View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:04

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Super Reverb 65´´ 
Author Message

Nu har jag nog info så jag kan gå vidare i bygget. De återstående funderingarna är förståss..

1. Rätt spånplatta, har för mig att standarden på Svenska spånplattor är 12 och 16 mm, 12 är ju som bekant inte 12,7 och kompromissa är ju inte min grej, men det kanske får gå.

2. Vete sjutton hur man ska måla/spraya den för att ge rätt look på färgen/strukturen, Fender ser ut att ha använt en väldigt tunn färg. Har skaffat en provskiva som jag ska testa att måla...

Ja vad gör man inte för det rätta ljudet.. hmmm

27 Jan 2009, 12:01
Profile

...1. Rätt spånplatta, har för mig att standarden på Svenska spånplattor är 12 och 16 mm, 12 är ju som bekant inte 12,7 och kompromissa är ju inte min grej, men det kanske får gå.
Jag har mätt på några originalbafflar och de är ofta inte exakt 1/2 tum, utan mäter mellan 12-13 mm, typ.

Quote:
...2. Vete sjutton hur man ska måla/spraya den för att ge rätt look på färgen/strukturen, Fender ser ut att ha använt en väldigt tunn färg. Har skaffat en provskiva som jag ska testa att måla...
Herdins svarta spritbets "Lackbets" funkar alldeles utmärkt och ser rätt rätt ut (finns färdigblandad i burkar).

Image

Jag spär ut den med en anings brun lack-/spritbets och med T-Sprit så att den bara täcker/döljer träet så som syns på bilderna på origfinal Fenders. Du har ju fördelen att du antagligen kan jämföra nyansen/kulören med insidorna på din stärkarlåda. Baffeln brukar dock ibland vara betydligt svartare än lådinsidorna.

Man bör bara måla/betsa en gång, inte för tjockt och att betsen gärna är utspädd med T-Sprit för att det inte ska bli blankt, vilket det inte ska vara.

Quote:
...Ja vad gör man inte för det rätta ljudet.. hmmm
Hmmm... Ja du... Ljudet påverkas antagligen knappast hörbart om baffeln är, typ, 12 eller 12,7 mm tjock eller vilken färg baffeln är målad med... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

27 Jan 2009, 12:30
Profile

Du är en legend Sven-Johan, då kör jag med 12mm och dina bets-tips!!!

Quote:
...Ja vad gör man inte för det rätta ljudet.. hmmm
Hmmm... Ja du... Ljudet påverkas antagligen knappast hörbart om baffeln är, typ, 12 eller 12,7 mm tjock eller vilken färg baffeln är målad med... [;)]

Dumt att chansa va? och fullmåne ska det visst vara när man rör betsen motsols.

27 Jan 2009, 23:36
Profile

...och fullmåne ska det visst vara när man rör betsen motsols.
Självklart! Glöm bara inte att den svarta katten samtidigt ska spinna och stryka dig kring benen... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

28 Jan 2009, 22:55
Profile

När det gäller baffeln till din Super Reverb måste du anpassa måtten efter din stärkare! Ta alltså yttermåtten på min ritning med en liten nypa sallt. de kanske bara passar för just den stärkare som just den baffeln satt i! Det kan nämligen skilja flera mm mellan olika exemplar av stärkare.

Tänk också på att högtalartyget på kanterna ska få plats. Du bör alltså göra trämåtten (utan tyg) på baffeln kanske ca 2 mm mindre än den faktiska innebredden i lådan där baffeln ska sitta. Höjden (trämåttet på baffeln) bör du göra kanske 4-5 mm mindre än det faktiska måttet mellan det monterade stärkarchassits undersida och insidan av lådans undersida (från Tolexen till stärkarchassit). På original blackface Fenders kan den färdiga baffeln med tyg, vara placerad allt från dikt ann ända upp till ca 3 mm från botten, och ofta 2 - 3 mm från det monterade stärkarchassits undersida.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

29 Jan 2009, 15:42
Profile

Det är ju fullständigt gyllene!

Nu har jag nog info så jag kan gå vidare i bygget. De återstående funderingarna är förståss..

1. Rätt spånplatta, har för mig att standarden på Svenska spånplattor är 12 och 16 mm, 12 är ju som bekant inte 12,7 och kompromissa är ju inte min grej, men det kanske får gå.

2. Vete sjutton hur man ska måla/spraya den för att ge rätt look på färgen/strukturen, Fender ser ut att ha använt en väldigt tunn färg. Har skaffat en provskiva som jag ska testa att måla...

Ja vad gör man inte för det rätta ljudet.. hmmm

Vad gäller färgen så funkar nog någon halvmatt sprayfärg som du inte lägger på så mycket av. Det går ju att testa på en provbit.

Detta med träkontakt, jag tror precis som Sven-Johan att det var nog inga större funderingar på om det låt tyg emellan eller inte. "Skruva ihop skiten och ut med det"...[;)]

Rent allmänt kan man säga att dagens musiker är betydligt kunnigare på detaljer i sin utrustning, på 70-talet hörde man överhuvud tagit inte något större om olika rörval etc. Anledningen är förstås något som börjar på I och slutar på net. Min reflexion...[:)]

/Lennart

http://www.specter.se

31 Jan 2009, 17:03
Profile

Var länge sen jag hade tid att jobba med denna, gjorde ett ryck i helgen och fick loss den gamla fastlimmade baffeln utan att skada resten av kabinetten. Ska väl ta och plåta lite nästa gång för intresseklubben..

26 Mar 2009, 00:33
Profile

Bilder vill vi se, intressant detta - många bra tips i tråden.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

26 Mar 2009, 12:56
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2