View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 08:25

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Acoustic Mod.164 EDIT: Beh. byta inputjack, nån i Sthlm? 
Author Message

Post Acoustic Mod.164 EDIT: Beh. byta inputjack, nån i Sthlm?
Hej!
I maj köpte jag en gitarrförstärkare, en Acoustic Control Corporation model 164.

Den ser ut så här:

http://www.forssy.se/accmodel164.jpg

I början tänkte jag ha den ihop med distpedaler för att få fram en vettig dist eftersom att disten jag fick ur den lät prutt, men nu har jag upptäckt att om jag kör hela eq-sektionen på fullt så får man fram ett helt okej "nästan Marshall"-ljud!

Förstärkaren är dock lite lustigt uppbyggd. Det är både mosfet och rörförsteg, som man kopplar om på baksidan. Själva slutstegsdelen är fyra 6L6'or.

Det som är lustigt är att kanal 1 och 2's volymer samt gain är kaskadkopplade på nåt sätt, så för att få ut mycket dist måste gain vara fullt på bade kanal 1 och kanal 2. Då får man inte ut något speciellt rent ljud ur kanal 1... dessutom - om man vill ha ett bra rent ljud, ja då kan man inte ha eq:n pa fullt heller, vilket gör att kanal 2's dist låter väldigt underligt i bastonerna, lite som att ha tonkontrollen på noll på gitarren.
Kanalvolymerna är ocksa lustiga, för att om kanal 1's volym är på noll, så blir det väldigt svagt på kanal 2 - tills man ökar kanal 1... [xx(]

Nummer två som är lite störande är att mastervolymen sitter före loopen och när du drar på mastern så överstyr den min delaypedal som jag har i loopen. Den bajsar på sig när man vrider upp mastern för högt på den här förstärkaren som är omkopplingsbar mellan 60/100 watt... och distar delayet väldigt fult även på ett rent ljud. En riktigt stark best som har den största 12-tummaren jag sett!

Det är möjligt att man kan köra med en rackeffekt som klarar signalen bättre, men en delaypedal i loopen är allt jag behöver.

Har hittat ett elschema på denna förstärkare:

http://acc.homeunix.net/images/schematics/160tube.jpg

Kanske är lite otydlig den där, men man ser väl kanske hur den är uppbyggd i alla fall? Själv är jag inte särskilt begåvad när det kommer till elschemaläsning, så det överlåter jag till någon som kan.

Är det möjligt göra något vettigt av denna förstärkare?

- Något mer dist skulle vara bra, tycker mig se att reverbet är rördrivet, kan man sno det röret till disttillverkning i stället?

- Switchbar loop vore najs, gärna på bekostnad av switchen för reverbet, det gör inte mig något då jag inte använder reverb.

- Sätta loopen innan mastervolymen.

- Sen så är basen rätt obefintlig i förstärkaren (åtminstone på distkanalen), det enda som händer när man vrider upp basen är att det blir prutt och mudd, så om man kunde tajta upp basen lite så skulle det vara trevligt.

Oj, det blev langt, men jag har det lugnt pa jobbet! [;)]

Mvh Fredric Forsman

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">

----------------------------------------

[size=5]EDIT: Här kommer lite bilder på innandömet också![/size=6]

http://www.forssy.se/accmod164

----------------------------------------

EDIT igen: Nu finns ett Youtubeklipp också:

http://www.youtube.com/watch?v=-JUzJPSsxgU

Last edited by Forsman on 10 Dec 2011, 00:54, edited 1 time in total.

10 Jan 2009, 09:06
Profile WWW

denna efx loop du har är i ren linje nivå dvs din delay pedel kommer inte att gilla den...

men i övrigt så är det en udda konstuktion.... går säkert att förbättra.... o rensa upp en del...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image Image

10 Jan 2009, 12:07
Profile WWW

Klurig konstruktion det där med drag av både Mesa Boogie och Dumble.

Den har inte två separata kanaler, utan distkanalen fungerar mer som ett overdrive-steg efter den rena kanalen. Därför är den beroende av hur mycket volym man har på den rena kanalen (som på t.ex en Dumble).

Klurigt med val av JFET eller rör som första steg. Jag fattar inte vad meningen med det ska vara. En idé till mod som inte borde vara alltför komplex vore att ändra så man kan switcha in JFET-steget i serie med ingångssteget istället. Det skulle funka som en booster framför stärkaren och ge betydligt mer dist ur förförstärkaren.

Schemat är lite virrigt ritat så det är inte lätt att se hur det hänger ihop. Särskillt kopplingen av reverbet är mystisk. Jag begriper inte riktigt hur de har tänkt där.

Man kan säkert använda reverb-röret för att generera mer dist, eller för att bygga en vettig effektloop.

Erik R

10 Jan 2009, 12:44
Profile

Ja, det verkar onekligen lite rörigt när du beskriver det.

Jag har ju ännu ingen aning om hur den ser ut inuti, men jag ska se om jag inte kan plocka isär den ikväll och ta ett par bilder och lägga upp.

Denna modellen tillverkades mellan 1980-82 i Kalifornien, har ingen aning om det är ptp eller kretskort i den, men det visar sig väl...

Kanske är det synd att modifiera den, för allt funkar och det rena ljudet är verkligen fantastiskt, men som sagt, jag använder inte rena ljud särskilt ofta och är mer intresserad av en väl fungerande dist.

Men det är klart att det är alltid kul att läsa era kommentarer om den.

Bild kommer senare ikväll!

Förresten, vad är JFET?

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte s#229; fort... Du tappar känslan d#229;!!!""]</font id="red">

10 Jan 2009, 14:39
Profile WWW

Junction Field Effect Transistor= JFET om det säger dig nåt.. men en TYP av transistor som liknar hur rör uppför sig.

b

10 Jan 2009, 15:01
Profile

Junction Field Effect Transistor= JFET om det säger dig nåt.. men en TYP av transistor som liknar hur rör uppför sig.

b

Aha, okej.
Kan ju nämna att själva switchningen mellan mosfet och rör görs på baksidan med en knapp och är inte switchbar från någon pedal.

I'll be back!

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte s#229; fort... Du tappar känslan d#229;!!!""]</font id="red">

10 Jan 2009, 17:02
Profile WWW

Klurig konstruktion det där med drag av både Mesa Boogie och Dumble.

Erik R

[:)] Nej någon Dumbel är ej förebild för denna stärkan, MEN där emot för Mesa Boogie Mark II, och här kommer en liten annekdot:

För er som läst lite Mesa Boogie scheman, så kanske ni noterat att Mesa Boogie slår sig på bröstet om hur deras design är partent skyddade och dom har fått företag att lägga ner pga att man "plankat" för mycket av deras krets.
Well, det är just Acoustic och denna modell dom syftar på [;)]

Nej det finns inget behov för använda reverbet till att få mer gain, utan det räcker med byte av en del komponenter så kommer du få både mer gain och bättre bas.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

10 Jan 2009, 17:24
Profile

<font size="6">Hej! Nu har jag tagit lite bilder på innandömet!</font id="size6">

http://www.forssy.se/accmod164

Sen en fråga. Precis bredvid slutstegsrören så sitter ett rör, som jag antar är likriktarröret. Det är ett Telefunken ECC81. Vad skulle hända om man bytte ut det mot ett 12AX7 i stället? Det blir väl inte mer dist då va? Det känns på något sätt som att distgenereringen borde komma före mastervolymen...

Övriga tre preamprör är EH 12AX7 och slutstegsrören är Svetlana 6L6 (Winged-C-logo).

Återigen tack för input!

Efter att ha fått se bilderna undrar jag sedan om någon skulle kunna tänka sig att ta i den här tingesten? [:D][:D][:D]

/ Fredric

10 Jan 2009, 18:45
Profile WWW

Sen en fråga. Precis bredvid slutstegsrören så sitter ett rör, som jag antar är likriktarröret. Det är ett Telefunken ECC81. Vad skulle hända om man bytte ut det mot ett 12AX7 i stället? Det blir väl inte mer dist då va? Det känns på något sätt som att distgenereringen borde komma före mastervolymen...

Återigen tack för input!

Efter att ha fått se bilderna undrar jag sedan om någon skulle kunna tänka sig att ta i den här tingesten? [:D][:D][:D]

/ Fredric

Efter sett insidan förstår jag ännu mer att Mesa Boogie gick i taket, den till o med byggd som en Mark II [:D]

Nä ditt ECC81 ser ut av vara till reverbet, så någon mer gain lär du inte få på din gain kanal.
Där emot om du inte är behov av reverbet så är det röret perfekt att göra en aktiv loop av som funkar till alla pedaler utan tonförlust.

Högtalaren är en EV, en bra högtalare förutom att den har en "honk" på lägre volymer och låter först ricktigt bra när man spelar högt.
Så ett högtalar byte kan vara nått att fundera på, testade min MarkIII med Celestion Gold och lät gudomligt till det jag lirar.

Jodå, jag kan titta på den om du vill, slå mig en signal.

Häls
Owe Johnson

10 Jan 2009, 19:17
Profile

Jodå, jag kan titta på den om du vill, slå mig en signal.

Jag avvaktar lite med det, har inte råd med någon moddning för tillfället, ville mest kolla om innandömet var moddbart överhuvud taget, så jag slipper att gå och fundera på det! [:)]

Måste fundera på vad exakt jag vill ha ut av förstärkaren, samt testa lite olika högtalarelement (läs; olika högtalarlådor).

Lirade lite på den för en stund sedan och en annan rolig grej med den är att ju starkare du lirar/ju mer gitarrvolym/starkare anslag du använder, desto mer reverb blir det. Det är en markant skillnad. Verkar dessutom som att ju högre master 1 är så blir det mer reverb också... så om du har gain högt på kanal 1 och mastern låg så får du inte lika mycket dist som om mastern är hög och gain låg, även om totalvolymen blir den samma... helsnurrigt! [:D]

/ Fredric

10 Jan 2009, 23:18
Profile WWW

Fick en idé... jag skulle nog trivas bättre med den här förstärkaren i form av topp... Kan tänka mig att bygga ett kabinett, skulle bara vara roligt!

Men det här med 4/8 ohm som den levererar. Jag skulle gärna köra denna stärkare genom min fyrtolva som är på 16 ohm.

Kan man ändra sånt som ohmutgång på förstärkaren?

Skickade ett mejl via forumet, Owe, om du inte fått det så hör av dig isf!

[:)]

13 Jan 2009, 00:56
Profile WWW

Men det här med 4/8 ohm som den levererar. Jag skulle gärna köra denna stärkare genom min fyrtolva som är på 16 ohm.

Det kräver att det finns en 16 ohm tap på utgångstrafon. Gissningsvis finns det inte (fast Owe vet säkert bättre), så i så fall får man byta trafo.

Fast, prova helt enkelt att koppla in din fyrtolva och se hur det låter. Det bör inte vara riskabelt.

Angående transistorer så är det alltså en JFET, inte en MOSFET i det alternativa ingångssteget i din stärkare. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad meningen är med detta steg. Jag nämnde likheten med Dumble-stärkare som också har en JFET-ingång. Där är JFET-steget till för att ge extra hög ingångsimpedans (t.ex för pietzo-mickar). I det här fallet är det samma ingångsimpedans på både rör- och JFET-ingångarna. Dessutom sitter Dumbles JFET-steg i serie med röringången.

Mesa Boogie har gjort sig kända för att missbruka patentsystemet på ett sätt som tyvärr är mycket vanligt, framförallt i USA. En gång i tiden infördes patentsystemet för att skydda innovatörer från att bli överkörda av större företag. Nuförtiden används patent huvudsakligen av stora företag för att köra över små innovatörer...

Erik R

13 Jan 2009, 09:48
Profile

Hej igen!

Fick en idé... jag skulle nog trivas bättre med den här förstärkaren i form av topp... Kan tänka mig att bygga ett kabinett, skulle bara vara roligt!

Sätt in en switch i fyrtolv lådan så att du kan köra den i 4ohm eller i 8ohm med 2 högtalare.

13 Jan 2009, 10:06
Profile

Hej igen!

Kolla vilket ohmtal respektive element i lådan är på, så kan man troligen paralell/seriekoppla sig fram till rätt ohmtal. Snabbt och behändigt.

Vill du byta utgång från stärkaren måste du byta trafo...

/Lennart

http://www.specter.se

13 Jan 2009, 10:06
Profile

Ja, det känns ju som en enklare operation att koppla om i l#229;dan i stället för att byta trafo. Tack för svaren! [:)]

13 Jan 2009, 17:46
Profile WWW

Spelade in ett Youtubeklipp idag på eftermiddan.

Fick hem en Fulltone OCD och den ihop med Acousticen låter faktiskt riktigt bra! [:)]

14 Jan 2009, 19:40
Profile WWW

Hej igen.

Fick hem en Fulltone OCD och den ihop med Acousticen låter faktiskt riktigt bra! [:)]

Grymt lirat!

P.

15 Jan 2009, 11:21
Profile WWW

Grymt lirat!

P.

Tackar! [:)]

15 Jan 2009, 19:30
Profile WWW

Hej igen.

Bra lirat som vanligt Fredric [^]

Men, tyvärr så säger det ju inte så mycket om hur stärkan i sig låter när det är ett klipp med Fulltone OCD [B)]
Och då det var "moddningstråd" så hade ett klipp där du visar det du pratade om ovan varir mer behjälpligt [;)]

Har du fått igång telefonen ännu??? [;)][:D]

Häls
Owe Johnson

15 Jan 2009, 20:26
Profile

Har du fått igång telefonen ännu??? [;)][:D]

Jo, den funkar, ska ringa snart, lovar.

Jag spelar ju faktiskt inte med OCD hela tiden. Du ser tydligt när jag aktiverar den.

Men skitsamma, egentligen behöver jag ingen moddning nu, när den spottar ur sig dessa fina toner, men det är klart att förbättringar alltid kan göras.

Vi tar det via telefon!

Tack! / Fredric

16 Jan 2009, 03:27
Profile WWW

Post Re: Acoustic model 164 - moddbar? YOUTUBEKLIPP!
Tjenare!
Finns det någon i Stockholmstrakten som skulle kunna byta inputjacket på denna pjäs?
Skulle nog inte skada med en allmän översyn heller, det finns väl delar i som är färskvara och således potentiella bomber..? :lol:
Åsså en biasjustering kanske när man ändå håller på...

Har inte använt den på över ett halvår, eftersom det var då som jacket gick sönder.
Öppnade upp och kollade om det var samma sorts telejack som sitter på t.ex. en strata, men det var det inte, därför lade jag ned förstör-det-själv-tankarna direkt! :D

10 Dec 2011, 00:22
Profile WWW

Post Re: Acoustic Mod.164 EDIT: Beh. byta inputjack, nån i Sthlm
Behöver fortfarande hjälp-BUMP! Se inlägget ovan! :D

21 Dec 2011, 16:00
Profile WWW
Reply to topic   [ 22 posts ]