| Author |
Message |
|
Michael
|
 Värde på Musicmaster 2 och melody maker
Ok jag frågade för ett tag sen om bra ställen att få reda på värde på gamla guror och ett av förslagen jag fick var just här på bojen så därför frågar jag.
En Fender musicmaster 2 från 65 vit med sköldpaddplektrumskydd i bra skick vad är en sådan värd på ett ungefär?
Och en Gibson melodymaker från 65 med med klarlack översprayad baksida men i övrigt bra skick vad kan den ha för värde?
Vore jättebra med lite guide.
Dessutom undrar jag hur man får reda på priser på sålda guror på e-bay kommer inte på var man hittar det.
MIchael
|
| 05 Jun 2008, 00:23 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Beror ju på vad man menar med 'värde'... , är det ett tänkt försäljningspris privat eller hos handlare, eller försäkringsvärdering? Eller vad du förväntar dig i inbyte?
kanske runt 10-13 styck? lite mer på Musicmastern om den är HELT orginal, du måste nästan beskriva ingående skicket och delarna samt lägag ut bilder för att få vettig värdering , det är alldeles för generellt amnnars. ALLT spelar roll, ombandad? översprayad, delar bytta ? ev lagnningar? serienr intakt, case, mickar pottar , osv osv
På Ebay markerar du 'completed listings' för att se avlutade auktioner, sen får du själv kolla att dom verkligen sålts på varje annons. och det är bara 30 dagar tillbaka så det är ingen sökmotor på det sättet...
Finns säkert någon site som samlat på sig statistik från e-bay , men det vet jag inte
|
| 05 Jun 2008, 09:06 |
|
 |
|
Michael
|
Det jag menade med värde var ett köppris vid privat försäljning eftersom jag blivit erbjuden att köpa vill väl att båda ska bli nöjda och helst att jag blir lite mer nöjd[;)]. Har tyvärr inga bilder på dem, fattar ju att allt spelar roll men ville hamna något sånär rätt.
Bägge är i rätt bra skick inte mycke "dings" men kackelerade naturlgtvis.
Banden i hyfsat skick
Melodymakern är cherryfärgad och just det det är modellen med två mickar
Michael
Michael
|
| 05 Jun 2008, 13:14 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Beror ju på vad man menar med 'värde'... , är det ett tänkt försäljningspris privat eller hos handlare, eller försäkringsvärdering? Eller vad du förväntar dig i inbyte?
kanske runt 10-13 styck? lite mer på Musicmastern om den är HELT orginal, du måste nästan beskriva ingående skicket och delarna samt lägag ut bilder för att få vettig värdering , det är alldeles för generellt amnnars. ALLT spelar roll, ombandad? översprayad, delar bytta ? ev lagnningar? serienr intakt, case, mickar pottar , osv osv
På Ebay markerar du 'completed listings' för att se avlutade auktioner, sen får du själv kolla att dom verkligen sålts på varje annons. och det är bara 30 dagar tillbaka så det är ingen sökmotor på det sättet...
Finns säkert någon site som samlat på sig statistik från e-bay , men det vet jag inte
JAg köpte en mint 59a Musicmaster med orginal case för 7000kr och en 65 är inte värd i närheten av det skulle jag tro
|
| 05 Jun 2008, 20:55 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Michael wrote: Ok jag frågade för ett tag sen om bra ställen att få reda på värde på gamla guror och ett av förslagen jag fick var just här på bojen så därför frågar jag.
En Fender musicmaster 2 från 65 vit med sköldpaddplektrumskydd i bra skick vad är en sådan värd på ett ungefär?
Och en Gibson melodymaker från 65 med med klarlack översprayad baksida men i övrigt bra skick vad kan den ha för värde?
Dessutom undrar jag hur man får reda på priser på sålda guror på e-bay kommer inte på var man hittar det.
MIchael
JAg gav 7000kr för en fin 59a Musicmaster så en 65 kanske 4000-5000kr Melodymakern skulle jag ge max 8000kr för.
|
| 05 Jun 2008, 20:56 |
|
 |
|
Michael
|
Känns som om jag gärna hade hittat gitarrer på samma ställen som du Quote: JAg gav 7000kr för en fin 59a Musicmaster så en 65 kanske 4000-5000kr Melodymakern skulle jag ge max 8000kr för. Michael
|
| 05 Jun 2008, 23:21 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
kolla på gbase.com
jag tror priserna är litegrann höga där iofs men du kan ju jämföra med andra modeller på sidan
|
| 06 Jun 2008, 19:09 |
|
 |
|
wonderboy
|
Haraldrig wrote: Michael wrote: Ok jag frågade för ett tag sen om bra ställen att få reda på värde på gamla guror och ett av förslagen jag fick var just här på bojen så därför frågar jag.
MIchael
JAg gav 7000kr för en fin 59a Musicmaster så en 65 kanske 4000-5000kr Melodymakern skulle jag ge max 8000kr för. Bild på 59:an är ett måste![:p]
|
| 06 Jun 2008, 19:56 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Haraldrig wrote: Michael wrote: Ok jag frågade för ett tag sen om bra ställen att få reda på värde på gamla guror och ett av förslagen jag fick var just här på bojen så därför frågar jag.
MIchael
JAg gav 7000kr för en fin 59a Musicmaster så en 65 kanske 4000-5000kr Melodymakern skulle jag ge max 8000kr för. 4-5000? Snälla var seriös ibland också ...
|
| 06 Jun 2008, 22:50 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Mike Leaf wrote: ...4-5000? Snälla var seriös ibland också...
[:D][:D][:D][:D][:D][:X] Om det var under de senaste åren som Harald köpte en fin (=bra originalskick?) 59:a Musicmaster, inkl. originalcase, för 7000:- kan man bara tycka att det är kul för honom att han kunde göra ett så himla bra köp! Den säljaren visste antagligen inte vad han/hon kunde få för gitarren. Å andra sidan är det ju himla tråkigt för säljaren, som antagligen missade en massa pengar... Min 66:a Fender Musicmaster II köpte jag för 10000:- för sådär 4 - 5 år sedan. Den är helt original och har 24-tums mensur (alltså inte en s.k. 3/4-gitarr utan den långa, samma mensur som t.ex. Jaguar). Gitarren har nog inte sjunkit i värde sedan dess... [;)] Jag har även en 66:a Gibson Melodymaker (SG-utseende) som jag köpte för 7 000:- för 3 - 4 år sedan. Den hade då inte originalstall och saknade Vibrola-svajet. Jag letade efter en sådan Melodymaker och hade tittat på några (i originalskick) som då låg på runt, eller drygt 10000:-, så jag ansåg mitt köp som ett fynd... [:p] Sven-Johan
|
| 11 Jun 2008, 08:09 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Sven-Johan wrote: Mike Leaf wrote: ...4-5000? Snälla var seriös ibland också...
[:D][:D][:D][:D][:D][:X] Om det var under de senaste åren som Harald köpte en fin (=bra originalskick?) 59:a Musicmaster, inkl. originalcase, för 7000:- kan man bara tycka att det är kul för honom att han kunde göra ett så himla bra köp! Den säljaren visste antagligen inte vad han/hon kunde få för gitarren. Å andra sidan är det ju himla tråkigt för säljaren, som antagligen missade en massa pengar... Min 66:a Fender Musicmaster II köpte jag för 10000:- för sådär 4 - 5 år sedan. Den är helt original och har 24-tums mensur (alltså inte en s.k. 3/4-gitarr utan den långa, samma mensur som t.ex. Jaguar). Gitarren har nog inte sjunkit i värde sedan dess... [;)] Jag har även en 66:a Gibson Melodymaker (SG-utseende) som jag köpte för 7 000:- för 3 - 4 år sedan. Den hade då inte originalstall och saknade Vibrola-svajet. Jag letade efter en sådan Melodymaker och hade tittat på några (i originalskick) som då låg på runt, eller drygt 10000:-, så jag ansåg mitt köp som ett fynd... [:p] Sven-Johan För 10000kr får du en 66 Mustang:) Jag köpte en 67a Mustang förra året för 3000kr. Iofsg bytta mickar men det är billigt att ordna. Jag sålde den Mustangen i April i år för 7000kr. Mer ska de inte kosta. Din Gibbe skulle jag ge max 5000kr för. Men den är ju värd så mycket som den som betalar mest är villig att betala. Bokmärk på E-bay. Vet inte annars hur man kan hitta slutpriserna.
|
| 11 Jun 2008, 09:33 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Haraldrig wrote: Michael wrote: Ok jag frågade för ett tag sen om bra ställen att få reda på värde på gamla guror och ett av förslagen jag fick var just här på bojen så därför frågar jag.
MIchael
JAg gav 7000kr för en fin 59a Musicmaster så en 65 kanske 4000-5000kr Melodymakern skulle jag ge max 8000kr för. 4-5000? Snälla var seriös ibland också ... Med tanke på att en Mustang från samma period kostar runt 9000-10000kr max. Köpte själv en 67a Mustang för 3000kr och sålde den för 7000kr.
|
| 11 Jun 2008, 09:39 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Harald! Du borde kunna sälja hur mycket vintageinstrument som helst eftersom du tydligen kan få tag på dem så mycket billigare än många andra som handlar med sådana... Jag är förvånad.
Ska bli mycket intressant att se vad du sätter för pris på din Fender Jaguar Candy Apple Red 1965. Vore också kul att få reda på vad du vill ha för din Gibson SG Junior (samt lite mer info om den).
Sven-Johan
|
| 11 Jun 2008, 12:23 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Sven-Johan wrote: Harald! Du borde kunna sälja hur mycket vintageinstrument som helst eftersom du tydligen kan få tag på dem så mycket billigare än många andra som handlar med sådana... Jag är förvånad.
Ska bli mycket intressant att se vad du sätter för pris på din Fender Jaguar Candy Apple Red 1965. Vore också kul att få reda på vad du vill ha för din Gibson SG Junior (samt lite mer info om den).
Sven-Johan
Vi får se. Ska resa bort lite nu när jag har tid sen efter det så ska jag sälja ett par yxor. Dock ska du ju veta att en gura som kostar tex 50000kr i en butik har inte kostat handlarn mer än ca 25000kr. Så det är väl inget storartat med att man kan hitta guror. Mitt tips är att handla av de som behöver pengar akut. Då kan man göra fynd.
|
| 11 Jun 2008, 16:23 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Kanske är nog där? Jag vill inte vara orsak till att Michaels tråd blir allt för off topic, och vill heller inte sätta igång någon ny hur-seriös-är-egentligen-vintagemarknaden-diskussion...
Jag har, typ, gett mitt svar på Michales grundfråga.
Må gott!
Sven-Johan
|
| 11 Jun 2008, 19:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det är skillnad på att hitta gitarrer som man vill äga , och att bara köpa och sälja vad som helst.
I det senare fallet är det bara att plöja blocket och andra ställen , i det första fallet kan det ibland vara så att det man vill ha hänger hos 'fel' handlare, och det är mindre kul.
Det svåra i Sverige generellt är ju att hitta bra prylar över huvudtaget, är det privat säljare så går det ofta att göra bra affärer om man har cash tillgängligt , stämmer bra..
Bytesaffärer är ett annat sätt att ta sig fram som kan fungera ypperligt.
|
| 12 Jun 2008, 08:47 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Michael! Såg att du är ute efter en gammal humbuckergitarr. Min 66:a Gibson Melodymaker (brandbilsröd med creme-färgat plektrumskydd) har idag två humbuckers (PRS McCarthy). Undrar om jag kanske kan tänka mig att sälja den...?...
MusicMastern (Sonic Blue) kanske också kan vara till salu... kanske...
Mejla mig via profilen om du är intresserad så kan jag skicka bilder och mer information.
Sven-Johan
|
| 12 Jun 2008, 11:11 |
|
|