View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 15:43

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Två Les Paul juniors på twang 
Author Message

Post Två Les Paul juniors på twang
Twang har i nuläget två sunburst Lp juniors.
En relativt dyr 57 och en "billigare" 58 med lagat huvud.
Jag har bara testat 57an och den har läskigt bra ton (tom bättre än min 57).

Nån som har testat den lagade 58an?

Ett måste för alla Leslie West fans[8D]

03 Sep 2008, 10:01
Profile

Någon uppfattning om priserna?

03 Sep 2008, 12:23
Profile ICQ YIM WWW

69 eller 67 för den dyra 55 för den "billiga"

03 Sep 2008, 15:16
Profile

Lunsen wrote:

55 är för mycket om den är strippad på baksidan och huvet vart av , enl min uppfattning i alla fall , och i dagens prisläge.

vet inte vad 57:an har för 'issues'

03 Sep 2008, 16:52
Profile ICQ WWW

Lunsen wrote:

55 är för mycket om den är strippad på baksidan och huvet vart av , enl min uppfattning i alla fall , och i dagens prisläge.

vet inte vad 57:an har för 'issues'

57an finns inte på hemsidan så den kanske är såld.

Den hade omlackad baksida, bytta stämskruvar och stall.

Halsen va rätt tunn i mitt tycke, men enligt Jörgen inte nedslipad.

03 Sep 2008, 21:15
Profile

Det man bör tänka på med Juniors är några saker....

1 det finns massor av dom, nu pratar jag om 'vintage'...
det gör att det GÅR att hitta ex som är orörda....eller mer eller mindre bra skick , har väl varit ett 20-tal till salu i Sverige sista året minst om man räknar in mässorna

2 Det var en billig gitarr från början, kostade en tredjedel av en reguljär LP ungefär. Medför nog också att de behandlats lite mer slarvigt och fler har halsbrott etc

3 dom har bara en mick, dessutom single coil. Det har funnits massor av ideér under årtiondena om att förändra detta såklart... , har man satt i en halsmick så är förmodligen det mesta av det andra också bytt, mekaniken ex är ju inte den allra stadigaste

MÅNGA av dessa moddade gitarrer är delvis återställda på olika nivåer , ex omlackade, ifyllda etc... , plektrumskydd bytt osv
IBLAND ser man dessa beskrivna som 'gammal omlack, annars 'straight' osv...
delarna till en 50´s Junior kostar 15-20.0000 att köpa löst , dvs allt inkl mick etc. så varje bytt del påverkar priset

4 Sammantaget finns det 2 kategorier , de som är helt orginal och de som är 'players' av någon anledning. Priserna på players brukar ligga på ungefär 50% av ett 'clean ex' , om det 'clena' exet dessutom är MINT så lägg till 50-100 % på det högre priset...

om en MINT kostar 15.000$ (c:a 100tkr) bör alltså en 'clean' kosta 50-75 ., och en meckad player c:A 25-38....

I DAGENS PRISLÄGE ....

En som är rejält meckad och avbruten bör inte kosta 55 och en helt schysst 67.. alltså hade nog 57:an också en del 'stories'

det är min uppfattning i alla fall, klart priserna sen ligger lite högre i butiken på 'fina gatan'

04 Sep 2008, 09:14
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Det man bör tänka på med Juniors är några saker....

1 det finns massor av dom, nu pratar jag om 'vintage'...
det gör att det GÅR att hitta ex som är orörda....eller mer eller mindre bra skick , har väl varit ett 20-tal till salu i Sverige sista året minst om man räknar in mässorna

2 Det var en billig gitarr från början, kostade en tredjedel av en reguljär LP ungefär. Medför nog också att de behandlats lite mer slarvigt och fler har halsbrott etc

3 dom har bara en mick, dessutom single coil. Det har funnits massor av ideér under årtiondena om att förändra detta såklart... , har man satt i en halsmick så är förmodligen det mesta av det andra också bytt, mekaniken ex är ju inte den allra stadigaste

MÅNGA av dessa moddade gitarrer är delvis återställda på olika nivåer , ex omlackade, ifyllda etc... , plektrumskydd bytt osv
IBLAND ser man dessa beskrivna som 'gammal omlack, annars 'straight' osv...
delarna till en 50´s Junior kostar 15-20.0000 att köpa löst , dvs allt inkl mick etc. så varje bytt del påverkar priset

4 Sammantaget finns det 2 kategorier , de som är helt orginal och de som är 'players' av någon anledning. Priserna på players brukar ligga på ungefär 50% av ett 'clean ex' , om det 'clena' exet dessutom är MINT så lägg till 50-100 % på det högre priset...

om en MINT kostar 15.000$ (c:a 100tkr) bör alltså en 'clean' kosta 50-75 ., och en meckad player c:A 25-38....

I DAGENS PRISLÄGE ....

En som är rejält meckad och avbruten bör inte kosta 55 och en helt schysst 67.. alltså hade nog 57:an också en del 'stories'

det är min uppfattning i alla fall, klart priserna sen ligger lite högre i butiken på 'fina gatan'

1958 tillverkades enbart 400st Juniors med singlecut.
Det spelar nog in i prissättningen.

Jag har själv 2st 58 DC och en 60'a DC och betalade en spotstyver för dem. Jag visste ju att de skulle bli tokdyra med åren[;)]

06 Sep 2008, 17:41
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]