View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 14:57

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Levin Mandolin 
Author Message

Hittade denna hos Myrorna, ser helt ny ut med fodral (kan inte skriva "case" om en gammal svensk mandolin) från 1956. Det enda som saknas är plektrumskyddet. Syns ett igenfyllt skruvhål vid halsinfästningen. Nån som vet hur plektrumskyddet såg ut ? Skulle ju helst velat hafe ett original men det får väl betraktas som omöjligt.

Image

Edit: Ursäkta den kassa (och jättestora bilden) skall försöka fixa bättre och mindre bild.
Edit2: Något bättre bild, men hur fixar man en "lagom" stor bild?

06 Jan 2008, 19:22
Profile ICQ WWW

Trevlig sak som tyvärr inte har det värde som man tror... mycket vackra,välgorda och spelmässigt bra instrument. Jag hade en liknande som var gjord i början av 40-talet med en "silvermedalj" typ en femkrona infälld i huvudet. På den var plektrumskyddet gjort av något som troligen var sköldpaddskal. Det var även vanligt att plektrum var gjorda i det matr.

Den sista dåren är inte född änImage

08 Jan 2008, 11:19
Profile

Är egentligen inte intresserad av värdet, bara kul att ha ett gammalt snyggt instrument som dessutom är ok att spela på. Försöker lära mig spela mandolin, själva tekniken är inte så svår men hur/vad man skall spela är lite värre.

08 Jan 2008, 16:26
Profile ICQ WWW

Image -----VIP-----

08 Jan 2008, 17:11
Profile

Är egentligen inte intresserad av värdet, bara kul att ha ett gammalt snyggt instrument som dessutom är ok att spela på. Försöker lära mig spela mandolin, själva tekniken är inte så svår men hur/vad man skall spela är lite värre.

Här kanske: http://www.mandolincafe.com

Finns massor på Gooogle.

/Lennart

http://www.specter.se

08 Jan 2008, 19:01
Profile

Jag kör fingerstyle som om det var en kvintstämd tenorgitarr (4 strängar). Skitkul! Har klämt på många Levin mandoliner och skiftande tonbildningskvalitet. Men en vacker och stor ton är det du ska leta efter. Och du hör om mandolinen har det, rent intuitivt. Annars köper du den inte. Det finns massor av 20-tals mandoliner på marknaden. Köp den om den låter riktigt bra, är lättspelad och högljudd.

---
"This little slide of mine, it's gonna make me shine..." Slidin' Jonas A

08 Jan 2008, 19:32
Profile ICQ WWW

Image

Den sista dåren är inte född änImage

09 Jan 2008, 15:30
Profile

Den mandolin du hittat är en Modell 41 "King". Det är den näst dyraste i serien efter modell 40 "Aristokrat". Den är mycket, mycket eftertraktad hos samlare och otroligt lättspelad lättspelad om den är rätt justerad. Har den vart dåligt skött/lagrad under tiden så kan halsen vara lite bakåtböjd. Det fixas lätt med en värmeapparat för att lossa greppbrädor med (jag har en sån [;)] )

Ljudmässigt så ger den ifrån sig ett lite torrare men tydligare ljud än de oval- och rundljudhålshålsmodeller i serien.

På Tradera säljs de för 4.000:- ungefär.

Jag hade en sån i natur som gick för det priset. Jag har sett fler som gått för över det priset också.

Jag har en likadan som du kvar fast min sunburst är lite mörkare än din.

Vill du lära dig mer om Levins instrument så kolla in:

http://www.mandolinhörnan.nu Klicka på "Levinkataloger" i rutan Instrumentinformation.

Kklickar du på tunnan "peter" nedanför bland "samlarvänner" så ser du min samling mandoliner och gitarrer.

Ett plektrumskydd fixar du lätt själv.

Köp ett "flak" från Stew-Mac och såga ur.

Konsollen, fäststången och "klossen" under plektrumskyddet har jag nytillverkade efter originalet om du är intresserad av.

Vill du så kan vi dela på flaket. Jag behöver lite material.

Kolla in:

http://www.stewmac.com/shop/Pickguards/ ... rials.html

Dessvärre så ska de ha trelagers kantlist på plektrumskyddet. Tjockleken ska vara ca 0,9/0,9/1,8 där det är vit/svart/vit med den tjockaste ytterst.

Kantlist har de också på Stew-Mac.

Jag har tillverkat några stycken sådana så du kan få lite tips av mig om du vill.

Att få tag i ett original är omöjligt. Var glad för det för de är tillverkat av nåt material som är sprickbenäget, nästan självantändligt och gasavgivande, vilket angriper strängarna om den ligger instängd i ett case.

De nya materialen är bättre på alla sätt och vis.

Vill du veta med så kan du höra av dig till mig via min e-post i profilen.

swebamse wrote:

Trevlig sak som tyvärr inte har det värde som man tror... mycket vackra,välgorda och spelmässigt bra instrument. Jag hade en liknande som var gjord i början av 40-talet med en "silvermedalj" typ en femkrona infälld i huvudet. På den var plektrumskyddet gjort av något som troligen var sköldpaddskal. Det var även vanligt att plektrum var gjorda i det matr.

Den infällda "pengen" slutade användas på Levins instrument 1927-28.

Den satt på framsidan av skallen några år bara. Innan satt den på baksida av skallen.

11 Jan 2008, 08:18
Profile ICQ WWW

taylor815 wrote:

Den mandolin du hittat är en Modell 41 "King". Det är den näst dyraste i serien efter modell 40 "Aristokrat". Den är mycket, mycket eftertraktad hos samlare och otroligt lättspelad lättspelad om den är rätt justerad. Har den vart dåligt skött/lagrad under tiden så kan halsen vara lite bakåtböjd. Det fixas lätt med en värmeapparat för att lossa greppbrädor med (jag har en sån [;)] )

Ljudmässigt så ger den ifrån sig ett lite torrare men tydligare ljud än de oval- och rundljudhålshålsmodeller i serien.

På Tradera säljs de för 4.000:- ungefär.

(Taylor815 jag mailar dig)
Jag hade en sån i natur som gick för det priset. Jag har sett fler som gått för över det priset också.

Jag har en likadan som du kvar fast min sunburst är lite mörkare än din.

Vill du lära dig mer om Levins instrument så kolla in:

http://www.mandolinhörnan.nu Klicka på "Levinkataloger" i rutan Instrumentinformation.

Kklickar du på tunnan "peter" nedanför bland "samlarvänner" så ser du min samling mandoliner och gitarrer.

Ett plektrumskydd fixar du lätt själv.

Köp ett "flak" från Stew-Mac och såga ur.

Konsollen, fäststången och "klossen" under plektrumskyddet har jag nytillverkade efter originalet om du är intresserad av.

Vill du så kan vi dela på flaket. Jag behöver lite material.

Kolla in:

http://www.stewmac.com/shop/Pickguards/ ... rials.html

Dessvärre så ska de ha trelagers kantlist på plektrumskyddet. Tjockleken ska vara ca 0,9/0,9/1,8 där det är vit/svart/vit med den tjockaste ytterst.

Kantlist har de också på Stew-Mac.

Jag har tillverkat några stycken sådana så du kan få lite tips av mig om du vill.

Att få tag i ett original är omöjligt. Var glad för det för de är tillverkat av nåt material som är sprickbenäget, nästan självantändligt och gasavgivande, vilket angriper strängarna om den ligger instängd i ett case.

De nya materialen är bättre på alla sätt och vis.

Vill du veta med så kan du höra av dig till mig via min e-post i profilen.

swebamse wrote:

Den infällda "pengen" slutade användas på Levins instrument 1927-28.

Den satt på framsidan av skallen några år bara. Innan satt den på baksida av skallen.

Coolt, jag kan egentligen inget om mandoliner men efersom jag funderat på att skaffa en ny Fender eller liknade när den här dök upp så kunde jag ju inte stå emot. Klart jag vill dela på ett flak under förutsättning att jag klara av det där med kantlisten - har inte en aning om hur det skall göras. Det vore juste att få den så nära original som möjligt.

18 Jan 2008, 23:05
Profile ICQ WWW

Hoochie coochie man wrote:

taylor815 wrote:

Coolt, jag kan egentligen inget om mandoliner men efersom jag funderat på att skaffa en ny Fender eller liknade när den här dök upp så kunde jag ju inte stå emot. Klart jag vill dela på ett flak under förutsättning att jag klara av det där med kantlisten - har inte en aning om hur det skall göras. Det vore juste att få den så nära original som möjligt.

Vi fortsätter dialogen via mailen

19 Jan 2008, 14:25
Profile ICQ WWW

swebamse wrote:

En bild på en av mina Levinare

Den mandolin du visar upp "swebamse" är en modell 42. Inte så tokig den heller. Den skiljer sig från 41:an med att den har flat botten medans 41:an har skuren botten. Sen saknar 42:an lite lull-lull som 41:an har. Det kan tänkas att 42:an har någon lägre rang i val av träsortiment.

Ljudmässigt så är 41:an något tydligare i tonen.

19 Jan 2008, 14:29
Profile ICQ WWW

Hoochie coochie man. Du har mail [;)]

25 Jan 2008, 08:28
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]