Re: Gamla Marshalls: Övergången från 220V till 230V?
Fin förstärkare , En sån skulle man ha
Jag förstår vad du undrar, men hoppas att mitt inlägg inte uppfattades som det handlade om det skulle hålla eller inte.
Det finns ju dock minst två aspekter av spänningsförändingen
1 Hur påverkas filamentspänningen
2 Hur påverkas B+
Den andra aspekten som du verkar mer intresserad av här är om t ex +6% B+ kommer ändra hur förstärkaren låter och upplevs
och hur man kan åtgärda det.
Det senare skulle bara bekymra mig om jag tyckte att den lät illa. Alternativt kan man ju tro att det finns någon sorts
holy grail tillstånd bara när allt är exakt som det var original. Eller bara vara nyfiken på hur den lät då.
I min värld så kan en förstärkare låta subjektivt både bättre och sämre eller nära oförändrat trots att spänningarn är både lägre och högre än de var från början, helt beroende på vem du frågar..
Att ta ner spänningarna i försteget till orignal eller labba med dem är ju ingen stor sak och det vet du säkert redan hur man gör .
Att ändra hela B+ har väl figurerat lösningar på både här och på andra håll. Jag tror dock inte det funkar helt utan att ändra responsen i förstärkaren.
Om det dyker upp en marshallexpert som presenterar en lösning på det med några fiffiga komponentbyten så får jag väl stå korrigerad då.
Är man nyfiken på hur det fungerar vid 220V så kan man väl köpa en variac för under tusenlappen och skruva lite,
https://eur.vevor.com/variable-transformer-c_10755/vevor-500va-variable-voltage-transformer-1-7a-0-300v-ac-voltage-regulator-ce-p_010825334969?requestId=69558cfc99e77015e2652163Finns 1000W också. Kanske lite mer safe
Men hör man så mycket skillnad på tiotalet volt här? Nja...
https://www.youtube.com/watch?v=juA98y_nMv0 Eller så kan man väl ställa sin fina originaltrafo i garderoben tillls man ska sälja och köra ett tag med en helt ny med fler primärlindningar.
Kollar man runt så har de här super bass från perioden skeppats med lay down , stand up, med spänningsväljare och utan spänningsväljare för 110, 220V osv vilket antyder att olika trafos förekommit och förmodligen ganska varierande B+ också.
För mig är den förändrade filamentspänngen mycket mer väsentliga för att det är lång ifrån säkert att man har 6.3V från början. Hade man t ex 6.8V vid 220V så innebär +6% att man hmnar på 7.2V och att rörbytena blir rejält mer frekventa helt i onödan. Jag skulle börja med att kolla den.