View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 13:44

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Jam Vintage 
Author Message

Har enligt deras hemsida nu för andra gången varit på turné i USA och denna gång köpt upp 140 vintage gitarrer, första resan c:a 100 st..

Undrar vart dessa tar vägen? i Jerkers garage?

För på deras hemsida finns ju bara ett fåtal SG´s och MM´s , de flesta nära vrakstadiet....(nä det var taskigt, men moddade och lite fipplade) några 80-tals Gibson också om de räknas som 'vintage' hos dom. Kanske 10-15 gitarrer, var är resterande 130?

Har inte sett marknaden översvämmas direkt av denna import av vintage gitarrer.

Kanske dom portionerar ut 20 i taget varje år? , skulle ju ta 15 år då och bli av med lasset så det låter inte heller troligt.

Nån som vet ?

(Nä... jag tänker inte ringa Jam och fråga...)

05 Feb 2009, 16:44
Profile ICQ WWW

Har noterat att det brukar dyka upp lite vintageprylar på blocket från en man vid namn Örjan... Men det är nog sällan gitarrer och inga större volymer.

05 Feb 2009, 16:54
Profile

Jag var på plats i USA och såg inköpen på plats så att säga.
Och kan intyga att det köptes gitarrer till förbannelse.
Deras ide är väl om jag förstår saken rätt att inte köpa så mycket "High end" grejor.Utan sånt som folk har råd med.Och så gås allt igenom och kollas innan det häng upp i butiken. Och det tar väl lite tid.

05 Feb 2009, 17:00
Profile ICQ WWW

Det är väl svårt att dra gränsen för vad som är vintage? I JAM:s fall har man nog kallat alla begagnade gitarrer och basar för vintage...?

05 Feb 2009, 17:22
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Har enligt deras hemsida nu för andra gången varit på turné i USA och denna gång köpt upp 140 vintage gitarrer, första resan c:a 100 st..

För på deras hemsida finns ju bara ett fåtal SG´s och MM´s , de flesta nära vrakstadiet....(nä det var taskigt, men moddade och lite fipplade) några 80-tals Gibson också om de räknas som 'vintage' hos dom. Kanske 10-15 gitarrer, var är resterande 130?

Kanske dom portionerar ut 20 i taget varje år? , skulle ju ta 15 år då och bli av med lasset så det låter inte heller troligt.

Nån som vet ?

DOm handlar säkert mycket men är inte kända för att göra bra affärer på dem. Jag vet att de dumpar ut grejorna om man bara haffar dom vid rätt tillfälle.

De köpte lite Japangrejor i USA vilket är intressant för jag undrar hur en Greco som ska exporteras 2ggr och tullas 2ggr kan generera vinst i Sverige såvida de inte är snordyra.

Örjan på Jam är en trevlig "gubbe" som kan sina saker.

Om de inte dyker upp på hemsidan är det ju för att de vill tjäna svarta pengar. Vilket ju är det vanligastei vintagebranchen. Eller som en vintagesamlare sa till mig: "Vem fan har råd att handla vintage med vita pengar?".

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

05 Feb 2009, 19:01
Profile ICQ YIM WWW

Handla med vita pengar, då hade det inte
blivit så dyra gitarrer...

05 Feb 2009, 22:00
Profile WWW

Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

Nån som vet ?

DOm handlar säkert mycket men är inte kända för att göra bra affärer på dem. Jag vet att de dumpar ut grejorna om man bara haffar dom vid rätt tillfälle.

De köpte lite Japangrejor i USA vilket är intressant för jag undrar hur en Greco som ska exporteras 2ggr och tullas 2ggr kan generera vinst i Sverige såvida de inte är snordyra.

Om de inte dyker upp på hemsidan är det ju för att de vill tjäna svarta pengar. Vilket ju är det vanligastei vintagebranchen. Eller som en vintagesamlare sa till mig: "Vem fan har råd att handla vintage med vita pengar?".

Min Email:

Om dom köpte ca:100 förra året(Vilket dom gjorde).Så verkar det vara ganska korkat att köpa 140 i år om det var en dålig affär.
Dom stoppar för övrigt allt i en container och tullar, skattar och momsar hela klabbet

05 Feb 2009, 23:46
Profile ICQ WWW

Rikardo wrote:

Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

Nån som vet ?

Min Email:

Om dom köpte ca:100 förra året(Vilket dom gjorde).Så verkar det vara ganska korkat att köpa 140 i år om det var en dålig affär.
Dom stoppar för övrigt allt i en container och tullar, skattar och momsar hela klabbet

Bara för att man tullar och momsar något så betyder det väl inte att man inte kan sälja vidare det svart???
Alla företag om är i import/export branchen vet väl hur man drar av för transportskador[;)] Vilket får mig att framstå som en bov[:)]

Men som vanligast så är det alltid lönsammast för sin plånbok att själv leta upp grejorna privat eller i USA (när dollarn tillåter det).

Min Email:

06 Feb 2009, 00:43
Profile ICQ YIM WWW

Som man känner sig själv känner man andra? [;)]

Jag är bara nyfiken på vad det var för guror , kanske finns en del intressant där, samt förvånad över det stora antalet dom köper upp till lilla Sverige...Behöver inte vara något 'skumt' för det .

06 Feb 2009, 09:42
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Jag är bara nyfiken på vad det var för guror , kanske finns en del intressant där, samt förvånad över det stora antalet dom köper upp till lilla Sverige...<b>Behöver inte vara något 'skumt' för det .</b>

Nä det är precis min poäng.
För att få svar på frågan om var gitarrerna är så tror jag att det enklaste är att fråga på Jam. Jag tror att man gladeligen sliter fram en lista. Och gräver efter case:ar och gitarrer på lagret.

06 Feb 2009, 10:33
Profile ICQ WWW

Rikardo wrote:

Mike Leaf wrote:

Jag är bara nyfiken på vad det var för guror , kanske finns en del intressant där, samt förvånad över det stora antalet dom köper upp till lilla Sverige...<b>Behöver inte vara något 'skumt' för det .</b>

Nä det är precis min poäng.
För att få svar på frågan om var gitarrerna är så tror jag att det enklaste är att fråga på Jam. Jag tror att man gladeligen sliter fram en lista. Och gräver efter case:ar och gitarrer på lagret.

Troligen så har de inte köpt 140 Strator och Pållar från 50talet.
Dom brukar ha mycket Mustanger och sånt om jag inte minns fel.

Min Email:

06 Feb 2009, 11:10
Profile ICQ YIM WWW

Nä några pållar och strator från femtiotalet blev det nog inte.
Som jag skrev tidigare:
"Deras ide är väl om jag förstår saken rätt att inte köpa så mycket "High end" grejor.Utan sånt som folk har råd med.Och så gås allt igenom och kollas innan det häng upp i butiken. Och det tar väl lite tid."

06 Feb 2009, 11:37
Profile ICQ WWW

Rikardo wrote:

Nä några pållar och strator från femtiotalet blev det nog inte.
Som jag skrev tidigare:
"Deras ide är väl om jag förstår saken rätt att inte köpa så mycket "High end" grejor.Utan sånt som folk har råd med.Och så gås allt igenom och kollas innan det häng upp i butiken. Och det tar väl lite tid."

Jo det låter som en rimlig strategi på ett sätt, men jag tror det är svårt att bli av med dom mängderna för det är väl ändå instrument runt 15-25 k? oattraktiva modeller , moddade osv...

Jag menar , en slaktad melody maker det är ju s a s längst ned på skalan... Tror jag själv skulle satsat på 30 guror istället i lite högre prisklass ...

Men som sagt , dom vet nog vad dom gör. Business kan dom Jerker och Örjan

06 Feb 2009, 16:26
Profile ICQ WWW

Som "privatgitarrnerd" så håller jag med dig. Jag skulle satsa på lite dyrare grejor.
Men dom har ju hållit på med "vintage" i några år och satsade lite extra förföra året och ännu mer föra. Så det verkar ju som om.........

06 Feb 2009, 17:34
Profile ICQ WWW

Vore intressant att se vad dom har köpt på sig, kunde väll lagt ut lite bilder för att fresta oss[8D]!

MvH Daniel

http://www.myspace.com/badsneakersmusic

06 Feb 2009, 18:00
Profile WWW

Det är lite synd att de har alla gitarrer under samma rubrik, det verkar ligga en del ute redan - en extra vintage-genre, förutom http://www.jamshop.se/html/orjansvitageandjunkdeals.htm hade inte skadat.
Örjan har förbenat med pryttlar som inte finns på hemsidan - mycket trevlig herre f.ö.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

06 Feb 2009, 19:09
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]