View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 03:09

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vart går gränsen för Vintage? 
Author Message

JO det gör det !!!!!!!!!!![;)][:D]

Skämt åsido - farfar var också snickare f.ö. ( dog ´67 ) hade han levat idag hade han säkert använt moderna verktyg & maskiner i möjligaste mån han också - däremot hade varken han eller Fender´s personal på 50-talet använt dåligt torkat trä som man gör idag.
- Eller släppt igenom en sned hals etc.

Sedan tycker jag att det är en stor skillnad på hantverk & handbygge - handbygge behöver inte betyda att det är just mer än det - handbyggt på gott och ont, hantverk däremot innebär kunnande om material & materiel, proffessionalitet & krav på det egna utförandet = yrkesstolthet.

På sätt & vis är ju trots allt IKEA´s möbler handbyggda de också - kanske mer än de möbler som gjorts av möbelsnickare, dock inte med samma nivå på hantverket.[;)][:D].............

För att återknyta lite till originaltråden -jag såg på tv för ett tag sedan att Ikea´s tidiga produktion blivit "vintage"-förklarad också - kanske kan man inom snar framtid slänga ut en annons på blocket om "NOS, NIB - bokhyllan Billy"[:D][:D]

Volumen brutal !

22 Aug 2008, 18:38
Profile ICQ YIM WWW

Fick tag på denna info,
Allt före 1920 kallas antikt
1921-1979 vintage
efter 1980 kom retroperioden
???

22 Aug 2008, 22:08
Profile ICQ WWW

Fick tag på denna info,
1921-1979 vintage
???

Men hörru, det där känns inte logiskt!

Förresten, Retro är ju förkortning av engelskans Retrospective och betyder typ "i backspegeln". Känns inte som om man kan prata om "period" i det sammanhanget... [B)]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

22 Aug 2008, 23:53
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Bassamps wrote:

Fick tag på denna info,
1921-1979 vintage
???

Förresten, Retro är ju förkortning av engelskans Retrospective och betyder typ "i backspegeln". Känns inte som om man kan prata om "period" i det sammanhanget... [B)]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

Håller med - antikt har länge definierats som "minst 100 år gammalt", just nu = före 1908 & har använts av antikhandlare & auktionister så länge jag kan minnas åtminstone ( kusinens pappa & farfar har varit auktionister sedan 60-talet ).

Vintage - bara så där ändå kollade jag vad dictionary.com tyckte, det som jag tyckte passade bäst i sammanhanget var "an exceptionally fine wine from the crop of a good year" - byt wine mot gitarr eller förstärkare.

& om retro tyckte samma plats - "A fashion, decor, design, or style reminiscent of things past. " - d.v.s. i samma stil som en viss tidigare tidsperiod, minns jag rätt så började t.ex. en 50-tals-revival redan kring mitten på 70-talet - Boppers slog väl igenom strax efter kring 78/79.

Volumen brutal !

23 Aug 2008, 19:58
Profile ICQ YIM WWW

PGW wrote:

FenderBender wrote:

Bassamps wrote:

Fick tag på denna info,
1921-1979 vintage
???

Håller med - antikt har länge definierats som "minst 100 år gammalt", just nu = före 1908 & har använts av antikhandlare & auktionister så länge jag kan minnas åtminstone ( kusinens pappa & farfar har varit auktionister sedan 60-talet ).

Vintage - bara så där ändå kollade jag vad dictionary.com tyckte, det som jag tyckte passade bäst i sammanhanget var "an exceptionally fine wine from the crop of a good year" - byt wine mot gitarr eller förstärkare.

& om retro tyckte samma plats - "A fashion, decor, design, or style reminiscent of things past. " - d.v.s. i samma stil som en viss tidigare tidsperiod, minns jag rätt så började t.ex. en 50-tals-revival redan kring mitten på 70-talet - Boppers slog väl igenom strax efter kring 78/79.

Volumen brutal !

Ja, på åttiotalet började man göra instrument som påminde om svunna tiders era (dvs repliker inte bara kopior). Och till det behövdes en backspegel.
Funkar väl bra?

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

23 Aug 2008, 20:54
Profile ICQ WWW

Mer att läsa om Vintage
http://www.provide.net/~cfh/vintage.html

24 Aug 2008, 23:30
Profile ICQ WWW

Bassamps wrote:

Clay beskriver här hur han och de flesta gitarrentusiaster ser på detta med 'vintage', i alla fall vad gäller amerikansktillverkade
så går det en gräns runt 1970 när 'things changed'

däremot inte sagt att vem som helst kan ha en egen uppfattning och tex tycka att japantillverkade 80-tals strata kopior är vintage...

även de som tycker en 80-tals gitarr är 'vintage', javisst det är ju upp till var och en.

samma behöver ju inte gälla andra produkter ,ex veteranbilar mm men för gitarrer finns denna åsikt bland samlare/handlare

25 Aug 2008, 13:48
Profile ICQ WWW

Nu har jag svaret! I alla fall enligt George Gruhn (som har Gruhn guitars i Nashville). I senaste numret av Vintage Guitar Magazine, November 2008, på sidan 78 säger han följande: "There is no absolute age limit for what is considered a vintage guitar. I usually am more concerned with golden era instruments rather than trying to set an arbitrary time limit for how old a guitar must be to be vintage." Hur tolkar ni det? Såååå....instrument från 40 och 50 och 60 talet är "golden era" vintage!? 70 och 80 tal kan vara vintage!? Vintage (använt som adjektiv) synonymer: best, choice, classic, mature, prime, rare, ripe, select, superior, venerable. Översatt som adjektiv: av gammal fin god årgång, gammal och fin. (Collins Dictonary and Thesaurus och Norstedts Engelsk-Svensk Ordbok.) Vad är gränsen för veteranbil? 25 år? Kan vi inte bestämma oss för att 20 eller 25 år är gränsen för ej "golden era" vintage!!! ??? Bojare förena eder.

03 Sep 2008, 01:17
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2