View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 05:16

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Skruvstycke för lödjobb, tips? 
Author Message

Post Skruvstycke för lödjobb, tips?
Jag behöver köpa ett skruvstycke för lödjobb, i praktiken för att löda kontakter och kablar. Jag gör det rätt sällan så jag vill inte lägga orimligt mycket pengar, men jag vill samtidigt inte ha något som faller i bitar så fort man rör det.

Någon som har något tips?

20 Jun 2025, 23:25
Profile

Post Re: Skruvstycke för lödjobb, tips?
Många som frågat mig denna fråga. Brukar svara:

-Googla 'lödställning'.
-Välj passande alternativ.

Personligen rekommenderar jag att 'ej snåla' -när det gäller exempelvis löd pincetter. Typ sånt här:
[url]https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/luxorparts-esd-pincettset-p40709?
utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE%20%7C%20P%20%2D%20PM%20%7C%20Standard%20Shopping&gad_source=1&gad_campaig
nid=21050615235&gclid=Cj0KCQjwsNnCBhDRARIsAEzia4A8vr70wbNjNcKygzWm0t--oxeKPYITOvMNBRPb2SwNwaB1wlP4pewaAm_vEALw_wcB[/url]

En personlig kuriosa anekdot:
Mitt personliga favorit verktyg för lödjobb; är en gammal träskiva. Denna träskiva har jag haft i nästan 30 år nu. Denna skiva har bara ett koniskt hål borrat igenom på mitten. I detta hål kan man få potentiometrar av olika mm och tum mått gänga fast tillräckligt mycket -för att löda på dem. Samma hål använder samma hål för tenning av exempelvis kablar och switchar också. -Enkelt & genialt! (Har betydligt exklusivare grejjer också; men dessa kommer fram mer sällan.)

/ Jonken

21 Jun 2025, 10:27
Profile

Jag förutsätter vi pratar lödning till musikinstrument. Där tycker jag att enklast och billigast blir bäst, speciellt då en "tredje hand" önskas! Jag har likt Jonken en liten träplanka, fast med två klädnypor ditskruvade. Perfekt att tämja sladdar med evig vilja till att ta till flykten, och kontakter som vill rulla iväg!
Vid lödning till gitarrer där elektroniken ligger i ett utrymme i kroppen har jag använt en kartongbil med hål som motsvarar hålen i gitarren.
Vid lödning av Canon kontakter brukar jag ha en svetstång liggandes på bordet för att hålla fast kontakten.
Spacon kontakter skruvas ihop och där behövs då bara en skruvmejsel!

Vid arbete i trånga utrymmen som exempel i bilar har jag två krokodilnypor ihoplödda med en tjock koppartråd så jag kan rikta in och fixera två sladdändar som ska sammanfogas!

21 Jun 2025, 13:44
Profile

Gjorde så här direkt på lödstationen..i hålet satt en XLR hona, å för tele honor sattes en "box dubbel tele" i honan..för gitarr & stärkare är det oftast "lättare" att låta de sitta där de ska vara s.a.s...som t.e.x. 175ór eller 335ór från ovansidan så blir kabellängder "rätt" å en tunn pappbit som skydd istället för mall...å som nämns ett par klämmor på en grövre en kardels kabel med lite längd å en tyngd används också när händerna inte räcker till..hittade inte de nu...
(ja lödstationen är skitig, den är nog t.o.m. äldre än några som skriver i tråden..har funnits vid min sida sen 87)

Attachments:
Löd.jpeg
Löd.jpeg [ 241.12 KiB | Viewed 4307 times ]

https://edlersrevolution.bandcamp.com/
21 Jun 2025, 15:22
Profile WWW

Jag använder ett vanligt skruvstycke, det sitter ändå där på arbetsbänken och funkar oftast även om det inte är så flexibelt. Kollade på en sån här men det kändes orimligt dyrt. https://www.thomann.se/allparts_hot_hol ... m?atr=true

24 Jun 2025, 10:39
Profile ICQ YIM WWW

fredj wrote:
Jag använder ett vanligt skruvstycke, det sitter ändå där på arbetsbänken och funkar oftast även om det inte är så flexibelt. Kollade på en sån här men det kändes orimligt dyrt. https://www.thomann.se/allparts_hot_hol ... m?atr=true

Finns en liknande pryl hos Musikding för halva priset (34,90 €)
https://www.musikding.de/The-Pedal-Port_1

Annars finns ju en uppsjö av lödhjälpmedel på Temu för en spottstyver. Sök på t.ex. hot soldering holder.

24 Jun 2025, 13:36
Profile

Jo E wrote:
Gjorde så här direkt på lödstationen..i hålet satt en XLR hona, å för tele honor sattes en "box dubbel tele" i honan..för gitarr & stärkare är det oftast "lättare" att låta de sitta där de ska vara s.a.s...som t.e.x. 175ór eller 335ór från ovansidan så blir kabellängder "rätt" å en tunn pappbit som skydd istället för mall...å som nämns ett par klämmor på en grövre en kardels kabel med lite längd å en tyngd används också när händerna inte räcker till..hittade inte de nu...
(ja lödstationen är skitig, den är nog t.o.m. äldre än några som skriver i tråden..har funnits vid min sida sen 87)

Trevligt med vintage grejer även på arbetsbänken. Ser ut som en riktig långmilare; still going strong!

25 Jun 2025, 11:22
Profile

Ber om ursäkt för trådkapningen; men jag måste få dela en gitarrtek -historia:

Jävla va innovativa många var på goda 90 och 00 -talet. Folk kom på nya grejer och skulle ta patent osv, osv. Och i USA fanns det på den tiden en väldigt 'entusiastisk person' som verkligen älskade att hänga och surra med instrument tekniker över hela världen. Till den gräns att till slut visste de flesta vem har var. Speciellt efter när man suttit en timme i telefon med honom -om hans absolut senaste idé. Under en instrumentmässa förklara denna man om en ny, unik revolutionerande grej han kommit fram -när det gäller lödning.

Grund idén löd ungefär så här: En lödlåda med ett vev-handtag. Man stoppade typ två kablar mot varandra; drog i veven likt en militär fältkommunikation: Och maskinen fixade lödningen.

Någon kommenterade först; att är det inte enklare att koppla in en traditionell lödkolv i väggen -jämfört med denna lödbox? Klart att många oss drog lite kaffe vrångstrupen; när vi fick reda på att lödboxen skulle inte skulle ha strömuttag -varken för funktion eller laddning för batterier: Endast denna 'fält vev' skulle räcka gott och väl. Efter detta blev det naturligtvis en liten följd diskussion om dynamos, generatorer och lödkontakt punkter. Samtliga diskussions deltagare stålsatte sig verkligen. Ihop ansträngde man sig för försöka hjälpa och stötta denna idé; istället för att skjuta ner den. Den här snubben hade gått runt på mässan; och måste tagit ta-mig-F varenda broschyr som fanns där! Det var kasse-på-kasse; och endast två armar.
För att hålla nere kostnaderna berättade han -att han redan hade hittat ett passade hölje/ytterskal till sin design. Just när han berättade detta; kom det helt överraskande fram en äkta Amerikansk 'Hill-Billy'/Farmare -snubbe till honom och sa; typ: -Typ jag har räknat på det där nu; och jag kan customisera X-antal efter dina specs -för så här många dollar. Det visade sig att den här snickarbyxaklädde 'deliverance -snubben' tillverkade och sålde fågelholkar. Och det var dessa fågelholkar som tydligen var de tänkta höljena till dessa lödapparater.

Man skulle spontant kunna utgå ifrån att 'modifieringen' i fågelholkarna som diskuterades skulle vara typ; istället för det lutande taket: En rektangulär trälåda. Dock visade sig att det rörde sig om något betydligt enklare: Han ville ha ett likadant hål i motsvarande vägg i 'holken': En för varje kabel som förs in apparaten för att lödas ihop?!!! (Typ: 'holk-jäveln' lär ju sitta runt den färdiglödda kabeln?!)

Precis DÄR kunde ingen längre hålla sig. Alla deltagarna tappade TOTALT konceptet!

Detta grundläggande koncept i att inte fastna med löd maskinen runt tråden man lött ihop med den; hade han tydligen TOTALT missat i sin design. Ni som har sett skådespelaren Peter Dalle som 'den galne uppfinnaren från Sundbyberg' i Lorry. Ni vet avslutningsrepliken: "-Jag tänkte inte på det." Så var det. Fast på riktigt. :lol:

-Vissa gånger sparkar fan livet en hårt på brallan; om man inte grundat rätt... :roll:

25 Jun 2025, 12:35
Profile

Jonken wrote:
Trevligt med vintage grejer även på arbetsbänken. Ser ut som en riktig långmilare; still going strong!

If it ain´t broke...ska "slås på" en sväng senare å löda några "adapters" XLR-Tuchel.

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

28 Jun 2025, 11:18
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]