View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:49

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Sprakande pottar i Dual Showman Reverb 70-tal 
Author Message

Post Sprakande pottar i Dual Showman Reverb 70-tal
Hej, detta blir mitt första inlägg på detta forum som verkar vara överfullt med kunniga människor inom ämnen där jag själv är nybörjare :)
Får också be om ursäkt om detta är postat på fel ställe, försökte att söka upp ett svar men lyckades inte med det tyvärr.

Mitt problem är att jag precis köpt en Fender Dual Showman Reverb lite i blindo och märkte när jag fick hem den att det är en del sprak i ett par pottar men framförallt på Mastern.

Hur gör man för att enklast bli av med sprakandet, förklara gärna så enkelt ni bara kan då jag inte är så high i facktugget :)

Tack på förhand!
/Micke

04 Dec 2008, 21:52
Profile

Det kan gå bort om du bara vrider mycket på pottarna.

05 Dec 2008, 00:21
Profile ICQ WWW

Som Ricardo skrev prova att vrida fram & tillbaks på potarna.
Det kan även vara någon kondensator som börjar ge upp och läcker likspänning bakvägen - kostar några tior styck + arbete att byta, alternativt kan det vara potarna som är slut. Jag gissar på kondingarna.

Om du inte törs ge dig på service själv, rekommenderar jag ett besök hos LH-musik eller varför inte kontakt med någon av bojarna i närheten av Stockholm.
Det är en bra förstärkare du skaffat, men den är lite till åren & behöver lite omsorg.

Björn Rosengren (då näringsminister) : "Utvecklingen är här för att stanna !"

05 Dec 2008, 01:08
Profile ICQ YIM WWW

Har testat att skruva som en galning men det verkar inte hjälpa.

Det är en ganska gravt moddad stärkare med en ren orginalkanal och en distkanal som jag faktiskt gillar som fän!
Den rena kanalen låter väldigt fint trots att jag bara testat den som snabbast hemma på relativt låg volym (det verkar finnas flera ton av headroom i denna stärk)

Dock så är reverbet urkopplat på nåt sätt (förmodligen pga modden) så funtar på att lämna in den för att försöka få det fixat så man slipper köpa en reverbpedal som förmodligen bara är sämre.

För visst är det så att reverb framför stärkaren aldrig blir riktigt lika bra som ett inbyggt? Har nämligen alltid haft reverb i stärkaren så har ingen koll.

Förlåt nu vart det många frågor på en gång men det är så skönt att man hittat hit där folk verkar ha örnkoll :)

Tack återigen på förhand!

/Micke

05 Dec 2008, 01:19
Profile

Dist går att få utan hysteriska ombyggnationer, så det är inte säkert att "ombyggaren" använt reverbröret till extra gain-steg.

Det borde sitta en lapp med rör-positioner inuti, kolla om de verkar stämma, det ena 12AT7 ( kan heta ECC81, tror det är 3:e röret från höger bakifrån sett ) går till reverben.
Sitter kablarna i till reverbtanken, de kan vara färgkodade - kolla om det stämmer, är de ofärgade - prova att skifta dem.
Trasigt rör ?

Annars är ju som sagt service värt att kosta på + i min mening restauration om du måste välja - hellre distpedal & inbyggd reverb än tvärtom tycker jag.

05 Dec 2008, 01:38
Profile ICQ YIM WWW

Jo en service och återställning vore ju det mest optimala men den ekonomin har jag tyvärr inte nu som student och allt :(

Det är ju iof om någon vänlig själ härifrån kan göra det till ett bättre pris än jag fick från LH-musik. De uppskattade kostnaden till 2500 - 4500:- utan att ha sett stärkaren men det kanske är dom summorna vi pratar om oavsett vem som gör det?

Reverbet är inkopplat både i tanken och på baksidan av stärkaren och röret verkar sitta där det ska. Det är i såna här tillfällen man önskar att man vore bra på elektronik :)

Tack så mycket för svaren!
/Micke

05 Dec 2008, 02:08
Profile

Prova en "kontakt-annons" under Rörsnack, jag har dålig koll på vem som bor var & är villig att ta åt sig jobb.

Hade du inte bott så avsides[;)] hade du gärna kunnat ta med den hit för en titt & ev. service, men det finns ju bojare på närmare håll.
Priser är ju svårt att uttala sig om annat än det material man <i>vet"] måste bytas, arbetskostnad är ju beroende av tid & timkostnad.

Hoppas det ordnar sig!

06 Dec 2008, 01:38
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]