View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 03:25

Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
prissättning på gamlingarna. 
Author Message

Aktiemarknaden är väl för övrigt också sjuk! Kanske MER sjuk.

Alltid intressant med paraleller. Håller med om att aktiemarknaden har samma symptom men har en helt annan åkomma.
Hojåkarna däremot lever i ungefär samma värld som vi. Överprisade vintage USA och England hojar. HDs och Indians statusvärde är lätt jämförbar med Gibson och Fender. Riskokarna betraktas med samma STORA misstänksamhet bland vintage fantasterna.
Vad som däremot skiljer dem och oss är att det inte är lika många som hävdar att det gjordes bättre grejor förr. Bland hojåkarna så är de som har provat bådeoch rörande eniga om att riskokarna vida överträffar de anglosaxiska i egentligen allt. Förutom attityd och status.

Bo-Conny Skruvlin

14 May 2008, 16:17
Profile WWW

Sven-Johan wrote:

spindeln wrote:

men om man betalar dubbla priset för en hackad gammal fender på en gitarrmässa så är man ju efterbliven o rik, eftersom det går att hitta en finare för halva priset om man kollar runt lite.
Upp till bevis, för sjutton! <font color="red">Var kan du köpa en 53:a Telecaster HELT I ORIGINALSKICK (förutom bytta strängar) för mindre än 350 000:-?</font id="red"> Eller en dito CUSTOM COLOR Stratocaster från 1965 för mindre än 250 000:-?

Om något är bytt på gitarren sänker det priset, i vissa fall avsevärt. Jag har sett tidiga 60-tals Strator, t.ex. omlackade och har en del bytta prylar <u>men är förträffliga att spela på</u>, som gått för under 50 000:-. Ungefär samma priser som det kostar att få en custom-tillverkad gitarr.

Det egentliga problemet är väl att vi också så gärna vill ha dessa intrument, men vi har inte råd?

Visst är priserna sjuka, men Mike Leaf har ju ändå, som jag ser det, helt rätt i sitt resonemang!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

210 000 sek. och ej såld.
http://cgi.ebay.com/1953-FENDER-TELECAS ... dZViewItem

14 May 2008, 16:20
Profile ICQ WWW

wonderboy wrote:

Sven-Johan wrote:

spindeln wrote:

men om man betalar dubbla priset för en hackad gammal fender på en gitarrmässa så är man ju efterbliven o rik, eftersom det går att hitta en finare för halva priset om man kollar runt lite.
Upp till bevis, för sjutton! <font color="red">Var kan du köpa en 53:a Telecaster HELT I ORIGINALSKICK (förutom bytta strängar) för mindre än 350 000:-?</font id="red"> Eller en dito CUSTOM COLOR Stratocaster från 1965 för mindre än 250 000:-?

Om något är bytt på gitarren sänker det priset, i vissa fall avsevärt. Jag har sett tidiga 60-tals Strator, t.ex. omlackade och har en del bytta prylar <u>men är förträffliga att spela på</u>, som gått för under 50 000:-. Ungefär samma priser som det kostar att få en custom-tillverkad gitarr.

Det egentliga problemet är väl att vi också så gärna vill ha dessa intrument, men vi har inte råd?

Visst är priserna sjuka, men Mike Leaf har ju ändå, som jag ser det, helt rätt i sitt resonemang!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

i rest my case [^]

14 May 2008, 16:38
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

wonderboy wrote:

Sven-Johan wrote:

[quote="spindeln"]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

i rest my case [^]
[/quote]
[^]

14 May 2008, 16:43
Profile ICQ WWW

Sven-Johan wrote:

spindeln wrote:

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Så du kastar skit på alla som handlar med aktier nu då ? Jag ogillar folk som kastar sånt skit mot alla aktieägare. Fy Sjutton gubbar jag blir jättearg !!!

14 May 2008, 16:43
Profile ICQ YIM WWW

Skulle gärna vilja veta vem som rear ut 50-tals Fender + Gibson OFF THE RECORD... annars brukar det nämligen ofta vara tvärtom . att priserna är så höga att man inte vill skylta med försäljningarna överhuvudtaget

Kan väl inte precis påstå att jag har koll på vintagemarknaden, och inte menade jag att gitarrerna REAs ut när ingen ser eller hör det.
Snarare menade jag att det finns en <i>marknadsföringsaspekt"] i att basunera ut (tok-)höga priser.
[:)]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
<font size="1">
http://www.myspace.com/marshallkarlsson</font id="size1">

14 May 2008, 17:23
Profile

Marshall wrote:

Mike Leaf wrote:

Skulle gärna vilja veta vem som rear ut 50-tals Fender + Gibson OFF THE RECORD... annars brukar det nämligen ofta vara tvärtom . att priserna är så höga att man inte vill skylta med försäljningarna överhuvudtaget

Kan väl inte precis påstå att jag har koll på vintagemarknaden, och inte menade jag att gitarrerna REAs ut när ingen ser eller hör det.
Snarare menade jag att det finns en <i>marknadsföringsaspekt"] i att basunera ut (tok-)höga priser.
[:)]

Det är i princip 2 olika marknader , som attraherar olika köpare...
de flesta moddade (ex omlackade) coola gamla Fenders som säljs i Sverige går till musiker ... inte 'japanska konglomerat' . Dom tilhör nog i så fall kategorin som tittar på de orörda exemplaren.

Och varför skulle man inte kunna spela Rock för att man är rik, japan, över 40 osv? blir en helt bisarr slutsats...

Att man börjar längst ned på skalan när man är ung och har mindre resurser är ju helt normalt, och visst lirar man lika bra på en mexico strata, men om man nu kan och vill skaffa en gammal gitarr så får man väl göra det.

Det som är så svårt att begripa är ju just att efterfrågan är HÖG på vissa modeller och priserna har stigit kraftigt. En orginal burst i bra skick säljs faktiskt för mellan 250 och 450 tusen $, det är inget skämt. för 10 år sen var det 25-45 ......

Omlackade och avslagna är SVÅRA att bli av med ens för under halva priset , vet en för 80k som inte går att sälja knappt. Den ligger för högt för ena kategorin köpare och är 'fel' för den kategori som har råd....

I Sverige verkar det finnas en marknad för gitarrer runt 30-120 tkr . grovt räknat.. lite beroende på vad det är.

Att marknaden överlag är 'död' i Sverige fn (inte bara för vintage) beror ju på att dollarn är extremt låg + att priserna droppat från rekordåret 2007 beroende på fastighetskollapserna därborta.
Dessutom har räntan gått upp i Sverige och börsen ned...

det skapar en oro som drar ned priserna vilket påverkar även svenska marknaden , tror även svenska musikaffärerna har trubbel idag att sälja gitarrer i övre prislägena..

I det läget är det rätt som säljare att behålla priserna på sina prylar tills det vänder... Alla handlare är inte desparat att få iväg dessa prylar till vilket reapris som helst..

Därför tenderrar begärda priser säkert att se extra höga ut och det KAN visst finnas prutmån.. OM du är seriös och har pengarna...

Glöm inte att bytesaffärer ALLTID kan funka och ofta figurerar , kag bytte till mig min 55:a LP mot 3 andra gitarrer som jag gnetat ihop under åren... därefter fiddlade jag till det så jag kunde ett år senare köpa tillbaka en av dom.

Att instrument cirkulerar mycket påverkar såklart priset uppåt om det säljs för mer gång 2 s a s... priserna bestäms efter utförda försäljningar , både ebay och Vintage guitar price guide fungerar på detta sätt....

Delarna.... En juniors orginalelar om de är schyssta är värda 2000 $... För en PAF goldtop 10.000 , burst är det sjuka pengar på bara palsten. därför är det inte helt oväsentligt om flera delar är bytta ... man får sätta priset efter det.

Ex fanns det nyligen 2 pre-cbs 60´s strator ute tidigare , en för 45 en för 55,, båda omlackade den för 35 hade bytt mick annat plektrumskydd + stallet bytt.. gissa vilken som var billigast?

en HELT orginal 50-tals strata är MINST 250k , Custom colour kan Du dubbla priset på... så mycket skiljer det på ett par år och skick.

Självklart väljer man det man gillar bäst och som också passar plånboken, men har man väl börjat smaka på dyra viner och hållt på med det i några år är det svårt att gå tillbaka till Vino Tinto, vilket man gladeligen drack som nyckläckt student.

Slutligen det har aldrig tidigare funnits så många olika möjhligheter och olika modeller i ala prisklasser som nu.
Alla bör kunna hitta rätt i detta och dessa hätska diskussioner om vad som är 'sjukt' 'bäst' osv är egentligen helt onödiga

Om man inte diggar det så bara skratta och gå vidare... man kan inte gilla eller förstå allt, jag an ex inte förstå de som köper dyra båtar eller gamla rishögar till bilar för DYRA pengar.

14 May 2008, 21:00
Profile ICQ WWW

Det här är verkligen en intressant och viktig diskussion ur många aspekter. Jag håller definitivt med om att priserna är vansinnigt höga, vilket är tråkigt för oss "dödliga" rockers. Vi måste sälja hojen, frugan och förmodligen ungarna innan man ens kan drömma om en gammal LP eller Telecaster i vettigt skick. Jag kommer aldrig att ge upp drömmen om en riktig gitarr, men förmodligen blir den så dyr att jag inte ens kommer att kunna spela på den.

Jag tror inte heller att man generellt bör jämföra vintage instrument-samlare med vanliga aktie- och börs-hajar. De allra flesta samlare jag vet är noga med vad som trängs i samlingen. Sällan ser man en 300 år gammal fiol i samlingen, trots att den kan vara värd en hel hög med gamla Fenders.

Vem vet vad som händer i framtiden. Förhoppningsvis sjunker priserna en bit ifrån dagens vansinne.

MVH, John

14 May 2008, 21:14
Profile ICQ WWW

Magic wrote:

Men visst är marknaden, framförallt handlarna, lurig. För några år sedan hade jag min Hagström Automatic med mig på en mässa. Det var många handlare som tittade noga på den men ville inte bjuda mer än 1500:- för den. När man sedan mailar och frågar "Vad skulle en Hagström Automatic kosta om man vill köpa en sådan? " får man till svar att "Du skulle nog få slanta upp mellan 15-20000:- OM du skulle hitta en!" Skitskallar, säger jag!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

Det är också en hemsk sanning. Halkan försökte lura till sig min 50's Les Paul Junior för en spottstyver. Han påstod att han inte tog mer än 25000kr för en 50's LP JR i sin butik och att han inte kunde betala mer än hälften för min JR. Detta var för 3 månader sen.

15 May 2008, 05:44
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Magic wrote:

Men visst är marknaden, framförallt handlarna, lurig. För några år sedan hade jag min Hagström Automatic med mig på en mässa. Det var många handlare som tittade noga på den men ville inte bjuda mer än 1500:- för den. När man sedan mailar och frågar "Vad skulle en Hagström Automatic kosta om man vill köpa en sådan? " får man till svar att "Du skulle nog få slanta upp mellan 15-20000:- OM du skulle hitta en!" Skitskallar, säger jag!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

Det är också en hemsk sanning. Halkan försökte lura till sig min 50's Les Paul Junior för en spottstyver. Han påstod att han inte tog mer än 25000kr för en 50's LP JR i sin butik och att han inte kunde betala mer än hälften för min JR. Detta var för 3 månader sen.

halkan o hans alko-sidekick stevie claason är pinsamma.

15 May 2008, 09:08
Profile ICQ YIM WWW

Tror nog att du hur befängt det än låter kan dra slutsaten att de japanska direktörer som beslutar över att investera i vintage gitarrer knappast leker Hendrix, Slash och Clapton med dem.
De stannar troligen i välventilerade, tempererade montrar eller kassavalv. Vilket var min poäng. Dvs det påverkar tillgången på de riktiga pärlorna och och sätter slutligen även ribban på de moddade, reparerade och omlackade gurorna som vi andra då och då har innom räckhåll.

Bo-Conny Skruvlin

15 May 2008, 13:08
Profile WWW

En fråga som dyker upp med jämna mellanrum är ju vad får det egentligen kosta? Jag menar för min personliga del då. Vad får min hobby kosta? Det har figurerat siffror i upp till kvartsmiljonen och lite till i den här tråden och då pratar vi the real deal.
Jag brukar tänka på hur mycket båt, bil eller hoj jag skulle få för dom slantarna och inte minst hur ser möjlightetn ut att få tillbaka pengarna i en sån investering ut. Om jag nu skulle gå till banken och låna det som fattas för att lägga vantarna på en sån där som jag drömmer om så pratar vi om månadskostnader för vad en genomsnittlig golfsare gör av med.
Men till skillnad mot vad de andra nämnda hobbysarna så ser möjligheten att minst få pengarna tillbaka tämligen ljusa ut och krasst sätt är det till slut bara en prioriterings fråga. Dvs vad är jag bered att försaka eller underkasta mig för att få det hela att gå ihop.

Bo-Conny Skruvlin

16 May 2008, 08:24
Profile WWW

Helt klart så är det vad man själv anser det vara värt.
Jag har lånat tile stålar för att få äga en sk riktig vintage-gura själv. Nu är det givetvist inte priser äver 50k för min del utan jag nöjde mig med en 60´s LP jr. Jag ångrar mig inte en sekund, för min del känns det då superfint. Ok det var mycket cash för en gammal träbit men jag mår super bara man ser den. Jag köptde den defenetivt inte för nån värdeökning utan jag ville veta om hur de känns att ha en och spela på en.

16 May 2008, 09:26
Profile ICQ WWW

Jag brukar tänka på hur mycket båt, bil eller hoj jag skulle få för dom slantarna och inte minst hur ser möjlightetn ut att få tillbaka pengarna i en sån investering ut. O

När man börjar analysera hur snabbt bilar och liknande faller i värde blir man lätt lite ledsen. Vad gör en krona hit och dit på bensinpriset jämfört med värdeminsningen på en ny eller halvny bil, liksom. [:)]

16 May 2008, 10:08
Profile

Fan vad coolt. Tänk att man kan må så jäkla bra av att ha en riktigt skön gura.
Hur man än vänder och vrider på det hela kommer man ju ändå fram till att man vill vara säker på att inte betala mer än vad man behöver. oavsett hur man har löst penga frågan.
Har dock ännu inte hamnat i den situationen ännu att jag blivit toksugen på en vintage gura med en rejäl prislapp. Är dock i riskzonen. Är ju torsk på Epiphone Coronet 60-talare med batwing skalle. Dyker det upp rätt cherry färgad gura lutar det dock starkt åt att jag åker dit och då blir det banklån som gäller. De är på väg upp i pris och börjar hamna på smått löjliga summor och man kanske är dum om man väntar.
men men.

Bo-Conny Skruvlin

16 May 2008, 10:41
Profile WWW

Quote:

Tycker Du skall editera detta inlägg, personangrepp är inte trevligt + troligen inte tillåtet.... Har Du nåt personligt så ta det med dom direkt in 'Real Life' istället?

16 May 2008, 11:10
Profile ICQ WWW

Quote:

Tycker Du skall editera detta inlägg, personangrepp är inte trevligt + troligen inte tillåtet.... Har Du nåt personligt så ta det med dom direkt in 'Real Life' istället?

Jag håller med. Den här diskussionen har spårat ur. Om man inte har något att säga, säg INGENTING. Smutskasta inte personer som inte är här och kan försvara sig.
[:o)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

16 May 2008, 11:39
Profile ICQ WWW

Hmmm... Jo, det finns en anledning till att man inte vill vara med längre... [:(!][xx(]

Sven-Johan

16 May 2008, 13:20
Profile

Åhh kolla här.
En gammal goding som är till salu. Kul när man ser annonser med gamla grejjer också.
Det brukar ju inte växa på träd med klenoder ute på annons i sverige.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5397466

16 May 2008, 14:18
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Quote:

blir svårt nu när du quotat det. [;)]
jag får säga vad jag tycker...ni behöver inte bry er om det, ni får tycka tvärtom.

16 May 2008, 16:23
Profile ICQ YIM WWW

Inte helt lätt med vintageguror. Är man ute efter en investering eller en bra gitarr att spela på? Investering - tja, då kan man i stort sett köpa vilken gammal 60-strata som helst och låta den öka i värde i ens garderob. Är man ute efter ett bra instrument så ska man fråga sig: Hur mycket bättre gitarr får jag för 250k jämfört med en direktimporterad cs-strata för 25k? Det motiverar knappast den horribla prisskillnaden. Har själv lyckats med konststycket att hitta en gammal -61-strata. Jag förstår med både hjärna och plånbok att detta är en gitarr som är utöver det vanliga men är den 250 000 kronor bättre än en JV-squier? Nä, det är den inte! En JV-Squier låter, spelar och ser minst lika bra ut som en gammal 60-talare och där faller tanken på att äga en! Visst, jag skulle inte skänka bort min 61:a men den är fanimig inte värd 200k!!! Och visst gjordes det bra instrument på 60-talet men inte så bra att det motiverar dessa priser! Så vad ska man med en gammal gitarr till? En fin pensionsförsäkring måhända? Ska man spela rock´nroll så har det ingen betydelse vad som hänger på axelbandet - det är vad man har att säga(spela) som betyder nåt - inte hur gammal guran är! Att pengar är nåt man inte säger nej till är nånting helt annat! Om nån idiot vill betala över 200k för en 61:a så visst, men ett sånt bra instrument att det motiverar priset är det absolut inte!! Så bra är dom inte - tro mig - jag har testat ett antal!

16 May 2008, 18:21
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

Mike Leaf wrote:

Quote:

jag får säga vad jag tycker...ni behöver inte bry er om det, ni får tycka tvärtom.

Det är inget angrepp. Det är ett antagande. Han syftar ju på vad han tycker. I Sverige så får vi (fortfarande i alla fall) säga och skriva vad vi tycker. Att tycka att halkan och Stevie är pinsamma strider inte med någon lag.

17 May 2008, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

spindeln wrote:

Mike Leaf wrote:

[quote]

Det är inget angrepp. Det är ett antagande. Han syftar ju på vad han tycker. I Sverige så får vi (fortfarande i alla fall) säga och skriva vad vi tycker. Att tycka att halkan och Stevie är pinsamma strider inte med någon lag.
[/quote]

exakt....om några gubbar kissar på sig pga det så har jag massor med våtservetter hemma. Jag står för varje ord jag skriver.

18 May 2008, 01:02
Profile ICQ YIM WWW

Det är inget angrepp.

Att tycka att halkan och Stevie är pinsamma strider inte med någon lag.

Att kalla någon för alko-sidekick är nog att kliva över gränsen för förtal i alla fall...

18 May 2008, 01:06
Profile

helmik wrote:

Haraldrig wrote:
Det är inget angrepp.

Att tycka att halkan och Stevie är pinsamma strider inte med någon lag.

Att kalla någon för alko-sidekick är nog att kliva över gränsen för förtal i alla fall...

På gränsen kanske men absolut inte över.
Det är värre att blåsa folk som dessa personer verkar pyssla med.

18 May 2008, 08:13
Profile ICQ YIM WWW

Jag undrar om Halkan och hans kollega delar den uppfattning som gäller här?

Låter som att det antingen är dags att göra dem uppmärksamma på de här påhoppen, trots allt finns det ju de som hävdar att de står för vad de skriver/säger. Det krävs bara ett mail, så är båda två med i leken.

Eller också kan man ju välja att helt avsluta den här diskussionen.

Personliga påhopp (sanna eller ej) är under det här forumets värdighet.

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

18 May 2008, 09:01
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Jag undrar om Halkan och hans kollega delar den uppfattning som gäller här?

Låter som att det antingen är dags att göra dem uppmärksamma på de här påhoppen, trots allt finns det ju de som hävdar att de står för vad de skriver/säger. Det krävs bara ett mail, så är båda två med i leken.

Eller också kan man ju välja att helt avsluta den här diskussionen.

Personliga påhopp (sanna eller ej) är under det här forumets värdighet.

Sant.
Har polare som blivit mer blåsta av en annan handlare i Stockholm.
Sen har man fasiken lite ansvar som kund också. Jag skulle aldrig köpa en gammal 60's Strata utan att skruva isär den och kolla.

18 May 2008, 09:29
Profile ICQ YIM WWW

Exakt, som köpare har man ett stort ansvar och om man själv inte har kunskapen att avgöra om något är original eller inte bör man ta hjälp av någon som kan sin sak. Bara för att man äger en musikaffär är man inte allsmäktig - vi är alla ofullkomliga människor som kan göra fel.

18 May 2008, 09:37
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Exakt, som köpare har man ett stort ansvar och om man själv inte har kunskapen att avgöra om något är original eller inte bör man ta hjälp av någon som kan sin sak. Bara för att man äger en musikaffär är man inte allsmäktig - vi är alla ofullkomliga människor som kan göra fel.

Man bör ju inse att en skicklig förfalskning kan lura även en erfaren handlare. Samtidigt bör man ju rådfråga flera handlare och jämföra priser och även fråga vad de skulle ta för en likadan. Sen är väl slutpriset på E-bay en ganska bra prisindikator på gamla guror.
Finns ju ingen anledning att betala kanske dubbelt så mycket bara för att guran står i en butik om man nu inte bryr sig om att kolla orginaliteten.

Ryktet hinner ifatt alla handlarna och då får de som "fular" sitt straff och de som är hederliga sin cred oavsett om vi kallar dem gudar eller alkisar på internetforum.

18 May 2008, 13:14
Profile ICQ YIM WWW

FenderBender wrote:

Ingen är perfekt. Det som skiljer den hederlige från den fula fisken är ju att när problemet uppdagas så tar den hederlige sitt ansvar och
stäler det till rätta, pengar tillbaka eller skaffar fram orginaldelen som var bytt. Här tror jag att det är stor skillnad på handlarna efter vad mina polare berättat.

18 May 2008, 13:18
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next