View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:12

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Hjälp med datering av Strata Vintage ´´62 
Author Message

Post Hjälp med datering av Strata Vintage ´´62
Kanske inte helt rätt forum, men jag försöker ändå. Jag har blivit erbjuden att köpa en Strata enl. ovan. Hur kan man datera den med hjälp av V-serienumret? Fenders hemsida ger ingen vägledning och jag har inte hittat något annat ställe på nätet som har den här informationen.Det aktuella numret är VO1xxxx.
Snälla hjälp!

14 Nov 2008, 14:11
Profile

Från hästens mun : http://www.fender.com/support/usa_instruments.php - du är tvungen att ta av halsen & kolla datum där.

Serienumren för US-vintage "startades om" 1985, så de lägsta numren finns tydligen i dubbel upplaga.

Björn Rosengren (då näringsminister) : "Utvecklingen är här för att stanna !"

14 Nov 2008, 14:38
Profile ICQ YIM WWW

Det finns en serie med Japanstrator och V-serienummer också.
(MIJ) V + 6 DIGITS = 1996-1997

http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com

14 Nov 2008, 15:19
Profile ICQ WWW

Går det att skilja mellan Japan och US på ett lätt sätt?

14 Nov 2008, 15:34
Profile

På japan-stallsadlarna står det Fender Fender åt samma håll.
Image

Usa-stallsadlarna Fender åt olika håll men dom kan vara utbytta!!
Image

Det ska stå Made in Japan samt serienummer på halsen vid halsklacken på baksidan men även detta kan vara bortslipat.
Enda sättet att vara riktigt hundra är att plocka av plektrumskydd och hals för att kolla märkningar m.m.
Tweedcase är original på USA.
Nu tror jag ju inte att du blir lurad men det är alltid bättre att slå en extra koll vid ett köp.[:)]

14 Nov 2008, 15:47
Profile ICQ WWW

Fendermärkningen är åt samma håll på sadlarna. Ingen märkning vid halsklacken, men däremot lite matt lack som om man slipat. Gitarren har presenterats som en Japansk Fender för mig. Det har inte varit tal om att den är Vintage ´62. Plektrumskyddet är inte heller "åldrat" utan kritvitt. Ingen tweedcase eller brunt tolexcase utan formgjutet svart standardcase. Var kan man tänka sig att betala för en sådan? Finns några dings och dents, men hals och band i utmärkt skick. Fenderloggan är spagettin utan patent number under.

14 Nov 2008, 16:11
Profile

troman wrote:

Fendermärkningen är åt samma håll på sadlarna. Ingen märkning vid halsklacken, men däremot lite matt lack som om man slipat. Gitarren har presenterats som en Japansk Fender för mig. Det har inte varit tal om att den är Vintage ´62. Plektrumskyddet är inte heller "åldrat" utan kritvitt. Ingen tweedcase eller brunt tolexcase utan formgjutet svart standardcase. Var kan man tänka sig att betala för en sådan? Finns några dings och dents, men hals och band i utmärkt skick. Fenderloggan är spagettin utan patent number under.

5-7000kr beroende på skick och pickups.

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com

14 Nov 2008, 18:29
Profile ICQ YIM WWW

US-modellerna har loggan limmad på lacken medan japanerna lackade över loggorna. Är den slipad i halsklacken är det troligt att det är det japanska serienumret som rykt.

Smoke on the water - and fire engine guy.

14 Nov 2008, 19:32
Profile ICQ YIM WWW

Jag skulle tro att värdet ligger mellan 3.500:- och 5.000:- för en Japan reissue i originalskick.
Dom senare Crafted In Japankostade ca: 6.500:- nya med USA mickar.

14 Nov 2008, 21:20
Profile ICQ WWW

Om vi pratar om US-vintage (fullerton 1982-1984) så har vad jag vet stallsadlarna Fender Fender åt samma håll men ett lite annat typsnitt, se bild. Dessa är märkta också på halsen med blyerts mån/år, och på pottarna kan du också utläsa datum, har du riktigt tur så är även kroppen daterad på dessa. Nu skall det väl tilläggas att vid dessa år byggdes Jv i Japan där man slängde i USA elektronik i gurorna. Så det kan likväl vara en Japan. En USA dito kan du få i svedala för 15-20000kr och i USA säljs de ännu dyrare.
Image

Mary Goore wrote:

På japan-stallsadlarna står det Fender Fender åt samma håll.
Image

Usa-stallsadlarna Fender åt olika håll men dom kan vara utbytta!!
Image

Det ska stå Made in Japan samt serienummer på halsen vid halsklacken på baksidan men även detta kan vara bortslipat.
Enda sättet att vara riktigt hundra är att plocka av plektrumskydd och hals för att kolla märkningar m.m.
Nu tror jag ju inte att du blir lurad men det är alltid bättre att slå en extra koll vid ett köp.[:)]

14 Nov 2008, 21:41
Profile WWW

hjortis wrote:

Om vi pratar om US-vintage (fullerton 1982-1984) så har vad jag vet stallsadlarna Fender Fender åt samma håll men ett lite annat typsnitt, se bild. Dessa är märkta också på halsen med blyerts mån/år, och på pottarna kan du också utläsa datum, har du riktigt tur så är även kroppen daterad på dessa. Nu skall det väl tilläggas att vid dessa år byggdes Jv i Japan där man slängde i USA elektronik i gurorna. Så det kan likväl vara en Japan. En USA dito kan du få i svedala för 15-20000kr och i USA säljs de ännu dyrare.

Mina sadlar är vända åt olika håll från -82 med det typsnittet som du har.

14 Nov 2008, 22:36
Profile ICQ WWW

hjortis wrote:

[/quote]

Sorry , men detta verkar nog vara en japan ...

ps. Eddie Vegas har inte mycket 'cred' i vintage svängen ....

USA 62 Reissue kontra Japan går att skilja ut på en mängd olika detaljer, stallsadlar är en i mängden.

Den tredje bilden du har stämmer inte typsnittet alls med fender

14 Nov 2008, 23:28
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Sorry , men detta verkar nog vara en japan ...

ps. Eddie Vegas har inte mycket 'cred' i vintage svängen ....

USA 62 Reissue kontra Japan går att skilja ut på en mängd olika detaljer, stallsadlar är en i mängden.

Den tredje bilden du har stämmer inte typsnittet alls med fender

Min '82 american vintage har också Fender loggorna åt samma håll på sadlarna, precis som Hjortis visade på bild, och det har alla 82-84 fullerton strator jag sett på ebay också haft. Det är helt klart ett kännetecken på fullerton-reissues.
86 när coronafabriken tog över så ändrades det till så som det är idag; loggorna åt olika håll på sadlarna.
Japan-fender kör också med loggan åt samma håll men det är viss skillnad på utseendet - man ser det om man jämför en japan-sadel med en fullerton dito intill varandra.

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>

Min `84 american vintage har också dessa sadlar även om bilden var Eddie Vegas.

15 Nov 2008, 00:42
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]