View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 18:12

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Long tenon/Les Paul 
Author Message

Är nybörjare då det gäller Les Paul-gitarrer då jag (nästan) alltid spelat på Strator.

Lär mig så sakteliga mer och mer dock [:)]

Jag har en fråga beträffande halsinfästningen i kroppen:

Min LP (Orville) har en sk "long tenon" där halsen går in under neckmicken,
och detta anses ju vara "bra" [:p]

Men: är det egentligen någon <u>större</u> skillnad i ton/sustain mellan long tenon och annan infästning?

18 Aug 2008, 09:08
Profile ICQ WWW

Kalle

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues

18 Aug 2008, 13:15
Profile WWW

Det är summan av de små skillnaderna som gör det.
Rent teroetiskt.. STOR skillnad ? Nja......

18 Aug 2008, 13:15
Profile ICQ WWW

polifemo wrote:

Är nybörjare då det gäller Les Paul-gitarrer då jag (nästan) alltid spelat på Strator.

Lär mig så sakteliga mer och mer dock [:)]

Jag har en fråga beträffande halsinfästningen i kroppen:

Min LP (Orville) har en sk "long tenon" där halsen går in under neckmicken,
och detta anses ju vara "bra" [:p]

Men: är det egentligen någon <u>större</u> skillnad i ton/sustain mellan long tenon och annan infästning?

Man kan ju tänka sig att mer träyta i kontakten mellan kropp och hals gör att det blir bättre sustain. Men samtidigt så undrar jag inte om det är en lite vintagehype. Modern teknik och modernt lim borde ju göra att det inte spelar så stor roll.

18 Aug 2008, 13:18
Profile ICQ YIM WWW

blueskalle wrote:

Jag svarade lite i din andra tråd! [;)]
Kalle

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues

Jag såg det! (Var rädd för att det inte skulle vara så mycket aktivitet här. Därav dubbelposten [:I]

18 Aug 2008, 16:49
Profile ICQ WWW

Det finns ju tre olika i princip.
En kort (rocker) utformad för att minska efterbearbetningen vid halsvinkeljustering.
En medium, som en lång utan läpp
Osså lång, korrekt mot orginalenfrån femtiotalet.
Image
Med eller utan läpp har nog som sagt bara med korrekthet mot orginalet att göra.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

18 Aug 2008, 18:19
Profile ICQ WWW

Det är den långa i min [^]

18 Aug 2008, 19:24
Profile ICQ WWW

polifemo wrote:

Det är den långa i min [^]

Det är inte så konstigt att många av de Japanska har just long-tenon.
De är helt vintagefanatiska i det landet. Jag har aldrig sett så många fina vintage Fender och Gibson som i Japan.

Citerar en samlare i Japan: "In 1957, Gibson made 11 of these, I have 7".

18 Aug 2008, 21:04
Profile ICQ YIM WWW

Fy fan vad sorgligt[V][V][V]. Han lirar säkert inte ens[}:)][}:)].
Gurorna ligger väl till sig i ett bankfack[:(!][:(!].

Sorry för trådkapningen [:I].

Bo-Conny Skruvlin

19 Aug 2008, 13:05
Profile WWW

Fotogeno wrote:

Quote:

Fy fan vad sorgligt[V][V][V]. Han lirar säkert inte ens[}:)][}:)].
Gurorna ligger väl till sig i ett bankfack[:(!][:(!].

Sorry för trådkapningen [:I].

Bo-Conny Skruvlin

Nej fasiken, han lirar, äger ett företag som omsätter typ mer än Sveriges samlade BNP och har byggt en offentlig utställningslokal.

19 Aug 2008, 13:18
Profile ICQ YIM WWW

Nej fasiken, han lirar, äger ett företag som omsätter typ mer än Sveriges samlade BNP och har byggt en offentlig utställningslokal.

Ser man på! En samlare som ändå låter den intresserade delen av allmänheten se på sakerna.
Annars är det ju ett satans otyg. Kan de inte samla på frimärken och sånt och låta bli att hindra oss andra från att få chansen att höra duktiga gitarrister traktera vintage instrumenten.

Bo-Conny Skruvlin

19 Aug 2008, 14:40
Profile WWW

Angående de stora samlarna så tror jag att de flesa spelar på sina gitarrer. Så länge de tas omhand för eftervärlden så är jag nöjd. De riktiga rika typerna kanske har en anställd gitarrtekniker som får hålla koll på instrumenten så de mår bra. Hmmm inte ett tråkigt jobb det vore.

Sen tillbaka till tråden. Long tenon ser ju bättre ut för ögat. Om ibland krävs det sånna enkla saker för att spela med lite mera känsla.[:D]

19 Aug 2008, 15:25
Profile ICQ WWW

"Short"-infästningen ser ju rent ut sagt ganska kass ut, vilka kontaktytor... det lär ju vara massor av lim emellan träet.

Och lim är ju oftast mjukare än trä, vilket borde bidra till en sämre sustain. Däremot snabbarbetat, som sagt.

Tacka vet jag genomgående hals, speciellt på gitarrer åt Les Paulhållet (Då menar jag gitarrer där man vill ha en lååång snygg sustain med fylligt humbuckerljud. LP har ju inte genomgående, skulle vinna på det tror jag, dock är det inte vintage...)

/Lennart

http://www.specter.se

20 Aug 2008, 19:42
Profile

Custom Sam wrote:

"Short"-infästningen ser ju rent ut sagt ganska kass ut, vilka kontaktytor... det lär ju vara massor av lim emellan träet.

Och lim är ju oftast mjukare än trä, vilket borde bidra till en sämre sustain. Däremot snabbarbetat, som sagt.

Tacka vet jag genomgående hals, speciellt på gitarrer åt Les Paulhållet (Då menar jag gitarrer där man vill ha en lååång snygg sustain med fylligt humbuckerljud. LP har ju inte genomgående, skulle vinna på det tror jag, dock är det inte vintage...)

/Lennart

På en gitarr med genomgående hals tvivlar jag inte på att sustainen ökar. men short, medium eller long-tenon är väl snarare en lite fåfäng grej om hur vintagekorrekt man vill ha det.

20 Aug 2008, 23:36
Profile ICQ YIM WWW

Custom Sam wrote:

/Lennart

den där bilden är gammal sägs det... på en video från fabriken nyligen som gick på amerikansk tv så hade inte vanliga standarden 'rocker joint' längre.... och på 2008 har dom ju gjort om hela infästningen helt.

HELST vill man ju ha långa infästningen , men vad gäller Gibson så är det ju bara 50-talare och Historics som har den , det är av monteringsskäl man ändrat detta genom åren spklart, och äldre LP´s har också OLIKA halsvinkel från ex till ex , just beroende på svårigheterna att sätta den exakt rätt (utan moderna maskiner som datastyr allt)

21 Aug 2008, 09:02
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]