Ljudfreak wrote:
Finns det något sätt att variera B+ med en pot eller liknande, så att man kan lära sig vad man gillar bäst? Om det ändrar känslan i förstärkaren och dessutom headroom, så borde det vara en funktion på panelen.
Vi hamnar väl mer på rörforum nu då, men....
Man kan mkt enkelt varier B+ till försteg och fasvändare. Det handlar i huvudsak om ett motståndvärde på vägen från full B+ (som man har vid OT och slutrör) bort mot försteget. I en L eller SL är det normalt 18-20k. Sänker man det till 10k, som i en JCM800 2204/2203 ökar spänningen i försteget med kanske 20V. Förstegt distar lite senare och lite renar. Men det är bara trevligt i en stärkare med flera distande steg, eller en JMP som man vill ska köras rätt clean.
Att ändra B+ även till slutsteget är knepigare. Det finns i huvudsak tre sätt.
1) Man laborerar med vilken primär man kör med, stärkaren inställd på 220V eller 240V. I min JMP Lead 1987 kör jag normalt med 220V-inställning, även om jag i väggen har 230-236V. Det ger B+ på omkring 460V till slutsteget, vilket jag ofta gillar. Lite mer headroom och cleanare även på högt volym. Här måste man ha koll på bias och att inte glödspänningen är helt fel. Det är gratis om man känner någon som kan biasjuster och kolla spänningarna.
2) Man har en Variac, en vridtrafo, som man ansluter stärkaren till. Med en bra sådan kan du både öka och spänningen lite. Även här måste man ha koll på vad som händer med bias och glöd. Och du påverkar även spänningarna till försteget. Vridtrafo finns på Elfa för under en tusenlapp.
3) Man installerar Power Scaling. Med de nya PS-kiten styr man enkelt spänningen kring slutrör och utgångstrafo med en pot, utan att påverka försteget. Idén här är att kunna köra din JMP (t.ex.) på mycket lägre spänning i slutsteget, därmed ta ut lägre effekt och volym, men fortfarande ha ett slutsteg som jobbar och distar. Ett PS-kit kostar typ 75 dollar + installation av rutinerad tekniker. Jag har PS i min JMP just nu, på test. Man kan ligga och köra slutsteget i området 100-250V och det låter som om det gick på full patte, fast på volym som från typ en 10-20w-stärkare. Inte alls så tokigt. Bättre än master, bättre än attenuators, bättre än att ryck två slutrör från en SL. Men ännu inte övertygad om <i>förträffligheten"]. Det är ett faktum att betydande ljudvolym och generös luftförflyttning är en del av hemligheten bakom våra kära JMP:s!!!(EDIT: PS är <b>absolut inget jag skulle rekommendera</b> att installera i en omoddad 12-serie SL. Ta ett lån med 12:an som säkerhet och köp en billig SL från 75-84 och angrip den istället, eller bygg en ny för 10 lakan.)
Nu ska jag käka middag. [:)]
/Gunnar