| Author |
Message |
|
CarlM
|
 Var får man tag i bra AlNiCo2-magneter passande Gibson-HB?
Var får man tag i bra AlNiCo2-magneter passande Gibson-HB?
Jag skulle vilja prova A2 i ett par mickar med A5.
Funkar vad som helst från Amazon eller ska man köpa något speciellt? I så fall var?
|
| 09 Oct 2025, 17:32 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Re: Var får man tag i bra AlNiCo2-magneter passande Gibson-H
Kollade lite på Mojotone.com häomdagen, kanske Lundgren säljer lösa?
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 09 Oct 2025, 20:09 |
|
 |
|
Marshall
|
|
| 09 Oct 2025, 21:56 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 10 Oct 2025, 01:14 |
|
 |
|
CarlM
|
Tack för tipsen. Jag försöker hitta något inom EU för att hålla ner fraktkostnaden. Frågan är bara vem som har bra grejer och om det rä viktigt att man väljer någon viss variant för att minst komma upp i samma kvalité som Gibsons.
|
| 10 Oct 2025, 12:46 |
|
 |
|
isana
|
CarlM wrote: Tack för tipsen. Jag försöker hitta något inom EU för att hålla ner fraktkostnaden. Frågan är bara vem som har bra grejer och om det rä viktigt att man väljer någon viss variant för att minst komma upp i samma kvalité som Gibsons. Dessa webshoppar säljer pickup-delar av inom EU: tlcguitargoods.com nebulaguitarparts.com banzaimusic.com der-trashcontainer.de
|
| 11 Oct 2025, 10:14 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
|
| 11 Oct 2025, 11:32 |
|
 |
|
Jo E
|
Märklig skillnad i pris mot Throbak...till det positiva!
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 11 Oct 2025, 12:13 |
|
 |
|
Jo E
|
isana wrote: Dessa webshoppar säljer pickup-delar av inom EU:
tlcguitargoods.com nebulaguitarparts.com banzaimusic.com der-trashcontainer.de
De här var i paritet med England prismässigt, dock tillkommer moms å tull från England!
|
| 11 Oct 2025, 12:23 |
|
 |
|
beneri
|
Den här firman finns i Polen. Jag har handlat där en gång för några år sedan, och då gick det smidigt och funkade jättebra. Vet dock inget om deras magneter eller hur pris och kvalité står sig i konkurrensen med andra leverantörer. https://guitarpartscenter.eu/en_US/c/Pickup-Magnets/319
|
| 13 Oct 2025, 13:39 |
|
 |
|
CarlM
|
Tack för alla tips. När det gäller riktigt billiga och små grejer som i det här fallet med två små magneter, så får det bli EU om det går. Frakterna från UK och US har rasat iväg och sen kommer avgifter för förtullning till. Moms får man ju alltid betala vare sig det är pålagt på priset som i EU eller om man betalar den vid förtullningen som det blir när man köper från USA och UK.
|
| 17 Oct 2025, 14:29 |
|
 |
|
valvetubes
|
Tipsa gärna om vad du hittade!
_________________ ##################
|
| 20 Oct 2025, 11:04 |
|
 |
|
zoork_1
|
Har en del magneter liggande, men vet inte om några är A2. Om det fortf. är aktuellt kan jag kolla.....
|
| 20 Oct 2025, 15:05 |
|
 |
|
CarlM
|
zoork_1 wrote: Har en del magneter liggande, men vet inte om några är A2. Om det fortf. är aktuellt kan jag kolla..... Kolla gärna "långa" A2. Men en A4 kan vara intressant också.
|
| 20 Oct 2025, 15:20 |
|
 |
|
zoork_1
|
Ok, jag kollar. Har du f.ö funderat på A3? Glöm vad Throbak skriver om A3, och tänk custombucker.
|
| 20 Oct 2025, 15:29 |
|
 |
|
CarlM
|
zoork_1 wrote: Ok, jag kollar. Har du f.ö funderat på A3? Glöm vad Throbak skriver om A3, och tänk custombucker. Bra.  Jaghar bara provat A3 en gång i en PAF och det funkade inte för mig utan bytte till en A2 och då blev det bra. A4 har jag däremot provat flera gånger med bra resultat. A2 är mest för att det är ett säkert val i en BB. Jag har haft BB1/2 innan som varit bra. BB Pro (eller #1 AL V och #2 AL V som det står på det här) funkar inte lika bra för mig, men jag vet att andra gillar dem. Jag behövde en bra billig PAF att testa i SG:n och billigast är alltid det man har liggande och det här paret som satt original i min 335:a har jag inte sålt än oh tänkte testa dem och om jag då enkelt kunde förvandla dem till vanliga icke-Pro BB1/BB2 genom ett magnetbyte så vet jag vad jag får och att det är något som jag normalt tycker är bra. Jag kanske testar vidare sen, men det vore bra med en för mig en känd kombination till att börja med.
|
| 20 Oct 2025, 15:52 |
|
 |
|
zoork_1
|
Det här är vad jag har, men alla är kanske inte till salu. 1 st A4 köpt av Alex på Wizz 1 st A2 köpt av Alex på Wizz 1st A4 köpt av Spencer på Shed 2 st UO A5 minns ej vilken tillv. jag köpte av... 1 st original (vintage) lång PAF magnet köpt av Kyle på Vintage Correct parts 1 st original (vintage) kort PAF/Patent No magnet UO = Unoriented Unoriented Alnico magnets can be charged in any direction, while oriented magnets hold more charge due to aligned magnetic grains. This difference impacts pickup output and pick attack. Oriented Alnico magnets generally have higher perceived output and a faster, less compressed pick attack compared to unoriented magnets. As per standard specs A2 is an unoriented magnet and A5 is oriented. However some A5 P.A.F. magnets are unoriented either intentionally by Gibson to adjust tonal properties or accidentally unoriented during the heat treating process. Källa: https://www.humbuckerhq.com/paf-pickups ... co-magnets
|
| 20 Oct 2025, 15:55 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Jag har gjort exakt samma sak; bla i en av mina Gibson Flying V's: Bytt från från A5 till A2 -i BB pro's. Resultatet blev fantastiskt bra. Den vassare, sterila grynigheten vart ersatt med naturlig värme. Detta med en liten extra 'stygghet' ovanpå. BB Pros mäter ju ca 7.8K (Rythm) och 8.3K (Treble).
Har dock ej testat dessa magnetmodifierade A2 BB's i en SG; där halsmickens grop/position hamnar en aning längre ifrån brädan. Men jag tror att detta kommer att passa kanon även i en SG; om man är ute efter en klassisk vintage klangbild -med ett extra körsbär på ovanpå.
Dock för att detta skall fungera; måste mickarnas vinkel/bobbins matcha strängarnas tilt vinkel över kroppen. Om mickarna sitter i ett plektrumskydd (istället för lutade mickramar); blir ett custom jobb. Har man dessutom mickarna justerade lägre (som jag har): Krävs även en fräs rand i botten av halsmickshålet; för att cleara de utstickade justerbara pol skruvarna/polerna -på undersidan av hals micken.
Visserligen personlig tycke och smak; men enligt mig: Kan inte vanlig Gibson mick i en SG höjd justeras optimalt i en SG utan modifikation i hals gropen. Detta pga av den inte kan justeras tillräckligt lågt i den samma. Soundet kommer att pusha -istället för att låta naturlig sträng ala Ex Gary Moore.
|
| 21 Oct 2025, 10:47 |
|
 |
|
CarlM
|
zoork_1 wrote: Det här är vad jag har, men alla är kanske inte till salu. 1 st A4 köpt av Alex på Wizz 1 st A2 köpt av Alex på Wizz 1st A4 köpt av Spencer på Shed 2 st UO A5 minns ej vilken tillv. jag köpte av... 1 st original (vintage) lång PAF magnet köpt av Kyle på Vintage Correct parts 1 st original (vintage) kort PAF/Patent No magnet UO = Unoriented Unoriented Alnico magnets can be charged in any direction, while oriented magnets hold more charge due to aligned magnetic grains. This difference impacts pickup output and pick attack. Oriented Alnico magnets generally have higher perceived output and a faster, less compressed pick attack compared to unoriented magnets. As per standard specs A2 is an unoriented magnet and A5 is oriented. However some A5 P.A.F. magnets are unoriented either intentionally by Gibson to adjust tonal properties or accidentally unoriented during the heat treating process. Källa: https://www.humbuckerhq.com/paf-pickups ... co-magnetsTack. PM:a gärna priser.
|
| 21 Oct 2025, 17:14 |
|
 |
|
CarlM
|
Jonken wrote: Jag har gjort exakt samma sak; bla i en av mina Gibson Flying V's: Bytt från från A5 till A2 -i BB pro's. Resultatet blev fantastiskt bra. Den vassare, sterila grynigheten vart ersatt med naturlig värme. Detta med en liten extra 'stygghet' ovanpå. BB Pros mäter ju ca 7.8K (Rythm) och 8.3K (Treble).
Har dock ej testat dessa magnetmodifierade A2 BB's i en SG; där halsmickens grop/position hamnar en aning längre ifrån brädan. Men jag tror att detta kommer att passa kanon även i en SG; om man är ute efter en klassisk vintage klangbild -med ett extra körsbär på ovanpå.
Dock för att detta skall fungera; måste mickarnas vinkel/bobbins matcha strängarnas tilt vinkel över kroppen. Om mickarna sitter i ett plektrumskydd (istället för lutade mickramar); blir ett custom jobb. Har man dessutom mickarna justerade lägre (som jag har): Krävs även en fräs rand i botten av halsmickshålet; för att cleara de utstickade justerbara pol skruvarna/polerna -på undersidan av hals micken.
Visserligen personlig tycke och smak; men enligt mig: Kan inte vanlig Gibson mick i en SG höjd justeras optimalt i en SG utan modifikation i hals gropen. Detta pga av den inte kan justeras tillräckligt lågt i den samma. Soundet kommer att pusha -istället för att låta naturlig sträng ala Ex Gary Moore. Kul att du har fått bra resultat med precis den här magnetmoddningen av BB Pro som jag tänker göra! Originalhalsmicken är en Classic 57 som eventuellt får sitta kvar, i alla fall tills vidare. De går att få fart på med 550k BKP-pottar, men lastar dem för lågt så låter de ofta muddigt. . Beroende på om SG:n stannar på sikt eller inte, så kommer jag att göra olika mycket uppgraderingar. Eftersom uppgraderingar och moddar bara sänker värdet på begad gitarr, så brukar jag återställa mina gitarrer innan de säljs i den mån jag har alla dela och det går. Min SG har ramar och mickarna ligger någorlunda parallellt med strängarna. Men i mitt 68RI V fick jag vinkla mickarna eftersom de sitter direkt i plektrumskyddet. Det gjorde jag med hjälp av en skruv i mickkavitetens golv. Det funkade fint, men är förstås direkt osmidigt om man ska experimentera med mickhöjder. 
|
| 21 Oct 2025, 22:45 |
|
 |
|
lampic
|
Här en till dom bytt till a2 på ett par bb pro. De dök upp billigt på blocket och jag hade 2 st a2 magneter liggande så jag slog till. Sitter idag i en Burny custom. Har jämfört mot min gibson lp med bb1 + bb2 och hör ingen större skillnad än att det kan bero på att lindningarna aldrig är helt super exakta, magneterna kanske skiljer sig åt då de förmodligen kommer från olika tillverkare är olika gamla osv och att gitarrerna är olika. Låter jättebra hur som
|
| 22 Oct 2025, 21:39 |
|
|