View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:31

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Intervju med en Svensk förstärkarlegend. 
Author Message

Post Intervju med en Svensk förstärkarlegend.
Av Gitarrpodden -med Tommy Folkesson. Massor med 'godis' att snappa upp här:https://www.youtube.com/watch?v=VsztxSAQ9go

15 Aug 2025, 21:36
Profile

Post Re: Intervju med en Svensk förstärkarlegend.
Blir bra att lyssna på när mörkret börjar sänka sig... Tack!

16 Aug 2025, 12:17
Profile

Den var bra. Kul att höra historien och hur han resonerar. Jag gillar hans Eternal Classic-mod och hans Power Pump.

20 Aug 2025, 13:49
Profile ICQ YIM WWW

Kul att se. Tack för tipset. Han verkar bl a gilla katodföljare.
Skulle vara intressant att se scheman på hans kretslösningar. Någon här som vet om de är tillgängliga någonstans?

27 Aug 2025, 22:07
Profile ICQ YIM WWW

beneri wrote:
Kul att se. Tack för tipset. Han verkar bl a gilla katodföljare.
Skulle vara intressant att se scheman på hans kretslösningar. Någon här som vet om de är tillgängliga någonstans?

Ja, det var glädjande att han också hyllade katodföljare. Kan tänka att schema är lite hemlis, även om reparationsbehov kan uppkomma. Verkar vara en trevlig och sympatisk kille.

28 Aug 2025, 21:44
Profile

Jo, jag misstänker att kopplingsschemana är väl förborgade hemligheter. Dock borde det vara svårt att undvika att de sipprar ut på ett eller annat sätt. Folk som fått sina stärkare moddade borde t ex vara nyfikna på vad som gjorts, och i det läget är det ju bara att öppna förstärkaren och kolla. Ja, han verkar verkligen sympatisk och med fötterna på jorden.

30 Aug 2025, 12:51
Profile ICQ YIM WWW

beneri wrote:
Jo, jag misstänker att kopplingsschemana är väl förborgade hemligheter. Dock borde det vara svårt att undvika att de sipprar ut på ett eller annat sätt. Folk som fått sina stärkare moddade borde t ex vara nyfikna på vad som gjorts, och i det läget är det ju bara att öppna förstärkaren och kolla. Ja, han verkar verkligen sympatisk och med fötterna på jorden.

Någon tidigare mod innehöll bl a en liten minitrafo som användes som en sorts "utgångsgtrafo " fast i själva försteget vill jag minnas. Även om man såg hur allt var kopplat så var det nog inte enkelt at hitta exakt samma minitrafo osv.

30 Aug 2025, 19:33
Profile ICQ WWW

Ja han pratade ju faktiskt om ngn speciell typ av trafo som han använde, men som han senare fick ge upp eftersom den inte längre gick att få tag på. Förstod då inte vad han snackade om, så det kanske var den du Obi nämner. Trodde nog att han pratade om utgångstrafos.

30 Aug 2025, 23:21
Profile ICQ YIM WWW

Han gjöt ju in saker i en "svart låda" så det gick inte se allt.

31 Aug 2025, 08:10
Profile

Aha! Besvärligt om det skulle uppstå fel i en sån låda. Inte lätt för en reparatör att felsöka där.

Själv är jag lite nyfiken på hans komponentval i mera traditionella kretslösningar såsom filtrering före och efter dist, komponenter i tonstacken, katod- och anodmotstånd, kopplings- och avkopplingskondingar m m.

31 Aug 2025, 11:34
Profile ICQ YIM WWW

Utan att ha något att säga om trådens början, så är det kanske ändå värt att nämna att mellanstegstrafos inte är helt okända. De dimensioneras ungefär som trafon till ingången på ett reverb. Med hjälp av olika lindningsdata, kan man få nästan vilka egenskaper man vill vad gäller spännings-/impedansomsättning. Man kan också ersätta PI med en trafo om man så vill.

I ett försteg kan man använda en trafo på/efter sista röret för att ta ner impedansen och kanske göra en balanserad 600 Ω utgång, om man skulle vilja ha mycket långa förbindelser till övrig utrustning.

Men bra trafos är dyra.... och det finns inte många aktörer i branschen värda att nämna. Lundahl är ju kanske inte okänd.

31 Aug 2025, 15:12
Profile WWW

Man vill ha, precis som Folkesson, en last som liknar högtalaren som trafon matar. Har för mig när jag kollade på det där så var det svårt att hitta "försvarbart små" komponenter när det kom till att matcha trafon och lasten(drossel/konding-resistor).

31 Aug 2025, 17:20
Profile

lampuradio wrote:
Utan att ha något att säga om trådens början, så är det kanske ändå värt att nämna att mellanstegstrafos inte är helt okända. De dimensioneras ungefär som trafon till ingången på ett reverb. Med hjälp av olika lindningsdata, kan man få nästan vilka egenskaper man vill vad gäller spännings-/impedansomsättning. Man kan också ersätta PI med en trafo om man så vill.

I ett försteg kan man använda en trafo på/efter sista röret för att ta ner impedansen och kanske göra en balanserad 600 Ω utgång, om man skulle vilja ha mycket långa förbindelser till övrig utrustning.

Men bra trafos är dyra.... och det finns inte många aktörer i branschen värda att nämna. Lundahl är ju kanske inte okänd.

Min känsla är att Folkesson inte var ute efter bra prestanda i den där trafon (mellantrafo om man så vill) utan snarare att den skulle användas utanför sitt tänkta område med en
kärna som mättas, likt ett slutsteg som går för fullt osv. Har ingen aning om hur den var implementerad men Tubis tanke med en icke linjär last som liknar en högtalare är nog rätt spår.

01 Sep 2025, 10:38
Profile ICQ WWW

beneri wrote:
Ja han pratade ju faktiskt om ngn speciell typ av trafo som han använde, men som han senare fick ge upp eftersom den inte längre gick att få tag på. Förstod då inte vad han snackade om, så det kanske var den du Obi nämner. Trodde nog att han pratade om utgångstrafos.

Jag tror att det var Tommy Folkessons gamla "Klass A-mod" som använde trafon och om jag inte minns helt fel byggde han in ett pyttelitet rör-slutsteg emellan försteg och förstärkarens befintliga slutsteg för att kunna få ljudet av ett pressat slutsteg på vilken volym som helst. Sedan användes det befintliga slutsteget mer som ett rent slutsteg som inte behövde pressas för att kunna få ungefär samma ljud på alla volymer. Men från och med MkVII verkar han ha lämnat klass A-modden och gått över till sin Eternal Classic-mod i sina Mk-moddar, Den är annorlunda uppbyggd och har inte något mini-slutsteg och kan man också komplettera den med hans senaste uppfinning Power Pump-modden.

https://tommy-folkesson.nu/mark-vii/
https://tommy-folkesson.nu/eternal-classic/

Jag gillar både Eternal Classic-modden och Power Pump som jag har i en av mina Marshalls, men jag samtidigt inte vara utan en klassiskt kopplad fyrhåls-Marshall, så jag är glad att jag har mer än en Marshall. :)

Last edited by CarlM on 28 Dec 2025, 09:32, edited 1 time in total.

01 Sep 2025, 12:31
Profile ICQ YIM WWW

Jo, det finns ju goda möjligheter till "kreativ dist" med en trafo som drivs bortom sina tänkta värden :)

01 Sep 2025, 12:31
Profile WWW

Snubblade över den av en slump för någon vecka sedan. Brukar sällan lyssna på pods som är långa men den där var ganska intressant faktiskt.

26 Dec 2025, 23:30
Profile ICQ WWW

CarlM wrote:
beneri wrote:

Jag tror att det var Tommy Folkessons gamla "Klass A-mod" som använde trafon och om jag inte minns helt fel byggde han inte ett pyttelitet rör-slutsteg emellan försteg och förstärkarens befintliga slutsteg för att kunna få ljudet av ett pressat slutsteg på vilken volym som helst. Sedan användes det befintliga slutsteget mer som ett rent slutsteg som inte behövde pressas för att kunna få ungefär samma ljud på alla volymer. Men från och med MkVII verkar han ha lämnat klass A-modden och gått över till sin Eternal Classic-mod i sina Mk-moddar, Den är annorlunda uppbyggd och har inte något mini-slutsteg och kan man också komplettera den med hans senaste uppfinning Power Pump-modden.

https://tommy-folkesson.nu/mark-vii/
https://tommy-folkesson.nu/eternal-classic/

Jag gillar både Eternal Classic-modden och Power Pump som jag har i en av mina Marshalls, men jag samtidigt inte vara utan en klassiskt kopplad fyrhåls-Marshall, så jag är glad att jag har mer än en Marshall. :)

Guytrone Amps gör det på ett annat lite omständligt sätt:
Preamp och poweramp på ganska vanligt sätt men efter vanlig högt driven (distad) power amp så finns en till power amp som driver högtalarna.
Jon Herington (Steely Dan) använde dessa och fick schysst sound!

28 Dec 2025, 03:34
Profile

https://www.youtube.com/watch?v=d18tkQISVrk

07 Mar 2026, 11:50
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]