View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:59

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Jazz bas Pre cbs HILFE 
Author Message

Post Jazz bas Pre cbs HILFE
Jag har en Jazz bas.
Halsen är stämplad Maj 62 men serienr är ifrån 64 det som jag hittat annars tyder på 62??
För övrigt helt orginal i ett jävligt fint skick med orginal case.
Ingen vanlig modell pga den är blå matching head.
Vet ej hur jag får ut bilder på den, men någon kan kanske hjälpa mig!
Vad är en sådan här värd???

03 Dec 2008, 19:28
Profile WWW

Låter som den där förfalskningen som någon försöker sälja för 8000:-...

03 Dec 2008, 20:37
Profile ICQ WWW

Låter som den som såldes för några veckor sedan. Den är tokfejk...
förmodligen bara pottarna som är orginal på den.

Den diskuteras i den här tråden och det finns bilder på första sidan.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=1668

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Oh yes visst är det den basen :(
Jag ska be en som kan sådana här pjäser se vad som är orginal el ej.
Det som är orginal får man väl sälja på EBAY.
JAG SOM TRODDE JAG GJORT EN KANON AFFÄR!!!

03 Dec 2008, 22:26
Profile WWW

Nu vet jag inte hur du köpte den, men om du känner att säljaren lurat dig är det läge att ta ett seriöst snack med personen i fråga... Om trådarna på diverse webbforum stämmer kände ju åtminstone nån tidigare ägare mycket väl till att det var fejk.

Bluesrogge, varför inte logga in dig på Pratabas och kolla genom de gamla trådarna om denna basen. Kanske be nån av de kunniga där hjälpa till att få reda på vad som är rätt och fel med basen och säljaren?

Jag hoppas att de som läser detta nu förstår varför "replikor" och liknande inte är tillåtet sälja på Bojen, det är alltid nån som blir lurad i slutändan.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

03 Dec 2008, 22:45
Profile

Köpte du den på Tradera? Läste du inte följande isåfall..?

"Jag har fått många frågor om tillverkare, tillverkningsland och serienummer m.m. Eftersom jag inte har vetat tillräckligt om basen tog jag med den till en musikaffär för att få svar på frågorna. Det här är vad han sa:
Basen är inte en fenderbas utan den är med största sannolikhet tillverkad i japan på 60- eller 70-talet. Någon har senare satt en dekal med fender på. Vissa delar ser ut att vara fender men han kunde inte avgöra det bestämmt. Detta gäller elektronik, mikrofoner, stämskruvar och kåpor. Basen låter bra men brummar lite. Halsen är något tjockare än på en fender. Sprickan påverkar inte funktionen eller ljudet nämnvärt.
Hoppas att informationen kan vara till nytta."

03 Dec 2008, 22:56
Profile ICQ WWW

Att Tradera lät auktionen fortsätta efter att säljaren gjort det tillägget är skandal. Försök sälja en Rolex-klocka med samma tillägg och se hur länge den annonsen blir kvar...

-------------

03 Dec 2008, 22:58
Profile

Var det inte någon på Prata Bas som köpte den och lämnade tillbaka den då den dessutom var helt värdelös att lira på..

03 Dec 2008, 23:51
Profile ICQ WWW

Det kan ju vara bra för Bluesrogge att veta vid en eventuell reklamation att den fullständiga produktbeskrivningen INTE fanns där förrän efter det vinnande budet var lagt. Förutsatt då förstås att det var du som vann Tradera-auktionen.

04 Dec 2008, 09:17
Profile

iStofil wrote:

Det kan ju vara bra för Bluesrogge att veta vid en eventuell reklamation att den fullständiga produktbeskrivningen INTE fanns där förrän efter det vinnande budet var lagt. Förutsatt då förstås att det var du som vann Tradera-auktionen.

Ojdå..Ja det finns ju en anledning till att man aldrig är inne på Tradera...[xx(]

04 Dec 2008, 09:20
Profile ICQ WWW

Tråkigt

Traderasäljaren är en bedragare, han har satt ut auktionen medvetet som en 'gammal vintage bas' utan att nämna ordet Fender....

TROTS att han vet att knappast en skruv på denna är Fender,
bedägeriet ligger ju inte i att hans beskrivning (gammal vintage bas) utan att den är märkt Fender och han VET att det inte är det.

Han har ju fått den i retur just pga det.

Annars är det väldigt ofta så att det som låter 'för bra för att vara sant' oftast är det.

Det är många erfarna köpare som surfar på dom här sidorna och dom ser direkt att det inte är äkta, och bjuder därför inte.

Eftersom han tagit tillbaka denna förut kanske han gör det igen?
Man kan ju hota med en polisanmälan , polisen har nu en egen 'blocket' avdelning som endast pysslar med dessa falska annonser.

Om du inte kan få tillbaka allt så åtminstone hälften?

Visst kan det vara några gamla delar på denna, men oftast brukar det tyvärr inte vara nåt av värde , möjligen nån enstaka grej som skall indikera att grejen är korrekt.

Budgivningen på denna är också mysko. 'höffa'´s bud luktar 'shell bidding' lång väg , för att fiska om det fanns bud över 8000

Otroligt märkligt att man får ändra beskrivning etc efter att bud kommit in tycker jag, det innebär att budgivarna måste vara väldigt aktiva och makulera sina bud...

annars kan man som säljare ändra beskrivning på varan i sista minuten? och den som bjudit högst får något ANNAT än man bjöd på ?

Annonsen var ju dessutom anmäld till Tradera redan den 15/11 som bedrägeri, men dom lät den gå ut ändå, skandal

04 Dec 2008, 10:21
Profile ICQ WWW

Lade ett bud på den, sen tänkte jag inte mer på det.
Har inte sett det andra inlägget som fanns där!!
Annonsen gick ut den 20:e och inlägget kom in 18:e nov
Någon som vet hur man går vidare med sådana frågor.
Maila direkt till mig då!!
bluesrogge_72@hotmail.com

04 Dec 2008, 13:30
Profile WWW

Bluesrogge wrote:

Jo det var jag som vann skiten!
Lade ett bud på den, sen tänkte jag inte mer på det.
Har inte sett det andra inlägget som fanns där!!
Annonsen gick ut den 20:e och inlägget kom in 18:e nov
Någon som vet hur man går vidare med sådana frågor.
Maila direkt till mig då!!
bluesrogge_72@hotmail.com

Hmm, du la budet den 14:e, tillägget som säkert gjort att du inte skulle lagt budet kom den 18:e. Ta kontakt med säljaren och kräv att han tar tillbaka basen, det har han ju gjort förut tydligen. Jag skulle också ta kontakt med Tradera, basen är ju uppenbart falskloggad. Vet inte om det lönar sej att polisanmäla annars, dom bryr sej ju inte.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

04 Dec 2008, 13:54
Profile ICQ WWW

Också intressant hur Du betalt... på ex de flesta Kreditkort OCH Paypal finns 'fraude protection' vilket gör att man kan få tillbaka pengarna den vägen.

Första jag skulle göra är att konfrontera säljaren och låta honom få en chans att ta tillbaks den.

som annonsen ser ut nu är det ju tveksamt om det går att polisanmäla, han skriver ju inte någonstans att det är en Fender , tvärtom. Men med bakgrund att det går att styrka att han visste vad det var innan så... tveksamt. Hade varit lättare om det stått FENDER i rubriken eller urspr beskrivning

Får inte budgivarna ett mail från Tradera när dessa objekt uppdateras med info från säljaren ? det kan ju vara viktig info och har man många auktioner på gång kan man inte begära att de skall logga in på varje hela tiden.

Problemet var alltså i detta fall...

1 Du trodde du skulle göra ett kap

2 någon la (med 90% chans säljaren själv) ett fakebud på 8.000 när han inte tyckte tidigare bud på några tusen var intressanta , detta för att både fiska efter tidigare lagda högre bud + stimulera någon att bjuda ännu mer än 8

3 Du missade att se den tillagda ändringen av beskrivningen

Kärnan i detta är ju att DELS Tradera borde stoppat auktionen när den dels ändrades i beskrivning med lagda bud, dels blev ANMÄLD av personer som sett denna förut och visste att det inte var en Fender vilket bilden antydde.

04 Dec 2008, 14:07
Profile ICQ WWW

Jag betalde bussgods mot efterkrav!!

Men det är klart skit att handla på tradera.
Man har ju helt klart lärt sig en läxa.

Men det är tjejen som står för tradera möget så hon får kolla upp detta med tradera.

Det har säkert kommit in klagomål på annonsen där.
Om någon som blev blåst har sett den innan.

04 Dec 2008, 15:14
Profile WWW

Det är ett oskick detta, helt klart. Däremot kan det nog vara svårt att göra något gällande gentemot Tradera. Jag förmodar att deras villkor säger att de frånsäger sig allt ansvar för beskrivningar etc, och att säljaren ansvarar för detta. Så, det är nog säljaren du ska gå på....

Men, om man ska vara lite elak...apropå saknad information i annonser... Borde du inte själv nämna att serienumret saknas på Les Paulen du säljer på Blocket? För visst är det densamma som du köpte på Tradera för några veckor sen, där serienumret är bortslipat?

http://www.blocket.se/vi/19354200.htm?ca=23_3_s

http://www.tradera.com/Gibson_les_Paul_ ... n-74691277

/David

04 Dec 2008, 15:48
Profile ICQ WWW

04 Dec 2008, 15:51
Profile WWW

Bluesrogge wrote:

Det är åtgärdat och tillrättat.

Hur då?

Det står ju att det är en 78:a i annonsen, och enligt Tradera-auktionen baserades den uppgiften på vad en tidigare ägare sagt (eller kanske pottarna?) eftersom serienumret var bortslipat.

Detta är off-topic, sorry. Men det kändes releterat till frågan om Tradera-annonsens utformning.

/D

04 Dec 2008, 15:58
Profile ICQ WWW

-------------

04 Dec 2008, 16:32
Profile

det är ju ett 'snyggt bedrägeri' p ådet sättet att formellt finns inga fel, men säljaren VISSTE att detta var något japshopkok med påklistrad Fenderlogga, men väljer att MÖRKA detta i sin första beskrivning. dessutom förstärker han genom att skriva 'gammal vintage bas' i beskrivningen.

det är självklart utformat just för att någon skall 'nappa' på betet
sen står det ju Fender också på basen...

När han blivit anmäld till Tradera för detta (vilket några på pratabas gjorde) så la han till förklaringen , säker med hot om att annars skulle Tradera ta bort auktionen helt.

Därefter lades 'fulbudet' för att dra upp eventuella högre bud som lagts innan beskrivningen uppdaterades.

Olagligt? Nej kanske inte, men absolut inte moraliskt eller ärligt gjort på något sätt.

Det är helt enkelt så att om man chansar på såna här 'klipp' kan man bli totalblåst , men det innebär inte att det är ok att blåsa någon eller?

Självklart skulle han skrivit direkt i beskrivningen att detta inte var en Fender utan hopplockat , och inte försökt vilseleda ev köpare.

Detta med Fender blåsningar ökar hela tiden och är ett förbannat gissel för alla som är seriösa , går knappt att sälja något längre då folk inte vågar köpa.

Tänk på det nästa gång Ni dekaltrimmar era hembyggen (Ni som ev håller på med det) [}:)]

EDIT: Instrument med bortslipade seienr (dvs ej försvunnit vid ex omlack) är ju med 99.99 % sannolikhet stöldgods och borde ju inte heller normalt förekomma på annonssidor tycker man, vad skulle det någonsin finnas för annan anledning att slipa bort serienummret?

Enda jag kan tänka mig att är att man fått gitarren stulen , sen fått den tillbaka och då var serienummret bortslipat.

Har man köpt den i en musikaffär i detta skick må det väl vara att man varit i god tro, men faktum kvarstår att det med 99% sannolikhet varit stulet

i vilket fall bör det finnas en bra förklaring var det instrumentet kommer ifrån och hur det har hänt att någon medvetet raderat dess identitet.

04 Dec 2008, 16:48
Profile ICQ WWW

Jag snackade med killen igår och
han visste inte vad jag pratade om, enl hans story.
Så hade han köpt den på Ebay och sen hade den legat under hans säng sedan 1,5 år tillbaka.
En kille hade varit hemma hos honom och tittat på basen innan han lade ut den på tradera.
Konstigt att den länken som finns på pratabas finns över huvud taget om den legat under hans säng.
Han kunde inte tänka sig en förlikning på något sätt.
Hittar någon något mer ang denna basen så skicka ett mail till mig.

05 Dec 2008, 10:12
Profile WWW

Icke desto mindre har han sålt en "förfalskning". Dekaltrimmade pryttlar är inte tillåtna på Tradera oavsett vad man skriver i annonstexten.

http://www.tradera.com/help/HelpPage.as ... 8#missbruk

Står det Fender på skallen skall det vara en Fender, men så jävla slappa som dom är på Tradera så skiter dom väl i det....

//Patrik

05 Dec 2008, 10:46
Profile

8000 är ju mycket pengar men det är inte 80000 ...
om inte säljaren vill ta tillbaka den och man inte är 'fraude protected' i köpet, vilket du inte är om du inte betalade med kort på bussgods..

skulle jag nog försöka sätta ett värde på den som den är , och sälja vidare till ett lägre pris, ta smällen på mellanskillnaden.

Alternativt såklart ha den kvar, om den är en bra player och Du lirar bas överhuvudtaget... den ser rätt cool ut på några meters avstånd.

Förresten caset, ser ut som ett 'japan vintage' också eller? det är nog värt några spänn också.

Du kan ju hota säljaren med polisanmälan/stämning men det är ett ganska tunnt underlag , med tillägget i beskrivningen är det ju tveksamt om det ens är en bluff rent teoretiskt.

Tradera tror jag tyvärr inte bryr sig alls, dom lever ju på denna typ av säljare. Åtminstone kommer dom inte ta något ekonomiskt ansvar

05 Dec 2008, 13:00
Profile ICQ WWW

Den låter bra och känns bra.
Men vi får se hur detta löper så att säga.
Annars får den stanna kvar, bra att ha om man ska fylle jamma någon kväll [:D]

05 Dec 2008, 14:09
Profile WWW

skulle jag nog försöka sätta ett värde på den som den är , och sälja vidare till ett lägre pris, ta smällen på mellanskillnaden.

Glöm inte slipa bort fender-loggan först.

-------------

05 Dec 2008, 16:38
Profile

Den lär inte komma ut till försäljning utan detaljerad info.
Men ska man gå back på en affär kan man likagärna behålla skiten.

05 Dec 2008, 16:43
Profile WWW

Jag tackar för länkarna som ni lagt ut ang basen.
Det kan vara avgörande om han får ta tillbaka basen el ej.
Tradera blev väldigt intresserade av länkarna och skulle dra detta vidare.
Tack än en gång.

09 Dec 2008, 10:11
Profile WWW
Reply to topic   [ 28 posts ]