View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 21:19

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Selmer Treble&Bass MK 2 
Author Message

Hej alla Ljudbojare!
Har hängt här ganska länge men tror aldrig att jag postat något, inleder med en fråga!

Jag fick för ca ett år sedan min svärfars gamla förstärkare, en Selmer Treble&Bass Mk2.
Han är en superduktig bassist som på 70 talet använde förstärkaren till sin elbas. Han gick senare över till att bara spela kontrabas och förstärkaren har de senaste 30 åren bara stått i replokal och blivit ytterst lite använd, snäll som han är så fick jag ta över den.

Varken jag eller min svärfar vet speciellt mycket om förstärkaren förutom att den bör vara från början av 70talet eller slutet av 60talet, har kollat runt lite på internet men inte helt kunnat datera den.

Jag vet att fronttyget har blivit bytt och jag antar att även pottarna blivit bytta, eftersom jag inte hittat några bilder med så färgglada pottar. Kanske även att han har hållt på och meckat lite med strömmen, är inte superhaj på gamla förstärkare... Serienumret är 30330

Är nyfiken på att veta mycket om den här förstärkaren. När är den tillverkad? Hur mycket, om något, är den värda? Hur den låter (har fortfarande inte haft möjlighet att testa den mer än 1 minut för att kolla att den fungerar)? Är de ansedda att vara bra förstärkare? Förslag på en bra högtalarlåda att kombinera med?

Kommer inte att sälja den då det var en present och att ifall den låter bra planerar att använda den!

Är tacksam för all hjälp och svar!! (Lägger upp lite bilder som jag tagit på den)

Image
Image
Image
Image

01 Jun 2011, 18:03
Profile ICQ YIM WWW

MK 2 är tillverkad i mitten av 60-talet, 65-67 tror jag. Maximal information om Selmer förstärkare och högtalare hittar man här:
http://www.vintagehofner.co.uk/gallery/ ... /selm.html

MK 2 är sista versionen med rörlikriktare. Det är en enkel förstärkare typ Fender Bassman, men med EL34 slutrör och lite annorlunda tonkontroller. Jag har haft en och den lät mycket bra.

Den där förstärkaren har har fått både fronttyg och vinyl utbytt, liksom strömbrytare, kontrollampa och rattar, kanske mer. Nätuttaget på baksidan är inte heller original.

Värdet på Selmer verkar inte ligga på samma nivå som motsvarande Marshall, VOX och andra mer eftertraktade fabrikat, även om de är minst lika bra som många andra.

Lycka till med den!

/Sixten

01 Jun 2011, 18:28
Profile WWW

Få fart på den där förstärkaren, låter i gynnsamma fall bättre
än vilken gammal Fender eller Marshall som helst, i mina öron.

30 Jun 2011, 08:51
Profile

håller med lasse... jag har servat upp 2st åt en kille som heter patrik kolar... dessa låter riktigt riktigt bra[^][^][:p]

han änvänder dock dem till att ge ljud åt sina leslie kabinett...
jopp han spelar hammond B3 o en massa andra klaviatur genom dessa

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
ImageImageImageImage

09 Jul 2011, 20:40
Profile WWW

Intressant. Jag har spanat på en som legat till salu länge i Finland. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=539517 Killen har inte satt ut nåt pris utan vill att man ska bjuda. Han bjuder ut ett hemmabyggt skåp.
Här finns en direktlänk till schema http://www.vintagehofner.co.uk/selmer/schematic/tnb7.jpeg
Den har bara två förstegshalvor på bägge kanaler, till skillnad från de klassiska Bassman och Marshall-modellerna.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***

21 Jul 2011, 13:14
Profile

Post Re: Selmer Treble&Bass MK 2
Jag äger själv en Selmer Treble n Bass 50-topp i krokodilskinn-utförande (1964?).

Jag älskar ljudet i min topp. Många beskriver ljudet i den som en blandning mellan en Vox och äldre Marshallstärkare (på högre volym). Mulligt ljud med bra botten och underbar AC/DC-crunch på full volym. Funkar även skitbra till bas och ger ett djävla fläskigt ljud med smuts på när den körs på full volym oavsett om man har humbuckers eller single coils.

Spelar mest humbuckergitarrer, men jag har kört den med Telecaster och Strata också. Skitbra ljud med dessa gitarrer också.

Om du får den att funka och gillar vintageljud är min åsikt att du ska behålla den eller i vart fall inte sälja till ett underpris. Jag tror att stärkaren rent ljudmässigt är minst lika bra som Marshalls, Vox- eller Fender-stärkare från samma period som kostar massor med pengar.

Hoppas du får lika mkt nöje av den som jag får av min. Det är en djävligt bra stärkare. DJÄVLIGT bra.

20 Jan 2012, 21:30
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]