Svullo wrote:
...1. Rätt spånplatta, har för mig att standarden på Svenska spånplattor är 12 och 16 mm, 12 är ju som bekant inte 12,7 och kompromissa är ju inte min grej, men det kanske får gå.
Jag har mätt på några originalbafflar och de är ofta inte exakt 1/2 tum, utan mäter mellan 12-13 mm, typ.
Quote:
...2. Vete sjutton hur man ska måla/spraya den för att ge rätt look på färgen/strukturen, Fender ser ut att ha använt en väldigt tunn färg. Har skaffat en provskiva som jag ska testa att måla...
Herdins svarta spritbets "Lackbets" funkar alldeles utmärkt och ser rätt rätt ut (finns färdigblandad i burkar).

Jag spär ut den med en anings brun lack-/spritbets och med T-Sprit så att den bara täcker/döljer träet så som syns på bilderna på origfinal Fenders. Du har ju fördelen att du antagligen kan jämföra nyansen/kulören med insidorna på din stärkarlåda. Baffeln brukar dock ibland vara betydligt svartare än lådinsidorna.
Man bör bara måla/betsa en gång, inte för tjockt och att betsen gärna är utspädd med T-Sprit för att det inte ska bli blankt, vilket det inte ska vara.
Quote:
...Ja vad gör man inte för det rätta ljudet.. hmmm
Hmmm... Ja du... Ljudet påverkas antagligen knappast hörbart om baffeln är, typ, 12 eller 12,7 mm tjock eller vilken färg baffeln är målad med... [;)]
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com