofta fuzzade elgitarr i dom mest omöjliga sammanhang!
En riktig pärla är "Till Cathrine" där hans fuzzade gitarr spelar i samklang med Sergio Cuevas harpa! Så vackert att änglarna gråter!

https://www.youtube.com/watch?v=LXPt2Nj ... yr1rDtoCEI

Verkligen underbart spel och sound i denna låt! Kenny hör till dem absolut viktigaste för mig..
Prova att köra en Strata igenom en Fuzz Face och ett Echolette NG-51 bandeko, in i valfri förstärkare (gärna Marshall eller Sound City) så är soundet ifrån "Till Cathrine" där.

11 Apr 2019, 10:32
Profile

Väcker upp denna tråd igen för att hedra min stora inspirationskälla.
Idag kopplade jag in min MJT '50s relic Strata igenom en Moody Sounds 1968 GE Fuzz och in i en Boss Katana 50 med lite lätt drive och eko. Jisses så inspirerande det var att spela Kenny-prylar.
Just de där cello-liknande knorriga ljuden med lång sustain. Det är ljudet på andra Kebnekajse-plattan, samt på "Till Cathrine".
Är osäker på om Kennys Fuzz Face hade germanium- eller kiseltransistorer med det låter helt rätt med denna variant på germanium FF.
Har iofs fått väldigt bra resultat med den stora Dunlop Fuzz Face-pedalen som har kiseltransistorer också.

26 May 2025, 23:01
Profile

GreatShakes wrote:
Idag kopplade jag in min MJT '50s relic Strata igenom en Moody Sounds 1968 GE Fuzz och in i en Boss Katana 50 med lite lätt drive och eko. Jisses så inspirerande det var att spela Kenny-prylar.
Just de där cello-liknande knorriga ljuden med lång sustain. Det är ljudet på andra Kebnekajse-plattan, samt på "Till Cathrine".
Är osäker på om Kennys Fuzz Face hade germanium- eller kiseltransistorer med det låter helt rätt med denna variant på germanium FF.
Har iofs fått väldigt bra resultat med den stora Dunlop Fuzz Face-pedalen som har kiseltransistorer också.

Är inte den fuzzen gjord av Tiny pedals ??

27 May 2025, 09:09
Profile

JTM wrote:
GreatShakes wrote:

Är inte den fuzzen gjord av Tiny pedals ??

Jo, jag ber om ursäkt. Den är helt klart gjord av Tiny Pedals. Två enormt duktiga svenska byggare bägge två.

27 May 2025, 22:39
Profile

Ja "äras den som äras bör"
Jag harvade runt rätt djupt i Fuzz face träsket ett tag, har ägt flera dyra "top notch" boxar.
Tidig Analogman NKT275, Sunbender 1.5 (vilken jag anser är en Fuzz face) första serien Fulltone 69,Hartman, JAM osv.
Den pedal som har stannat under alla utflykter är den 68 GE fuzz som jag köpte för 900 kr !!
Den har nånting som jag fastnat för, låg gain men ett mellanregister som gör den behaglig och användbar.
Ett bevis på att bra grejer inte behöver kosta skjortan.

Attachments:
TP.jpg
TP.jpg [ 54.79 KiB | Viewed 1634 times ]
28 May 2025, 07:35
Profile

För att knyta tillbaks till Kenny kan jag reflektera att kenny själv spelat på allt mellan himmel och jord under sin långa karriär.
Fender, Marshall, Boogie, MusicMan, säkert varenda fuzz som tillverkats på jorden, Strator, Guild, Malmberg, Steinberg gitarrer.
Men alltid ett liknande slutresultat, en omisskännlig ton och dynamik!
Det lite ovanliga är nog hans användning av volympedal i kombination med fuzz som fick hans gitarr att låta som en fiol!

28 May 2025, 13:08
Profile

JTM wrote:
Ja "äras den som äras bör"
Jag harvade runt rätt djupt i Fuzz face träsket ett tag, har ägt flera dyra "top notch" boxar.
Tidig Analogman NKT275, Sunbender 1.5 (vilken jag anser är en Fuzz face) första serien Fulltone 69,Hartman, JAM osv.
Den pedal som har stannat under alla utflykter är den 68 GE fuzz som jag köpte för 900 kr !!
Den har nånting som jag fastnat för, låg gain men ett mellanregister som gör den behaglig och användbar.
Ett bevis på att bra grejer inte behöver kosta skjortan.

Exakt. Det där mellanregistret som den levererar tycker jag bidrar till de där stråk-liknande ljuden som man hör på tidiga plattor med Kebnekajse. Och då menar jag inte Mats Glenngårds fiol.
Att den har ganska låg gain gör att den funkar bra att köra in i en stärkare som redan distar, eller att man höjer gainen med hjälp av en bandeko-preamp.
Och med mud-ratten så kan man rensa bort en del av den där feta bottnen som ibland kan bli lite för mycket med en Fuzz Face.

30 May 2025, 22:56
Profile

pudas wrote:
För att knyta tillbaks till Kenny kan jag reflektera att kenny själv spelat på allt mellan himmel och jord under sin långa karriär.
Fender, Marshall, Boogie, MusicMan, säkert varenda fuzz som tillverkats på jorden, Strator, Guild, Malmberg, Steinberg gitarrer.
Men alltid ett liknande slutresultat, en omisskännlig ton och dynamik!
Det lite ovanliga är nog hans användning av volympedal i kombination med fuzz som fick hans gitarr att låta som en fiol!

Något jag har reagerat på med Kennys volympedalteknik är att han dels tar bort attacken (anslaget) med volympedalen och "swellar in", men han gör ofta tvärt om också, att han tar bort efterklangen med hjälp av volympedalen och låter bandekots repetitioner ringa ut istället för gitarrens sustain. Och lika ofta som han använder svajarmen så använder han "fiol-vibrato" med fingrarna, alltså att han gör vibratot vågrätt istället för det klassiska "upp och ner" bluesvibratot. Om man övar på det mycket så märker man efter ett tag att det låter ganska mycket Kenny.

30 May 2025, 23:00
Profile

GreatShakes wrote:
Något jag har reagerat på med Kennys volympedalteknik är att han dels tar bort attacken (anslaget) med volympedalen och "swellar in", men han gör ofta tvärt om också, att han tar bort efterklangen med hjälp av volympedalen och låter bandekots repetitioner ringa ut istället för gitarrens sustain. Och lika ofta som han använder svajarmen så använder han "fiol-vibrato" med fingrarna, alltså att han gör vibratot vågrätt istället för det klassiska "upp och ner" bluesvibratot. Om man övar på det mycket så märker man efter ett tag att det låter ganska mycket Kenny.

Jo, volympedalen är nog en viktig del i Kennys fiol ton i det att han med volympedalen lyckas få den dynamik som stråken ger
vid byte av stråkriktning. Har ett namn innom den klassiska violin terminologin som jag glömt!

31 May 2025, 12:05
Profile

pudas wrote:
GreatShakes wrote:

Jo, volympedalen är nog en viktig del i Kennys fiol ton i det att han med volympedalen lyckas få den dynamik som stråken ger
vid byte av stråkriktning. Har ett namn innom den klassiska violin terminologin som jag glömt!

Precis! Jag vill minnas att Kenny hade en Schaller volympedal med Kebnekajse, men jag ska inte svära på det. Senare använde han en Morley Volym/Wah-Wah. Den sista är jag mer säker på.

31 May 2025, 22:10
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]