View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 05:57

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Thomann 
Author Message

Post Thomann
Thomann är ganska bra. Utom när det gäller leveranser. Mig passar det i nio fall av tio bäst att jag får välja själv när jag hämtar paketet från ombud. Och det funkar hyggligt. Ibland. Men inte sällan händer det att UPS hör av sig när jag inte är hemma och de är hemma hos mig och ska lämna paket.

Hur gör man för att det ska bli rätt från början när man beställer? Tyckte ett tag att både UPS och Thomann hade förbättrat sig på senare år, men nu blev det fel igen.

17 Feb 2026, 17:48
Profile

Post Re: Thomann
Finns det inte någon app där en kan se när det är tänkt att de ska leverera? Om inte! ge de förslaget till UPS som en förbättrad kundrelation! Det bör ju bli extra arbete för UPS annars?

Edit: Thomann också såklart!

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

17 Feb 2026, 17:58
Profile WWW

Aldrig varit med om att UPS lämnat. Har alltid fått hämta ut på postställe. Men kanske beror att man bor i en större stad så anlitar dem UPS?

17 Feb 2026, 18:47
Profile

Fast jag vet inte....

Fick paket idag från Thomann, hemleverans från Tyskland för 69:- , men inte bra?

Tror majoriteten av folk därute inte håller med, sen som jag skrev i en annan tråd passar det ju inte alla
beroende på jobb mm.

Tror inte man kan välja pga att de har inte den logiken som svenska bolag har med Unifaun checkout osv.
Dom väljer hemleverans för att det är den bästa servicen rent allmänt i branchen.

Sen är det 'no contact delivery' så dom bara lämnar paketet om man inte är hemma, kan man ju tycka vad man vill om.

Vilken speditör dom väljer beror på paketets storlek, värde, legitimationskrav, var du bor osv...

UPS är dock ovanligt, har bara fått via DHL och Postnord därifrån

17 Feb 2026, 19:18
Profile ICQ WWW

De leveranser jag fått från Thomann levereras genom posten till Härnösand.
Genom PostNord appen kan jag välja om jag vill ha leverans till dörren eller
hämta hos ombud. Detta gäller större fraktfria leveranser. Har aldrig varit
några problem med de leveranser jag fått.

18 Feb 2026, 10:32
Profile

Just denna gång hade jag köpt ett gitarrcase. Och efter samtal med UPS och Thomann fick jag veta att paketet var "för långt" för att det skulle kunna lämnas hos ombud. Och kundtjänsten hos UPS är minst lika usel som deras värdelösa hemsida och app. De är trötta, sura och vill helst inte ha med sina kunder att göra. Chauförerna har dock varit trevliga.

Thomann ska dock ha en eloge för att den svenska kundtjänstpersonen var väldigt trevlig och tillmötesgående.

Jag kan också välja att jobba hemma vissa dagar, men då har jag ändå att vänta mellan 7 och 19 på leverans. Råkar man ha otur och befinna sig på toa utan mobil när de är på väg är leveransen rökt för denna dag. Eller också sitter man i ett jobbmöte som också kan kännas besvärligt att gå ifrån.

Jag vill välja själv när jag ska hämta från ombud. Det borde inte kunna vara så svårt. Det blir ju enklare för UPS att slippa göra ett misslyckat försök till hemleverans och istället köra paketet direkt till ombudet som ligger ca 800 m från mitt hem.

Hörde någon gång för länge sen att Thomann gärna väljer hemleveranser för att i Tyskland finns det nästan alltid en hemmafru som kan ta emot en leverans. Vet inte om detta är en myt...

18 Feb 2026, 11:37
Profile

Inga problem med Thomann, men UPS....

UPS har en tjänst där man kan registrera önskad leveransadress/ombud. Det tar en minst en vecka från registrering innan koder för att slutföra reg kommer. Den fungerar ej hos mig, kanske för att jag är dubbla ä i adressen. Bokstaven saknas i UPS register. Däremot hamnar leveranserna numera hos ett lokalt ombud när jag inte får mobilavisering. På de tre senaste lev med UPS har jag nog lagt omkring 10 timmar för att få leverans till något ombud.

Samma problem med lev via DHL Tyskland. De lev med Postnord i Sverige. De kan inte ens leverera till angiven adress. Hos DHL brukar jag ange ett DHLombud för leveranser. Postnord försöker ändå leverera till dörren. Hos Postnord kan man ibland ange ombud för leverans isf hemadress. De försöker ändå lev vid senare tillfälle. Postnords märkliga attityd till leveransadress reklamerar jag alltid.

Anm. Det går ej att nå mig via ytterdörren i min BRF. Transportören måste alltid ringa min mobil vid leverans. Numret finna ofta i adressfälten.

Hos regelbundna leverantörer, mest MC-delar, har jag anmärkningar att UPS inte accepteras som lev. Jag har avbokat köp när jag i tid fått besked om UPS som leverantör.

18 Feb 2026, 12:52
Profile

det fanns nyligen en annan tråd ang dyra gitarrer. Om man beställer en Martin D-300 från Thomann för drygt 4 miljoner, får man hämta ut denna på ICA då?

18 Feb 2026, 16:46
Profile ICQ YIM WWW

lpstd wrote:
Hörde någon gång för länge sen att Thomann gärna väljer hemleveranser för att i Tyskland finns det nästan alltid en hemmafru som kan ta emot en leverans. Vet inte om detta är en myt...

Nä, men det som är en trend nu är att privatkunder inte ska behöva välja (eller få välja) transportsätt utan man räknar fram den bästa rutten
(snabbast eller billigast) och premierar hemleverans som alternativ.
Thomann levererar ju i hela Europa, kanske världen, och har säkert avtal med ett stort antal speditörer som opererar med underleverantörer
Det blir meckigt för dom att erbjuda val av lokala ombud mm och samtidigt hålla kostnadseffektivitet.

Om du tänker på det, 69:- för ett paket från ett lager i Tyskalnd och ända hem till mig i en liten håla i Sörmland, och detta på 2-3 dagar.

Jag håller med att när det hamnar på 'last mile' dvs i Sverige på väg till kund så bör denne kunna ändra leveransmetod och dag OM MÖJLIGT.
Observera att i ditt fall gick det inte?

Personligen har jag hämtat ut en ny Gibson tidigare på Pressbyrån :)

18 Feb 2026, 17:30
Profile ICQ WWW

Har alltid fungerat bra när jag beställt från Thomann. Tror det aldrig varit något problem, brukar dessutom gå snabbt.

20 Feb 2026, 11:45
Profile

Har funkar utmärkt för mig med. Med postnord kan man ju dirigera om paketet till ombud om man inte är hemma.
Någon gång hade de sänkt priset veckan efter att jag beställde (vilket jag påpekade) och fick då tillbaka mellanskillnaden.

Det har hänt att produktbilden inte stämt exakt med vad som levereras men det kanske är leverantörens fel (som ändrat) snarare än Thomann

20 Feb 2026, 12:42
Profile ICQ WWW

Hemleverans är röven.
Nu ska jag inte klaga på Thomann, men fraktbolagen ska få lite skit. De ska ringa innan så att de vet att man är hemma. En kväll när jag kom hem så stod ett paket lutat mot husväggen bredvid porten. "De kan väl inte bara ha lämnat det där?"
Jodå.

Ett soffbord var omöjligt att få, tack vare DSV. Tre leveransförsök påstod dom. Pratade med en kvinna i kundtjänst (tror det var Trademax) och hon sa "det var väldigt svårt att få det där bordet tydligen".

Senaste var en mobil jag behövde ha snabbt. Vid leveransförsök två så stod jag och väntade. De hade angett ett tidsfönster på några timmar när de skulle dyka upp. Såg en vit lastbil utan logga köra in på gården, sen vände den direkt och åkte. Jag kollade direkt på datorn och det stod att leveransförsök misslyckats. Varför i helvete ringde dom inte? Bring är väl norskt så de kanske inte vet hur man använder mobil.

20 Feb 2026, 21:55
Profile

Aldrig haft problem med Thomann, det har alltid levererat med DHL/Postnord.

Däremot har jag flera gånger handlat från andra, som använt UPS. UPS har inte en enda gång lyckats leverera hem till mig. Det brukar säga de varit och ringt på men att ingen öppnade, vilket är nys för jag har varit hemma varje gång. Så jag har fått ta mig till något utlämningsställe och hämta upp där. Någon gång hade försändelsen inte kommit till utlämningsstället trots att jag fått sms-besked om att jag kunde hämta. Det dröjde till nästa dag.
UPS är fraktföretaget som inte levererar.

20 Feb 2026, 23:05
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]