Spela elektronisk gitarr och FX i realtid - grymt kul!
Min vän och mentor, Craig Anderton, sa en gång att han såg sig snarare spela elektronisk gitarr än elektrisk gitarr och då menade han att han inte bara spelade med effekter utan spelade mer PÅ effekterna i realtid så att de blev en del av hans musikaliska frasering.
Så för ett tag sedan började jag hitta ljud att spela på som jag kom att kalla att spela "un-guitar".
I denna låten ville jag ta detta ett tydligt steg framåt och manipulera flera effekter ibland var för sig och ibland samtidigt så att blandningen blev en egen musikalisk vokabulär.
Det låter nog mer högtravande än vad det är, men hur som helst är det grymt roligt att spela på effekter på detta sätt.
För att få maximalt med brus och allmänna oljud som möjligt att jobba med använde jag en gitarr av strata-typ med 3 single coil-mikar och det finns ingen noise gate någonstans.
Jag spelade på gitarren med fingrar och plektrum och när det krävdes än mer så använde jag min eltandborste. Jag hade förhoppningen att den skulle vibrera mot strängarna men allt den gjorde var att ställa till ett helvetiskt oväsen vilket också var kul och ibland användbart.
Allt du hör förutom trummor och percussion är en gitarr som skapar alla ljud, inklusive basen.
Alla effekterna kommer från en Fender Tone Master Pro och effekterna styrs i realtid under inspelningen av gitarrspåren av vilka det blev många.
Hoppas att ni tycker detta är intressant!
https://soundcloud.com/mats-nermarks-tu ... the-switch/Mats N