View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:44

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Info om Marshall önskas! Bilder! 
Author Message

En polare till mig har sedan många år en gammal Marshall topp som han vill ha lite info om.
En Super Lead ska det vara.
Nummret som är instansat i bakplåten är: <b><font size="3"><font color="red">SL/12323</font id="red"></font id="size3"></b>
Ge mig så mycket info jag kan få om den. Ålder, Schema osv. [:)]
Eller finns det nå'n sida som kan ge mig det jag söker?

EMG, ESP/LTD Sucks. Gibson Rules! [^]

04 Jan 2009, 21:35
Profile ICQ WWW

Det förefaller saknas en bokstav, troligen efter numret, som talar om tillverkningsåret.
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Bi ... ating.html

Här finns en hel del allmän info om Marshall:
http://www.drtube.com/marshall.htm

/Sixten

05 Jan 2009, 00:02
Profile WWW

Sustain wrote:

Tjenixen Bastarden!

Det förefaller saknas en bokstav, troligen efter numret, som talar om tillverkningsåret.
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Bi ... ating.html

Här finns en hel del allmän info om Marshall:
http://www.drtube.com/marshall.htm

/Sixten

Tack så jättemycket. [:)]
Ska kolla upp numret.

05 Jan 2009, 00:06
Profile ICQ WWW

Det kan vara en gammal tolvserie också, dvs en Plexi från tiden innan juli 1969. Kolla om det är metallpanel fram och bak, eller om de är av plexiglas. Det finns en liten chans att det i så fall är en eftertraktad förstärkare som är värd mycket pengar.

Be att din kamrat tar några bilder på den. Bägge panelerna ska synas tydligt. Det är brukligt att lyfta ut chassit ur kabinettet och fotografera så att man ser trafos och kondingar tydligt. Transformatorerna (Drake?) ska vara original. Om filterkondingarna sitter upptill, så är den gjord efter 1967 men de kan också (se bilden) sitta inuti. På bilden är det en 10-serie från 1967.
Image

Efter det kom 12-serien och då satt filterkondingarna uppepå. Här syns de från undersidan.
Image

Många brukar också fotografera innanmätet för att visa om det är orört eller modifierat. Om det verkar orört och många av lödningarna har röda prickar, så har man dragit en vinstlott.

Posta sedan bilderna här och på (http://vintageamps.com/plexiboard/index.php). Där brukar man som regel få kunnig hjälp att datera och analysera det mesta som har med Marshall att göra.

Men det är relativt ovanligt att hitta så gamla stärkare i bra skick. Det troliga är nog, som Sixten skriver, att det saknas en bokstav. Om det nu skulle vara en gammal, så är det vanligt att det hänt en del med dem under åren. Det vanligaste brukar vara att det är borrat i panelerna för att installera mastervolym (vilket ljudmässigt kan vara helt ok) eller att utgångstransformatorn har gått sönder och ersatts av en ny. Jag har inte sett det själv, men det sägs också att man ibland satt in ett extra förstegsrör för att göra hårdrocksstärkare av det hela. Om jag minns rätt dock, så behöver det inte betyda att man borrat hål i chassit på ovansidan. Där fanns ibland ett extra hål, avsett för tremolomodellen.

Modifieringar, trafobyten och borrhål är sånt som påverkar värdet på förstärkaren rejält. Men om man inte är "vintagetaliban" så går det att få gamla tiders sound utan problem.

Mvh Ola

05 Jan 2009, 06:49
Profile ICQ WWW

saknas bokstaven är det en tidig plexi... , i så fal lskall det vara stämplat i chassit. , SL /12323 Kan mycket väl stämma på dessa, bokstaven började dom med först Juli 69 i samband med skiftet till alu panel

05 Jan 2009, 15:06
Profile ICQ WWW

Ofta finns en kvalitetskontrollapp klistrad inne på chassit någonstans, där ska datum för test inför skeppning finnas nedplitat för hand. Tänk då på att engelsmännen skrev datum i ordningen mm/dd/åå. "8/12/69" betyder alltså inte december utan augusti 1969.[:)][;)]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

05 Jan 2009, 16:46
Profile

Marshall wrote:

Ofta finns en kvalitetskontrollapp klistrad inne på chassit någonstans, där ska datum för test inför skeppning finnas nedplitat för hand. Tänk då på att engelsmännen skrev datum i ordningen mm/dd/åå. "8/12/69" betyder alltså inte december utan augusti 1969.[:)][;)]

Skojigt! Så långt hade jag aldrig tänkt. Den du har är alltså från augusti [:0]

Den är för övrigt levererad till Sverige av http://www.twotribesmusic.co.uk/

05 Jan 2009, 16:56
Profile ICQ WWW

Marshall wrote:

Skojigt! Så långt hade jag aldrig tänkt. Den du har är alltså från augusti [:0]

Den är för övrigt levererad till Sverige av http://www.twotribesmusic.co.uk/

Jomenvisst. Tolfte augusti, nästan plexi...[:)]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

05 Jan 2009, 17:40
Profile

05 Jan 2009, 20:21
Profile WWW

Bobrefill wrote:

Är det Johans? [:)]

Yepp!
Den har börjat bete sig konstigt igen så den ska till Fritte på felsökning. Vi började vi snacka lite om toppen o Johan har inte en aning om hur gammal den är. Vore kul att veta. Kan vara bra med schema till den också då den troligtvis är moddad. Det sitter 3 förstegsrör i den men har 4 socklar. Strange!

05 Jan 2009, 21:24
Profile ICQ WWW

bastard wrote:
Det sitter 3 förstegsrör i den men har 4 socklar. Strange!

Det fjärde hålet var alltså för tremolomodellen. Det brukar se ut så eftersom det var samma chassi man hade till dem. Jag tror inte att där är någon sockel, men ett hål ska det vara.

Edit: Det kan ha varit avsett för PA-modellen också. Jag har inte koll på hur det ser ut i min egen.

05 Jan 2009, 21:34
Profile ICQ WWW

Han kommer förbi med toppen i morgon så ska vi öppna den o plåta lite.
Bilderna kommer givetvis upp här.
Ska bli kul! [:)]

05 Jan 2009, 22:29
Profile ICQ WWW

Nu har jag fotat toppen. Det som är inringat med rött satt löst. Syns på en av bilderna.
Det som händer är att volymen försvinner. Sen får han stänga av toppen och slå på den igen och då går den. Den kan lägga av efter 5 minuter eller 2 timmar.

Man kan även se att en förstegsrörsockel är bortlödd. Alltså har den varit i bruk.

Hittade ingen infolapp om datum. Bara massa signaturer som ni ser.

Modell 1959.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

06 Jan 2009, 17:26
Profile ICQ WWW

Visst är det en gammal 12-serie plexi. Det ser ut som om filterkondingarna är bytta, men sitter på insidan. Det bör betyda att den är från 1967.

(Rätta mig gärna om jag har fel)

06 Jan 2009, 17:54
Profile ICQ WWW

Om några kondingar är bytta, så är det i så fall den som satt löst(?) och den likadana intill.
De mörkare blå ser ut att vara original, kanske även de två lusblå, och torde därmed vara hög tid att pensionera.

Såvitt jag kan se är det inga moddar i den, men jag är ingen Marshall-expert.

/Sixten

06 Jan 2009, 20:29
Profile WWW

Sustain wrote:

Om några kondingar är bytta, så är det i så fall den som satt löst(?) och den likadana intill.
De mörkare blå ser ut att vara original, kanske även de två lusblå, och torde därmed vara hög tid att pensionera.

Såvitt jag kan se är det inga moddar i den, men jag är ingen Marshall-expert.

/Sixten

Så byta ut dom 4 stora blå kondingarna är att rekomendera?
Något speciellt man bör tänka på? Märke osv?

Om man kollar på förstegsrörsockeln uppe till vänster ser man att den är bortlödd. Den måste ha varit aktiv en gång i tiden, eller?
Kan man göra det utan att modda den på andra ställen?
Vad är det iså fall man måste ha gjort för att få den o funka?
Image

Ljudfreak wrote:

Visst är det en gammal 12-serie plexi. Det ser ut som om filterkondingarna är bytta, men sitter på insidan. Det bör betyda att den är från 1967.

Vad innebär 12-serie? [:I]

När den är renoverad som sig bör, vad tingar en så'n här topp i pris?
Den är inte till salu, men det kan vara kul att veta. [:)]

06 Jan 2009, 20:52
Profile ICQ WWW

Jag glömde en bild:

Image

06 Jan 2009, 20:59
Profile ICQ WWW

bastard wrote:

Under Plexi-eran så tillverkades det toppar med serienummer som började på 10 (10-serie) och sådana här (12-serie). Eddie Van Halen ska ha spelat på en 12 serie, dock en sån som hade kondingarna på ovansidan, alltså från 1968.

Prisnivån är svår att sia om. Men om de viktiga grejerna är rätt (trafos, inga borrhål, originaldelar, fint skick, omoddad) så kan den vara värd bortåt 30-35K. Om du hittar en i butik, så brukar det vara betydligt mer. Det säljs få förstärkare på begagnatmarknaden i det här landet som kostar över 15K och de som gör det brukar vara till salu rätt lång tid så det är vanskligt att sia om var den borde ligga. Men det är definitivt över 25K och det finns historier om folk som betalat kring det dubbla.

Super Lead är värd mer än Super Bass som i sin tur är värd mer än Super PA. Sedan är en 67a något mer värd än en 68a. De sägs ha en litet annorlunda karaktär jämfört med 68or, men jag har bara hört en och det är svårt att säga om det är nåt generellt.

Om det är värdet på förstärkaren som är det viktiga, så ska du nog inte byta några komponenter (kondingar) alls, som inte absolut behöver bytas. Även sådana som inte spelats på länge, lär gå att få igång med försiktiga tekniker.

När du lämnar den till renovering eller kontroll, ska du vara säker på att det är någon som har lång erfarenhet av Marshall, variationer mellan årgångar och modeller. Här i stan så rekommenderar jag Ola Insulander. Det är en pjäs som inte ska renoveras av vem som helst.

06 Jan 2009, 21:46
Profile ICQ WWW

Om förstärkaren ska användas, vilket jag hoppas, så rekommenderar jag att alla elektrolytkondingar byts. Det innefattar alla blå, de två mindre grå för bias-spänningen och alu-burken på ovansidan. Ev. också den lilla blå katodkondningen längst ut på kortet på ingånsänden.
De ska bytas utan åverkan och originalen bör sparas, gärna tillsammans med ovanstående foton, ifall någon Vintage-Taliban blir ägare till den i framtiden.

/Sixten

06 Jan 2009, 22:23
Profile WWW

Quote:
[Om det är värdet på förstärkaren som är det viktiga, så ska du nog inte byta några komponenter (kondingar) alls, som inte absolut behöver bytas. Även sådana som inte spelats på länge, lär gå att få igång med försiktiga tekniker.

<font color="red">När du lämnar den till renovering eller kontroll, ska du vara säker på att det är någon som har lång erfarenhet av Marshall, variationer mellan årgångar och modeller. </font id="red"> Här i stan så rekommenderar jag Ola Insulander. Det är en pjäs som inte ska renoveras av vem som helst.
</font id="size1">

+1

07 Jan 2009, 07:23
Profile WWW

Sustain wrote:

Om förstärkaren ska användas, vilket jag hoppas, så rekommenderar jag att alla elektrolytkondingar byts. Det innefattar alla blå, de två mindre grå för bias-spänningen och alu-burken på ovansidan. Ev. också den lilla blå katodkondningen längst ut på kortet på ingånsänden.
De ska bytas utan åverkan och originalen bör sparas, gärna tillsammans med ovanstående foton, ifall någon Vintage-Taliban blir ägare till den i framtiden.

/Sixten

Den ska givetvis användas.
Tack för tipset om att spara delarna. Hade jag inte tänkt på kan jag lova. [:)]

07 Jan 2009, 07:28
Profile ICQ WWW

Ljudfreak wrote:

bastard wrote:

Under Plexi-eran så tillverkades det toppar med serienummer som började på 10 (10-serie) och sådana här (12-serie). Eddie Van Halen ska ha spelat på en 12 serie, dock en sån som hade kondingarna på ovansidan, alltså från 1968.

Prisnivån är svår att sia om. Men om de viktiga grejerna är rätt (trafos, inga borrhål, originaldelar, fint skick, omoddad) så kan den vara värd bortåt 30-35K. Om du hittar en i butik, så brukar det vara betydligt mer. Det säljs få förstärkare på begagnatmarknaden i det här landet som kostar över 15K och de som gör det brukar vara till salu rätt lång tid så det är vanskligt att sia om var den borde ligga. Men det är definitivt över 25K och det finns historier om folk som betalat kring det dubbla.

Super Lead är värd mer än Super Bass som i sin tur är värd mer än Super PA. Sedan är en 67a något mer värd än en 68a. De sägs ha en litet annorlunda karaktär jämfört med 68or, men jag har bara hört en och det är svårt att säga om det är nåt generellt.

Om det är värdet på förstärkaren som är det viktiga, så ska du nog inte byta några komponenter (kondingar) alls, som inte absolut behöver bytas. Även sådana som inte spelats på länge, lär gå att få igång med försiktiga tekniker.

När du lämnar den till renovering eller kontroll, ska du vara säker på att det är någon som har lång erfarenhet av Marshall, variationer mellan årgångar och modeller. Här i stan så rekommenderar jag Ola Insulander. Det är en pjäs som inte ska renoveras av vem som helst.

Jag ska meddela honom detta, om han inte redan varit inne här och läst.
Värdet på den är inte viktigast, men det kan vara kul för honom att veta vad han köpte för 20 år sedan. Som jag skrev till Sixten så ska den användas i fortsättningen också.
Tack för hjälpen. Mycket kul läsning. [:)]

07 Jan 2009, 07:32
Profile ICQ WWW

Oborrad hyfsat orginal Plexi SL från 67 (endast loggan borta)
30-35 k?............. är inte det alldeles för billigt?

Dom senare MODDADE brukar gå för 20-25.

Jag skulle inte sälja denna för under 45-50 om det var min (efter den servats så den funkar)

07 Jan 2009, 11:05
Profile ICQ WWW

Mycket pengar är det men det låter bra! De är gjorda första halvan av 1968. 12serieplexin har MYCKET mera gain än de tidigare och senare varianterna, samtidigt som de inte är så hårda och riktigt så högljudda som de blir efter sommaren 68, således av många ansedd som den ultimata plexin därav dyrare än de lite tidigare och senare varianterna.
Lustigt att "samma" modell låter HELT olika från tex oktober 67, februari 68 och augusti 68, förutom att enstaka exemplar skiljer sig åt.
Råckänråll som FanHäjlen skulle säga.

07 Jan 2009, 19:51
Profile WWW

Mycket pengar är det men det låter bra! De är gjorda första halvan av 1968. 12serieplexin har MYCKET mera gain än de tidigare och senare varianterna, samtidigt som de inte är så hårda och riktigt så högljudda som de blir efter sommaren 68, således av många ansedd som den ultimata plexin därav dyrare än de lite tidigare och senare varianterna.
Lustigt att "samma" modell låter HELT olika från tex oktober 67, februari 68 och augusti 68, förutom att enstaka exemplar skiljer sig åt.

Vad skulle skälet till det vara? Rent tekniskt kan det inte skilja mer än marginellt i gain. Det är närmast identiska kretsar från första Super Lead till idag, i varje fall vad gäller gain (=förstärkning).

Det som kan påverka hur stärkaren distar är snarare spänningarna i den. Jag vet inte om det skilljer mkt i B+ i en SL från 1967 jämfört med en från 1968. Det skulle vara intrssant att veta och i så fall förklara det du beskriver.

Det kan också skilja en del i utgångstrafos mellan dessa årgångar. Det påverkar sound och feeling mycket, även om alla Super Lead jag spelat på låter... Super Lead, med variation i klang, ton, mjukhet osv.

Hur som helst en oerhört fin stärkare. Byt absolut slitagedelarna. Detta är inga museieföremål utan ska liksom gamla stradivarius-felor spelas av personer som uppskattar dem och kan uttnyttja egenskaperna. Ugh!

Bra utbytesdelar får man från Metroamp. De tillhandhaller ju de bästa replicorna på 12-serien, ja hela kit om man vill.
http://www.metroamp.com

/Gunnar

PS. Den ser rätt omoddad ut, sånär som de bytta e-lyterna och en klippt brightkonding på volymen (ser ut att saknas). Och det är något hål på baksidan bredvid högtalarjacken. Har det suttit en master där kanske (tyvärr)?

08 Jan 2009, 12:37
Profile

Izzy wrote:
Vad skulle skälet till det vara? Rent tekniskt kan det inte skilja mer än marginellt i gain. Det är närmast identiska kretsar från första Super Lead till idag, i varje fall vad gäller gain (=förstärkning).

Det som kan påverka hur stärkaren distar är snarare spänningarna i den. Jag vet inte om det skilljer mkt i B+ i en SL från 1967 jämfört med en från 1968. Det skulle vara intrssant att veta och i så fall förklara det du beskriver.

/Gunnar

Har du kollat upp skillnaderna i brightkondingar över åren? En vanlig förklaringen på varför exempelvis 72ans femtiowattare distar mer är att den har fler och därmed låter som om den distar mer. Ett slags gradvis övergång till "inbyggd trebleboost".

Att det är stora skillnader mellan årgångar och exemplar gör det här resonemanget mycket svårt och litet spekulativt. Min uppfattning (IMHO, bra förkortning) är att kulmen på Super Leads utveckling mot brightare stärkare kulminerade kring 1969. Men jag har spelat på en JCM800 Super Lead som distade betydligt mer, fast där är jag övertygad om att det var mer gain inblandat. Jämförelsen kan vara irrelevant, även om modellen fortfarande är 1959.

Jag brukar tänka på Jimmy Page som en bra illustration av hur bright Super Lead kan låta. Men det sägs att han ofta spelade på Hiwatt i praktiken. Så vem vet?

David Szabados skriver en del om den här utvecklingen:
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html

Han talar om en variation (sänkning) i "plate voltages" som gav mer headroom tidigare och mer dist senare. Kanske är det vad du menar med B+ Gunnar?

Något som är svårt att få kläm på är transformatorerna. Jag har hört att fabrikaten varierade under plexieran. De enda namnen på fabrikat jag hört är Drake och Dagnall och jag tror att 67an ofta hade Drake, men det är något som någon annan får bekräfta eller dementera.

Bastard: Har du postat bilderna på vintageamps.com och fått svar där?

Edit: Just nu ligger det två SL Plexi på Vendolin. Den ena är moddad av Bogner och ligger ute för 39K. Den andra verkar orörd men annonseras till 25K eller högstbjudande. En bra illustration av hur svårbedömt det är med priser på de här.

09 Jan 2009, 07:56
Profile ICQ WWW

Det gjordes bara 395 st av dessa, från sent '67 till en bit in på 68. Det höga serienr på denna indikerar att den är byggd under '68. Under andra halvan av '68 flyttades alla filterkondingarna upp ovanpå chassit. Van Halens förstärkare var nr 12305. Jag själv har 12267 och jag har även ägt 12257. Den bor hos en kompis numera. Rätt kul att det på en liten sketen ort med under 3000 inv finns två av dessa legendariska toppar.[^]

Marknaden för dessa rariteter är rätt svårbedömd för tillfället. Jag skulle nog inte sälja för mindre än 35-40K. Det finns inte många kvar av dessa, och tack vare EVH kan vi som äger en se fram mot en fortsatt trevlig värdeökning framöver![8D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

09 Jan 2009, 13:32
Profile WWW

Den krets som mest liknar 12-serien är den som satt i topparna från '69, de är nästan identiska. Just '69 års model är ju också känd för att ha tonvis med gain. Min 12-serie plexi har mkt mer gain än mina andra 4-hålare, trots att den har neg feed kabeln kopplad till 8-ohmstappen, och alltså inte är maxad för gain.

09 Jan 2009, 13:39
Profile WWW

BTW, ser att det sitter 2st RFT slutrör (V5, V7) i stärken och 2 andra - den skulle förmodligen låta ännu bättre med 4 Mullard eller gamla Tesla (före'84). En sån stärk förtjänar bara det bästa i rörväg![:D] Vad sitter i försteget?

09 Jan 2009, 13:47
Profile WWW

Har du kollat upp skillnaderna i brightkondingar över åren? En vanlig förklaringen på varför exempelvis 72ans femtiowattare distar mer är att den har fler och därmed låter som om den distar mer. Ett slags gradvis övergång till "inbyggd trebleboost".

Variationen mellan olika exemplar <u>inom</u> årgångar är dock uppenbar, men kanske att Lead-kretsen varierar mer mellan exemplaren än Super Lead, i varje fall under första halvan av 70-talet.

Brightkondingar har viss betydelse i sammanhanget. Men för att få gain-öking är det främst två kondingar det handlar om. Båda ger ett lyft i mid-trebleområdet och ökad gain.
- Först av allt brightkondingen på mixern mellan de båda kanalerna (oftast ca 470-560pF i JMP). Den finns i <u>nästan alla</u> JMP:s i original.
- Katodkondingen på V2, den så kallade plexikondingen (0.68uF). Det verkar som om den började dyka upp mot slutet av 60-talet, under plexitiden. Men man ser också exemplar långt in på 70-talet som saknar denna konding. Den verkar vanligare på Lead än på SL. Inte ens JCM800 1959 har denna konding som standard.

Brightkondingen på volymen ger ingen ökad gain utan påverkar bara hur bright stärkaren är vid olika lägen på brightkanalens volympot. Att man gick från liten 100pF-konding till mkt stor, 5nF, år 1968 gör att man upplever Super Lead-stärkarna från och med detta år som brightare och kanske "gejnigare" (gäller givetvis även Lead). Men det är de alltså inte i egentligen, inte av det skälet i alla fall.

Utöver detta krympte i samma veva signalkodningen på brightkanalen från 22nF till 2.2nF. Det bidrar också till att stärkarna från 68:a och framåt upplevs som mer agressiva.

Den med åren allt vanligare tonstacken 33k/500pF ger lite mer gain då den inte gröper ur övre mid lika mkt som 56k/250pf-tonstacken (samma som i JTM45). Vet inte när den blev standard, kanske redan i slutet av 60-talet på Super Lead.

En del av dessa förändringar, och ytteligare några, som SL genomgår mot slutet av 60-talet finns utförligare beskrivet här.

http://marshall.redpt.com/clay/marshall_circuits_101.html

Quote:
Att det är stora skillnader mellan årgångar och exemplar gör det här resonemanget mycket svårt och litet spekulativt. Min uppfattning (IMHO, bra förkortning) är att kulmen på Super Leads utveckling mot brightare stärkare kulminerade kring 1969. Men jag har spelat på en JCM800 Super Lead som distade betydligt mer, fast där är jag övertygad om att det var mer gain inblandat. Jämförelsen kan vara irrelevant, även om modellen fortfarande är 1959.

David Szabados skriver en del om den här utvecklingen:
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html

Han talar om en variation (sänkning) i "plate voltages" som gav mer headroom tidigare och mer dist senare. Kanske är det vad du menar med B+ Gunnar?

Ja, den likspänning som stärkaren leverar till rören kallas B+. Ju högre B+, desto klarare ton och mer headroom får man (mycket grovt generaliserat). Den distar inte lika lätt och tidigt, håller fjången uppe liksom.

Med lägre spänningar får även försteget lägre spänningar och kommer dista tidigare och antagligen "mer".

Även här undrar jag om inte variationen är större när de gäller Lead än Super Lead. Jag tycker mig sett exempel på Lead som har allt från knappt 400V till över 500V i B+. Det spelar stooor roll för hur stärkaren beter sig.

/Gunnar

09 Jan 2009, 17:10
Profile
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next