View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:12

Reply to topic  [ 18 posts ] 
2 x 1960 stratocaster 
Author Message

Hej, har haft möjlighet att jämföra dessa 2 i några veckor nu.

I ena ringhörnan . Fender CS 1960´s Relic , i andra 'the real deal' dvs en 1960 Stratocaster.... Refin av Johan Gustavsson annars 100% stock.

Några bilder....

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

<b>Sammanfattning....</b>

Relicen är en av de bättre jag haft (bland c:A 10st) och har en superfin ton... ändå får den pisk av orginalet...

TROLIGEN pga av att 60:An har bräda i Brazilian rosewood (kolla skillnad på bilden ovan, trots att CS har en ovanligt MÖRK bräda)

Stallblocket tror jag också spelar in i bilden....

Finishen på båda är RUSKIGT bra , Johans är snäppet bättre än Fenders faktiskt... riktigt tunn och 100% Rätt färg...

<b>Mickarna.... </b>

CS relicen har Duncan Antiquities II med 'Custom Bridge' som är ganska het över 7 kohm...

Ändå låter orginalet FETARE med massor av botten + Highs... det låter Otroligt mycket strata ... mer än någon reissue jag provat

<b>Vikt + kroppsform...</b>

Båda lätta 3.2 för CS mot 3.1 på orginalet

Gamlingen har betydligt mera sväng i kurvorna som det ska vara på de som gjordes innan 62...

Samtliga skillnader är såklart marginella , men ändå klart utskilljningsbara när man lirat på som flera timmar...

självklart är det inte värt så mycket pengar för de flesta att investera i en pre-cbs strat och relicen (eller vilken bra strata som helst ) duger bra som ersättning, men för MIG är det ändå värt det där lilla extra som gör att gitarren nästan spelar sig själv...

ML

09 Nov 2008, 11:05
Profile ICQ WWW

Snyggt [8D]

http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com

09 Nov 2008, 11:14
Profile ICQ WWW

Snyggt! Det är skoj att höra en faktisk jämförelse mellan reissue och den äkta - mer sånt!

(fast jag kan inte låta bli att drömma om att det skulle varit Les Paul från samma år istället [;)])

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

09 Nov 2008, 12:42
Profile

bjoel wrote:

Snyggt! Det är skoj att höra en faktisk jämförelse mellan reissue och den äkta - mer sånt!

(fast jag kan inte låta bli att drömma om att det skulle varit Les Paul från samma år istället [;)])

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

Kan ordnas ....

09 Nov 2008, 16:32
Profile ICQ WWW

Önskemål om bildtexter för oss oinsatta så man förstår vilken som är vilken ;)

10 Nov 2008, 01:46
Profile ICQ WWW

Båda två hade mått bra av en omlackering, floyd och ett EMG-set! [8D][:D]

Skämt åsido, jag diggar verkligen de där gurorna(Är ju inget strattafan direkt.).
Dock har jag MYCKET svårt för det där med relics!

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>

10 Nov 2008, 02:05
Profile ICQ WWW

Kul tråd! Du är alltså nöjd med ditt köp Mike? [:)]

10 Nov 2008, 09:25
Profile ICQ WWW

JJ Jones wrote:

Kul tråd! Du är alltså nöjd med ditt köp Mike? [:)]

Absolut!

10 Nov 2008, 09:40
Profile ICQ WWW

Fint par! Ser ut som båda har fetare än vintage band. Kan vara släp-ljuset också.

10 Nov 2008, 12:28
Profile

En sak man kan fundera på vad gäller orsaken till välljudet, frågan är hur mycket det numera mycket väl torkade träet i originalet spelar in? Det borde vara stenhårt efter alla dessa år i inomhusmiljö.

Något borde det ju bidra med.

Kanske läge att såga sönder diverse gamla möbler för att bygga gitarrer av... Brian May använde ju en del av en flera hundra år gammal eldstad till sitt hemmabygge sägs det.

Men, det blir ju inte vintage för det,ursäkta lite off topic...[:I]

/Lennart

http://www.specter.se

10 Nov 2008, 22:59
Profile

johan wrote:

Fint par! Ser ut som båda har fetare än vintage band. Kan vara släp-ljuset också.

den gamla har faktiskt vintage band, även om det inte ser ut så... CS modellen har medium jumbo band, tror den är ombandad...

11 Nov 2008, 10:13
Profile ICQ WWW

Custom Sam wrote:

Väldans snygga gitarrer, grattis!

En sak man kan fundera på vad gäller orsaken till välljudet, frågan är hur mycket det numera mycket väl torkade träet i originalet spelar in? Det borde vara stenhårt efter alla dessa år i inomhusmiljö.

Något borde det ju bidra med.

Kanske läge att såga sönder diverse gamla möbler för att bygga gitarrer av... Brian May använde ju en del av en flera hundra år gammal eldstad till sitt hemmabygge sägs det.

Men, det blir ju inte vintage för det,ursäkta lite off topic...[:I]

/Lennart

http://www.specter.se

Intressant tes... vet att en del i USA jagade gammal mahogny när man rev gamla trähus/fabriker från 1800-talet och hittade en del fina bitar som skulle gå att bygga gitarr av..

Visst är det träet som gör en hel del av skillnaden , men det har debatterats så många ggr att det börjar bli tjatigt. skillnad är det i alla fall (åtminstone på de jag testat)

11 Nov 2008, 10:16
Profile ICQ WWW

Kanon rolig jämförelse!

Intressant det där med Soundet jämförelse
med varandra trots mickarna...

kan det ha med träet osv??

laros66@gmail.com

12 Nov 2008, 16:22
Profile ICQ WWW

laros wrote:

Kanon rolig jämförelse!

laros66@gmail.com

Har inte mätt dom gamla mickarna ännu, och har faktiskt ingen vetenskaplig teori om varför gamla mickar oftast låter så himla bra.

Det verkar ju dock vara det alla tillverkare av repro mickar satsar på , att återskapa ljudet från 50-60 talsmickar, trots att musiksmaker och ideal förändrats en hel del under åren så är det detta ljud som många köpare vill ha?

fanns ju inte ens Rock eller hårdrock när stratan kom ut på marknaden .... de flesta spelade säkert country på dom här 1954

och Jazz på Gibson Les Paul.

12 Nov 2008, 17:39
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

laros wrote:

Kanon rolig jämförelse!

laros66@gmail.com

Har inte mätt dom gamla mickarna ännu, och har faktiskt ingen vetenskaplig teori om varför gamla mickar oftast låter så himla bra.

Det verkar ju dock vara det alla tillverkare av repro mickar satsar på , att återskapa ljudet från 50-60 talsmickar, trots att musiksmaker och ideal förändrats en hel del under åren så är det detta ljud som många köpare vill ha?

fanns ju inte ens Rock eller hårdrock när stratan kom ut på marknaden .... de flesta spelade säkert country på dom här 1954

och Jazz på Gibson Les Paul.

Exakt[:)] Det är ju det som är så jäkla kul!

Olika gitarrljud får helt nya innebördor om man är " Open minded"

Coola Strator hur som helst, även fast jag inte är så förtjust i
Sunburst! Fast som slitna kan det va ok med sunburst när jag ser
dina[:)]

laros66@gmail.com

12 Nov 2008, 18:07
Profile ICQ WWW

Tycker burstarna på relics o reissues osv oftast ser för "bra" ut(generell kommentar Mike, ingen syftning på just dina);det man slås av när man ser en orginalare är hur slafsigt de är lackade, ofta med rätt trista övergångar från det svarta/bruna, oftast mer markant på tvåtons iofs. Relics o reissues är sällan i närheten trots ev reliceringar. Tycker samma sak gäller mickar/ljud; eftermarknaden har skapat en marknad av hur folk TROR eller VILL att en Strata ska se ut eller låta. Jag har aldrig hört en Lindy Fralin el Antiquity eller whatever som låter som en gammal Strata, men de låter i bästa fall "bra Strata"
Image

18 Nov 2008, 18:53
Profile

mosrite wrote:

Tycker burstarna på relics o reissues osv oftast ser för "bra" ut(generell kommentar Mike, ingen syftning på just dina);det man slås av när man ser en orginalare är hur slafsigt de är lackade, ofta med rätt trista övergångar från det svarta/bruna, oftast mer markant på tvåtons iofs. Relics o reissues är sällan i närheten trots ev reliceringar. Tycker samma sak gäller mickar/ljud; eftermarknaden har skapat en marknad av hur folk TROR eller VILL att en Strata ska se ut eller låta. Jag har aldrig hört en Lindy Fralin el Antiquity eller whatever som låter som en gammal Strata, men de låter i bästa fall "bra Strata"
Image

Nu ser vi ju pre-cbs strator som de ser ut efter 40-50 år, inte som de var nya... men jag har kollat en hel del på gamla strator , både i verkligheten och bilder, även gamla bilder från 50-60 talet (de få som finns publicerade) man slås som du säger av hur OLIKA de är från ex till ex, vissa tjockare lack, vissa tunnare , olika grad av burst osv... mina ser nog ut som ex Fender och de flesta VILL att de skall se ut och man har nog valt ut de ex man tyckte var 'bra' när man satte normen. Även kroppsformer och tjockleken varierar rätt friskt på de tidiga exen , åtminstone 50-talarna.

det var nog helt enkelt så att det var mer individuellt arbete förr , och variationer mellan hur olika personer utförde sin syssla.

Speciellt hos Fender som var 'amatörer' när de startade, ex Gibson hade ju över 50 års erfarenhet av lackering när de startade bygga elgitarrer.

Det roliga (eller tråkiga?) med de 2 i denna tråd är ju ändå hur lika de är , trots att den ena lackats av Fender Custom shop , och edn andra av Johan Gustavson, ingen av de båda har sett den andras lack.

Vad gäller vad många tycker är 'fult slitage' , så på gamla riktiga lacker är ju just slitaget ofta 'fult' och ser inte ut som det Fender satt ribban med med sina 'relics' , därför kan man bli lite lurad där också.

19 Nov 2008, 09:52
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]