View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 17:48

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Mikrofonelementsbeteckningar 
Author Message

Post Mikrofonelementsbeteckningar
Ja dom dyker ju upp här och där och ganska ofta. Så återigen väljer jag att skylta med min okunskap och ställer följaktligen frågan, vad betyder dom? Hur tyder man CM, MC och CR? Och alla dessa siffror som hänger efter som en komplicerande svans, vad står dom för? En gnutta har jag lärt mig, främst här, men mina kunskaper kan nog betraktas som rudimentära.

19 Feb 2013, 17:35
Profile

Post Re: Mikrofonelementsbeteckningar
Kollade precis min Astatic, ingjutet i elementet står det MC-127 men på den påklistrade lappen står det MC 151. Vad betyder det?

19 Feb 2013, 17:49
Profile

MC 151 är Astatics benämning på sina element, av praktiska skäl präglades allas elementkapsalr med Mc 151, som i sig står för kristallelement, på deras ceramiska alternativ klistrade man på, eller stämlade 127 , som alltså talar om att detta är ett ceramiskt element.
CM och CR är Shurees benämning på deras element, CM står för Controlled Magnetic, och CR för Controlled Reluctance, dom skiljer sig också lite sins emellan som Astatics MC 151 och 127, men skall sanningen fram är skillnaden väldigt liten. Trots allt handlar det om vilken ton du själv producerar, vilken stärk du använder, rörbestycknong, högtalarelement. En kristallmick funkar skitbra på en stärk, men sämre i en annan, och virse varse med Shure element, och sistvoch inte minst, vilken ton du själv föredrar , smaken är ju olika och den förändras kanske från ena året till det andra. Det ultimata vore ju därför att ha lite olika mickar med olika element för att få lite variation på soundet, kanske t.o.m. På samma gig?

19 Feb 2013, 20:24
Profile ICQ YIM WWW

Och om man snöat in helt på shure element så vet jag ingen bättre sida än denna.

http://www.greenbulletmics.com/

där kan man sitta och dregla en stund.

19 Feb 2013, 20:30
Profile ICQ YIM WWW

det här är kanske inte vetenskapligt och jag hoppas att jag slipper att dumförklaras. Men det här är min världsbild...

MC är en beteckning för motorcykel och senare annvände vissa discjockeys den beteckningen. Vad det betyder i kristall och keramiska mik-sammanhang vet jag inte.

Den påklistrade lappen satte astatic dit när 151 formen gick sönder och man beräknade att inte göra 151 element så länge till.
Men det är alltså en 151 kristallmik som du har. En av de mest populära mikarna, men det är svårt att få tag på element idag så var rädd om den. Dom kan tappa sugen om de de blir för kalla, för varma, för fuktiga eller tappas i backen. Men harrejävvlar va bra dom låter innan dess.

CM och CR är shures beteckningar för en sorts dynamisk mikrofonkonstruktion med jättestora membran av plåt.
Controlled magnetic och controlled reluctance är begrepp som egentligen betyder att man Kontrollerar magnetismens förmåga att alstra elektrisk induktion och det är vad mikrofoner gör.. Alstrar elektriska signaler genom induktion.

Dynamisk mikrofon är en omvänd lite högtalare som fångar upp ljud istället för att göra ljud.
Om du kommer ihåg miken som jag gav bort om någon kunde gissa vad det var på förra konventet. Den var gjord av ett högtalarmembran för hörlurar i en 545 Hi-Z barrel

:shock: :roll: :roll: :shock: :lol: :lol: :lol: :lol:

20 Feb 2013, 17:28
Profile WWW

Jodå, sån MC har jag också :roll: :wink: Hursomhelst, tack för all fantastisk information. Och ja, även jag har använt hörlurar i mikrofoniskt syfte, fastklämda runt en gitarrkrropp som nödlösning en gång för länge sen, hur det lät kommer jag inte ihåg men lät gjorde det.

21 Feb 2013, 20:03
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]