View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 18:43

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Lödat om Stratta - ingen diskant? 
Author Message

Post Lödat om Stratta - ingen diskant?
Har kopplat om min Fender HSS Strat till två volymkontroller och en gemensam tonkontroll. Enligt detta schema:

Image
Problemet är att diskanten har försvunnit från alla mickar, som om tonkontrollen är neddragen hela tiden. Den har dessutom väldigt liten effekt när man skruvar ned den.

Jag var misstänksam till schemat på den punkten men följde det ändå. I övrigt funkar själva kopplingen i switchen och bägge volymkontrollerna.

Kan någon duktigt Bojare se var felet är? Eller kan det bli en sådan effekt av kopplingar enligt detta schema? Eller har jag lött fel?

PS. Fender hade en konding mellan de två andra öronen på tonkontrollen men den kopplade jag bort. Såg ju ut som en treble bleed på tonkontrollen? WTF? :)

PPS. Tacka vet jag Les Paul! :D :D

27 Feb 2026, 22:56
Profile

Post Re: Lödat om Stratta - ingen diskant?
Du har nog lödat fel. Prova att lyfta ena benet på kondingen, eller löda bort jorden på tonkontrollen etc. Bara för att testa att det låter rätt då.

Schemat ser riktigt ut, utan att vara expert på strattaswitchar, det är två sidomonterade eller vad man ska säga.

27 Feb 2026, 23:40
Profile

Ska kolla! Passar bra imorgon för det blir regn här. :) :) :)

27 Feb 2026, 23:53
Profile

Börja med att dubbel kolla exakt vilka som är de sk 'common' -luggarna på 3-läges switchen. Dessa är två kantluggar på var sida om switchen -som alltid har kontakt mot switch skenan.

Dessa två skall länkas till var sin kantlugg på volymkontrollerna.
På var sin sida; ytterkant i var sin lugg rad (ytter -motsatt 'common') på switchen: Vill du löda fast din stall + hals mick. (Som i ett Telecaster el-schema).

Nu kommer jag inte ihåg -på vilken av volym potarna du ville ha mitten micken aktiv. Men om du vill att den skall vara tillsammans med stall micken -löder du fast mitten mickens 'hot' i luggen bredvid stallmickens hot -lugg. Vill du ha den på hals mickens volympot; löder du fast den i luggen bredvid halsmickens 'hot'.

Beroende på om du vill köra standard -eller 50's wiring:

Standard:
Från common luggarna på switchen till kant lugg -motsatt jord på volympotarna. (Som redan nämnts ovan tidigare.)
Var sin kabel från mittenluggarna på V-potarna till SAMMA kantlugg på tonkontrollen.
Från SAMMA kantlugg (där båda V-potarna sitter fast i) på tonkotrollen -ut till 'hot' på inputjacket.
kondningen från mitten lugg på tonkontrollen till pot höljet.
Glöm inte att jord -länka samtliga pot höljen.

50's wiring:
Hör av dig ifall du vill köra det. (Rekommenderar inte detta till SC-mickar -pga ökad brum/oljud).

NU har du lite att pyssla med under den regniga söndagen. :)

28 Feb 2026, 11:10
Profile

Fixat! (Fulfix).

Jag jämförde med ett annat schema: Image

och volymerna och mickarna var rättkopplade. Men istället för att löda om tonkontrollen enligt det andra schemat, fulfixade jag genom att klippa dän kondingen. Använder inte tonkontrollen ändå på nån gitarr.

Värdet på den kondingen var 0.02 uf (203M)n original. Kanske om jag bytt konding på denna 250K tonpot? Eller låtit den andra kondingen sitta kvar på tonpoten? ("Treble Bleed" fast på tonkontrollen)

Hursomhelst, det lät hemskt med den kondingen! Fullständigt horribelt! Mullrigt och väldigt lågt ljud från de tunna strängarna på halsmicken. Helt obrukbart för mig.

Skall nu testa i repan och utvärdera. Jag satte en riktig Treble Bleed konding på halsmicken - 2,2 nF , men för häftigt värde på den. Sänker jag volymen på halsmicken för mycket så låter det som en transistorradio! :?

Tack för all support! Fendrar är inte lätta att mecka med! Föredrar lucka på baksidan. :) :) :) :) :) 8)

28 Feb 2026, 12:19
Profile

Kolla så det inte trillat in och fastnat en lodklump i springan in i poten. Låter som du har fått kortis mellan pinsen på poten nämligen. Inte ovanligt att man råkar smätta iväg lite lod när man löder om kablar.

02 Mar 2026, 17:49
Profile

Quote:
kortis mellan pinsen på poten nämligen

Kan mycket väl ha inträffat eftersom jag gjort så förr! :) :) :) :) :)

02 Mar 2026, 21:35
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]