View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 04:32

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Del 1: Sommarprojekt - Klarlackad Strata '72 RI 
Author Message

Post Del 1: Sommarprojekt - Klarlackad Strata '72 RI
Hoppsan! Då råkade jag dra igång ett sommar- (och höst-) projekt. En Strata 72 reissue.

Del 1: Den klarlackade askkroppen har tidigare ägare (nu 77 år) börjat slipat ner, men inte gjort klart. Vilken metod ska jag använda för att avsluta nedslitningen. Den ska senare cellulosalackas med klarlack. Kroppen är för övrigt från en Fender fast tillverkad av Fuji-Gen i Japan 1994. För den som undrar över de extra hålen så har tidigare ägare fyrhålskonverterat den och det tänker jag behålla, så då blir den väl en '70 Reissue istället fast med cellulosalack. (Som man väl slutade använda till kropparna 65?). Den får stall med stålblock också, så mekaniskt och ljudmässigt så blir det inte en 72 RI även om hals och kropp kommer från en sådan. Det här bli ju en player och inte en originalrenoverad gitarr och att hals och kroppen är Fender tillverkade av Fuji-Gen passar mig bra som har och gillar andra Fuji-Gen-byggda gitarrer. (Greco, Gretsch, Ibanez Iceman)

Hur som helst ska det bli kul att till slut förverkliga en dröm från pojkrumstiden där just en naturfärgad strata från 72 prydde en av väggarna.

Attachment:
Blackmore natural Strat.jpg
Blackmore natural Strat.jpg [ 94.55 KiB | Viewed 4336 times ]

30 Jun 2025, 11:52
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Del 1: Sommarprojekt - Klarlackad Strata '72 RI
Kul o spännande projekt :D men det känns som det fattas en bild på de extra hållen du beskriver?

30 Jun 2025, 12:00
Profile ICQ WWW

Nice! Detta blir ett RIKTIGT intressant projekt att följa!

Som av en händelse råkar även jag vara i slutfasen i att renovera en Ritchie Blackmore signatur Strata. Har nyligen fått tillbaka min ask kropp från lack. Jag har även hämtat hem en av mina orginal '70 Strator -för en del referens + mått mm. Bara hojta ifall du vill ha bilder.

30 Jun 2025, 12:14
Profile

Jonken wrote:
Nice! Detta blir ett RIKTIGT intressant projekt att följa!

Som av en händelse råkar även jag vara i slutfasen i att renovera en Ritchie Blackmore signatur Strata. Har nyligen fått tillbaka min ask kropp från lack. Jag har även hämtat hem en av mina orginal '70 Strator -för en del referens + mått mm. Bara hojta ifall du vill ha bilder.

Kul! Jag har redan en riktig 73:a fast med rosebräda och i ärlighetens namn gillar jag utseendet bättre än mekaniken på den tidens strator så därför blir det inget treskruvsfäste eller tidskorrekt gjutet stall eller polylackad kropp. Inget fel på det, men jag föredrar specarna som de var fram till 65 om jag får välja och det får jag ju, så bakdaterar jag den lite. :) Halsen är fin så den får behålla poly-lacken. Men när kroppen ändå måste lackas så kan jag jag ju välja den lacktyp jag vill ha. Så här ser förresten kroppen ut innan jag gjort något med den.

Attachment:
ST 72 body front small.jpeg
ST 72 body front small.jpeg [ 50.3 KiB | Viewed 4313 times ]

Attachment:
ST 72 body rear small.jpeg
ST 72 body rear small.jpeg [ 48.29 KiB | Viewed 4313 times ]

30 Jun 2025, 12:28
Profile ICQ YIM WWW

Obi wrote:
Kul o spännande projekt :D men det känns som det fattas en bild på de extra hållen du beskriver?

Jag har ju faktiskt hål nog till femskruvsfäst a'la Music Man. :)

30 Jun 2025, 12:29
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Kul! Jag har redan en riktig 73:a fast med rosebräda och i ärlighetens namn gillar jag utseendet bättre än mekaniken på den tidens strator så därför blir det inget treskruvsfäste eller tidskorrekt gjutet stall eller polylackad kropp. Inget fel på det, men jag föredrar specarna som de var fram till 65 om jag får välja och det får jag ju, så bakdaterar jag den lite. :) Halsen är fin så den får behålla poly-lacken. Men när kroppen ändå måste lackas så kan jag jag ju välja den lacktyp jag vill ha. Så här ser förresten kroppen ut innan jag gjort något med den.

Ser ju helt rätt ut. Jo; när man bygger själv -får man ju möjlighet; att välja sina egna favorit specs. Hur andra väljer att se/tycka/datera om ens val: Är ju egentligen HELT sekundärt.

TIPS: Dom där äldre rackarna brukar ju komprimera en del. Jag börjar ALLTID med att kolla stallhålens C-C. Och de flesta gånger; blir det att plugga dessa och borra om på äldre grunkor. Vill man använda svajet (som blackmore gjorde); vill man ju behålla stämningen liiite bättre än vad Ritchie gjorde back-in-the-day. Och på ett vintage style strata svaj handlar detta till 80 procent om att monteringsskruvarna inte nyper; och matchar hål bilden på stall plattan.

30 Jun 2025, 12:45
Profile

Jonken wrote:
CarlM wrote:

Ser ju helt rätt ut. Jo; när man bygger själv -får man ju möjlighet; att välja sina egna favorit specs. Hur andra väljer att se/tycka/datera om ens val: Är ju egentligen HELT sekundärt.

TIPS: Dom där äldre rackarna brukar ju komprimera en del. Jag börjar ALLTID med att kolla stallhålens C-C. Och de flesta gånger; blir det att plugga dessa och borra om på äldre grunkor. Vill man använda svajet (som blackmore gjorde); vill man ju behålla stämningen liiite bättre än vad Ritchie gjorde back-in-the-day. Och på ett vintage style strata svaj handlar detta till 80 procent om att monteringsskruvarna inte nyper; och matchar hål bilden på stall plattan.

Tack för tipset. Jag köpte kroppen helt ren, så jag har inte originalstallet. Jag tänkte eventuellt använda ett GOTOH-stall med stålblock som jag köpt till min gamla Greco-strata, men som jag ännu inte monterat. Grecon känns och låter så bra som den är, men eftersom den är '58-specad i övrigt förutom plastlacken, så köpte jag ett stall med stålblock för att testa, men det kommer jag nog använda till 72RI-projektet istället. Jag får hoppas att japantillverkat stall passar perfekt på japantillverkad gitarr. Annars får jag plugga och borra om eller snoka upp ett kompatibelt stall.

30 Jun 2025, 14:06
Profile ICQ YIM WWW

Kul projekt, en sån vill jag också ha (även om jag har svårt för stora skallen efter ett trauma i ungdomen)!

Vad tänker man sig för pickups i en sådan? Fenders egna Custom ’69 tror jag skulle passa finfint. De är ganska klena och svarar mycket väl mot Blackmores sound vid den tiden, innan han började köra Schecter-pickups resp. kvartspundare. Med en Hornby-Skewes treble boost och någon fyrhåls Marshall alternativt AC30 är du hemma.
Image

Vad gäller nitrolack var 1967 sista året man använde det; fr.o.m. 1968 var det thick skin polyesterlack som gällde. Thick skin blev ett försäljningsargument; det var tåligare, stod emot svett, väder och vind bättre. Under 70-talet urartade det och plastlacken blev efter hand groteskt tjock.

30 Jun 2025, 20:35
Profile

Marshall wrote:
Kul projekt, en sån vill jag också ha (även om jag har svårt för stora skallen efter ett trauma i ungdomen)!

Vad tänker man sig för pickups i en sådan? Fenders egna Custom ’69 tror jag skulle passa finfint. De är ganska klena och svarar mycket väl mot Blackmores sound vid den tiden, innan han började köra Schecter-pickups resp. kvartspundare. Med en Hornby-Skewes treble boost och någon fyrhåls Marshall alternativt AC30 är du hemma.
Image

Vad gäller nitrolack var 1967 sista året man använde det; fr.o.m. 1968 var det thick skin polyesterlack som gällde. Thick skin blev ett försäljningsargument; det var tåligare, stod emot svett, väder och vind bättre. Under 70-talet urartade det och plastlacken blev efter hand groteskt tjock.

För mig var den stora skallen referensen för hur ett stratahuvud skulle se ut när jag började spela på 70-talet. Blackmore och Hendrix hade gitarrer stora skallar och det man såg i stadens musikaffärer var storskallade. Det var långt senare jag kom i kontakt med 50- och 60-talsmodellerna. Eftersom jag har de gitarrer jag behöver ha så hade jag övergivit planerna på en naturfärgad ask-korppad strata med lönnbräda. Men så dök det upp först en lös 72RI-hals på Tradera och sedan någon dag senare en 72Ri-kropp. Båda kräver lite pyssel, men inget oöverstigligt, så då var det lika bra att köra igång ett projekt eftersom jag har lite andra delar liggande.

Det finns inga ambitioner att den ska låta Blackmore. (Det gör redan min 73:a ganska bra om jag är på det humöret. Men en sån där treble booster vore kul. :) ) Jag bara gillar det utseendet och jag har ingen ask-kroppad strata med lönnbräda, så därför blir den lite bakdaterad med fyrskruvsfäste, stall med stålblock och cellulosalack.

Om det blir riktigt bra akustiskt så kommer jag att labba runt med mickar, men inledningsvis ser det ut att bli en Mojotone '58 Quiet Coil som jag hade köpt som mittmick till en annan gitarr, men ännu inte monterat. Den får en Seymour Duncan YJM Fury i stalläget. Inte för att jag vill låta som Yngwie, utan bara för att jag gillar hur den micken låter och har den över eftersom 73:an ska få tillbaka sin originalmick igen. Mitt-micken blir något som jag har liggande till att börja med. Men om gitarren blir riktigt bra rent mekaniskt och akustiskt så ska det förstås labbas en del med mickar. Custom '69 finns definitivt på radarn och så the usual suspects, plus Mojotone.

Jag måste blandat ihop årtalen när det gäller lacken. Var det 1965 som var sista året för brasiliansk rosewood? Hur som helst så verkar min bli en 67-72-hybrid då.

Kul ska det bli och om man tar tid på sig så brukar byggen med bra delar bli bra. Skillnaden den här gången är att det inte blir så förbaskat dyrt.

30 Jun 2025, 21:00
Profile ICQ YIM WWW

Ja, brazilian rosewood fasades ut 1966.

01 Jul 2025, 00:33
Profile

Om det är post -1973 ljudet så finns ju tydlig denna också med aiwa-bost
Image

01 Jul 2025, 15:30
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Om det är post -1973 ljudet så finns ju tydlig denna också med aiwa-bost
Image

Kul pedal! Jag är inte ute efter att försöka klona Blackmores ljud, men man blir nästan lite sugen på en AIWA-preamp. :) Nä min Himmelstrutz UnderOver får fortsätta att sköta treble-boostningen åt mig.

01 Jul 2025, 15:55
Profile ICQ YIM WWW

Då var de två viktigaste byggstenarna på plats. Båda från 72 reissues. Snart dags att börja slipa kroppen och plugga igen de enorma stämskruvshålen i huvudet för att kunna borra om dem för tidskorrekt F-mekanik.

Det ser ut som att alla delar utom mickarna kommer att bli Fender-original (bortsett från potar och switch som blir lite mer påkostade grejer).

Attachment:
Fender ST72 hals och kropp.jpeg
Fender ST72 hals och kropp.jpeg [ 128.66 KiB | Viewed 3479 times ]

15 Jul 2025, 11:10
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
och plugga igen de enorma stämskruvshålen i huvudet för att kunna borra om dem för tidskorrekt F-mekanik.

Undran: Är det inte enklare + bättre att köra konverterings bussningar -för F-knopparna? (Istället för att plugga hålen helt -och borra om.) :?:

16 Jul 2025, 20:47
Profile

Jonken wrote:
CarlM wrote:
och plugga igen de enorma stämskruvshålen i huvudet för att kunna borra om dem för tidskorrekt F-mekanik.

Undran: Är det inte enklare + bättre att köra konverterings bussningar -för F-knopparna? (Istället för att plugga hålen helt -och borra om.) :?:

Såna känner jag inte till. Kan du länka? :) Men förra ägaren borrade upp för mekanik som krävde större hål och hålen verkar var lite olika stora, men om det finns konverteringsbussningar som passar i de största hålen, så kan jag ju borra upp alla till samma storlek och använde konverteringsbussningar. Det är Fenders F-loggade nyproducerade 70-talsmekanik som ska i.

16 Jul 2025, 21:41
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Såna känner jag inte till. Kan du länka? :) Men förra ägaren borrade upp för mekanik som krävde större hål och hålen verkar var lite olika stora, men om det finns konverteringsbussningar som passar i de största hålen, så kan jag ju borra upp alla till samma storlek och använde konverteringsbussningar. Det är Fenders F-loggade nyproducerade 70-talsmekanik som ska i.

Absolut. Du behöver bara ett skjutmått -för att ta reda på vilka bussningar som passar.

-Mät axeln på dina stämskruvar.
-Mät hålen i halsen.

Här har du länkar till både Gitarrdelar och GMF för bussningar:

https://gitarrdelar.se/bussningar-bussningar-mekanik-c-85_97_355.html
https://www.gmf.se/machine-heads/mekanikdelar

Skulle jag gissa; så kommer måtten hamna på axel 6 mm -och hålen 10 mm.

16 Jul 2025, 23:45
Profile

Jonken wrote:
CarlM wrote:

Absolut. Du behöver bara ett skjutmått -för att ta reda på vilka bussningar som passar.

-Mät axeln på dina stämskruvar.
-Mät hålen i halsen.

Här har du länkar till både Gitarrdelar och GMF för bussningar:

https://gitarrdelar.se/bussningar-bussningar-mekanik-c-85_97_355.html
https://www.gmf.se/machine-heads/mekanikdelar

Skulle jag gissa; så kommer måtten hamna på axel 6 mm -och hålen 10 mm.

Tack, jag får mäta och kolla. Eventuellt behöver dagens nyproducerade Fender F-tuners medföljande bussningar större diameter än de gamla. Borrhålen ska tydligen vara 9.8 (eller 10) millimeter. Axeldiametern på F-tunern är 6mm. Jag vet ju inte var den tidigare ägaren har testet med för mekaniker, eftersom han gav upp oc köpte en mex-hals trots att den här bortsett från borrhålen är sparka och har fungerande dragstång. Har jag otur så stämmer inte avstånden emellan borrhålen med den mekanik jag vill använda, så jag får nog mäta lite innan jag beställer så mekaniken går att montera på ett någorlunda smidigt sätt och framför allt utan omlackering och omloggning av halsen. Där går gränsen.

Efter lite måttagning vet jag mer. Men det ska nog gå. :)

17 Jul 2025, 08:50
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:

Trevligt. Då är det dessa bussningar du skall ha: https://gitarrdelar.se/kluson-bussning-metrisk-nickel-p-317.html?cPath=85_97_355
Det kan hända att du får rulla ihop en bit slippapper och stora upp hålen pytte lite -för att dessa bussningar skall passa. Det viktigaste här är att bussningarna har en innerdiameter på 6.15 mm> 6.20 mm.

17 Jul 2025, 10:26
Profile

Jonken wrote:
CarlM wrote:

Trevligt. Då är det dessa bussningar du skall ha: https://gitarrdelar.se/kluson-bussning-metrisk-nickel-p-317.html?cPath=85_97_355
Det kan hända att du får rulla ihop en bit slippapper och stora upp hålen pytte lite -för att dessa bussningar skall passa. Det viktigaste här är att bussningarna har en innerdiameter på 6.15 mm> 6.20 mm.

Tack. Jag kollar!

18 Jul 2025, 11:10
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Tack. Jag kollar!

Varsågod.

Ett tips: Använd INTE det klassiska, koniska brotsch verktyget -för att förstora upp hålen för stämskruvarna på halsen.

18 Jul 2025, 12:11
Profile

CarlM wrote:

jag får mäta och kolla. Eventuellt behöver dagens nyproducerade Fender F-tuners medföljande bussningar större diameter än de gamla. Borrhålen ska tydligen vara 9.8 (eller 10) millimeter.

De ska väl vara helt bakåtkompatibla med den äldre mekaniken ? Det finns en liten konisk nedfräsning i mitten på toppen av de gamla stolparna som de nya inte har men det är väl främst kosmetiskt.
Schaller hade den här mått-pdf:en

https://schaller.info/media/c0/7c/66/17 ... Z_1058.pdf

ser ut att vara för 9,5 mm hål?

18 Jul 2025, 15:49
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
CarlM wrote:

jag får mäta och kolla. Eventuellt behöver dagens nyproducerade Fender F-tuners medföljande bussningar större diameter än de gamla. Borrhålen ska tydligen vara 9.8 (eller 10) millimeter.

De ska väl vara helt bakåtkompatibla med den äldre mekaniken ? Det finns en liten konisk nedfräsning i mitten på toppen av de gamla stolparna som de nya inte har men det är väl främst kosmetiskt.
Schaller hade den här mått-pdf:en

https://schaller.info/media/c0/7c/66/17 ... Z_1058.pdf

ser ut att vara för 9,5 mm hål?

I fallet med min hals så har den tidigare ägaren av någon anledning försökt montera annan mekanik på den och borrat upp hålen och dessutom borrat upp hålen lite olika mycket i det olika hålen. Till slut verkar han ha gett upp och beställt en ny Mex-hals till gitarren och sålde den gamla japanska halsen till mig via Tradera. (Min hals skeppades i en Mex-hals-kartong, därav slutsatsen.) Om jag ska spekulera vidare, så tror jag att förra ägaren hade stämningsproblem och som många andra trodde att det var mekaniken, (vilket det nästan aldrig är) och bytte till låsbarmekanik (som nästan aldrig ger bättre stämningsstabilitet). Originalsadelen som ser orörd ut verkar han inte har rört, så den kommer antagligen behöv lite pyssel för att min gitarr ska hålla stämningen. Eventuellt får det bli ny bensadel tillverkad av någon bra gitarrmakare som till exempel Åke Björnstad i Göteborg.

Så jag måste mäta upp hålen för att se om någon konverteringsbussning eller de bussningar som följer med Fenders F-mekanik funkar. Annars så borrar min kompis upp fina nya hål, pluggar igen dem och borrar nya som passar Fender-mekaniken.

Mekaniken du länkar till är Schallers motsvarande mekanik. De tillverkade F-mekaniken för till Fender tidigare, men idag har Fender en annan underleverantör. Mekanikerna är snarlika, men inte identiska och jag vill väldigt gärna ha det klassiska 70-talsutseendet med F-logga, även om det lite dyrare och eventuellt aningen sämre.

Det är förresten den här mekaniken jag tänkte köpa: https://de.fender.com/products/70s-f-style-stratocaster-telecaster-tuning-machine-set

Attachment:
Fender F-mekanik.jpg
Fender F-mekanik.jpg [ 32.73 KiB | Viewed 3222 times ]

18 Jul 2025, 18:14
Profile ICQ YIM WWW

Aha, jag försår. Jag har själv F mekaniken original på en japansk reissue (dock tele 2003). Jag var övertygad om att det var schaller som gjorde dem. Fel alltså?

18 Jul 2025, 18:21
Profile ICQ WWW

Vill bara inflika; att Schallers mekanik är MYCKET, MYCKET BÄTTRE än Fender orginal. Och denna mekanik finns tillgänglig i Bla nickel -istället för krom. Bara denna nyansskillnad; gör att Schallers knoppar ser MYCKET, MYCKET BÄTTRE ut på ett äldre instrument. Eftersom ytan på schaller mekaniken är nickel pläterad (istället för krompläterad) -innebär ju också dessa går att relicera med vitvinsvinäger. Även detta en stor fördel -om man gillar den ner-nötta looken på hardware.

Schaller erbjuder ju dessutom antingen 8.8 mm -eller 10 mm bussningar till sina F-tuners. (Bara nämna vilka man vill ha i beställningen. Nämner man inget blir det automatiskt 8.8 mm.)

Många YJM-Strata ägare + '70 Strata ägare byter ju ut sina orginal Fender -knoppar mot ju Schaller knoppar. Orsak: Det som nämns ovan.

18 Jul 2025, 20:01
Profile

Obi wrote:
Aha, jag försår. Jag har själv F mekaniken original på en japansk reissue (dock tele 2003). Jag var övertygad om att det var schaller som gjorde dem. Fel alltså?

Jag vet inte när skiftet till den nya underleverantören (som eventuellt är Ping) gjordes, men Schaller tillverkade dem i alla fall från 67 till 93.

Last edited by CarlM on 19 Jul 2025, 08:43, edited 1 time in total.

18 Jul 2025, 22:20
Profile ICQ YIM WWW

Jonken wrote:
Vill bara inflika; att Schallers mekanik är MYCKET, MYCKET BÄTTRE än Fender orginal. Och denna mekanik finns tillgänglig i Bla nickel -istället för krom. Bara denna nyansskillnad; gör att Schallers knoppar ser MYCKET, MYCKET BÄTTRE ut på ett äldre instrument. Eftersom ytan på schaller mekaniken är nickel pläterad (istället för krompläterad) -innebär ju också dessa går att relicera med vitvinsvinäger. Även detta en stor fördel -om man gillar den ner-nötta looken på hardware.

Schaller erbjuder ju dessutom antingen 8.8 mm -eller 10 mm bussningar till sina F-tuners. (Bara nämna vilka man vill ha i beställningen. Nämner man inget blir det automatiskt 8.8 mm.)

Många YJM-Strata ägare + '70 Strata ägare byter ju ut sina orginal Fender -knoppar mot ju Schaller knoppar. Orsak: Det som nämns ovan.

Fan, fan, fan. Då blir det inga F på stämskruvarna. Det är lika bra att köpa det som är bäst och i det här fallet är de dessutom billigare. Stallet är i nickel och jag tänkte att det skulle funka med krom-mekanik. Men nu får det stå S istället för F på dem. Det kan jag leva med. Jag ska ju ha den och spela på och inte för att läsa på. Tack för uppstyrningen. :)

18 Jul 2025, 22:24
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Fan, fan, fan. Då blir det inga F på stämskruvarna. Det är lika bra att köpa det som är bäst och i det här fallet är de dessutom billigare. Stallet är i nickel och jag tänkte att det skulle funka med krom-mekanik. Men nu får det stå S istället för F på dem. Det kan jag leva med. Jag ska ju ha den och spela på och inte för att läsa på. Tack för uppstyrningen. :)

För vad det är värt: Smart/rätt val på knopparna. (Är HELT övertygad att du kommer att bli nöjd -både med utseendet och funktionen i dessa.)

19 Jul 2025, 13:49
Profile

Det är lika bra att jag frågar på. Jackplatta? Är det Fender original https://eu.fender.com/products/stratocaster-jack-ferrules som gäller eller finns det något lämpligt alternativ i nickel?

Attachment:
Fender jack plate strat.jpg
Fender jack plate strat.jpg [ 8.17 KiB | Viewed 3124 times ]

19 Jul 2025, 19:14
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Det är lika bra att jag frågar på. Jackplatta? Är det Fender original https://eu.fender.com/products/stratocaster-jack-ferrules som gäller eller finns det något lämpligt alternativ i nickel?

Attachment:
Fender jack plate strat.jpg

Den där suger krom.
Dock om du har 19 kr till övers; så: https://www.gmf.se/hardware/jackplates/jackplatta-strat-usa-nickel :D

19 Jul 2025, 19:27
Profile

Jonken wrote:
Den där suger krom.
Dock om du har 19 kr till övers; så: https://www.gmf.se/hardware/jackplates/jackplatta-strat-usa-nickel :D

Tack för tipset.

Men nu ser jag att GOTOH-stallet jag egentligen hade köpt till min Greco för att att uppgradera det med stålblock och som jag istället tänkte använda till det här projektet är i krom och inte nickel. Och var det inte så att stratorna vid den här tiden hade kromade detaljer? Så då kanske jag skulle hålla mig till krom och inte blanda krom och nickel. Schaller-mekaniken finns ju också i krom och jag har inga planer på relicering och gitarren kommer att se ny ut när den väl är lackerad, monterad och justerad.

https://g-gotoh.com/product/ge101ts/?lang=en

Attachment:
GOTOH 101TS.jpg
GOTOH 101TS.jpg [ 48.5 KiB | Viewed 2953 times ]

22 Jul 2025, 09:57
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next