View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 17:59

Reply to topic  [ 9 posts ] 
LP -57 ex-Goldtop 
Author Message

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5424342

Den här verkar kul.
Ser rätt annorlunda ut i toppen. Undra om den är en riktig 3-peice eller om den är fräst i toppen? Jag gillar färgen.

17 Jun 2008, 07:34
Profile ICQ WWW

rifle wrote:

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5424342

Den här verkar kul.
Ser rätt annorlunda ut i toppen. Undra om den är en riktig 3-peice eller om den är fräst i toppen? Jag gillar färgen.

Den har fått vissa träbitar inlagda. Har för mig att det är mellan mickarna.

Inget konstigt iofsg att använda toppar av tre träbitar under solida färger. Det gör ju Fender med.

17 Jun 2008, 08:48
Profile ICQ YIM WWW

Har du missat denna ? varit till salu länge....

Underbart cool player , men prislappen var helt fel (gigantiskt fel)

Har testat den och kollat över den...

+ Underbar baksida på kroppen , darkback orginalfinish med intakt serienr..... , Lätt vikt och bra ton.

- Resten....... halvdålig konvertering med extra träbit i mitten , halsen + huvudet omlackat med stinger bak... Lacken undermålig och skarvar etc slitna... bindingen skulle behöva bytas på halsen också

INGA orginaldelar... utom 1 tuner och rattarna, resten var helt fel , dessutom sitter tailpiecen (som är från en junior) på sniskan... Inget orginalcase , ej orginalmickar.

Om den var rätt prissatt skulle jag kunna tänka mig att denna blir kanon som player om man sätter den tillbaka till guld...

Men tidigare begärt 465.000 :- gjorde den omöjlig , och därav blev den sittande. Kankse bättre läge nu men det skall ner ordentligt för att komma nära det jag tycker den är värd.

Också diskuterad på LPF med samma resultat.....

Jag är ganska säker på att det verkligen är en HB 57:a dock , även om stallet ställer en del frågor.... den såg inte ut så från fabrik i alla fall.

17 Jun 2008, 09:00
Profile ICQ WWW

Jepp den har jag missat helt.
Kommer dock ihåg en som fanns för kanske 10 år sedan som hade nåt ersättningsbit i kroppen så där, undra om det kan vara samma gura. Den fanns på nån Sthlms-butik.
Vill de ha över 400k det var fan.
Man blir glad av att se den ändå.

17 Jun 2008, 09:28
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Har du missat denna ? varit till salu länge....

Underbart cool player , men prislappen var helt fel (gigantiskt fel)

Har testat den och kollat över den...

+ Underbar baksida på kroppen , darkback orginalfinish med intakt serienr..... , Lätt vikt och bra ton.

- Resten....... halvdålig konvertering med extra träbit i mitten , halsen + huvudet omlackat med stinger bak... Lacken undermålig och skarvar etc slitna... bindingen skulle behöva bytas på halsen också

INGA orginaldelar... utom 1 tuner och rattarna, resten var helt fel , dessutom sitter tailpiecen (som är från en junior) på sniskan... Inget orginalcase , ej orginalmickar.

Om den var rätt prissatt skulle jag kunna tänka mig att denna blir kanon som player om man sätter den tillbaka till guld...

Men tidigare begärt 465.000 :- gjorde den omöjlig , och därav blev den sittande. Kankse bättre läge nu men det skall ner ordentligt för att komma nära det jag tycker den är värd.

Också diskuterad på LPF med samma resultat.....

Jag är ganska säker på att det verkligen är en HB 57:a dock , även om stallet ställer en del frågor.... den såg inte ut så från fabrik i alla fall.

JAg vet i alla fall att den har haft seriösa bud på 250000kr.

17 Jun 2008, 10:02
Profile ICQ YIM WWW

Det är svårt att värdera den ....

SÅ mycket ändrat så att det i princip tar bort den kundgrupp som normalt skulle vara intresserade...

Men visst, med guldlacken tillbaka + Paffar i och några orginaldelar till så kan den kanske komma upp till 250...

Var väl snarare värderad till runt 150-200 i befintligt skick (beroende på mickarna) av en del kunnigt folk ..

250 skulle jag ta om jag var säljaren...

Men har man TROTT man skall få en halv mille är det kanske ett skambud

17 Jun 2008, 11:17
Profile ICQ WWW

Det ska ju vara äkta PAF-mickar i den nu? Det verkade stämma när jag klämde på den på mässan förra året. Verkar för övrigt vara en fantastiskt trevlig gitarr, efter rätt setup och lite genomgång.
Dock blir det ju lite som Mike säger; För dyr för musiker, ointressant för samlare.

17 Jun 2008, 19:28
Profile ICQ WWW

wonderboy wrote:

Det ska ju vara äkta PAF-mickar i den nu? Det verkade stämma när jag klämde på den på mässan förra året. Verkar för övrigt vara en fantastiskt trevlig gitarr, efter rätt setup och lite genomgång.
Dock blir det ju lite som Mike säger; För dyr för musiker, ointressant för samlare.

Om man skall lacka upp den RIKTIGT så är det minst 15 k , + orginalstall ABR 10k + stoppbar 5 k , sen återstår plektrumskydd 5 k + case 30k ... mm

Micksargarna kan man strunta i (runt 100k) men ändå landar du på runt 50-60 tusen att få den till en någorlunda komplett Goldtop , dok 'refin'... Då vill man kanske inte betala mer än 120-130 k för den.

Skall man ha den som den är så kanske lite mer...
men de sammanlagda värdet på saknade delar är ganska stort..
Strukturella ändringar i kroppen är också ganska stort avbräck
Just det.. halsen är nedtunnad ganska ordentligt också på den.

Kom samtidigt ihåg att den sån här TIDIG Paf goldtop med låg logga kostar över 120-150.000 $ , men då helt orginal... Därav blir det svårt att värdera, för mig personligen är det inte värt mer än ex en 55:a med P90 i orginalskick som du kan hitta med dagens prisnivå för runt 200 tusen SEK. En 57 med P90 och Tom i går att köpa
för runt 100 tusen om den är omlackad och Borrad , vilket i slutändan ger ungefär samma 'feel'

Fortfarande en jäkligt cool gura och med rätt prislapp så är den ju väldigt intressant för players och lågnivå samlare

Sen kan man tycka att dessa 'analyser' av personligt slag är vedervärdiga , vilket twang också antyder i sin annons, men genom att sätta ut en sån här gitarr på nätet, tom på Blocket var den först utan ordentlig beskrivning eller bilder för 465.000 , då har man så att säga bjudit upp till dans själv.

Jag skulle nog försökt sälja den utanför nätet om möjligt....

18 Jun 2008, 10:12
Profile ICQ WWW

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

10 Jul 2008, 23:41
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]