| Author |
Message |
|
Svullo
|
 Super Reverb 65´´
Håller på fixar upp en gammal Blackface Super, och har en liten fundering... Någon ond människa har tidigare satt dit ett felaktigt högtalartyg, och så kan vi ju inte ha det. På dessa årsmodeller sitter baffeln skruvad inifrån och högtalartyget runt denna. För att byta tyg måste man mao ta loss baffeln, vid närmare undersökning visar det sig att denne djävulens utsände både bytt ut baffeln mot något motsvarande marinplyfa, och inte nöjt sig med att skruva utan har även limmat fast den. Högtalarelementen (original) har skruvats bort, jag håller nu på att med största möda ta bort den ditlimmade baffeln utan att förstöra de ribbor i kabinetten där baffeln skruvas fast.
Så till min fråga...
På dessa årsmodeller var högtalarbaffeln som original gjord i mdf (dvs spånplatta). Frågan är ju då om man skall satsa på att vara trogen originalet och tillverka en ny baffel i mdf, eller om man skall köra plyfa och tro att det senare ger ett bättre ljud. Lutar åt Mdf av respekt för original-looken, plus att jag har ytterligare en Super med Mdf-baffel och man kan inte klaga på ljudet... Däremot har jag lite svårt att se att baffeln verkligen kan sitta bra med bara tre originalskruvar per sida. Vore intressant att höra Bojarnas input!
|
| 12 Jan 2009, 17:52 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Spånplatta är ett dödare material tonmässigt, det är förmodligen därför de använt det. Har själv spånplatta baffeln i mitt Fender Dual Showman hundhus, samt massivträ runt om. Jag tror att det är en tanke med materialvalet. /Lennart http://www.specter.se
|
| 12 Jan 2009, 19:46 |
|
 |
|
Sustain
|
Hej igen Svullo.
MDF är inte samma sak som Spånplatta. MDF är tillverkat av mycket finare spån, på gränsen till damm tror jag. [;)] I det här fallet är det vanllig spånplatta det "ska" vara (MDF var nog inte uppfunnet 1965?), men det är väl egentligen bland de sämsta materialen att använda. Det är inte helt ovanligt att skruvarna helt enkelt tappar greppet i baffeln på dessa klenoder. Ska man använda spånplatta, så rekommenderar jag att man borrar och limmar i träpluggar där skruvarna ska in, så att de har bättre material att dra i. Det är även ett sätt att reparera originalbafflar där skruvarna släppt taget. Det bästa materialet till en högtalarbaffel är såvitt jag vet Björkplywood.
/Sixten
|
| 12 Jan 2009, 20:33 |
|
 |
|
Svullo
|
Tack, bra tips om träpluggarna..
Ska jag uppfatta Lennart som att du tror att det låter bättre med spånplatta?
Sustain, skulle du köra björkplywood i en 65´ Blackface? Jag är ruggigt kluven...
Om jag ska hålla mig åt originalhållet, blir 12mm "vanlig" spånplatta rätt tro?
|
| 12 Jan 2009, 23:03 |
|
 |
|
Sustain
|
Svullo wrote: Tack, bra tips om träpluggarna..
Sustain, skulle du köra björkplywood i en 65´ Blackface? Jag är ruggigt kluven...
Svårt val... Om Du vill återställa den så ska Du förstås välja spånplatta, med pluggar för säkerhets skull. [;)] Jag är osäker på originaltjockleken, men jag gissar på 16 mm (5/8"). /Sixten
|
| 12 Jan 2009, 23:41 |
|
 |
|
Svullo
|
Lutar mot spånis, för orginalkänslan.
För info fick jag svar från en "Guru" enligt nedan...
____________ Hi Rick!
I´ve got my hands on a original 65´Super reverb in decent condition. However the previous owner has put in a new spaker baffle and a non original grill cloth that really degrades both looks and value. The baffle is fastened with both original screws and glue. To be able to change the grill cloth to aged blackface cloth I obviously need to remove the baffle. I wonder if you may help me out with a few expert tips...
1. What material should the new baffle be made of? I belive Leo Fender used particle board for the blackface:s baffles, but I guess plywood should be more resnonant and sound better. What would you recommend for both sound and value? Congrats on the Super Reverb, I use 1/2" birch plywood with a 1/4" x 1" strip glued around the perimeter of the baffle. You only need to use 4 studs per speaker.
2. Should I cut the new grill cloth so there is only wood to wood contact when I install the new baffle? Cut the grillcloth about 5" or 6" over sized. Make an overlap on the top and bring it over to the inside of the baffle about 1" Try and keep it as straight as possible Shoot the staples on the inside of the baffle first, then flip it over and do the bottom and then the sides. No need to overlap the bottom and sides, just shoot them into the edge. Keep it straight. take your time with it.
3. Should the new baffle be glued as a complement to the original screws? Screws will hold the good enough. no glue necessary Good luck Rick _____________
1/2" (12,7mm) Björkplyfa alltså, men men... Då jag lutar åt spånplatta känns 12mm lite tunt ändå.. Sustains 16mm känns stabilare. Någon som råkar veta vad orginal spånplatta har för tjocklek???
|
| 13 Jan 2009, 22:56 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Svullo wrote: Tack, bra tips om träpluggarna..
Mja, jag ska inte säga att jag tror att det nödvändigtvis låter bättre, men det blir kanske mer "lådljud" med björkplyfa. Mera resonant. Dock, det är en öppen bak på combon, så det spelar nog inte så stor roll. Spånplatta finns i mängder av tjocklekar och kvalitéer, jag kan hålla med om att 12 mm låter fjuttigt. 16 mm är ju lite stadigare, du får mäta vad som får plats. Jag tror det är sådana där muttrar med "taggar" på som man drar in i trät på min högtalarlåda till att fästa elementen med. Sitter utmärkt. Dvs det är inte skruvat utan bultat. Stärkaren är från -76. /Lennart http://www.specter.se
|
| 13 Jan 2009, 23:36 |
|
 |
|
Svullo
|
Bultat, inte skruvat... Hmmm stämmer det? Skulle ju förklara hur man får den att fästa. Åtminstone på Super reverb är det ju en helt annan konstruktion på de nyare SF, jag har en från -74 och där sitter baffeln monterat helt annorlunda, inte skruvat inifrån alls... Någon fler som råkar veta hur det förhåller sig på dessa gamla Blackface? Detaljerna är ju halva nöjet 
|
| 14 Jan 2009, 12:38 |
|
 |
|
Svullo
|
Nämde jag att jag saknar den svarta täckplåten på baksidan, den som Hagström monterade i samband med S-märkningen... ALla tips på vart jag kan få tag på en mottages tacksamt!
|
| 24 Jan 2009, 01:35 |
|
 |
|
Rikardo
|
Svullo wrote: Bultat, inte skruvat... Hmmm stämmer det? Skulle ju förklara hur man får den att fästa. Åtminstone på Super reverb är det ju en helt annan konstruktion på de nyare SF, jag har en från -74 och där sitter baffeln monterat helt annorlunda, inte skruvat inifrån alls... Någon fler som råkar veta hur det förhåller sig på dessa gamla Blackface? Detaljerna är ju halva nöjet Jag kan titta på min -65 super om du orkar vänta till Onsdag. Jag har för mig att dom gick från plyfa till spånplatta på dom här stärkarna under sextiotalet.
|
| 24 Jan 2009, 10:13 |
|
 |
|
Svullo
|
Vore guld om du kan kika hur det ser ut på din!!! [:)]
|
| 24 Jan 2009, 19:43 |
|
 |
|
Sustain
|
På Blackface är baffeln skruvad med träskruv bakifrån, genom trälister som sitter på sidorna i kabinettet. Tre skruvar på varje sida. Senare är väl baffeln limmad i kabinettet.
Jag har bilder från en -65:a som visar hur baffeln ser ut utan tyget. Maila mig om Du vill ha några. sustainATtelia.com
/Sixten
|
| 24 Jan 2009, 23:24 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Sustain wrote: ...Jag har bilder från en -65:a som visar hur baffeln ser ut utan tyget...
Som komplement till det, har jag tagit exakta mått på en baffel från en original 65:a Super Reverb. Det är mått utan tyg och det finns mått för högtalarhål, skruvar och de 6 mm tjocka listerna utmed kanten (som håller upp tyget från baffeln), inkl. plywooden som är för att fästa Fenderlogon. Kopia på det kan jag skicka till dig om du mejlar mig din adress. Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 24 Jan 2009, 23:38 |
|
 |
|
Svullo
|
Helt fantastiskt! [:D][:D][:D]
Mailar er bägge, Sustain & Sven-Johan!
________________________ Och 15minuter senare har man bilder i mailen... Bojen is the place...
|
| 25 Jan 2009, 00:13 |
|
 |
|
Svullo
|
Mailade Sustain en fundering, kom sen på att det kan finnas fler som har input på detta, så här kommer det... På Sustains foton var högtalarna helt symetriskt placerade, jag blir lite fundersam över detta. Jag har fått för mig (möjligen helt fel) att 110-voltarna, dvs de med USA-trafo har högtalarna helt symetriskt placerade, men att de som hamnade i Sverige (220v) hade större trafo så att högtalarna fick sitta lite snett för att rymmas. Vet inte om det är detta som kallas "export-trafo" eller om det var Hagström som bytte transformatorerna i samband med S-märkningen. Har någon koll på detta? Tror inte att det går att placera helt symetriskt på min... Ska bli intressant att se vilken variant det är på Sven-Johans ritning.
|
| 25 Jan 2009, 01:10 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Den baffel jag har ritat av är från en Super Reverb där rörkortet är daterat april 1965.
Högtalarna sitter tämligen symetriskt. I sidled sitter de helt symetriskt. Den vid nättransformatorn sitter dock 3 mm längre ner än den andra övre högtalaren. <s>Dessutom är fästskruvarna placerade annorlunda på trafohögtalaren för att de ska få plats</s> (EDIT: Se ritningen i senare inlägg).
Detta med att trafohögtalaren sitter längre in mot mitten verkar ha kommit senare. I Varje fall verkar det så på de 60- och 70-tals Super Reverb jag har sett (vilket är ganska många).
Jag har sett 65:or både med Hagströmtrafos och med Fenders egen exporttrafo så jag antar att Hagström slutade att sätta in sina transformatorbestar under 1965, och istället importerade Fenderstärkare med Fenders "riktiga" transformatorer.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
PS: Jag har bara min ritning på papper (originalet), så jag måste scanna eller kopiera den innan jag kan skicka. Därför kan jag inte vara lika snabb som Sixten... [;)]. Det blir nog inte förrän i början av nästa vecka.
|
| 25 Jan 2009, 01:59 |
|
 |
|
Sustain
|
På de bilder av en strippad -65:a som jag skickat till Svullo, så ser högtalarna ut att sitta helt symmetriskt, ingen skillnad på skruvarna heller. Högtalarna sitter så långt ut åt sidorna som det går, med ett mellanrum i mitten. I höjdled sitter högtalarna nästan emot varandra. På en -68:a (första SF) som jag har bilder av, sitter däremot "trafohögtalaren" förskuten mot mitten så att den ligger emot både högtalaren under och den bredvid. Den har även hålbilden för skruvarna roterad 22,5 grader gentemot de andra. Den är dock lika som för alla högtalarna i -65:an, med skruvar rakt i vertikal- och horisontalplanen. I höjdled är båda paren tätt ihop. Det undre paret sitter inte riktigt lika långt ut mot kanterna som på -65:an. Äsch, jag tog och la ut bilderna så får alla se hur det ser ut. -65:an först, både framifrån och bakifrån:   Och -68:an:  Om gamla Plankare kommer ihåg det, så är -65:an på bilderna den som "Nenne" hittade på en återvinningsstation i Sandviken 2002. /Sixten
|
| 25 Jan 2009, 13:24 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Här är några fler bilder som kan vara intressanta och användbara. De är från en brun Fender, men principerna är desamma för Blackface:   Ovan syns bl.a. hur tyget är fäst. Bara på kanten på sidor och underkant men vikt över kanten och ner på baksidan på ovankanten. Lägg märke till att häftklammerna ska vara svarta och hur de är häftade. Jag brukar slipa klammerraden (ofta är de plastade) och sedan måla dem mattsvarta innan jag häftar.  Ovan syns original fästskruvar för högtalarna. Skruvarna är alltså iskruvade i baffeln "framifrån" och något försänkta. På bilden är även original muttrar och brickor som högtalarna fästs med.  Ovan syns original skruvar och brickor som används för att fästa baffeln i lådan. Jag misstänker att detta är samma typ skruvar som Fender använde för att fästa halsen på sina gitarrer... <u>Lite mer uppgifter</u> Baffeln är i 1/2 tum (12,7 mm) tjock spånskiva. De pålimmade "listerna" utmed kanterna och biten för att fästa Fenderlogon i är gjord i 1/4 tum (6,3 mm) tjock plywood. Tanken är att den färdiga baffeln ska bli 3/4 tum (19 mm) tjock i ytterkanter. På tidiga Blackface jag har sett är det bara fyra fästskruvar för varje högtalare. På senare har det varit åtta. Intressant att det är åtta skruvar per högtalare på Sixtens bilder. På den 65:a jag ritat av var det bara fyra skruvar per högtalare. Lägg också märke till på Sixtens bilder att högtalarhålen i baffeln inte är helt runda utan "tillplattade" överst och underst. Undrar om det ligger något i det med Hagströmstransformatorerna? Undrar om högtallarfästningen var specialgjord för dessa så att de bara ser ut på det viset i just de stärkarna. Jag tror inte det, men man kan ju undra, och jag kan förståss ha fel. Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 25 Jan 2009, 15:18 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Sustain wrote: ...Om gamla Plankare kommer ihåg det, så är -65:an på bilderna den som "Nenne" hittade på en återvinningsstation i Sandviken 2002...
Sixten! Hade den Hagström- eller Fendernättrafo? Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 25 Jan 2009, 15:21 |
|
 |
|
Svullo
|
Sven-Johan wrote: PS: Jag har bara min ritning på papper (originalet), så jag måste scanna eller kopiera den innan jag kan skicka. Därför kan jag inte vara lika snabb som Sixten... [;)]. Det blir nog inte förrän i början av nästa vecka.
Ingen panik,. jag hinner inte jobba vidare med den de närmaste dagarna ändå, är bara tacksam för att du tar dig tid!
|
| 25 Jan 2009, 20:32 |
|
 |
|
Sustain
|
Sven-Johan wrote: Sustain wrote: ...Om gamla Plankare kommer ihåg det, så är -65:an på bilderna den som "Nenne" hittade på en återvinningsstation i Sandviken 2002...
Sixten! Hade den Hagström- eller Fendernättrafo? Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com Den hade Hagströmtrafo. Jag har bilder även från en annan -65:a och en -64:a, också de med Hagströmtrafo. Alla tre har samma montage av högtalarna. /Sixten
|
| 25 Jan 2009, 20:54 |
|
 |
|
Svullo
|
Grymma bilder!
Ska se om jag kan sammanfatta vad som snurrar i huvudet nu.. Lite punktvisa påståenden, korrekta eller felaktiga.
1. USA-110v trafo: alla har symmetriskt placerade högt. 2. Export-trafo: i storlek som vanlig USA 110v trafo, symmetriska högt. 3. Hagström-monterad trafo: stor trafo, asymmetriskt placerad "trafo-högt" 4. Tidiga blackface med stor trafo har trafohögtalaren förskjuten enbart i höjdled. Senare supers högt förskjuten även i sidled. 5. Efter -65 slutade Hagström sätta in de stora transformatorerna.. Men varför fortsatte man då med asymmetrisk högtalarplacering?
Övriga reflektioner: På Sven-Johans bild ser det ut som om högtalartyget till viss del kläms när man skruvar fast baffeln, det torde ju ge en ganska taskig kontakt trä mot trä... Jag trodde att tyget skulle vara klippt så att det blev ren träkontakt.
Kan jag se på koderna på trafon om det är Hagström eller Fender?
Det lutar mot att jag får göra enligt: 1. Kapa till baffelns yttermått 2. Montera den tillfälligt. 3. Lägga stärkaren på mage och lägga dit högtalarna och se vad som ryms, vrida på "trafo-högtalaren" för optimal passning, försöka skapa så snygg symmetri som det går. 4. Ta loss, såga hålen etc...
Blev ett långt inlägg, passar på att ge Sven-Johan en eloge för de svartmålade häftklamren!
|
| 25 Jan 2009, 21:04 |
|
 |
|
Svullo
|
Quote: Den hade Hagströmtrafo. Jag har bilder även från en annan -65:a och en -64:a, också de med Hagströmtrafo. Alla tre har samma montage av högtalarna.
/Sixten
Se där, mystiken tätnar, då faller mitt resonemang om att det är Hagströmtrafon som är stor... ocxh därmed tvingat fram asymmetrin... Kan det vara så att det är valet av högtalarelement som styr? Jag menar att vissa högtalare har chassin som passar olika bra mot trafon? Tror inte på det heller förvisso..
|
| 25 Jan 2009, 21:10 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Svullo wrote: ...Kan det vara så att det är valet av högtalarelement som styr? Jag menar att vissa högtalare har chassin som passar olika bra mot trafon? Tror inte på det heller förvisso...
Visst kan det vara så, men jag personligen vill inte spekulera utan att veta. Fender ändrade små detaljer på sina grejer ganska ofta. På den 65:an jag ritat av är högtalarna tämligen symetriskt placerade, men båda de övre högtalarnas skruvar är "vridna" ca 18 grader. Jag ska försöka lägga ut min "ritning" här så att alla ser. Men det blir inte förrän måndag eller tisdag. En sak är då säker. Det är ganska trångt i en Super Reverb. Speciellt vid nättrafon. Högtalarna måste ju få plats. Skruvarnas längd spelar förresten också roll. Quote: ...Övriga reflektioner: På Sven-Johans bild ser det ut som om högtalartyget till viss del kläms när man skruvar fast baffeln, det torde ju ge en ganska taskig kontakt trä mot trä... Jag trodde att tyget skulle vara klippt så att det blev ren träkontakt. Mina bilder var att visa hur det ser ut original. Jag har sett massor av blackfacestärkare där tyget där uppe kläms, som du nämner, både av högtalarna och av fästlisterna i sidorna. Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 25 Jan 2009, 23:28 |
|
 |
|
Svullo
|
Quote: Baffeln är i 1/2 tum (12,7 mm) tjock spånskiva. De pålimmade "listerna" utmed kanterna och biten för att fästa Fenderlogon i är gjord i 1/4 tum (6,3 mm) tjock plywood. Tanken är att den färdiga baffeln ska bli 3/4 tum (19 mm) tjock i ytterkanter.
Känns som jag bara ställer en massa frågor men inte bidrar med något ibland... Fortsätter på den linjen och funderar på var man får tag på spånplatta i tum-dimension i Sverige... Eller om man måste importera. Ibland är det jobbigt att vara petig...
|
| 26 Jan 2009, 00:05 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Hos en välsorterad byggvaruhandlare e.d. brukar det inte vara något problem att få tag på spånplatta med rätt utseende som är mellan 12-13 mm tjock. Man kan ofta köpa spillbitar som är i lagom storlek. Har man inte tillgång till en bra bordscirkelsåg kan de ofta såga till biten åt en. Samma ställe borde ha plywood som är 6-7 mm tjock för att göra listerna och logofästet. Ta med skjutmåttet och handla... Bara den färdig tjockleken blir ca 19 mm. Här är för övrigt några fler bilder. Det är på en Super Reverb daterad oktober 1966 på rörkortet. Som du ser är högtalarna i den placerade likadant som på Sixtens 68:a-bilder. Där ser man även en lösning på att inte "klämma" högtalartyget. Fast jag undrar om detta inte är gjort i efterhand. Fender "smällde" nog bara dit högtalarna... men vad vet jag, och jag skulle ju inte spekulera... [;)][:o)] Det syns också något så när vad som är "rätt utseende" på spånplattan.   Svullo wrote: ...Ibland är det jobbigt att vara petig...
Nä, det är ROLIGT att vara petig, tycker jag. Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 26 Jan 2009, 14:51 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Hur många bilder vill du ha...? Här är några fler, på andra blackface Fenders, som kan vara intressanta:  64:a Vibroverb  66:a Princeton Reverb (Listerna på bottnen, mot baffeln, är inte original [xx(]. Inte heller lagningen upptill på vänstra, bakre bakstyckefästlisten [xx(])  66:a Champ  67:a Vibrolux Reverb (den högra högtalaren är dock från 1973). Här syns spånplattan ganska väl. Samt även skruvarna med sina muttrar och brickor. Fiberbrickan för att parallellkoppla högtalarna syns också här. Det ska vara en likadan i Super Reverb (fast med fyra högtalare inkopplade). Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 26 Jan 2009, 15:14 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Upptäckte på Sixtens bilder av 65:an att högtalaren vid nättrafon verkar sitta sådär 3 mm lägre ner än den andra övre högtalaren. Precis som på den 65:a baffel jag mätt upp.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 26 Jan 2009, 15:32 |
|
 |
|
Svullo
|
Kalasbilder Sven-Johan!
Nu har jag dessvärre lämpat av förstärkaren hos Farsan som bor 10mil bort då han har bättre snickerimöjligheter än mig, så jag lär inte kunna jobba vidare färrän om ca två helger. Fy vad det kliar i fingrarna.. Jo, det där om detaljerna, tycker det är kul jag med, men man skäms ju nästan över hur nördig man blir i detaljerna...
|
| 26 Jan 2009, 17:17 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Här är då min "ritning" av en baffel från en Super Reverb som var daterad OD (april 1965) på rörkortet. Jag mejlar även som PDF till dig, Svullo.   Lägg <u>bl.a.</u> märke till att: - Den övre vänstra högtalaren (bakifrån sett) är placerad 3 mm lägre än den högra. - Hålen inte är helt runda, utan är "tillplattade" upp- och nedtill (se även Sixtens bild). - Det bara är fyra skruvar per högtalare. - Båda de övre högtalarnas skruvmönster inte är placerat rakt lodrät/vågrät, utan är vinklade "utåt" med ca 18 grader. Detta med fyra eller åtta skruvar verkar vara lite olika på blackface Fenders. Jag har fått för mig att det oftast, fram till någon gång under 1965, är bara fyra skruvar per högtalare, men att man, under det året någon gång, började med åtta skruvar per högtalare. Det finns säkert undantag från detta. Se t.ex. min bild på 64:a Vibroverb. Men, de stärkare jag sett har fått mig att tro att det kanske är så... Sven-Johan Rörförstärkartekniker sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com
|
| 27 Jan 2009, 09:38 |
|
|