| Author |
Message |
|
Lunsen
|
 Funderar på att sälja min Gibson LP junior?!
Har en Gibson Les Paul junior 57 sunburst som jag funderar på att sälja i syfte att få ner mitt lägenhetslån.
Eller bör jag vänta eftersom det är "finanskris" och priserna står lågt.
|
| 07 Mar 2009, 16:54 |
|
 |
|
kjelle
|
Förhandla om räntan istället just nu, lägg den rörligt och sälj när läget är bättre! Skulle jag ha gjort. 
|
| 07 Mar 2009, 19:53 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Lunsen wrote: Har en Gibson Les Paul junior 57 sunburst som jag funderar på att sälja i syfte att få ner mitt lägenhetslån.
Eller bör jag vänta eftersom det är "finanskris" och priserna står lågt.
Vänta tills nästa högkonjuktur. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 07 Mar 2009, 22:01 |
|
 |
|
Lunsen
|
Tack för tipsen jag väntar!
Att tala är silver Att ljuga är guld
|
| 07 Mar 2009, 22:56 |
|
 |
|
Buster
Joined: 03 Feb 2008, 02:08 Posts: 514 Location: Vittinge, Uppsala
|
Jag kan ge dig 29500:- imorgon;-)
|
| 08 Mar 2009, 20:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Buster wrote: Jag kan ge dig 29500:- imorgon;-)
Ha ha, jag häjer budet till 35000kr förutsatt att den är original[:D] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 08 Mar 2009, 21:41 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Allt detta beror ju på VARFÖR Du vill sälja den, handlar det bara om att få högst betalt så rekommenderar jag dig att hitta rätt köpare, oavsett 'finanskriser' etc. Alltså tvärtemot fallet med 63 stratan på blocket i en annan tråd....
Börja med att bygga upp 'provenance' , gör en hemsida med text bilder etc på guran, ta om möjligt ett värderingsintyg från ex Gruhn (50$).
Fixa till setup etc , ev komplettera saknade delar. Sen börja en försäljningsprocess med stötvis annonsering i utvalda medier.
Om du har massor av EBAY FEEDBACK, prova att annonser plå tyska/engelska Ebay också. Var inte rädd att ta byten om det är BRA säljbara byten och du får mer än 60-70 % cash av vad du begärt i bytet.
Lycksökare och 'klippare's skambud i papperskorgen UTAN svar.
Det är mera metoderna, gitarren och mentala inställningen än finansläget som gäller för försäljning av 1 beg gitarr.
|
| 09 Mar 2009, 09:53 |
|
 |
|
Lunsen
|
Handlar bara om att få högst betalt ja! Jag har flera guror som är bättre lämpligare players. Rätt fattig som player med bara en p90 samt wraparound som intonerar rätt illa jämfört med tune o matic.
|
| 09 Mar 2009, 10:34 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Lunsen wrote: Handlar bara om att få högst betalt ja! Jag har flera guror som är bättre lämpligare players. Rätt fattig som player med bara en p90 samt wraparound som intonerar rätt illa jämfört med tune o matic.
Oavsett om du vill sälja eller inte så är det inte rätt tid nu. Rid ut stormen och vänta till nästa högkonjuktur. I såna här tidet kommer det fram massor med vintage guror och då sjunker priset efterson tillgången är större än efterfrågan. Just juniors är lite som strator, 13 på dussinet. Vad är det för fel på en mick och wraparound?[:)] mer rock'n roll blir det ju inte[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 09 Mar 2009, 19:15 |
|
 |
|
supro
|
Haraldrig wrote:
Vad är det för fel på en mick och wraparound?[:)] mer rock'n roll blir det ju inte[:)]
+1, en 50-tals single cut junior är den bästa rock´n´rollgura som gjorts!
|
| 10 Mar 2009, 03:24 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Haraldrig wrote: Lunsen wrote: Handlar bara om att få högst betalt ja! Jag har flera guror som är bättre lämpligare players. Rätt fattig som player med bara en p90 samt wraparound som intonerar rätt illa jämfört med tune o matic.
Oavsett om du vill sälja eller inte så är det inte rätt tid nu. Rid ut stormen och vänta till nästa högkonjuktur. I såna här tidet kommer det fram massor med vintage guror och då sjunker priset efterson tillgången är större än efterfrågan. Just juniors är lite som strator, 13 på dussinet. Vad är det för fel på en mick och wraparound?[:)] mer rock'n roll blir det ju inte[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com 13 på dussinet... tror jag sett max 3 st ute sen i höstas till försäljning, finns inte en LP Junior begagnad om man dammsuger de svenska butikerna finns inte en enda till salu. Ebay, visst men det är en annan marknad totalt. Nästa högkonjunktur är väl ungefär 6-7 år bort så kan man vänta till dess torde det vara ett bättre altrernativ, om inte 'vintage bubblan' spruckit då redan , i så fall är det bara en 'gammal begagnad gitarr igen' [:)]
|
| 10 Mar 2009, 09:53 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Haraldrig wrote: Lunsen wrote: Handlar bara om att få högst betalt ja! Jag har flera guror som är bättre lämpligare players. Rätt fattig som player med bara en p90 samt wraparound som intonerar rätt illa jämfört med tune o matic.
Oavsett om du vill sälja eller inte så är det inte rätt tid nu. Rid ut stormen och vänta till nästa högkonjuktur. I såna här tidet kommer det fram massor med vintage guror och då sjunker priset efterson tillgången är större än efterfrågan. Just juniors är lite som strator, 13 på dussinet. Vad är det för fel på en mick och wraparound?[:)] mer rock'n roll blir det ju inte[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com 13 på dussinet... tror jag sett max 3 st ute sen i höstas till försäljning, finns inte en LP Junior begagnad om man dammsuger de svenska butikerna finns inte en enda till salu. Ebay, visst men det är en annan marknad totalt. Nästa högkonjunktur är väl ungefär 6-7 år bort så kan man vänta till dess torde det vara ett bättre altrernativ, om inte 'vintage bubblan' spruckit då redan , i så fall är det bara en 'gammal begagnad gitarr igen' [:)] Det är en global marknad idag och E-bay är lokalt som globalt. Bubblan kommer inte at spricka men jag tror det kommer att ta lång tid innan vi får se en 63 Strata till salu för 300000kr igen[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 10 Mar 2009, 10:05 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det där med Ebay är lite förenklat, vad har Du som svensk säljare för chans att sälja en vintagegitarr på amerikanska Ebay till USA ?
Utan extremt hög feedcback? tror tull och fraktkostnader?
Tyskland och UK kan fungera , men även då krävs hög positiv feedback + att du har fortfarande avstånd + fraktkostnader att brottas med
Det är lätt sagt att 'sälj den på Ebay' men i verkligheten krävs det en del förutsättningar för att en svensk säljare skall lyckas den vägen.
Att köpa går ju såklart...
Därav borde det vara enklare att först testa av den svenska marknaden , att 'finanskrisen' skulle innebära att det inte går att sälja en enskild gitarr stämmer inte.
Det har sålts minst 4 pre-cbs strator som jag vet om till högst normala (relativt höga) priser sista tiden.
Den i Skåne förra veckan gick förresten för 55 , 5 mer än han begärde
|
| 10 Mar 2009, 10:52 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Det där med Ebay är lite förenklat, vad har Du som svensk säljare för chans att sälja en vintagegitarr på amerikanska Ebay till USA ?
Utan extremt hög feedcback? tror tull och fraktkostnader?
Tyskland och UK kan fungera , men även då krävs hög positiv feedback + att du har fortfarande avstånd + fraktkostnader att brottas med
Det är lätt sagt att 'sälj den på Ebay' men i verkligheten krävs det en del förutsättningar för att en svensk säljare skall lyckas den vägen.
Att köpa går ju såklart...
Därav borde det vara enklare att först testa av den svenska marknaden , att 'finanskrisen' skulle innebära att det inte går att sälja en enskild gitarr stämmer inte.
Det har sålts minst 4 pre-cbs strator som jag vet om till högst normala (relativt höga) priser sista tiden.
Den i Skåne förra veckan gick förresten för 55 , 5 mer än han begärde
Samtidigt skrev du i en annan tråd att priset på tex 50tals Pållar (P90) kan man köpa för runt 20000$ i dessa tider[:)]....DÅ har ju priset stagnerat och gått neråt. Givetvis säljs grejor till bra priser om det är rätt grej och en Strata är alltid rätt. Men det är ett faktum att det varit ganska dött hos handlarna sen finanskrisen slog till. Men det kanske beror på priserna än folks vilja att handla. Förra veckan sålde jag en av mina Pållar och det tog ca 2 minuter att sälja den till ett bra pris[:)] Vem vet var marknaden ´befinner sig idag. Kanske samma fenomen som i den där tråden om butiker vs. Thomann? Där kunderna idag är minst lika kunniga som personalen i butiker och därmed inte har anledning att gå på butik. Kanske samma sak med vintage. Om det är så skulle det kunna leda till en prissänkning på sikt då privatpersoner som säljer och handlar inte har ett drivande behov av att hela tiden höja priserna.¨ Allt jag vet är att jag handlar på som vanligt och säljer som vanligt. Jo, när jag tänker efter har du nog fel[:D] det har blivit lättare att köpa och sälja i finanskrisens spår[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 10 Mar 2009, 11:14 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Du har absolut rätt i att det går lättare att köpa, om man har cash och hittar en säljare som behöver pengar akut.
Vad jag menar är bara att det generellt om man vill ha så bra betalt som möjligt som säljare (på en vintage gitarr) är att ha tålamod och hitta rätt köpare , vilket går att göra om man anstränger sig lite. Och detta oavsett finanskris eller ej, kom också ihåg att räntan är på 2% nu och det går utmärkt att låna billigt, betala av innan konjunkturen och räntan vänder
Jag pratar inte om att det är trögt i butikerna eller nätet generellt, när det gäller rätt gitarr går det absolut att sälja till ett bra pris , och det är inte någon stor marknad eller myndighet som bestämmer att priset måste vara lågt nu på ett enskilt instrument.
När vi pratar om priserna generellt på ex 50-tals LP så har de gått ner kraftigt i USA sen 2007, men det innebär inte heller att det inte går att sälja en unik gitarr till ett vettigt pris, dock är det ju skillnad på 30-40 tkr , och 300-400 tkr. När det börjar komma upp dessa summor så kommer ju funderingar krings andrahandsvärde och privatekonomi på ett annat plan.
|
| 10 Mar 2009, 12:06 |
|
 |
|
Lunsen
|
Twang på skånegatan har ganska nyligen sålt två 50's sunburst JR, den ena helt fockad knäckt skalle råmeckad, den andra lackad baksida och allt utom micken bytt, 45' resp 69, hurvida dessa verkligen såldes för dessa priser vettefan men det är ju onekligen rätt mkt för instrument långt ifrån org skick
|
| 10 Mar 2009, 12:29 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Lunsen wrote: Twang på skånegatan har ganska nyligen sålt två 50's sunburst JR, den ena helt fockad knäckt skalle råmeckad, den andra lackad baksida och allt utom micken bytt, 45' resp 69, hurvida dessa verkligen såldes för dessa priser vettefan men det är ju onekligen rätt mkt för instrument långt ifrån org skick
Låter sanslöst om det stämmer, men det talar ju för att man kan prissätta som man vill på icke orginalgitarrer. de jag sett ute nyligen är en omlackad annars helt orginal SC för 45 (vilket var lite dyrt) och en 60 helt orginal DC för 56. Också sett en MINT SC på blocket , det var begärt... var det 80-90? I USA kan man få tag på en jättefin orginal idag för runt 6-7000 $ , när de stod som högst var de på 10.... 69 för en meckad låter ganska långsökt, men det är klart ,SC och orginallack + butikspris så varför inte? motsvarar väl 50-55 privat? Privat i Sverige kan man nog få från 25 - 65 beroende på hur mycket det är meckat , lackat osv och såklart SC står högre än DC trots att DC är populära bland musiker. Om micken är borta är det en stor grej på Juniors , i alla fall 5-600 $. Räknade ut att hårdvaran om du skall köpa den löst inkl p-skydd tuners, bridge,kontroller etc till en Junior ligger på 15-16 tusen, trots att det bara är en mick
|
| 10 Mar 2009, 13:45 |
|
 |
|
Lunsen
|
Tack för tipsen
Väntar till nästa högkonjuktur.
50's Lp Jr hade ju varit mkt bra guror om de haft en strata single coil i halsen och Tune o matic, diggar verkligen inte wrap-araound stall, styggelse...
|
| 31 Oct 2009, 13:40 |
|
 |
|
spindeln
|
Lunsen wrote: Twang på skånegatan har ganska nyligen sålt två 50's sunburst JR, den ena helt fockad knäckt skalle råmeckad, den andra lackad baksida och allt utom micken bytt, 45' resp 69, hurvida dessa verkligen såldes för dessa priser vettefan men det är ju onekligen rätt mkt för instrument långt ifrån org skick
ungefär som twangs gitarrer brukar vara
|
| 31 Oct 2009, 14:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Lunsen wrote: Tack för tipsen
Väntar till nästa högkonjuktur.
Grejen är den att man vet inte säkert att Vintage gitarrer kommer stiga igen på samma sätt de gjorde i början av 2000-talet. Eller ens hur många år det dröjer till vi får nåt att kalla högkonjunktur... På din gitarr skulle jag inte basera säljbeslut endast på detta , det går fortfarande att sälja till vettiga priser , och speciellt bland de lägre vintage objekten som en Junior ändå är så tror jag inte det påverkat så mycket med konjukturen som på ex en burst eller annan 'high dollar item' Nu när räntan är så låg kanske det går att amortera ned lånet fortare på vanlig väg istället för att sälja guran, men om du inte kommer överens med den så skulle jag nog prova med annons
|
| 02 Nov 2009, 11:47 |
|
 |
|
Lunsen
|
Juniorer har varit ganska dyra i sverige jämfört med USA, beror antagligen på att det finns många där, annars är ju vintage guror mkt dyrare i usa än i sverige.
|
| 02 Nov 2009, 12:01 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Lunsen wrote: Juniorer har varit ganska dyra i sverige jämfört med USA, beror antagligen på att det finns många där, annars är ju vintage guror mkt dyrare i usa än i sverige.
Absolut , samt att det sålts en del i Sverige senaste åren och det drar upp priserna. Det enda skillnaden just nu att sälja vintage är ju att prissättningen är lite knepig. Skall man gå efter vad Juniors 'brukade' gå för i Sverige eller låsa in sig på Usa priserna... fördelen är att det är Ok att begära vad man vill , och det finns inte många till salu ute nu som jag sett. Vet inte vad som är gjort på din alls så det är svårt att värdera den, men single cut 57 är en populärare årgång än de senare dc modellerna.
|
| 02 Nov 2009, 15:09 |
|
 |
|
Buster
Joined: 03 Feb 2008, 02:08 Posts: 514 Location: Vittinge, Uppsala
|
Den är ju celebritetsägd tidigare (ej mig inräknad;-)
KÖPER DIN FETTO DIAPER RASH #004, 005
|
| 02 Nov 2009, 21:23 |
|
 |
|
Lunsen
|
Buster wrote: Den är ju celebritetsägd tidigare (ej mig inräknad;-)
KÖPER DIN FETTO DIAPER RASH #004, 005
Råg i Ryggen skojjar man inte bort nej[:)] Bytta stämskruvar(orginalen ligger i caset) och caset är ett senare Gibson Protector case.
|
| 02 Nov 2009, 22:21 |
|
|