View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 20:43

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Bogen Challenger CH-18 /Ljudklipp 
Author Message

Post Bogen Challenger CH-18 /Ljudklipp
Mm.
I´ve done it this time... :oops:

Image

E som bekant ingen rädd fan vad avser mer udda maskiner,å se en Bogen Challenger dök det som kanske bekant upp på tradera. Dessa amerikanare tillverkade -49/-50. Mm. Såg ju vettig ut på bilderna iaf,och efter lite grävande online påvisades det att de allra flesta som skeppades till Europa var försedda med primär för att funka med såväl 117VAC som 220VAC.
Kunde man ju listat ut med röven å en 5 strängad banjo att denna då..var en intagen för egen räkning å iom det vart det bara 117VAC lindning.
Ridå.

Image

Nåja. Bilderna påvisade att det iaf vart någorlunda ordning på resten av den. Trodde jag. Nähääääääää...inte det nä.
Nope.
Det jag packade upp var väl var det var,men närjag korkade av undersidan av chassiet så visade det sig att där har det exploderat mer än vad som skall...å det var intorkad/rökt gegga varstans. Inge bra va..
Nähäääääääääääääää...

Image

Ursprungligen tänkta som små PA toppar som drevs via ett par 6V6 i push/pull. Ok. Väl så. De har enl intärnät rykte om sig att ha gravt överdimensionerade PT´s å i sin tur patetiskt små OT´s. Ok.
Vidare e AC HT ut i halvhöga ligan,i ljuset av...,å det bär sig då inte bättre än att maskin givetvis e rörlikriktad via ett 5Y3. Mao...spänningsfallens moder..

Image

Sådär ser de ut under huven när det INTE exploderat invändigt. Jopp..bilden ärligt stulen i visningssyfte från intärnät. Mao,det sitter fan inte mkt i dem.

5Y3GT som RLR
Ett par gamla RCA 6V6
Ett 6SN7
Två st 6SF5.

Image

Den enkla sanning var att det var dags att pilla isär den här. Helt,så fram kom bla borrmaskinen eftersom varenda sockel mm var nitad på plats. Å jag menar..ut skulle det. Sagt å gjort å snart nog vart där ett tomt chassie. Så fram med lackrengöringen,å efter det ser chassiet ut som det iofs varit med,men det framstår då inte som vanvårdat mer. Allt i hardware däremot var det värre med. Mukke sprit,aceton osv vart det men det blev fanimig rent det med till slut.

Image

Ber om ursäkt för den rent urusla bildkvaliteten,men iaf..det där e den där jättefallos symbolen som står rakt upp i chassiet,å se den var på massiva 8+8uF. Mmm... Det hör alltså till saken att ett 5Y3GT inte skall lastas med mer än ~20uF i första smäll,men i fallet med dessa Bogen finns det inte en enda lyt original som e på mer än 8uF.

Image

Mkt tvättande,nitar ersattes med skruv osv osv å snart nog hade det hela vänt som projekt sett.

Image

PT. Mm. Original e de rejält dimensionerade iaf,så jag såg mig om i verkstan å valet jag gjorde var kvinnligt. Störst å hårdast,varför det nu fälldes in en Dyna PT istället. Lurade lite på de HT spänningar jag sett från dem tidigare å tänkte i mitt still sinne att njaaooo...jofan. Å det visade sig att jag skulle få rätt vad det verkar.
5VAC för RLR´ns glöd...2* 6,3VAC..åsså HT ut samt biastapp. Märk nu väl att en Bogen använder katodbias original. Mao har här presenterats en möjlighet till,återstår att se om man använder den.

Image

Det med Dyna PT´n höll jag enkelt,å kopplade så in å kontrollerade spänningar varstans å..jofan. Det här kommer att rimma! Må vara att PT´n e urballad så det räcker å blir över för 20 sketna watt rent VA mässigt..

Men.

Image

Det där ställer jag mig fan mer skeptisk till än Sauk en gång! Det till höger e original OT´n å jag skulle sagt att den hart när e större än en reverb trafo till en Fender. Det till vänster e en generisk "18w" dito. När jag sedan DC mäter från CT till sida för sida på den där prylen skiljer det KRAFTIGT. Iofs..fwiw..
Meeeen..mja. Känner mig osäker här får jag erkänna. Den där puttefnask grejen,kan den verkligen göra ngn sommar?

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/14/139437110765634700_resized.jpg

Å i vanlig ordning,schema har ni där.

5Y3 RLR´en e jag me på...
6V6´orna kan bli kul.
6SN7 flaskan,jafan.
Meeeeeen...de där 6SF5 enkeltrioderna? Fan e vitsen? De drar samma ström som en 83´a tex..

Så det jag grunnar på nu e å bygga denna "baklänges". Dvs,upp med RLR´en,glättning..yadda yadda yadda...dit med 6V6 flaskorna åsså smid till en vettig PI av 6SN7 flaskan. Basta.

Preampen däremot..not so sure. Jag leker lite med tanken att göra en fuling i form av en 2-3 stegare. Iom att maskin blir en enkanalare kan jag ju lika gärna "göra en Marshall",å låta två steg göra det de skall...åsså ha ytterligare ett jack-som då bryggar sin in framför de redan arbetande två stegen. Mao tre steg totalt när man kopplar sig i ena jacket,åsså två steg (å därmed mer "old school" sound) när man kopplar sig i det andra.
Men som sagt,det kräver att jag ersätter de där två första oktalsocklarna med novaler. Meeeeeen..varför inte liksom?

Jaja. Den som lever får se.

Last edited by Racing on 01 Apr 2014, 21:56, edited 1 time in total.

18 Mar 2014, 02:31
Profile

Post Re: Bogen Challenger CH-18
Den där var snygg
helt klart värd att få riktigt liv i

18 Mar 2014, 02:40
Profile

Det är ju en PA förstärkare för mikrofon och gramofon. Båda med piezokristall. OT är nog dimensionerad därefter dvs från sådär 200Hz upp, kanske 15kHz men inte mer. Fin å lira kåntry med en tele. Western vete fan om det går. Du får börja öva chicken pickin teknik. Se det som en challenge.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

18 Mar 2014, 02:56
Profile WWW

:lol: :lol:

Skämt åsido Alex.. Men..den där rent ohyggliga skillnaden i DC resistans mellan sidorna på OT´n? Det kan la fan inte vara rätt? Eller har jag missat ngt här?
Att det skiljer liiiiiiiite..jaja. Gör det ju oftast,men när man ser 300 Ohm i ena riktningen å 150 i andra.?

18 Mar 2014, 03:05
Profile

Nu har vi fått "ohygglig" som kvalitetsbegrepp. Kan ngt vara ohyggligt bra?
Skillnad i DC resistans mellan primärens halvor är inom rätt breda gränser oväsentlig. (Hur mäter du DC resistans i en spole? - du måste vänta tills strömmen genom spolen blivit konstant )
Däremot skall halvorna ha exakt lika antal trådvarv. Lindar man primär-sekundär-primär så blir det ganska stora skillnader i trådlängden i de två primärsektionerna. Faktor 2? Om tråden är riktigt tunn - för 6V6 räcker att dimensionera 75mA och då är 0.2mm tråddiameter fullt tillräcklig - Liten kärna med smal mittpelare? 150-200 Ohm och dubbla trådlängden ter sig inte omöjlig, men jag håller med att lite paranoid mistänksamhet är på sin plats.

Zagray! - test & review

18 Mar 2014, 03:27
Profile WWW

Mao,try it you like it? :mrgreen:

18 Mar 2014, 03:36
Profile

En annan sak som slår mig i sammanhanget är att med de skillnaderna i DC resistans borde ju lasten per rör diffa ganska styggt med.?
Det i sin tur borde ju bidra till en maskin som rent relativt sett blir allt annat än tyst i tomgång?

Men som sagt..prova kan man ju alltid. E ju nu inte speciellt svårt.

18 Mar 2014, 12:39
Profile

Mm...
Som funktion av en mkt inflammerad vä underarm kan jag konstatera att jobben går fan inte fort fn..meeen..det går iaf. Kan ju knappt knäppa en skjorta fn en ggn... :cry:

Nåja.
Begrundade det där med original OT´n å får väl kort konstatera att skepsismen vann.

Image

Ber om ursäkt för den dåliga bilden,men..ja..där sitter iaf en en avsevärt mer bastant OT som har ett Ra-a strax över 4k (om källan för det nu e rätt).
Mao..e inte så mkt Bogen kvar.. :mrgreen:
Jaja. Imperativet här e iaf att vi får oss en fungerande,vettig,gitarrmaskin allt sagt å gjort.

Image

Istället för hippsomhaver lösningen sedan tidigare valde jag att göra ett "kraftkort". En enkel gammal tagboard som återvunnits och försetts med glättningslytar samt droppmotstånd så det står härliga till.
Nu sitter där 22uF som första smäll,å det följs av ett 180 Ohms/10w motstånd direkt. Därefter kommer utgången mot OT´ns CT med påföljande lyt om 47uF. I sin tur glättas även utgången mot skärmgallerna med 47uF,och påföljande steg får sen 22uF styck.

Image

Å där i sin tur har vi "the working end" av OT´n. Har tillverkat ett antal små aluminiumplåtar för att lägga igen div hål varstans så inte "jocke klåfinger" skall kunna göra sig illa.

Så.
Brainstorm time,å denna ggn tänkte jag prova ett lite annorlunda grepp. Som är en del av er bekant har jag det sista just fokuserat en hel del på old school maskiner. Två sketna gainsteg åsså en PI med påföljande PPIMV kontroll.
Har varit både intressant och lärorikt att göra.
Denna Bogen blir en enkanalare den med,men..jag har tänkt lite i banorna av "Marshall" nu.

Min tanke e att jag installerar ett jack som matar in i just en 2 stegare. Därefter PI som vanligt och en PPIMV. Så långt tror jag alla e med.
För att göra det vettigt har jag nu för avsikt att byta de två oktalsocklarna till preampen mot novaler,och den ena sockeln utgör då plats för en ECC-83,som blir den aktiva delen av det ovan.
Ok.
Den andra novalen då...har jag tänkt installera ett EF-86 i. Den matas av ett separat jack,och signalen tar då vägen via det andra jacket..å mao får vi oss i "EF-86 läge" en 3 stegare,fast med en småsignals pentod i fronten.
Min erfarenhet av att leka med pentoderna sedan tidigare är att de ofta ger en relativ "vasshet" åt ljudet. Mao,de skapar maskiner som är svåra att gömma sig i. Nu är ju tanken att det hela skall fungera tillsammans,varför en del andra aspekter kommer in med.
Bla då skärmning av hela paketet framtill vid faceplaten. Pottar,jack mm.
Tänkte använda en plåt som blivit över från tidigare byggen till det..
Vidare antar jag skäligt att signalen ut ur EF-86´an milt sagt behöver begränsas en smula så..får väl börja med att labba med en trimpott där antar jag.

Hur som helst. Kan detta vara en vettig ide tro?
En kaka på kaka lösning med lite av en twist i sammanhanget.? Som sagt,prova går ju alltid.

6SL7 flaskan i sin tur sätter jag upp som en longtailed tänkte jag. KISS liksom.. Å då med symmetri vad avser anodmotstånden. Det jag läst mig till i sammanhanget (tackar vi Aiken för) är att just 6SL7 flaskan som funktion av bla inre resistans rimligen ser ~82k i anodresistorer. I sin tur blir det 680 Ohm som gemensam katodresistor följt av en 33k svans. Ingen NFB varför bortre gallret jordas rakt i backen.

Mm. Vi närmar oss iaf det ögonblick när strömmen slås på igen gossar :mrgreen: . Så e re..

19 Mar 2014, 12:41
Profile

Jo fö!!
Fråga kring det med 5Y3 likriktaren.
Som det är nu har jag ju gjort en form av plankning av original setupen. Bara med ett motstånd med större kapacitet vad avser effekt samt ngr mindre resistans.
Nu är det samtidigt så att jag sedan tidigare sett lösningar där man installerar ett par mindre effektresistorer på likriktarens AC sida för vad jag antar samma skäl.?

Fråga;
Hade det varit lämpligare att tex installera ett par 100 Ohms motstånd på resp sida av AC´n för RLR´en ifråga istället?
Tanken och ambitionen i sammanhanget e ju givetvis att kunna öka kapacitans rent glättningsmässigt som det är...utan att RLR´en får krupp å dör.
Räcker annars det där 180 Ohms motståndet? Rent praktiskt tänker jag.?

19 Mar 2014, 12:45
Profile

Resistnas i serie med varje anod på rörlikriktare är till för att hålla strömmpulsernas toppvärde under max specad.
Kolla data blad, där är den nödvändiga resistansen angiven.
Sedan räkna ut om en extern sådan behövs. Den resistans som redan levereras av nättrafo skall vara i närheten av den specade.
Den räknar man ut: HV lindningens DC resistans + primärlindningens DC resistans speglad till sekundärsidan.
Är den mindre specad så lägg till en extern.
Trivialt, bara ren aritmetik som en ingenjör bör klara av med huvudräkning på en bit kökspapper. :mrgreen:

Zagray! - test & review

19 Mar 2014, 13:47
Profile WWW

:mrgreen: :mrgreen:
Mm...isf e vi safe. Helgarderade rent av. "ETT KRISS TVÅH!"

Image

Men jaha jaha!! Joho..där sitter det nu annorlunda socklar ja! Inte bara det,utan lödstöd å en massa märkliga komponenter e där fan mäh! Ingen hejd på dumheterna rent av.

Image

Å titta där titta där!! En massa skärmad kabel å en väldigt kompakt byggd James. Kan ju aldrig vara bra!

Image

Å tamigfan om det inte e en helhetsbild,å me skärpa denna gången. Det tar sig! :mrgreen:
Å näh..ni ser inte fel. Det sitter allt ett gammalt Tfk EF-86 där längst fram. Jomen. Följt av ett Tfk ECC-83. E ju ingen hejd vad vi kostar på här. Nähä nähä..
Alldeles nya novalsocklar å gud vet vad. Kan aldrig sluta väl detta..

Image

Ja. Jo. Två inputjack. Men jag får nog leta reda på ett par rattar till James kontrollerna som passar lite bättre estetiskt med tiden va.?

Flyter alltså på detta,men..det går fan inte fort. Armen min e fortsatt dum.. :(
(Å för er som nu inte e me hela vägen där började det med ett mkt genomtänkt å överintelligent genomtänkt svanhopp medelst stege som vek sig så jag dratta handlöst i betongen från 3m höjd. Japp. Rena MENSA kvaliteten på den..)

20 Mar 2014, 00:42
Profile

Image

Houston,we have liftoff! :mrgreen:
Å efter att ha känt lite på det insåg jag rätt snabbt att vi dels var i rätt härad å dels att det behövdes lite utmanande tweaks direkt.

Mycket kan sägas nu,men grundkonceptet med att sätta ett EF-86 framför ett par ECC-83 trioder enligt ovan kan bara konstateras att det fungerar. Det jag kan reflektera över är att jag faktiskt hade förväntat mig ett mer "EF-86" liknande beteende i det "vilda" jacket. Som det är nu så verkar ECC-83´orna hantera mkt av karaktären oavsett vad.

De två ECC-83 trioderna e uppsatta ungefär som jag brukar göra vad avser topologi när vi snackar 2 stegare. Undantaget är att anodresistorerna denna ggn är 150k på första steget och 100k på andra (när jag kör "bara" 2 steg brukar jag sätta dem till 220k styck).
Konstateras kan att den där 150k resistorn skall ändras till 100k den med...

I 1a vevan tyckte jag maskin var lite lågmäld. Inte bara det,den var lite "pruttig" när man backade av på volymen på gitarren.
Hm.
Ok,så då tog jag mig för att bygga en enkel biaskrets bottnande i den biastapp som PT´n har. Ut med den stackars ensamma tåten,in mot en vanlig 1N4007 å i andra änden av den en 1a lyt om 100uF. Därifrån till ett 15k motstånd,där nästa lyt sitter,och i sin tur därifrån in i en 22k trimpot. Väl med det,och jag slog igång å såg till att kretsen var dels vad den borde vara och dels att den reagerade vettigt på trimpotten,å se där var vi nog i mål...
Dit med en 1 Ohmare per slutrörssockel å igång med skrotet igen.

B+ som katodbias landade på ca 370VDC efter det där 1a 180 Ohms motståndet..å jag hade då rätt prick 20VDC i fall över det 300 Ohms motstånd som satt gemensamt för de båda 6V6 flaskorna. Mao rätt prick 12w per flaska i tomgång. Trodde jag..

Dit nu med fast bias som sagt,å det visar sig då att det diffade rejält mellan de två flaskorna i tomgång. Vid nu snarare 380VDC visade ena flaskan 25mA å den andra 12mA...ridå.
Jaja,dit med en balanspott å ett par läckresistorer mot backen,å det till trots vart det inte helt vettig balans rören emellan ändå. Hm.
Å.."pruttig" vid avdrag.

Image

En tråkiga konsekvensen var att de där gamla hederliga RCA 6V6 flaskorna inte var så glada längre. Eller,iaf inte den ena av dem.
Hade ett par enklare "blackplate" liggande av nyare årgång som jag installerade,å helt plötsligt var det annat ljud i skällan. Helt plötsligt var balansen rören emellan god,krävde endast en mindre balansjustering,å som konsekvens hade jag nu ~385VDC i B+ (alltså vid OT´ns centertapp).
Hm.
Å..allt "pruttande" borta... Jaja. E ju bara att inse att de där gamla 6V6´orna har gjort sitt.
Inte bara det,utan nu vart maskin bra mkt mer volymstark tillika. :shock:

Vart såpass i mål helt plötsligt att nu kunde jag kika lite på rena detaljer. Som tex infästning av pilotlampa osv.

Rent generellt får vad vidare är sägas att maskin e mkt mkt väluppfostrad. I "old school" jacket e det sådär att man närmast får luta sig in i cabben för att förstå att maskin e på. I det vilda jacket,med EF-86´an framtill då,så brusar det lite förstrött sådär. Å..det vi snackar här e full patte på maskineriet.

Det jag upplever nu behöver hanteras e avstämning av signalnivåer in samt ut lite varstans. Det behöver till en vettig spänningsdelare ut från EF-86 flaskan,och vad vidare är menar jag nog att signalen behöver kopplas av innan den går in i "bas jacket". Om inte annat för att få en mer konsekvent gallerläcka för det första ECC-83 steget oavsett var man nu kopplar in sig.

Rytet i den snälla kanalen gillar jag. Skarpt. Där finns en klarhet och en attityd jag gillar i den kanalen.
Om vi sen snackar EF-86 ingången så vart det efter lite småtweakande en rent ut sagt helvetes massa övertoner som kommer lekande lätt. Just den biten vill jag försöka ta tillvara.

Däremot kommer jag prova att leka lite mer med railspänningarna. Iom att den nu KAN köras som 3 stegare så känner jag initialt att jag kan pruta lite på kapaciteten till dist på den snälla kanalen.
Så...återstår att prova de bitarna känner jag.

6SL7 flaskan som PI i sin tur...var annorlunda. Känns inte som den har samma form av "fjong" som en longtailed pair uppsatt 83´a,även om skillnaderna på pappret skall vara små. Givetvis kan det bero på att den där 6SL7 flaskan kan vara trött,men handen på hjärtat betvivlar jag faktiskt det.
Tog ju del av det Aiken bla skrivet om de där flaskorna,och började mkt riktigt med de värdena som utgångsläge. Innebär bla 82k för bpda anodmotstånden följt av en 680 Ohms katodresistor,1M Ohm gallerläcka..åsså 33k som svansresistor.
Tyckte jag fick en lite lustig funktion i PPIMV´n,varför jag ersatte den där 33k resistorn med 22k i ambition att driva flaskan hårdare,och mkt riktigt kom ett trevligare beteende via PPIMV´n som ett brev på posten.

Nu ligger där ca 330VDC in mot PI´n,300VDC mot ECC-83´an åsså 285VDC mot EF-86´an. Skall som sagt prova att skruva upp det där lite,och skulle nog gärna skjuta upp var å ett av stegen kring 20VDC.
Får se var det slutar.

Image

Jag trodde innan jag fick provat att den där 5Y3 flaskan skulle utgöra en kraftig broms. Icke. Nope...
Iom den överdrivna PT´n i sin tur så är i grund å botten det primära B+ svikt vi ser en funktion av 5Y3 flaskan. Men..maskin förbrukar inte så mkt mat ens på full patte att sviktet e speciellt anmärkningsvärt.

Jaja. Tweak time. Härifrån å ut kan det liksom bara bli ännu bättre.
Om det är ngt jag kunde efterlysa mer av är det karaktärsförändring som funktion av EF-86´an. Skall utmana den biten lite tror jag..

20 Mar 2014, 21:56
Profile

Jag e efterbliven.
Vet att det e en å annan som sitter å nickar instämmande nu,men jag e fan totalt efterbliven.

Image

Iväg å plockade upp 2st nya 6V6. Väl å ve med det. I med dem,å bytte den där 22k trimpotten mot backen för biaskretsen mot en om 47k. Åxå väl å ve..
Trimmade in bias å det var liksom "happily ever after". Mm.

Satt så å lekte med maskinen en stund,och kom till att reagera på att den var känslig för störningar så fort jag kom nära inputjacken med handen.
WTF? Huh :shock: ? Det där e ju fan itte rätt!

Av med locket inunder igen..å mätte gridläcka för de två ingångsstegen. Dvs,mot jacken. Blev konfunderad,för..83 jacket visade lite märkliga värden. Huh?
När jag då tittar efter..va me nu... Så visar det sig att där SITTER ingen gridläcka på jacket!
Huh? Hur fan har det steget kunnat nå ngn form av bias då?
Jooo...det visar sig att jag använt liiiiiiite för mkt värme när jag lödat fast den omspunna kabeln i jacket. Preciiiiiiiiis så mkt att isoleringen av kabelns inre ledare smält såpass att jag fått ~600k Ohm mot backen.
Hur goa e itte oddsen på den då! Så..jo. Jag e fan helt efterbliven.. :mrgreen:

Fixade det. Å i samma veva bytte jag ut EF-86 flaskans gainpott från 1M Ohm till 220k..å igång med skrotet.
Jo TJENA!! Det e alltså SÅHÄR den skall låta egentligen! :lol: :lol:

Nu kom EF-86 attityden till sin rätt. Nu helt plötsligt var det "på med pilen Palle"... Jomen!
Lattja med maskin en bra stund å insåg att jag nu behövde tämja ut "fladdermus diskant",så en 100pF keram hamnade mellan anoderna på PI´n,å i sin tur en 100pF dito över EF-86´ans anodresistor.
Så.
Nu vart det fan ordning! Nu fan dels har jag en GOD skillnad mellan de två jacken och vad vidare e låter BÅDA mycket förtjänstfullt. Så jo.. Jafan.

Lekte en stund till..åsså tänkte jag i mitt stilla sinne att jag skulle försöka få EF-86 ingången att producera mer övertoner. Så..jag bytte katodresistorn för den från 2.7k till 1,5k å se det var precis vad doktorn ordinerade.
Som jag varit inne på tidigare ÄR det verkligen så att småsignalspentoderna (låååångt ord) reagerar annorlunda på det med förändringar i katodresistor än vad deras triod kamrater gör. Helt klart.

Nöjd?
Ja. Mycket. Nu e den full av attityd denna gamla maskin med rötterna i 1949...den e verkligen rolig att spela på. Av rörlikriktaren märks precis lagom på full patte för min smak. Ja,jo. JJ flaskorna justerades till 24mA i tomgång,å då hamrade B+ in på 380VDC jämnt. I sammanhanget är väl vidare en nog så viktig detalj att den 10k resistor jag hade installerat som dropp ut mot PI´n (å allt efter det) byttes mot en om 4.7k.
Det gav för handen att jag nu fick ~350VDC mot PI´n,ungefär 320 mot 83 steget och 305 mot 86´an.

Men jo. Denna har nu fått dekalen,av en i mitt tycke anledning å..japp. Hade tagit med mig den upp på scen 7 dar i veckan,utan att blinka en ggn :D :D

Bogen hotrod. Mjo. Så e re..

21 Mar 2014, 22:15
Profile

Fixa en video rå så man får höra skrället! :lol:

21 Mar 2014, 23:19
Profile WWW

:mrgreen:
Lödröken får la lägga sig först,men..jaou. Kommer. :wink:

22 Mar 2014, 10:54
Profile

´N it´s a wrap-som det heter.

Image

Huven fick sig en vända med lackrengöring den med. Vi var 4 man på plats igår å resonerade bla om det där,och enades kring att maskin e så gammal att det gör inget som helst med ngr "ärr" i lacken. Så länge det hela ser efterhållet ut e det ok.
Jo.

Å vi var som sagt 4 man igår. Kastade det efter den gamle burken vi hade i oss,å det e nog bara att konstatera att den svalde vad det än var. Faktiskt.
Tanken var då givetvis att utmana den,men..nä. Den stod liksom bara pall å bra där.

Behållningen av detta projektet har utan tvekan varit det med iden att placera ett EF-86 "uppepå".
I det att jag slagits med småsignalspentoderna några gånger nu tycker jag definitivt att en bild börjar utkristalliseras. Pentoderna för med sig det till bordet av dels bredare bandvidd och dels en helt annan närvaro och attack än vad de av oss vanligast använda trioderna gör. Sant e förvisso att många av dem är känsliga för mikrofoni,men har man väl passerat det stadiet (alltså fått fatt i ett som inte är) så utgör de där pentoderna definitivt en karaktärsskillnad som KAN vara bra.

Det intressanta ligger ändå i att man genom att "göra en Marshall" som jag har gjort kan få sig en enklare maskin med såpass just mkt förändring i karaktär genom att använda sig av de olika jacken. Givetvis handlar det då bla om hur man leder signal,hur man spänningsdelar den osv,men finessen är som jag ser det oavsett att det GÅR att lösa med ett mycket vettigt praktiskt utfall.
Med EF-86´an med i matchen snackar vi ljudbild med mycket närvaro och förmåga att skära igenom mer eller mindre vad som helst av mix.
Baksidan..är att det givetvis inte är till för alla. Ens misstag lyser igenom som en taskig varböld.

Den andra,lite mindre,vinsten för helt egen del har varit det med att använda dels 5Y3GT RLR´aren och dels 6SL7 flaskan.
5Y3 flaskan e nog inte så mkt att orda om. Det som blir grejen i det hela är väl att man genom att skifta mellan olika typer av RLR på ett mkt handfast och enkelt sätt kan förändra B+ och därmed maskinens beteende. Om det däremot kommer att göras rent praktiskt i någon större omfattning betvivlar jag.
6SL7 flaskan var en trevlig bekantskap. Som Alex mantrat som kortast är där ofta just detaljskillnader de olika "modernare" trioderna emellan. Rent praktiskt har jag i detta fått upplevelsen att ett 6SL7 uppsatt som longtailed pair fasvändare i grund och botten blir ganska mkt samma sak som att göra det med en 83´a eller liknande.
Som avsteg från Aikens rekommendationer var det väl eg svansresistorn jag satte om,bortsett från det får man nog säga att det hela var ganska konventionellt-med de givna förutsättningarna.

Jahapp. Trevlig maskin blev det av det iaf,å som sagt..ljudklipp kommer.

23 Mar 2014, 13:13
Profile

Då så Forsman!!! :mrgreen: :mrgreen:

Here we fokkin go...

https://www.youtube.com/watch?v=hws7a10lFQ0&feature=youtu.be

Ett stycke Bogen Challenger med rötterna i 1949...i "EF-86 mode".

https://www.youtube.com/watch?v=yUopG-qVJWg&feature=youtu.be

Å där i sin tur med gainvredet lite snällare justerat i ECC-83 läge.

01 Apr 2014, 21:56
Profile

Post Re: Bogen Challenger CH-18 /Ljudklipp
:shock:

Det blir helt fel när man ser utseendet på brödrosten och sen hör hur den låter! Men det är asballt! :lol:

01 Apr 2014, 22:10
Profile WWW

Post Re: Bogen Challenger CH-18 /Ljudklipp
:mrgreen: :mrgreen:

Å det var väl Nixon som konstaterade...
-"..and if they can´t take a joke,fuck ´em!"-
Lite hotrod humor skadar fan ingen. :lol:

01 Apr 2014, 23:00
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]