Houston,we have liftoff!
Å efter att ha känt lite på det insåg jag rätt snabbt att vi dels var i rätt härad å dels att det behövdes lite utmanande tweaks direkt.
Mycket kan sägas nu,men grundkonceptet med att sätta ett EF-86 framför ett par ECC-83 trioder enligt ovan kan bara konstateras att det fungerar. Det jag kan reflektera över är att jag faktiskt hade förväntat mig ett mer "EF-86" liknande beteende i det "vilda" jacket. Som det är nu så verkar ECC-83´orna hantera mkt av karaktären oavsett vad.
De två ECC-83 trioderna e uppsatta ungefär som jag brukar göra vad avser topologi när vi snackar 2 stegare. Undantaget är att anodresistorerna denna ggn är 150k på första steget och 100k på andra (när jag kör "bara" 2 steg brukar jag sätta dem till 220k styck).
Konstateras kan att den där 150k resistorn skall ändras till 100k den med...
I 1a vevan tyckte jag maskin var lite lågmäld. Inte bara det,den var lite "pruttig" när man backade av på volymen på gitarren.
Hm.
Ok,så då tog jag mig för att bygga en enkel biaskrets bottnande i den biastapp som PT´n har. Ut med den stackars ensamma tåten,in mot en vanlig 1N4007 å i andra änden av den en 1a lyt om 100uF. Därifrån till ett 15k motstånd,där nästa lyt sitter,och i sin tur därifrån in i en 22k trimpot. Väl med det,och jag slog igång å såg till att kretsen var dels vad den borde vara och dels att den reagerade vettigt på trimpotten,å se där var vi nog i mål...
Dit med en 1 Ohmare per slutrörssockel å igång med skrotet igen.
B+ som katodbias landade på ca 370VDC efter det där 1a 180 Ohms motståndet..å jag hade då rätt prick 20VDC i fall över det 300 Ohms motstånd som satt gemensamt för de båda 6V6 flaskorna. Mao rätt prick 12w per flaska i tomgång. Trodde jag..
Dit nu med fast bias som sagt,å det visar sig då att det diffade rejält mellan de två flaskorna i tomgång. Vid nu snarare 380VDC visade ena flaskan 25mA å den andra 12mA...ridå.
Jaja,dit med en balanspott å ett par läckresistorer mot backen,å det till trots vart det inte helt vettig balans rören emellan ändå. Hm.
Å.."pruttig" vid avdrag.
En tråkiga konsekvensen var att de där gamla hederliga RCA 6V6 flaskorna inte var så glada längre. Eller,iaf inte den ena av dem.
Hade ett par enklare "blackplate" liggande av nyare årgång som jag installerade,å helt plötsligt var det annat ljud i skällan. Helt plötsligt var balansen rören emellan god,krävde endast en mindre balansjustering,å som konsekvens hade jag nu ~385VDC i B+ (alltså vid OT´ns centertapp).
Hm.
Å..allt "pruttande" borta... Jaja. E ju bara att inse att de där gamla 6V6´orna har gjort sitt.
Inte bara det,utan nu vart maskin bra mkt mer volymstark tillika.
Vart såpass i mål helt plötsligt att nu kunde jag kika lite på rena detaljer. Som tex infästning av pilotlampa osv.
Rent generellt får vad vidare är sägas att maskin e mkt mkt väluppfostrad. I "old school" jacket e det sådär att man närmast får luta sig in i cabben för att förstå att maskin e på. I det vilda jacket,med EF-86´an framtill då,så brusar det lite förstrött sådär. Å..det vi snackar här e full patte på maskineriet.
Det jag upplever nu behöver hanteras e avstämning av signalnivåer in samt ut lite varstans. Det behöver till en vettig spänningsdelare ut från EF-86 flaskan,och vad vidare är menar jag nog att signalen behöver kopplas av innan den går in i "bas jacket". Om inte annat för att få en mer konsekvent gallerläcka för det första ECC-83 steget oavsett var man nu kopplar in sig.
Rytet i den snälla kanalen gillar jag. Skarpt. Där finns en klarhet och en attityd jag gillar i den kanalen.
Om vi sen snackar EF-86 ingången så vart det efter lite småtweakande en rent ut sagt helvetes massa övertoner som kommer lekande lätt. Just den biten vill jag försöka ta tillvara.
Däremot kommer jag prova att leka lite mer med railspänningarna. Iom att den nu KAN köras som 3 stegare så känner jag initialt att jag kan pruta lite på kapaciteten till dist på den snälla kanalen.
Så...återstår att prova de bitarna känner jag.
6SL7 flaskan som PI i sin tur...var annorlunda. Känns inte som den har samma form av "fjong" som en longtailed pair uppsatt 83´a,även om skillnaderna på pappret skall vara små. Givetvis kan det bero på att den där 6SL7 flaskan kan vara trött,men handen på hjärtat betvivlar jag faktiskt det.
Tog ju del av det Aiken bla skrivet om de där flaskorna,och började mkt riktigt med de värdena som utgångsläge. Innebär bla 82k för bpda anodmotstånden följt av en 680 Ohms katodresistor,1M Ohm gallerläcka..åsså 33k som svansresistor.
Tyckte jag fick en lite lustig funktion i PPIMV´n,varför jag ersatte den där 33k resistorn med 22k i ambition att driva flaskan hårdare,och mkt riktigt kom ett trevligare beteende via PPIMV´n som ett brev på posten.
Nu ligger där ca 330VDC in mot PI´n,300VDC mot ECC-83´an åsså 285VDC mot EF-86´an. Skall som sagt prova att skruva upp det där lite,och skulle nog gärna skjuta upp var å ett av stegen kring 20VDC.
Får se var det slutar.

Jag trodde innan jag fick provat att den där 5Y3 flaskan skulle utgöra en kraftig broms. Icke. Nope...
Iom den överdrivna PT´n i sin tur så är i grund å botten det primära B+ svikt vi ser en funktion av 5Y3 flaskan. Men..maskin förbrukar inte så mkt mat ens på full patte att sviktet e speciellt anmärkningsvärt.
Jaja. Tweak time. Härifrån å ut kan det liksom bara bli ännu bättre.
Om det är ngt jag kunde efterlysa mer av är det karaktärsförändring som funktion av EF-86´an. Skall utmana den biten lite tror jag..