View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 00:40

Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Het vintagegura om 50 år?? 
Author Message

javelin70 wrote:

rifle wrote:

Jo nu kom jag på vad jag köpt! En Line6 digital gura. De kommer bli balla om 50 år defenetivt. De var ett stort tekniskt steg framåt/bakåt beroende på vem man frågar. Ingen tycker de är värda nåt nu, det är viktigt + att de flesta har hört talas om de.
Jag sätter mina pengar på en Line6:a helt klart.

Och du tror att elektroniken i en sån funkar om 50 år [:D]?

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Precis en sån tanke gör att de blir ännu mer eftertraktade, tänk en orörd med fungerande elektronik. Ärligt så tror jag de flesta kommer funka. Vi tror alltid att alla moderna saker endast ska hålla tre kvart. Ex alla Japanska bilar som endast skulle gå 10.tusen mil för att sedan rasa ihop helt och hållet.
Vi ses om 50 år [:D]

11 Dec 2008, 15:26
Profile ICQ WWW

Line6 är jag också rätt tveksam till - just för elektronikens skull. Dom kommer inte vara så elektriskt spelbara när gränssnitt, överföringsstandarder och linjenivåer är bortglömda - för att inte tala om CPU-modeller, ASIC-chips (specialprogrammerade/konstruerade för en specifik funktion/applikation) som bara görs under ett par år. 50 år är länge. Hur många gånger har radio eller grammofonskivan bytt standard på 50 år? Fotografiet? Njae....tveksamt om nån orkar hålla igång en hel museal miljö med urgammal teknik för att höra en Line6-gura.

/R

11 Dec 2008, 15:37
Profile

Ballz wrote:

Line6 är jag också rätt tveksam till - just för elektronikens skull. Dom kommer inte vara så elektriskt spelbara när gränssnitt, överföringsstandarder och linjenivåer är bortglömda - för att inte tala om CPU-modeller, ASIC-chips (specialprogrammerade/konstruerade för en specifik funktion/applikation) som bara görs under ett par år. 50 år är länge. Hur många gånger har radio eller grammofonskivan bytt standard på 50 år? Fotografiet? Njae....tveksamt om nån orkar hålla igång en hel museal miljö med urgammal teknik för att höra en Line6-gura.

/R

Ju mer ni tvivlar desto större är chansen att den kommer att slå in. För nån gång måste grejjerna klassas som skräp innan värdet börjar stiga. Kolla ex. Tubescreamr-pedalen alla hade väl sånna på 80-talet säkert men slängde bort de för att de var kassa. Nu vill alla ha en för att många kändisar fortfarande använder de? Kolla ex Marshall-stärkare utan mastevolym, helt oanvändbara nästan. Såldes billigt många har säkert kastats på tippen. Nu är de eftersökta.
Men line6-guran kan man väl spela med vanlig kabel rätt in i en stärkare väl? Sitter inte allt mög inne i gitarren?

11 Dec 2008, 16:51
Profile ICQ WWW

Quote:
Vi ses om 50 år [:D]

skulle inte tro det, om inte läkarvetenskapen gör något banbrytande

11 Dec 2008, 17:08
Profile ICQ WWW

Om nu gitarr överhuvudtaget är så populärt om 50 år...

Johan Gustavsson - kan inte komma på någon bättre. Begränsad upplaga, fantastiska instrument gjorda av tex honduras mahogny. Dyra idag men en bra investering. Kommer inte på någon bättre...Ruokangas kanske, men de är inte där idag. Behöver mer uppmärksamhet.

11 Dec 2008, 21:30
Profile

Line6..om 50 år vete fasiken om folk har koll på att det ska vara en "kabel" mellan den och en "förstärkare". Elektroniken inuti den har troligen dött p g a nåt flashminne som tömts eller råkat ut för sotdöden i form av ett åsknedslag en kilometer bor. Nä..inget med någon sorts aktiv elektronik kommer vara "het vintage" om 50 år.

/R, som inte tänker vara i närheten för att övervaka riktigheten av denna gissning)

12 Dec 2008, 00:31
Profile

Ballz wrote:

Line6..om 50 år vete fasiken om folk har koll på att det ska vara en "kabel" mellan den och en "förstärkare". Elektroniken inuti den har troligen dött p g a nåt flashminne som tömts eller råkat ut för sotdöden i form av ett åsknedslag en kilometer bor. Nä..inget med någon sorts aktiv elektronik kommer vara "het vintage" om 50 år.

/R, som inte tänker vara i närheten för att övervaka riktigheten av denna gissning)

Ju mer ni misströstar desto säkrare känner jag att jag har prickat precis rätt. Synd bara att man inte orkar köpa en för framtida investering [:D]

Det är aldrig det man tror som blir värt nåt.
Det är en viktig regel!

12 Dec 2008, 08:17
Profile ICQ WWW

el_sueco wrote:

Gissar på att en het vintagegura om 50 år är en gitarr som redan idag räknas som het vintage. Alltså en tidig Les Paul eller Strata i fint skick, håller man den i fint skick de kommande 50 åren så...

Intressant inlägg det där med om gitarrer kommer vara populära över huvud taget om 50 år. Och det där med Line6 digital-guror... glöm det. <font color="red">Det kommer ju nu en uppsjö gitarrer med digitala inslag från bland andra Gibson och Fender, och de kommer förbättras och förfinas med tiden så nja</font id="red">. Det, plus att dagens upplagor är gigantiska... jag skulle inte satsa på det.

Grejjen är ju den att både Gibson och Fender har uppdaterat sina populära gitarrer under hela tiden, men det är likförbannat de tidiga årgångarna vi vill ha.
Tråden hanlar ju faktiskt om vilka av dagens gitarrer som kommer bli efteretraktade vintageguror.
Om 50 år får vi facit, som sagt vi ses här på Vintageforumt på Ljudbojjen då [:D]

12 Dec 2008, 12:15
Profile ICQ WWW

Om 50 år undrar jag om det finns nån som minns ordet "forum" i den här contexten..kanske minns man inte ens Internet heller. Det kommer finnas andra kommunikationsvägar. Och nej, jag kommer inte vara här då.[;)]

Men...vis av hur styvmoderligt historien behandlat grejor med "tidig" elektronik (Betamax, ABC80, Televerkets bildtelefon, tidiga digitala synthar och andra "fiffiga/banbrytande uppfinningar") så tror jag fortfarande jag är kall gentemot Line6 och annat digitalt krafs. Och om man tittar på teknisk utveckling bara de seaste åren så inser man snabbt att det mesta blir utdömt/bortglömt som "one-day-wonders" i det stora perspektivet - oavsett hur banbrytande det är idag/igår.

De senaste 50 åren i vår tid motsvarar kanske 500 års teknikutveckling fram till 1950. Utvecklingen har varit explosiv, och accelererande. Det enda som haft en "normal" utvecklings/förädlingskurva de senaste 50 åren är icke-elektronikbestyckade föremål - däribland gitarrer. Och det är just sånt som framtiden kommer efterlysa, tror jag. Välskötta back-to-basicsföremål med god design, gjorda i bra material och med god funktion is the shit. Kalla det estetisk och funktionell retro - det är precis dom tankarna som får mej att köpa udda porslin från 50-talet idag. Eller välskötta rörradioapparater. Eller kameror. Eller gamla Vespor. Vackra, fungerande bruksföremål med historia. Line6 platsar inte där.

/R

12 Dec 2008, 14:31
Profile

Fotogeno wrote:

Vilken av de "moderna" gitarr märkena tror ni kommer att värderas på samma sätt som tidiga Gibbar och Fendrar gör i dag om 50 år?

Eller om du fick pengar till att köpa en gitarr som du inte får ta ur fodralet på 50 år. Vilken skulle det bli?

Och du Racing! Du får inte svara : Alla Matsumokos [;)]

Bo-Conny Skruvlin

Vissa Tom Anderson guror! Och en del JV modeller i alla fall Fender JV Domestic

laros66@gmail.com

13 Dec 2008, 15:05
Profile ICQ WWW

Har inte gitarristerna ett jätte stort inflytande?
Jag kan lätt tänka mig att vintage marknaden hade sett annorlunda ut om Hendrix och Clapton hade kört Hagström tex.
Skulle tex viss Ibanezer bli intressanta? Ta lawsuite gurorna? Kina förfalskningarna? Förfalska kommer de väl ändå inte kunna hålla på med i all evinerlighet. jag tror att det inte bara hänger på instrumentet, lite myt och mojjo måste nog vara med i spelet om det skall lyfta.

Bo-Conny Skruvlin

15 Dec 2008, 09:54
Profile WWW

En Hobbex "Elplanka" kommer att få en oerhörd kultstatus framöver, då många började sin karriär på en sådan.
Kom alldeles nyligen över en sådan i originalskick![^]

Twaaang!

16 Dec 2008, 23:09
Profile

"We don't have a custom shop. We are a custom shop."
Bygger mycket fina gitarrer, och har vunnit priser bla "Guitar Player magazine Editors' Pick award, 8 år på raken.
(PRS gör fina Hamer kopior, men värdefulla om 50 år? NAH!)
http://www.hamerguitars.com/

17 Dec 2008, 21:08
Profile

Det här skulle jag kunna tro blir vintage

Image

Image

Byggd i new york 1979.
Anledningen e att just den eran av gitarrer ännu inte riktigt "upptäckts",men eftersom tiden hinner ikapp dem skulle jag mkt kvalificerat tro att det kommer.
Gretsch i sin tur e Gretsch,å man ser redan idag hur priserna på dem går förbi 1000 dollar i brukskick.
Fina ex e sällsynta.
Annorlunda tekniska lösningar,de gamla DiMarzio serierna osv redan ifrån början.

hrj743@hotmail.com

18 Dec 2008, 11:50
Profile

Image

Twaaang!

21 Dec 2008, 23:19
Profile

Gibson Reversed Flying V!
Image

Twaaang!

haha.. jag tror mer på masonitgurorna från danelectro än på reversed v.. vem skulle vilja ha en sådan över huvud taget?!?

svaren.daniel(a)spray.se

22 Dec 2008, 00:32
Profile

En MOOG kanske?
http://www.nyteknik.se/nyheter/teknikpr ... 452398.ece

Quote:
"Min personliga förhoppning är att Moog Guitar kommer att passa bäst för musik som ännu inte är komponerad och för musikstilar som ännu inte är definierade".
Paul Vo

Får man nåt sålt innan dess?[:0]

22 Dec 2008, 12:16
Profile ICQ WWW

HAMER!
"We don't have a custom shop. We are a custom shop."

Haha det där va verkligen att ställa skåpet [:D]

email: m_lavrell (at) hotmail.com

22 Dec 2008, 17:11
Profile

Jag tror på Hamer .Både dom nya och gamla är väldigt bra gitarrer. Inte Korea grejorna.

22 Dec 2008, 23:00
Profile ICQ WWW

Jag tror över huvud taget på tidigare upplagor av många guror. Det tycks rätt vanligt att de tidiga produktionerna har hållit mkt hög kvalitet och sedan i takt med massproduktion tappat det där extra. Jag tänker på t.ex. Squire (t.ex. JV-strattor), tidiga Jackson (fina instrument), Epiphone före de blev trista lowbudgets.

En annan aspekt är att ålder generellt sett tycks göra intstrument gott. Vem vet, kanske sitter vi alla med en och anna gura från 60-80-talet som vi inte förmått göra oss av med och som ansågs rätt ointresssant då, men som liksom årgångsvin blommar ut.

Jag har t.ex. en Riverhead paddel, en sådan där svart till höger i bild. Köpte den 1985 för några bira av en hårdrockare med vikingahjälm. Den kändes rätt kass då, men har liksom tagit sig med åren. Otroligt skön att lira på idag. Jag tror att det är mahogny rakt igenom. Chateau du la Riverhead typ.

Image

/Gunnar

23 Dec 2008, 22:05
Profile

Vad tror ni om Peaveys Wolfgangar? De är ju inte tillverkade i några jätteupplagor heller. In i helsikes bra guror med.

E mail: pne(a)live.se
Image

24 Dec 2008, 10:12
Profile ICQ WWW

Fender Thinskin modellerna? Dem är ju ganska limiterade och fyfan vad dom spelar bra, i klass med custom shop

25 Dec 2008, 17:34
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2