View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:14

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vilka skivor skulle du vilja se som remakes? 
Author Message

Post Vilka skivor skulle du vilja se som remakes?
Remakes är vanligt bland spel och film, men inte lika vanligt när det gäller skivor. Om vi tar spel så gör man om dom från grunden, ny grafik, ändrar i storyn, lägger till, ofta blir remakes längre.
Man gör det för att gamla spel känns just gamla.
Musik kan också kännas daterad. Man spelade in med gamla grejer. Nu borde det bli bättre, med moderna instrument, modern teknik. Människan utvecklas. Jimi Hendrix och EVH var bra för sin tid. Men unga hungriga gitarrister borde kunna göra det ännu bättre nu.
Covers på nån låt är inget nytt. Men att nån gör om en hel skiva ser man inte varje dag.

Vi kan ta Van Halen som exempel. Det är 42 år sen de spelade in 1984.
42 år sen! Den skivan är ju en fossil.
Finns mycket man kan göra nu så att det passar den moderna lyssnaren bättre. Fler gitarrsolon till att börja med. Finns många Youtube-shredders som kan gjuta nytt liv i låtarna.

Jag gillar Prince och tycker det mesta han gjorde på 80-talet är bra. Men det är längesen han spelade in de skivorna. Han använde BOSS-pedaler, och det har kommit mycket nytt sen dess. Moderna grejer.
Här borde nån gå in och styra upp det så att låtarna lyfts till en helt ny nivå.

Och vem skulle inte vilja höra Black Sabbath-klassikerna med andra sångare. Eller Queen. Ed Sheeran vore fränt. Eller varför inte Taylor Swift?

Old albums are not remade because remastering—improving the original recording with new technology—is far more common and feasible than a complete remake, which requires significant investment. Remastering is done to improve sound quality, unlock new details in the recording, or optimize it for modern listening platforms, while a true remake would involve an entirely new recording process.

När det gäller att investera tid och pengar så går det däremot utmärkt när det gäller filmer och spel.

05 Oct 2025, 12:22
Profile

Post Re: Vilka skivor skulle du vilja se som remakes?
Kort svar på frågan, ingen!

Religion vs fossils. Fossils win.

05 Oct 2025, 17:30
Profile

Finns de som har gjort nyinspelningar sina gamla låtar. Slutar bara med att det låter allt annat än bra och roligt. Det går heller aldrig att återskapa energin och spelglädjen man hade när låtarna vara nya och man var dessutom yngre. Du har en övertro på ny modern utrustning. "Men unga hungriga gitarrister borde kunna göra det ännu bättre nu." Jasså? Varför gör de inte det då och med nya låtar? 90% av alla lyssnare är inte musiker och en stor majoritet bryr sig inte om gitarrsolon. Eller ens kan urskilja en medioker musik jämfört med grym musiker. De lyssnar mest ändå bara på sången.

05 Oct 2025, 18:38
Profile

För mig är varje inspelning intimt sammanknippad med året då den gjordes. Det finns ingen som helst skiva jag skulle vilja höra en remake av.

05 Oct 2025, 19:05
Profile

Tokerekloker wrote:
Finns de som har gjort nyinspelningar sina gamla låtar. Slutar bara med att det låter allt annat än bra och roligt. Det går heller aldrig att återskapa energin och spelglädjen man hade när låtarna vara nya och man var dessutom yngre. Du har en övertro på ny modern utrustning. "Men unga hungriga gitarrister borde kunna göra det ännu bättre nu." Jasså? Varför gör de inte det då och med nya låtar? 90% av alla lyssnare är inte musiker och en stor majoritet bryr sig inte om gitarrsolon. Eller ens kan urskilja en medioker musik jämfört med grym musiker. De lyssnar mest ändå bara på sången.

Jag vill inte ha remakes på mina favoritskivor. Kanske finns musiker som är "bättre" men musik handlar om så mycket mer. Jag är inte säker på att gitarrer skulle låta bättre nu med moderna prylar. Det slog mig för några år sen när jag lyssnade på Turn to Stone. "Fuck, han har ju bättre sound än på skivor som släpps idag"
Jag tycker det är intressant att man gör så många remakes på spel och filmer, men inte på skivor.
Många filmer har en speciell känsla och charm, nåt unikt, som nyversioner missar. Samma med spel.

05 Oct 2025, 20:10
Profile

Queen gjorde nyligen en delvis remake på Queen 1, eftersom de alltid har stört sig på trumljudet på den skivan. De bytte helt enkelt digitalt ut trunmljuden till ljud som mer låter som de trummor Roger Taylor spelade på vid den tiden. Originalinspelningarna gjordes på natten, när det var billig studiohyra, och de kunde inte byta till sina egna trummor utan det var plexiglastrummor som var poppis vid den tiden.

De gjorde en del andra saker, som lade autotune på Freddie Mercury på någon hög ton. Och naturligtvis vanlig remastring.

Bättre? Ja, lite klarare, piggare låter det i mina öron.

05 Oct 2025, 20:49
Profile

Custom Sam wrote:
Queen gjorde nyligen en delvis remake på Queen 1, eftersom de alltid har stört sig på trumljudet på den skivan. De bytte helt enkelt digitalt ut trunmljuden till ljud som mer låter som de trummor Roger Taylor spelade på vid den tiden. Originalinspelningarna gjordes på natten, när det var billig studiohyra, och de kunde inte byta till sina egna trummor utan det var plexiglastrummor som var poppis vid den tiden.

De gjorde en del andra saker, som lade autotune på Freddie Mercury på någon hög ton. Och naturligtvis vanlig remastring.

Bättre? Ja, lite klarare, piggare låter det i mina öron.

Om vi jämför med spel, där gör man om allt från grunden. Det skulle betyda att man spelar in en klassisk Queen-skiva med helt andra musiker. Man stuvar om i låtarna, kanske gör dom längre. Om originalet hade ett gitarrsolo så har remaken plötsligt 3 gitarrsolon. Trummisen spelar annorlunda. Helt ny produktion och mix, så annan ljudbild.
Det finns suveräna musiker idag, men det skulle ändå inte bli samma som när Queen spelade ihop.
Som i exemplet med Van Halen. EVH var helt unik. Svänget, karaktären, uttrycket, tonen. Och det var när hela bandet spelade ihop som det blev extra speciellt. Plus produktionen. Man hör direkt när det är Van Halen.
Jag skulle inte vilja höra ZZ top-skivor med en annan gitarrist och andra sångare. Spelar ingen roll om unga gitarrister blåser skägget av Gibbons (som en beskrev Joe Satriani och Big Bad Moon, "blåser skägget av ZZ Top")
Det är Billy Gibbons jag vill höra.
Jag minns för längesen när jag köpte Blade Runner-soundtracket. Blev så besviken för det lät inte alls som i filmen. Detta var innan man släppte originalmusiken 1994. New American Orchestra hade gjort en remake på soundtracket. Vangelis och Ridley Scott tog avstånd från det.

TV-spel då: jag har spelat remakes på gamla favoriter och de saknar känslan som gjorde originalen så speciella. Hur snygga än de nya spelen är.
Spyro the Dragon kom 1998 och Stewart Copeland gjorde musiken. 2018 släppte man en remake och det är mycket snyggare, mer detaljerat. Copeland gjorde nyversioner på sitt gamla soundtrack. Blev ändå inte samma. Originalet har en speciell charm.
Trent Reznor är en unik musiker och hans Quake-soundtrack låter inte som nåt annat. Tror fler än jag skulle bli vansinniga om man gör en remake på spelet och nån annan gör nya versioner på det han skapade.

Last edited by bummer on 06 Oct 2025, 10:47, edited 1 time in total.

05 Oct 2025, 21:54
Profile

Håller med att en remake på någon klassisk platta vore ganska meningslöst.
Men OM man var tvingad välja en vore Captain Beefheart Trout mask replica väldigt intressant….
Hur skulle nutidens talanger angripa detta mästerverk?

06 Oct 2025, 10:43
Profile

Goran wrote:
Håller med att en remake på någon klassisk platta vore ganska meningslöst.
Men OM man var tvingad välja en vore Captain Beefheart Trout mask replica väldigt intressant….
Hur skulle nutidens talanger angripa detta mästerverk?

Med AI.

06 Oct 2025, 10:48
Profile

Å jissess; -NEJ, -NEJ, -NEJ... Våldtäkt SKA vara förbjudet! Och det ska i högsta grad vara dubbelt straff; när det AI + auto tune som utför dessa.
Å kolla på mig: Jag har en dator: och jag är på samma nivå som Mozart. Själva utgångspunkten i detta; är enkelt uttryckt bara för 'silig' -för att hålla 'tätt' här.

De musikaliska arven -efterlämnade för oss av kända kompositörer och kända musiker; bör behandlas med respekt och värdighet. Detta från samtliga efterföljande generations bokstäver; falskt uppbackade av en ständigt eskalerande mängd teknik. All musikalisk kreativitet kommer från människor. Sedan om personer idag väljer att identifiera sin egna personlighet på ett digitalt sätt; innebär ofta i verkligheten en väldigt osund övertro över sina faktiska färdigheter.

06 Oct 2025, 11:37
Profile

Nåt som skulle kunna vara kul vore tex om Guns Roses ala 1988 fick göra tex en remake på en Prince platta.
Den varianten tror jag hade varit betyligt roligare dvs nån usik man inte lyssnat på utförs av nån man har lyssnat på.

Fast det blir ju egentligen bara en coverplatta men men...

07 Oct 2025, 10:17
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Nåt som skulle kunna vara kul vore tex om Guns Roses ala 1988 fick göra tex en remake på en Prince platta.
Den varianten tror jag hade varit betyligt roligare dvs nån usik man inte lyssnat på utförs av nån man har lyssnat på.

När man gör en cover på en film eller ett spel så kallas det remake.
Varför kallar man inte låtar man gör en cover på för en remake?
Det är väl samma sak. Och om nån nu skulle göra om en hel skiva från grunden så är det väl en remake? Eller är det en cover?

07 Oct 2025, 10:23
Profile

Eller så kan man skriva nya låtar.

Sämsta trådstarten i Bojens historia..

07 Oct 2025, 12:01
Profile

bummer wrote:
rifle wrote:

När man gör en cover på en film eller ett spel så kallas det remake.
Varför kallar man inte låtar man gör en cover på för en remake?
Det är väl samma sak. Och om nån nu skulle göra om en hel skiva från grunden så är det väl en remake? Eller är det en cover?

Hum, jag tittade en gång tio minuter på ett TV-program som jag tror hette "Så mycket bättre". Folk fick sina låtar "covrade" av andra musiker. Stängde av för alla musiker porträtterades som överkänsliga lipsillar, patetiskt. Det var nog något åt det hållet du är ute efter Bummer tror jag. Förutom gråtandet förstås....

07 Oct 2025, 12:54
Profile

Custom Sam wrote:
[

Hum, jag tittade en gång tio minuter på ett TV-program som jag tror hette "Så mycket bättre". Folk fick sina låtar "covrade" av andra musiker. Stängde av för alla musiker porträtterades som överkänsliga lipsillar, patetiskt. Det var nog något åt det hållet du är ute efter Bummer tror jag. Förutom gråtandet förstås....

Ja, om man gör nyversioner på mina favoritskivor där alla gråter så kan det kvitta. Jag tycker det är intressant med alla spel man gör om från grunden. Och varför man inte gör samma med skivor.
Argumentet för remakes (spel) är att originalen är gamla, med gammal grafik och man kan göra det bättre nu, så att det passar den moderna publiken. Jag har själv sett att det inte blir bättre. Nåt brukar gå förlorat.
Tror det skulle bli samma sak om man gör remakes på gamla skivor.
Det är mycket jobb och det är dyrt att göra remakes på spel. Men ändå gör man det. Kanske är så att spel säljer bättre än skivor. Så man vill inte lägga ner allt jobb och pengar på att göra remakes på skivor.
Men en remake på Thriller skulle kanske sälja bra.

07 Oct 2025, 13:14
Profile

Vill man ha remake är det bara att gå på Dylankonsert. Det är hans låtar och han gör vad han vill med dessa. Jag gillar never ending tour men vill inte att han ska göra skivremake på redan utgivna skivor.

Religion vs fossils. Fossils win.

07 Oct 2025, 20:45
Profile

Kommer på en direkt.

Yngwie Malmsteen - War To End All Wars

En skiva med en del helt okej låtar på men den är så fruktansvärt dåligt producerad så att det är helt obegripligt.

Metallica - Death Magnetic är en annan sådan skiva.

Ibland kan ju dålig produktion vara lite av grejen. Men dessa två är fruktansvärt dåliga.

07 Oct 2025, 21:25
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Kommer på en direkt.

En skiva med en del helt okej låtar på men den är så fruktansvärt dåligt producerad så att det är helt obegripligt.

Ibland kan ju dålig produktion vara lite av grejen. Men dessa två är fruktansvärt dåliga.

Om-mixning och om-mastring blir inte remake.

07 Oct 2025, 21:58
Profile

bummer wrote:
Custom Sam wrote:
[

Ja, om man gör nyversioner på mina favoritskivor där alla gråter så kan det kvitta. Jag tycker det är intressant med alla spel man gör om från grunden. Och varför man inte gör samma med skivor.
Argumentet för remakes (spel) är att originalen är gamla, med gammal grafik och man kan göra det bättre nu, så att det passar den moderna publiken. Jag har själv sett att det inte blir bättre. Nåt brukar gå förlorat.
Tror det skulle bli samma sak om man gör remakes på gamla skivor.
Det är mycket jobb och det är dyrt att göra remakes på spel. Men ändå gör man det. Kanske är så att spel säljer bättre än skivor. Så man vill inte lägga ner allt jobb och pengar på att göra remakes på skivor.
Men en remake på Thriller skulle kanske sälja bra.

Det var ett jävla tjat om spel. Går inte att jämföra med musik ens. Ena stunden vill du se remake på skivor och i nästa tveksam och sen igen vill du se. Hur ska du ha det egentligen?

07 Oct 2025, 22:00
Profile

Tokerekloker wrote:
Frisk wrote:
Kommer på en direkt.

Om-mixning och om-mastring blir inte remake.

Nej och jag har aldrig påstått det heller.

07 Oct 2025, 22:03
Profile ICQ WWW

Först tänkte jag "ingen", men sen kon jag på några varianter som skulle varit kul att höra. Bland annat följande Thin Lizzy-skivor:

Chinatown och Renegade med Brian Robertson istället för Snowy White. Versioner med Gary Moore och John Sykes hade varit jätteintressant men det går ju inte längre. Sen tror jag att de tre första skivorna med duon Brian Robertson och Scott Gorham istället för Eric Bell hade kunnat bli intressanta. I samtliga fall får man spara Phil Lynotts sång och basspel eftersom han inte lever och inte kan ersättas.

Jag tycker att bra remakes eller bra tolkningar kan vara kul och intressanta oavsett om de blir bättre eller sämre än originalen. All along the watchtower, Hey Mr Tambourine man och Knocking on heaven's door är ju exempel på versioner som funkar bra både med kompositören och med andra.

08 Oct 2025, 14:44
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Först tänkte jag "ingen", men sen kon jag på några varianter som skulle varit kul att höra. Bland annat följande Thin Lizzy-skivor:

Chinatown och Renegade med Brian Robertson istället för Snowy White. Versioner med Gary Moore och John Sykes hade varit jätteintressant men det går ju inte längre. Sen tror jag att de tre första skivorna med duon Brian Robertson och Scott Gorham istället för Eric Bell hade kunnat bli intressanta. I samtliga fall får man spara Phil Lynotts sång och basspel eftersom han inte lever och inte kan ersättas.

Jag tycker att bra remakes eller bra tolkningar kan vara kul och intressanta oavsett om de blir bättre eller sämre än originalen. All along the watchtower, Hey Mr Tambourine man och Knocking on heaven's door är ju exempel på versioner som funkar bra både med kompositören och med andra.

Och vad hade hänt om Midge Ure https://www.youtube.com/watch?v=tqAh7EGFev4 hade stannat i bandet

Hade gitarrerna dumpats och syntarna tågat in då :mrgreen: ?
https://www.youtube.com/watch?v=z9Y7dz9hAHo

Eller om de hade rekryterat knopfler till bandet
https://www.youtube.com/watch?v=2oliMOPsXis

just kiddin...

08 Oct 2025, 15:15
Profile ICQ WWW

Zakk Wylde har ju spelat in Sabbathalbum under namnet Zakk Sabbath!

09 Oct 2025, 12:09
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Och vad hade hänt om Midge Ure https://www.youtube.com/watch?v=tqAh7EGFev4 hade stannat i bandet

Hade gitarrerna dumpats och syntarna tågat in då :mrgreen: ?
https://www.youtube.com/watch?v=z9Y7dz9hAHo

Eller om de hade rekryterat knopfler till bandet
https://www.youtube.com/watch?v=2oliMOPsXis

just kiddin...

Midge Ure rockar rätt bra har jag sett i liveklipp. Med sina Vintage (märket) gitarrer :mrgreen:

Jag minns när jag hörde Images and Words (Dream Theater) för första gången. Den var overklig, nästan skrämmande. En bekant sa att den var bra för sin tid. Men musiker är bättre nu för tiden, man har bättre prylar också.
Borde vara dags för en remake nu. Så att det passar den moderna publiken.

Varit andra skivor som stack ut, som kändes som nåt nytt jag aldrig hört förut. Rage Against The Machine, Helmet, Frank Zappa, U2, Red Hot Chili Peppers, Aphex Twin, Nine Inch Nails, Boards of Canada, The Posies, Pantera, Living Colour, The Chemical Brothers, Prince, Prefab Sprout, Peter Gabriel, Def Leppard, The Replacements m.fl.
De är väldigt gamla och daterade idag.
Nån borde spela in dom på nytt. Så att det låter bra.

10 Oct 2025, 12:08
Profile

bummer wrote:
Men musiker är bättre nu för tiden, man har bättre prylar också.

Och ändå tycker jag personligen att det mesta är skit som kommit efter -91.

Det är överskattat med bra musiker och prylar..

11 Oct 2025, 11:36
Profile

Vinyljunkie wrote:
bummer wrote:

Och ändå tycker jag personligen att det mesta är skit som kommit efter -91.

Det är överskattat med bra musiker och prylar..

'

Du skrev fel, du menade 1974.

11 Oct 2025, 12:45
Profile ICQ YIM WWW

Vinyljunkie wrote:
bummer wrote:

Vilka musiker är bättre nu?
Vilka prylar är bättre?

11 Oct 2025, 12:50
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:

Vilka prylar är bättre?

Jag vet inte. Inte jag som sa det där om Dream Theater. Jag har fortfarande inte hört nåt band som låter som dom.

11 Oct 2025, 13:10
Profile

bummer wrote:
salesman wrote:

Vilka prylar är bättre?

Jag vet inte. Inte jag som sa det där om Dream Theater. Jag har fortfarande inte hört nåt band som låter som dom.

Okej, jag förstår.
Säkert är dom bra musiker.
Men ingen förutom fansen kan nämna en låt.

Det är matematik rock.
Lite som Steve Vai.
Superba musiker.

Men vem orkar lyssna från början till slutet?

Man vill ha en Peter Green, Elvis, Roy Orbison, Jimi Hendrix, bach, mozart, Chuck Berry, Abba, gamla Flamingokvintetten och gammal Rocknroll.

11 Oct 2025, 14:53
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Okej, jag förstår.
Säkert är dom bra musiker.
Men ingen förutom fansen kan nämna en låt.

Det är matematik rock.
Lite som Steve Vai.
Superba musiker.

Men vem orkar lyssna från början till slutet?

Man vill ha en Peter Green, Elvis, Roy Orbison, Jimi Hendrix, bach, mozart, Chuck Berry, Abba, gamla Flamingokvintetten och gammal Rocknroll.

Jag lyssnar inte längre på Dream Theater men när jag hörde dom då för längesen så var det nåt nytt. De hade ett eget sound som jag aldrig hade hört förut. De flesta artister jag fastnat för hade nåt eget, nåt som var unikt. Musik måste inte vara perfekt, inte musikerna heller. Tvärtom så är det ett plus om det inte är perfekt. Det är mer en känsla jag vill åt. Steve Lukather och Nicke Andersson satte sina solon vid första tagningen. Det var rätt energi och känsla helt enkelt.
Mark Knopfler är knappast en perfekt sångare, men vilken karaktär, vilket uttryck, vilken musiker. Där kan man nästan säga att han sjunger mer med gitarren.
Jag skulle inte vilja höra remakes på mina favoritskivor, för det skulle inte kännas på samma sätt. Så känner jag med filmer också. Jag vill inte se en remake på min absoluta favoritfilm, Blade Runner. Remaken skulle inte ha samma känsla som originalet har.
Tror många skulle bli upprörda om man gjorde remakes på skivor med ikoner som Elvis och Michael Jackson.

Vi lever tyvärr i en tid då mycket ska vara perfekt. Spel ska ha perfekt grafik, filmer ska ha perfekt bild, musik ska låta perfekt.
Men hur det känns då? En av mina favoritfilmer är en romantisk komedi. Frankie & Johnny. Otroligt nog är det samma regissör som gjorde Pretty Woman.
Människorna i filmen är långt ifrån perfekta. Hur man filmat och utrustningen man använde var inte perfekt.
Vi kanske ska sluta vara människor? AI har redan letat sig in i musik.

11 Oct 2025, 17:17
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next