|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
Gibson LP Special DC - fakta?
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Gibson LP Special DC - fakta?
Kom just över en länge önskad gitarrmodell, en Gibson LP Special DC med P90. Damen flög från Arizona i veckan och landade i repan igår. Fyller just precis 30 år. Efter strängbyte, från några slags hängbrovajrar till sådana som till och med jag kan trycka ned, började den sjunga skönt. Oväntat grym bottenpunch och läcker agressiv top när man pressar på min Marshall. Ändå sweet i tonen på ngt sätt (väl inspelad...). Jag har faktiskt aldrig haft en P90-gitarr förut, men det här var en positiv upplevelse, en riktig rocker!  Jag undrar nu om någon kan bidra med lite LP Special-historia o fakta? När kom denna modell och hur länge tillverkades den? Jag har förstått att Special-modellen ser lite olika ut i halsinfästningen. Jag har sett ex från en rätt läcker limited serie på 90-talet. Och idag byggs det väl både worn & faded och någon slags custom shop-specialare. Men de känns inte riktigt som samma gitarr som denna, även om det här ju också är en RI av the real deal. Om det beror på ålder, konstruktion, material - vet inte. Det vore kul med lite info om den tidigare historien, från säg 50-talet och framåt några årtionden. Kanske någon har länktips? /Gunnar
|
| 23 May 2008, 09:42 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
*host*mike leaf*host*
[:)]
|
| 23 May 2008, 10:03 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Izzy wrote: Kom just över en länge önskad gitarrmodell, en Gibson LP Special DC med P90. Damen flög från Arizona i veckan och landade i repan igår. Fyller just precis 30 år. Efter strängbyte, från några slags hängbrovajrar till sådana som till och med jag kan trycka ned, började den sjunga skönt. Oväntat grym bottenpunch och läcker agressiv top när man pressar på min Marshall. Ändå sweet i tonen på ngt sätt (väl inspelad...). Jag har faktiskt aldrig haft en P90-gitarr förut, men det här var en positiv upplevelse, en riktig rocker!  Jag undrar nu om någon kan bidra med lite LP Special-historia o fakta? När kom denna modell och hur länge tillverkades den? Jag har förstått att Special-modellen ser lite olika ut i halsinfästningen. Jag har sett ex från en rätt läcker limited serie på 90-talet. Och idag byggs det väl både worn & faded och någon slags custom shop-specialare. Men de känns inte riktigt som samma gitarr som denna, även om det här ju också är en RI av the real deal. Om det beror på ålder, konstruktion, material - vet inte. Det vore kul med lite info om den tidigare historien, från säg 50-talet och framåt några årtionden. Kanske någon har länktips? /Gunnar JAg har två DC, en 58 och en 60a. Du är välkommen att klämma om du passerar Skåne.
|
| 23 May 2008, 10:32 |
|
 |
|
Rock_N_Ron
|
De där är så j-la snygga/rock´n´roll men jag tycker nog att en Jr. (alltså med <i>en "] mick om jag fattat beteckningarna rätt) är ännu coolare, även om P-90 i halsen är mumma...
Grattis till en snygg/cool gura!
= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =
|
| 23 May 2008, 22:15 |
|
 |
|
CarlM
|
Grattis Gunnar! Den var riktigt snygg. Jag vet inte mycket om DC:ar från den tiden, men Les Paulerna hade lönn-hals och pankakskroppar (laminering av mahogny-tunn skiva av något annat annat material-mahogny under lönntoppen istället för solid mahogny) Lönnhals på en DC skulle vara en intressant variant. (Jag föredrar t ex lönn-halsar framför mahognyhalsar på USA-PRSer.) Har du köpt hem CTS-pottar till den? Det brukar vara en bra idé. 500k tycker jag funkar klart bäst till P90. Ett bra alternativ är ett helt kit från RS http://www.rsguitarworks.net/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=42&Itemid=48Du får rapportera tillbaka så snart du provat den. /CM
|
| 27 May 2008, 14:41 |
|
 |
|
Izzy
|
Tack för tipsen CM! Har inte varit inne i elektroniken och kikat ännu. Potarna har dock lite ovant svep, tar först på slutet.
Det verkar inte vara flera lager i den här kroppen i alla fall. Ska kolla lite mer noga. Har noterat att på vissa modeller av LP slutade man med kroppar i lager mot slutet av 70-talet.
Annars är de första intrycken bestående. En riktigt skön gitarr som låter otroligt mustigt. Även om det är mkt treble och skimmer i P90-mickarna blir det aldrig hårt och vasst. Skumt (på ett positivt sätt). Det blir nog något ljudklipp snart. Gigade med den i helgen, rakt in i 45:an. Kung.
Tyvärr sjunger banden på sista versen. De börjar bli för låga, inte minst för att solospelet ska kännas rätt. Vem är stjärna på bandbyte på mina bredgrader (Sthlm)? Paul Guy har jag ju sprungit hos men hitills aldrig lämnat till för bandbyte. Finns fler goda trollkarlar?
/Gunnar
|
| 27 May 2008, 16:24 |
|
 |
|
CarlM
|
Izzy wrote: Tack för tipsen CM! Har inte varit inne i elektroniken och kikat ännu. Potarna har dock lite ovant svep, tar först på slutet.
Mät resistansen emellan de två yttersta lödöglorna på potten. Det ska (enligt min uppfattning) vara 500k (eller lite mer), men är på Gibsöner ofta lägre och då får micken för låg last och låter sämre och muddigare. Izzy wrote: Det verkar inte vara flera lager i den här kroppen i alla fall. Ska kolla lite mer noga. Har noterat att på vissa modeller av LP slutade man med kroppar i lager mot slutet av 70-talet. Det syns rätt tydligt på betsade instrument om de han pankakskroppar, så din är nog solid. Halsens träslag kan däremot vara svårare att se. Izzy wrote: Tyvärr sjunger banden på sista versen. De börjar bli för låga, inte minst för att solospelet ska kännas rätt. Vem är stjärna på bandbyte på mina bredgrader (Sthlm)? Paul Guy har jag ju sprungit hos men hitills aldrig lämnat till för bandbyte. Finns fler goda trollkarlar?
/Gunnar
Jag fick min strata ombandad av GuitarLabs http://www.guitarlabs.se och därefter PLEKad och den blev fantastisk. Men Paul Guy och Arne Arvidsson och alla de andra kända gubbarna gör säker alla riktigt bra jobb. /CM
|
| 27 May 2008, 17:19 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Den modellen kom väl c:a 1977 och har funnits av och till sen dess stora skillnaden mot en gammal är stall, halsvinkel , huvud, färg etc, ev fanns även en reissue 72 men den hade stopstall.
500k pottar på P90 kan bli lite väl bright...
på 50-talet fanns denna modell endast i Cherry och Limed mahagony finish (sk tv) den hade stoppstall och gjordes från mitten 58 till mitten 60 när den bytre namn till sg special.
|
| 30 May 2008, 20:50 |
|
 |
|
CarlM
|
Mike Leaf wrote: Den modellen kom väl c:a 1977 och har funnits av och till sen dess stora skillnaden mot en gammal är stall, halsvinkel , huvud, färg etc, ev fanns även en reissue 72 men den hade stopstall.
500k pottar på P90 kan bli lite väl bright...
på 50-talet fanns denna modell endast i Cherry och Limed mahagony finish (sk tv) den hade stoppstall och gjordes från mitten 58 till mitten 60 när den bytre namn till sg special.
500k pottar = bright? Jag tycker att det blir ungefär lika "bright" som med PAF-kloner. Jag kör med exakt samma förstärkarinställningar med P90/500k som med alla mina humbuckergitarrer. Men jag har bara använt SDs tre modeller och tidigare PRS Korea P90s. Men Gibsons P90 kanske är brightare? /CM
|
| 30 May 2008, 21:10 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Grattis till en Gô gitarr Gunnar. Har en exakt likadan, samma årgång t.o.m. som jag köpte tidigt 80-tal. Det är massiv mahogny i kroppen. Låter som du säger alltid snyggt och rockigt utan att bli vasst. Det som framför allt är bra är att den är otroligt lättspelad, halsen är ganska tunn och aningens bred. Gjord i ett stycke mahogny. Kroppen balanserar också väldigt bra när man står upp. Får väl säga att jag tycker att P-90-mikar ofta är underskattade. Som sagt, grattis! /Lennart http://www.specter.se
|
| 04 Jun 2008, 19:57 |
|
 |
|
Izzy
|
Custom Sam wrote: Grattis till en Gô gitarr Gunnar. Har en exakt likadan, samma årgång t.o.m. som jag köpte tidigt 80-tal. Det är massiv mahogny i kroppen. Låter som du säger alltid snyggt och rockigt utan att bli vasst. Det som framför allt är bra är att den är otroligt lättspelad, halsen är ganska tunn och aningens bred. Gjord i ett stycke mahogny. Kroppen balanserar också väldigt bra när man står upp. Får väl säga att jag tycker att P-90-mikar ofta är underskattade. Som sagt, grattis! /Lennart http://www.specter.seTack! Kan bara instämma i allt du skriver. De positiva intrycken består och förstärks efter några veckors lirande [^] /Gunnar
|
| 09 Jun 2008, 09:55 |
|
 |
|
kjelle
|
Kungen på att banda om Gibsonhalsar i Sthlm är Arne Arviddson. Har sin verkstad på Kvarnholmen. Paul Guy är säkert också OK, men polare som har lämnat in sina darlings där har nästan fått anlitat Hells Angels för att få gitarren färdig och levererad nån gång! Ad Lib verkar rekorderliga, har ingen erfarenhet av dom när det gäller halsar, men tror gott om dom baserat på ett jobb hittills. Guitarlabs vet jag ingenting om men det finns ju gott om bra referenser dit här på Bojen. Björn Clern på Tip Top, vid Slussen, har bandat om en gammal Ibanez acke åt mig på den tiden han höll till i Uppsala. Helt OK, kanske lite dyr? 
|
| 09 Jun 2008, 11:08 |
|
 |
|
Izzy
|
kjelle wrote: Kungen på att banda om Gibsonhalsar i Sthlm är Arne Arviddson. Har sin verkstad på Kvarnholmen. Paul Guy är säkert också OK, men polare som har lämnat in sina darlings där har nästan fått anlitat Hells Angels för att få gitarren färdig och levererad nån gång! Ad Lib verkar rekorderliga, har ingen erfarenhet av dom när det gäller halsar, men tror gott om dom baserat på ett jobb hittills. Guitarlabs vet jag ingenting om men det finns ju gott om bra referenser dit här på Bojen. Björn Clern på Tip Top, vid Slussen, har bandat om en gammal Ibanez acke åt mig på den tiden han höll till i Uppsala. Helt OK, kanske lite dyr?  Tack för tipsen! Arne ligger bra till. Jag kollar nog först med honom. Hittar bara ett gammalt tfn-nummer (08-6410659), men det är kanske det som gäller fortfarande? Mail? Webb? Eller är cyberfri rock n' roll som gäller på Kvarnholmen [:)] /Gunnar
|
| 09 Jun 2008, 23:20 |
|
 |
|
Lunsen
|
Helrätt på alla sätt!
Jag har ett par invändningar på min 57a Jr.
Ingen halsmick Wrap around stall, helt värdelöst tune o matic mkt bättre
Double cut mkt roligare än single cut.
Ska nog skaffa mej en single cut Lp special nån gång.
|
| 15 Jun 2008, 12:45 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|