Ljudbojen.com
https://www.ljudbojen.com/

Gitarrställ och cellulosalack
https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=131580
Page 1 of 1

Author:  lpstd [ 06 Jul 2025, 21:37 ]
Post subject:  Gitarrställ och cellulosalack

I åratal har det varnats för att placera cellulosalackade gitarrer i gitarrställ. Det var dock många år sen jag såg att detta senast debatterades på Ljudbojen. Självklart så chansar man inte utan tar det säkra före det osäkra.

Utom jag som dumdristigt inte lyssnat på detta. Och kan därför konstatera att efter 20+ år i gitarrställ har ingen av mina gitarrer tagit någon som helst skada. Frågan är varför inte? Beror det på olika slags lack? Eller kanske på olika sorters gitarrställ?

Author:  snutstrut [ 07 Jul 2025, 00:21 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Jag har nästan bara nitrolackade gitarrer, men jag har aldrig riktigt utsatt dem för risken. Jag brukar alltid sätta små handdukar eller avklippta strumpbitar i ställen. Ser inte vacker ut, men mest för att vara på säkra sidan.
Så jag vet faktiskt inte hur det hade sett ut om jag låtit de stå där direkt mot ställen.

Något jag noterade när jag nyligen satt och letade efter ett nytt ställ till en av mina akustiska var att nästan inte finns något ställ som säger sig vara ok med nitro. Sen om det verkligen är en risk, eller om företag mest vill fria sig- det vette fasen.

Author:  Jo E [ 07 Jul 2025, 21:09 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

En ska akta sig för syntetiskt gummi...de där "hud färgade"..det verkade också som "lack blandningen" var en deli det hela..även kablar kan göra samma sak..hade en 65 Coronet med härliga krullkabel märken lite här och där....

Author:  lpstd [ 07 Jul 2025, 23:46 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Jo E wrote:
En ska akta sig för syntetiskt gummi...de där "hud färgade"..det verkade också som "lack blandningen" var en deli det hela..även kablar kan göra samma sak..hade en 65 Coronet med härliga krullkabel märken lite här och där....

Ok, alla mina är svarta. De kanske är säkrare? Fast kollar man på Thomann, står det varning för varenda ställ. Man kan också anta att både producenten och butiken vill gardera sig för att bli stämda. Men att ingen egentligen har testat på allvar.

Author:  Jo E [ 08 Jul 2025, 06:45 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

lpstd wrote:
Ok, alla mina är svarta. De kanske är säkrare? Fast kollar man på Thomann, står det varning för varenda ställ. Man kan också anta att både producenten och butiken vill gardera sig för att bli stämda. Men att ingen egentligen har testat på allvar.


Den dagen Cellolusa "baserad" :wink: lack blir konstant i sin blandning..går nog problemet att "lösa" utan att lacken gör det.....tänkte på den där skate bilden från Alvik..har du hittat den? 8)

Author:  bummer [ 08 Jul 2025, 07:24 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Känns inte så rock & roll att man måste vara så rädd om sin nitrolackade gitarr. Les Paul var ju trots allt designad för jazz.

Från en recension, Tokai: In order to protect the LS-160’s delicate nitro finish, this model is placed inside the case in its own velours bag.

Author:  Jo E [ 08 Jul 2025, 07:49 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

bummer wrote:
Känns inte så rock & roll att man måste vara så rädd om sin nitrolackade gitarr. Les Paul var ju trots allt designad för jazz.

Från en recension, Tokai: In order to protect the LS-160’s delicate nitro finish, this model is placed inside the case in its own velours bag.


Å så finns det "Plysch" som är ...syntestisk :lol: ...bilen får stå ute...å näe "rock" vet ingen vad det är idag..ännu mindre "punk"..undrar hur många som har sin LP i knät när det sitter där med sina PVC brallor...kul är det!

Author:  Mike Leaf [ 08 Jul 2025, 08:52 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Använder inte gitarrställ, men har däremot fått skador av gitarrhängare (vägghängare)
på min ena Flying V efter ca 12 månader har den fått mörka märken på båda sidor, ganska ordentliga.

Kan tillägga att jag har andra Nitrolackade gitarrer som hängt på samma typ av hängare i >10 år utan problem.

När jag upptäckte detta såg tog jag och klippte sönder stickade fingervantar och trädde de långa fingrarna över
armarna som hade gummiliknande klädsel.

Vet inte vad det beror på men är ju nån typ av reaktion mellan lacken och det material man behandlat gummit/plasten med
kanske olika mängder silikon använts?

Självklart vill alla tillverkare garderas sig mot ersättningsanspråk även om det känns långsökt att vinna en sån reklamation.

Author:  Jo E [ 08 Jul 2025, 09:54 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Mike Leaf wrote:
Använder inte gitarrställ, men har däremot fått skador av gitarrhängare (vägghängare)
på min ena Flying V efter ca 12 månader har den fått mörka märken på båda sidor, ganska ordentliga.

Kan tillägga att jag har andra Nitrolackade gitarrer som hängt på samma typ av hängare i >10 år utan problem.

När jag upptäckte detta såg tog jag och klippte sönder stickade fingervantar och trädde de långa fingrarna över
armarna som hade gummiliknande klädsel.

Vet inte vad det beror på men är ju nån typ av reaktion mellan lacken och det material man behandlat gummit/plasten med
kanske olika mängder silikon använts?

Självklart vill alla tillverkare garderas sig mot ersättningsanspråk även om det känns långsökt att vinna en sån reklamation.


Jo det blir en reaktion mellan olika material..som inte är konstant samma som du också märkt av därav att lacken också är en "bov" i dramat!
Hade ca 20 klykor av varierande märken..några med hud-färgat och några med svart gummi på väggen hemma å ingen av de gamla fender eller gibson gurorna fick märken..de åkte upp i studion senare där de hud-färgade vittrade sönder (var lite torrare luft där) försökte limma dit läder men det lossnade av användning och plastslang sattes på (syntetiskt så det stänker när en tänker på det)...ingen reaktion där heller..har två Quick-lok ställ kvar av lite mer avancerad typ med främre skydd för eventuellt omkullknuffande som har ett mer svampaktigt gummi där t.o.m. de kanske de mest känsliga "klibb" gibsons inte reagerat på...ställen har funnits i min ägo 30+ år..kollade nu bara för att..å ytan av gummit är numer lite stel utan att bli för "stiff"...har några av klykorna någonstans också...men minnet säger att det är plastslangs varianten..kan finnas någon svart..ska leta lite i de lådor jag kommer åt...ska gräva fram en symaskin i samma förvaring antingen idag eller imorgon ska se om de hittas vad det är för typ av gummi där..återkommer i ärendet :)

Author:  Mike Leaf [ 08 Jul 2025, 11:43 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

bummer wrote:
Känns inte så rock & roll att man måste vara så rädd om sin nitrolackade gitarr. Les Paul var ju trots allt designad för jazz.

Från en recension, Tokai: In order to protect the LS-160’s delicate nitro finish, this model is placed inside the case in its own velours bag.


Ja det säkraste är ju såklart att ha dom i caset och aldrig spela på dom.
Dock den där velourkondomen kanske man kan skippa.

Author:  zoork_1 [ 08 Jul 2025, 14:48 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

lpstd wrote:
I åratal har det varnats för att placera cellulosalackade gitarrer i gitarrställ. Det var dock många år sen jag såg att detta senast debatterades på Ljudbojen. Självklart så chansar man inte utan tar det säkra före det osäkra.

Utom jag som dumdristigt inte lyssnat på detta. Och kan därför konstatera att efter 20+ år i gitarrställ har ingen av mina gitarrer tagit någon som helst skada. Frågan är varför inte? Beror det på olika slags lack? Eller kanske på olika sorters gitarrställ?
Har tyvärr inget bra svar. Kan bara att konstatera att när jag, av gammal vana, började ställa en hyfsat ny LP R9 i ett visst ställ så blev det ganska snabbt märken i lacken på baksidan.... :shock:
Samma ställ har jag använt för en Olympic från -60 och en annan LP med nitrolack, utan att några som helst märken uppstått i lacken.

Author:  arinihsd [ 08 Jul 2025, 16:26 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Märken efter gummi/plastmaterial drabbar nog ej bara cellulosalacker. Jag har/hade märken efter cykelslang på ett köksbord eller hyllplan. Slangbiten låg nog rätt länge på platsen. Det gick ej att få bort med diskmedel.

Author:  rifle [ 08 Jul 2025, 16:52 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Mike Leaf wrote:
bummer wrote:
Känns inte så rock & roll att man måste vara så rädd om sin nitrolackade gitarr. Les Paul var ju trots allt designad för jazz.

Från en recension, Tokai: In order to protect the LS-160’s delicate nitro finish, this model is placed inside the case in its own velours bag.


Ja det säkraste är ju såklart att ha dom i caset och aldrig spela på dom.
Dock den där velourkondomen kanske man kan skippa.


Är det inte från caset som det släpper gaser från limmet så att vissa plaster ruttnar?

Author:  Mike Leaf [ 08 Jul 2025, 18:06 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

rifle wrote:

Är det inte från caset som det släpper gaser från limmet så att vissa plaster ruttnar?

Beror nog på, runt 2005 hittades en 1960 LP Std som var helt ny N.O.S aldrig såld,
den hade legat i sitt case 45 år och var helt i nyskick.

Men ska Du absolut spela på gitarren så gör som han på LPF som skräddade om till sidenpyjamas varje gång
för att inte orsaka repor på sin R9 8)

Author:  Marshall [ 08 Jul 2025, 19:45 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Cellulosalacken/polymererna absorberar ftalater eller andra mjukgörare som kan finnas i gummiblandningar, plaster, skumgummi och PVC i gitarrställen. Det gör att lacken ändrar egenskaper just vid anläggningsytorna så att den blir mjuk/klibbig/missfärgad.
Mjukgörarna är små molekyler som kan vandra in i ett poröst ämne. Nitrocellulosalack är jämförelsevis porös; det är väl därför vi gillar den och upplever den som levande.

Om gitarren inte drabbas kan det bero på att lacken inte är tillräckligt porös eller att gitarrstativets plast/gummi inte innehåller de kritiska mjukgörarna. Exponeringstiden kan också vara otillräcklig liksom fukt, tryck och temperatur.
Det kan också vara så att den aktuella nitrolacken innehåller mjukgörare som minskar känsligheten, eller alkyder eller akryl som gör ytan hårdare och mindre porös.
Många Gibson-gitarrer från 2000-talet har sådan nitrolack och torde vara mindre känsliga.

Polyuretanlack är hårdare än och har inte inte samma porositet som nitrocellulosalack och drabbas därför inte.

Author:  ralvejd [ 08 Jul 2025, 20:24 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Jag har en sg som skadats på halsen precis där den lutar mot det hudfärgade gummit.

Surtsaräven

Author:  4trax [ 08 Jul 2025, 21:01 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Jahaaa, nu fattar jag varför dom gjorde så! Smart!
Image

Author:  Jo E [ 10 Jul 2025, 16:48 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

4trax wrote:
Jahaaa, nu fattar jag varför dom gjorde så! Smart!
Image


De där var nog med på den första gitarr mässan i Pomona...Turne-bussen var där så även Eliminator hotrodden...men såg aldrig "Boysen"

Lite missöde gjorde att jag inte han leta hängar..men det var en tidigt variant med "hudfärgade" tre skruvpunkter som sagt...en tidig av K&M´s knip variant (svart gummi av svampig sort) med två skruvpunkter å en mer gjuten och tunt svart gummi med fyra skruvpunkter..ingen av de gav märken på mina eller andras gitarrer...22 år i studion..å ca 10 år hemma innan..å javisst är det mjukgörare i de syntetiska som anses vara "boven" som Marshall skriver!

Missödet med den gamla symaskinen fångat på bild...ser ni röken?..drog igång den å den verkade seg..så lät den stå utan att använda den...ca 30 min senare "Poff" nog någon konding som "small"...så det fick bli att dra fram en annan symaskin...av någon förunderlig anledning har/hade jag två!..då blir dottern glad å kan laga sin "Rygga"

Attachments:
Symaskin 1.png
Symaskin 1.png [ 224.51 KiB | Viewed 2377 times ]
Symaskin 2.png
Symaskin 2.png [ 248.8 KiB | Viewed 2377 times ]

Author:  Marshall [ 10 Jul 2025, 18:02 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Jo E wrote:
Missödet med den gamla symaskinen fångat på bild...ser ni röken?..drog igång den å den verkade seg..så lät den stå utan att använda den...ca 30 min senare "Poff" nog någon konding som "small"...så det fick bli att dra fram en annan symaskin...av någon förunderlig anledning har/hade jag två!..då blir dottern glad å kan laga sin "Rygga"


Singer songwriter?

Author:  Jo E [ 10 Jul 2025, 18:06 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Marshall wrote:

Singer songwriter?


Nära... :lol:

Husqvarna Americana! 8)

Author:  Marshall [ 10 Jul 2025, 18:41 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

:mrgreen:

Author:  Jonken [ 12 Jul 2025, 23:39 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

snutstrut wrote:
Jag brukar alltid sätta små handdukar eller avklippta strumpbitar i ställen. Ser inte vacker ut, men mest för att vara på säkra sidan.

:) Samma här. Käringen brukade förr tycka jag var helt väck -när det skulle slängas gamla sockar. När jag ville få dessa tvättade; innan de skulle slängas. Sedan länge är hon dock helt med i matchen; och till och med säger när det finns tvättade sockar som skall slängas tillgängliga. Bara till att ta och klippa av.

Golfare använder ju mössor på sina klubbor. Vi kör på socka. Blir alltid lite roliga kommentarer om det där -när man är ute och lirar. Speciellt om det råkar vara hennes rosa, gula, lila mm sockar på gitarrställen. Som en god vän en gång sa: -Det är ju fan pride -varning ibland på dina gitarrställ! :lol: :lol:

Kuriosa: Känner flera som idiot förklarade mig back-in-the-day; som nu kör precis samma visa själva. It's easy and it works. :wink:

Author:  Frisk [ 16 Jul 2025, 00:59 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

4trax wrote:
Jahaaa, nu fattar jag varför dom gjorde så! Smart!
Image


De där gurorna lär ha ganska luddig ton.

Author:  Obi [ 16 Jul 2025, 09:39 ]
Post subject:  Re: Gitarrställ och cellulosalack

Frisk wrote:
4trax wrote:


De där gurorna lär ha ganska luddig ton.

slightly fuzzy :mrgreen:

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/