View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 05:13

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Projekt Gibson Les Paul Special 1955 RI 
Author Message

Post Projekt Gibson Les Paul Special 1955 RI
Nu är det äntligen dags att dra igång mitt relic-projekt som jag sugit på ett tag nu. Jag utgår från en Gibson Les Paul Special från 1989, men byggd som en 1955. Problemet är att jag vill självklart ha wraparound-stall och nu sitter något tråkigt tune-o-matic. Det innebär att jag måste fylla igen hålen, samt bättra i lacken. Det andra som ska göras är att byta stämskruvar till vita Kluson, byta till trelagers p-skydd och krympa det, byta mickar till P-90 (sitter P-100 just nu) samt byta till speedknobs.

Färgen är en härlig sunburst som givetvis kommer få utstå en hel del UV-strålning innan allt är klart, alternativ lacka om till TV Yellow.

Vad tror ni kära bojare om allt detta? Kom gärna med tips och förslag. Jag kommer okcså behöva köpa prylar till detta projekt, samt sälja bort det överblivna.

Jag postar bilder på vad jag kommer utgå ifrån och hur gitarren ser ut idag.

MVH, John

http://www.wolfmanjack.se

Idag ser gitarren ut så här.

Image

Min tanke är att den ska se ut så här.

Image

Image

12 May 2008, 00:31
Profile ICQ WWW

Halsvinkeln är inte rätt för stoppstall, du kommer tat få stallet hänganed 2-3 cm ovanför kroppen i studsen, skruvarna måste alltså gängas upp ur kroppen en bit, det är inte så kul, men visst går det att göra om den

12 May 2008, 12:04
Profile ICQ WWW

Jag förstår inte riktigt din tanke. Idén är ju att sätta ett wraparound-stall där tune-o-matic sitter just nu. Ställer halsvinkeln till med problem?

12 May 2008, 15:36
Profile ICQ WWW

reksallad wrote:

Jag förstår inte riktigt din tanke. Idén är ju att sätta ett wraparound-stall där tune-o-matic sitter just nu. Ställer halsvinkeln till med problem?

Reissues har annan halsvinkel än 50-talarna, de är brantare , sätter Du TOM på en 55:a ligger det dikt mot kroppen, du kanske tom får slipa till tom stallet för att få norrmal stränghöjd, åt andra hållet så får Du Stopsstallet i luften pga att reissuen har brantare vinkel

Jag har ju själv haft en reissue ombyggd till Stopp....

så här kommer det se ut : Image

12 May 2008, 16:23
Profile ICQ WWW

Jag tycker ändå det ser rätt bra ut. Du har inte kvar din reissue? Den såg väldigt intressant ut!

12 May 2008, 19:15
Profile ICQ WWW

reksallad wrote:

Jag tycker ändå det ser rätt bra ut. Du har inte kvar din reissue? Den såg väldigt intressant ut!

Nej Tyvärr, det kanske ser ok ut men man missar ju lite av poängen med stoppstallet , att den ligger dikt mot kroppen och ger den där vansinnigt feta tonen från kroppen, man kanske skulle kunna lägga nåt mellan , men det skulle se konstigt ut...

Det FUNKAR , visst men man bör vara förberedd på att vinkeln är någon grad annorlunda om man skall konvertera...

14 May 2008, 09:37
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]