View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 02:31

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Gamla Marshalls: Övergången från 220V till 230V? 
Author Message

Post Gamla Marshalls: Övergången från 220V till 230V?
1988 anpassade sig Sverige till övriga Europa genom att ändra standarden för spänningen i våra vägguttag från 220V till 230V. Gamla S-märkta gitarrförstärkare som till exempel fyrhåls-Marshalls är ju specade för 220V. Visst 10V eller 13V ökning från 220V som i fallet i vår replokal är förstås inom toleranserna, men jag funderade på om expertisen här brukar kontrollera, justera eller modifiera något i gamla SEMKO-specade fyrhåls 70-tals-Marshalls med originalttransformatorer för att kompensera för övergången från 220V till 230V?

Last edited by CarlM on 31 Dec 2025, 19:10, edited 1 time in total.

31 Dec 2025, 13:18
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Gamla Marshalls: Övergången från 220V till 230V?
Vet inte vilken modell som åsyftas och om Semco ev varit där och försnillat funktioner men nog brukar det ofta finnas en spännninsväljare med 240v läge?

På min gamla 70-tals vibrolux har dock t ex Semco sett till att spänningsväljaren är helt borttagen men alla primärlindingar för andra nätspänningar finns dock kvar inuti.

Kollar man t ex gammalt Marshall 50W schema från slutet 60-talet så finns ju där både en 220 en 240V linding och den senare borde rimligtvis vara kvar på alla svensksålda https://www.drtube.com/schematics/marshall/78331-2.gif

Är man kosäker så på hur fel elle skadilgt sekundärspännigarna ligger är så kan man ju alltid mäta filamentspänningen. Ganska vanligt att det står t ex +.- 0.6V tollerans på förstegsrörens datablad och det är ju hela 9.5% off

Vill man maximera livslängd på rören så är väl under 5% en bra tumregel . Men 230V för en förstärkare avsedd för 220V är fakttiskt mindre 'än 5% och har man 233V som du beskriver så ligger ju 240V tappen närmare och ger också mindre än 5% avvikelse.

31 Dec 2025, 18:20
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Vet inte vilken modell som åsyftas och om Semco ev varit där och försnillat funktioner men nog brukar det ofta finnas en spännninsväljare med 240v läge?

På min gamla 70-tals vibrolux har dock t ex Semco sett till att spänningsväljaren är helt borttagen men alla primärlindingar för andra nätspänningar finns dock kvar inuti.

Kollar man t ex gammalt Marshall 50W schema från slutet 60-talet så finns ju där både en 220 en 240V linding och den senare borde rimligtvis vara kvar på alla svensksålda https://www.drtube.com/schematics/marshall/78331-2.gif

Är man kosäker så på hur fel elle skadilgt sekundärspännigarna ligger är så kan man ju alltid mäta filamentspänningen. Ganska vanligt att det står t ex +.- 0.6V tollerans på förstegsrörens datablad och det är ju hela 9.5% off

Vill man maximera livslängd på rören så är väl under 5% en bra tumregel . Men 230V för en förstärkare avsedd för 220V är fakttiskt mindre 'än 5% och har man 233V som du beskriver så ligger ju 240V tappen närmare och ger också mindre än 5% avvikelse.

I det här fallet rör det sig om en Super Bass från 1972. SEMKO-version utan spänningsväljare.

Attachment:
Super Bass PSU.jpeg
Super Bass PSU.jpeg [ 240.69 KiB | Viewed 959 times ]

Jo, jag förstår förstås att det håller, annars skulle alla gamla Marshalls pajat i slutet av 80-talet. Jag funder mest på hur Marshall-experterna gör. Om man justerar något komponentvärde för att förstärkaren ska bete sig som innan spänningshöjningen i våra eluttag.

Om man har en med 240V-läge så blir ju spänningen efter nättansformatorn lägre än vad den var när man hade 220V i väggen och ställde förstärkaren på 220V. Jag förstår förstås att det inte är skadligt, men det borde påverka hur de gamla gitarrförstärkarna låter, eller det kanske inte hörs någon skillnad. Hur som helst så finns det inget 240V-läge på den här och den har ju överlevt decennier med 230V. Eftersom förstärkaren ska servas med nya elektrolyter och rör, så tänkte jag bara fråga om man skulle göra något åt att spänningen på sekundärsidan av nättrafon är runt 6% för hög. (233V istället för 220V).

31 Dec 2025, 19:10
Profile ICQ YIM WWW

Fin förstärkare , En sån skulle man ha :mrgreen:
Jag förstår vad du undrar, men hoppas att mitt inlägg inte uppfattades som det handlade om det skulle hålla eller inte.

Det finns ju dock minst två aspekter av spänningsförändingen
1 Hur påverkas filamentspänningen
2 Hur påverkas B+

Den andra aspekten som du verkar mer intresserad av här är om t ex +6% B+ kommer ändra hur förstärkaren låter och upplevs
och hur man kan åtgärda det.
Det senare skulle bara bekymra mig om jag tyckte att den lät illa. Alternativt kan man ju tro att det finns någon sorts
holy grail tillstånd bara när allt är exakt som det var original. Eller bara vara nyfiken på hur den lät då.

I min värld så kan en förstärkare låta subjektivt både bättre och sämre eller nära oförändrat trots att spänningarn är både lägre och högre än de var från början, helt beroende på vem du frågar..

Att ta ner spänningarna i försteget till orignal eller labba med dem är ju ingen stor sak och det vet du säkert redan hur man gör .
Att ändra hela B+ har väl figurerat lösningar på både här och på andra håll. Jag tror dock inte det funkar helt utan att ändra responsen i förstärkaren.
Om det dyker upp en marshallexpert som presenterar en lösning på det med några fiffiga komponentbyten så får jag väl stå korrigerad då.

Är man nyfiken på hur det fungerar vid 220V så kan man väl köpa en variac för under tusenlappen och skruva lite,
https://eur.vevor.com/variable-transformer-c_10755/vevor-500va-variable-voltage-transformer-1-7a-0-300v-ac-voltage-regulator-ce-p_010825334969?requestId=69558cfc99e77015e2652163
Finns 1000W också. Kanske lite mer safe :P

Men hör man så mycket skillnad på tiotalet volt här? Nja... https://www.youtube.com/watch?v=juA98y_nMv0

Eller så kan man väl ställa sin fina originaltrafo i garderoben tillls man ska sälja och köra ett tag med en helt ny med fler primärlindningar.

Kollar man runt så har de här super bass från perioden skeppats med lay down , stand up, med spänningsväljare och utan spänningsväljare för 110, 220V osv vilket antyder att olika trafos förekommit och förmodligen ganska varierande B+ också.

För mig är den förändrade filamentspänngen mycket mer väsentliga för att det är lång ifrån säkert att man har 6.3V från början. Hade man t ex 6.8V vid 220V så innebär +6% att man hmnar på 7.2V och att rörbytena blir rejält mer frekventa helt i onödan. Jag skulle börja med att kolla den.

01 Jan 2026, 02:28
Profile ICQ WWW

Jag är inte alls på jakt efter någon "vintage-korrekt” holy grail-ton eller något annat tokigt. Jag har alltid gillat gamla Marshalls och jag har spelat på gamla Marshalls sedan jag som 13-åring köpte en Super PA från 1967. Alla jag spelat på genom åren har låtit lite olika, men alla som varit i ordning har i mina öron något gemensamt som jag gillar. Så jag tänkte bara fixa till den här så att den funkar som den ska. Så det var bara därför jag ställde frågan om de som mekar med gamla Marshalls rutinmässigt gör någonting för att kompensera för den sena 80-talets övergång från 220V till 230V. Jag har verkligen ingen aning om det har någon betydelse att spänningen ändrades eller om något bör göras, utan frågar bara för att lära mig.

Att lägga en massa pengar på att skaffa en Variac för att testa är inte intressant för mig och jag blev inte mer sugen efter att ha lyssnat på klippet som du länkade till. Jag tyckte bara att det lät tristare och tunnare när man drog ner spänningen i demon.

Men jag börjar med att byta elektrolytkondensatorerna, rören och de pottar som mäter väl långt från spec, samtidigt som jag gör om den till Super Lead-spec. Sen mäter jag spänningarna i de olika delarna av förstärkaren och jämför mot spec och om något avviker rejält så får jag fundera vidare på vad jag kan göra eller också lämnar jag in det till en expert för den sista handpåläggningen. Men det ska bli kul att får ordning på den och spela på den så småningom. Jag saknar att inte ha någon originalkopplad Super Lead, även om jag har andra snarlika förstärkare som också låter bra.

01 Jan 2026, 18:05
Profile ICQ YIM WWW

En generell kommentar, som delvis redan är avhandlad, är detta med de olika drivspänningarna i förstärkaren. Att B+ driver lite uppåt spelar nog rätt lite roll. Det KAN bli fråga om att man bör kolla tomgångsströmmen i slutsteget, om apparaten har så kallad fast bias, dvs en särskild negativ spänning för bias. Nät både anodspänning och skärmgallerspänning blir lite högre, lär tomgångsströmmen öka. Om slutsteget är "hett" inställt från början kan det bli lite gränsfall. Om slultsteget har katodbias, är det relativt "självjusterande" och bör inte vara skäl till oro.

Att kolla glödspänningen är alltid en bra idé. Om den ligger högre än 6,3 V kan man få livslängdsproblem helt i onödan. Det är enkelt att, vid behov, lägga in ett eller fler 0,1 Ω motstånd i glödkretsen så man hamnar på men inte över 6,3 V.

01 Jan 2026, 18:34
Profile WWW

CarlM wrote:
Alla jag spelat på genom åren har låtit lite olika, men alla som varit i ordning har i mina öron något gemensamt som jag gillar. .

Låter rimligt. Gott så.

01 Jan 2026, 20:00
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]